Der bliver jo sagt mange ting for og imod i denne tråd, men jeg synes folk kommer med sobre og seriøse argumenter...den ros skal I alle sammen have. 
Jeg har selv arbejdet med Downs for mange år siden, og så har jeg faktisk haft både Morten og Peter som klubmedarbejder for mange år siden 
Et par godt og velfungerende knægte, og meget charmerende. Kærlige men også særdeles temperamentsfulde.
Det der er så specielt med Downs-mennesker er, at de er så ukomplicerede. De viser hvad de føler, nu og her. Er de sure så er de sure, er de glade så er de glade, og der bliver ikke stukket noget under stolen. Men der findes så sandelig også så voldsomme tilfælde af Downs at de hverken kan gå, få et sprog eller på nogen måder fungere i et bare nogenlunde acceptabelt liv.
Og endelig er der alle følgesygdommene, hvor den mest udtale er dårligt hjerte.
I gamle dage døde de fleste med Downs meget tidligt pga hjertefejl, og får man et barn blot for at skulle se det gå den ene lidelse igennem efter den anden med et utal af operationer og evig sygdom, ja så synes jeg, man skal tænke sig en ekstra gang om, og afgøre med sig sig selv om det vitterligt er, hvad man vil byde sit barn.
Nu hører jeg til de, der har fået tilbudt fostervandsprøve med alle mine 3, og jeg har også taget imod det.
For mig var det vigtigt at vide om mit barn var normalt eller handicappet, og om det var et barn, som jeg ville miste inden eller efter fødslen, fordi jeg 3 gange før har stået i den situation.
Men jeg har altid haft den holdning, at jeg ville vælge at få et Downsbarn, hvis scanninger viste at hjertet var ok.
Men derimod hvis det blev et barn med andre alvorlige skader, ville jeg vælge det fra udelukkende af hensyn til mine andre børn og barnet selv.
Hvis jeg vidste mit barn blev en grønsag, ville jeg aldrig byde det et liv under de plejeforhold vi har i dag.
Selvfølgelig ville det være en risiko, at barnet kunne blive meget belastet af Downs, men jeg ville håbe det bedste.
Og endelig, så kan man aldrig helt gardere sig imod at et ellers sundt barn kan gå hen og få fødselsskader.
Og så har min holdning altid været, at ja man har børn og en skønne dag skal de videre ud i livet. Dette ville så være et barn der skulle før afsted, underforstået, at når det blev for svært at passe det, så må andre tage over og hjælpe til.
Nu har jeg gang på gang set og oplevet den angst og usikkerhed forældre har stået i efter en nakkefoldsscanning, og forstået hvor usikker den er, og under sådanne omstændigheder ville jeg aldrig tage imod det tilbud. Så ville jeg hellere vente og få taget en fostervandsprøve, så jeg vidste med 100%'s sikkerhed hvad jeg stod over for.
For først der, kan man tage den endelige stilling.

Kærligst
Sussie