Søddepødde skriver:
Efter at have læst et indlæg om risikotal ved nakkefoldsundersøgelsen har jeg et spørgsmål.
Hvorfor vælger du/fravælger denne undersøgelse?
Ville du vælge barnet selvom det højst sandsynligt er mongol, eller vil du bare gerne være forberedt hvis det er?
Mine tanker er lidt at denne undersøgelse er lidt den store undersøgelse for om barnet er ok. Som om at det ville være det værste hvis barnet var mongol. Jeg synes jo der er så utallige mange andre lidelser der er meget værre end dette.
Hvis jeg bliver gravid vil jeg fx fravælge undersøgelsen, da jeg slet ikke vil komme i den situation at skulle vælge.
Jeg ved da godt at man selvfølgelig ikke ønsker barnet skal fejle noget, men er dette det værste der kunne ske? Tænk på Morten og Peter.
Så vil gerne høre lidt tanker om dette...
Knus
jeg har ikke læst de andre svar, men kan da lige svare for mig selv 
Jeg valgte at sige ja tak til både nf og md. De risikovurderer i øvrigt ikke kun Downs Syndrom, men flere forskellige kromosom lidelser 
Hvis vores risiko havde været høj havde vi valgt fosterdiagnostik. Og havde den vist at vores barn havde DS eller andre kromosomfejl ville vi vælge barnet fra. Som udgangspunkt mener vi at livet er barskt nok i forvejen og FOR OS ville det være en udfording vi ikke på forhånd har lyst til at påtage os. At man kan risikere at føde et "krævende" barn eller senere i livet få et "krævende" barn er jo en hel anden snak og en problemstilling vi, personligt, ligeledes har forholdt os til!
Lad os holde os til Downs Syndrom for at gøre det lettere at forklare 
DS'ere er jo ikke "bare mongoler" (hader i øvrigt det ord). Der kan opstå rigtig mange følgesygdomme som led i DS og nogle af dem kan give børnene svære handicaps. Derudover at det kendt at DS'ere har kortere levealder og jeg ville ganske enkelt synes det var FORFÆRDELIGT at skulle begrave mit eget barn! Det må være den største sorg man som forældre kan opleve!
Det samme gør sig gældende hvis barnet viste sig at være alvorligt hjertesygt eller lign.
Alt det her skriver jeg, velvidende, at man som forældre ALDRIG kan forberede sig på hvilket barn man får. Man kan give sig selv nogle forudsætninger og gøre det så godt man kan!
Og lad mig i øvrigt understrege at jeg tager hatten af for dem der HAR overskud til et DS barn! DS'ere er helt fantastiske, livsbekræftende mennesker, men jeg ville ikke kunne holde til det. Og hvorfor sætte et barn i verden for at sende det på døgninstitution? 
Mange knus Caroline