Rygning under graviditet!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

9. september 2010

Svei

lauras*mor* skriver:

jeg ville gerne citere men det fatter jeg så ikke lige.. ;-)

men nikoline.. det lyder til at du er stoppet med at vaske tøjet og ejetøjet når du køber  nyt.. hvorfor er du det? og hvornår er barnet stort nok til at klarer alle de farlige ting der er at finde i nyt legetøj og tøj??

Men som du selv siger.. man gør det så godt som man nu kan.. og i mit tilfælde var det bedste jeg kunne i det tilfælde at skære ned ti 3 cigaretter om dagen.. så kan man jo altid se i bakspejlet og være bagklog, for den dag idag synes jeg da det var dumt jeg ikke kunne stoppe, for det var da skide nemt her i januar.. men man lærer i takt med at tiden går, og skal man kigge tilbage hele tiden så bliver man sq nok skør.. ;-) jeg gør med livet som når jeg kører bil.. ser fremad men orienterer mig bagud..

vilio: ja tiderne skifter nemlig en del med årerne jo.. og det kan være at om 20 år sidder vores børn og tænker "fuck mand, hvorfor gjorde min mor dog sådan, det var bare SÅ farligt og total dårlig stil" om noget som vi idag tror/ved er en rigtig god ting..

men lærer nemlig ved erfaringer og med tiden... Du kommer selv med et meget fint eksempel jo.. :-)

men det hele kommer jo an på hvordan man ser på tingene og med hvilke briller man dømmer eller betragter verden..

Præcis...derfor er det mindste man kan gøre da at rette sig efter den nye viden der hele tiden kommer..så vi undgår handicappede og syge børn....det kaldes vel bare udvikling, ikke...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. september 2010

melek2303

Jeg røg også under min graviditet, og ville da ønske jeg kunne have ladet vær.. Men ville hellere ryge lidt end at være sur, tvær og stresset, hvilket også går ud over babyen... Jeg stoppede sjovt nok også da jeg havde født, men røg på igen da jeg stoppede med at amme... Jeg er rigtig glad for jeg ikke røg da jeg ammede...

Det er sku svært at stoppe:-(

Anmeld

9. september 2010

Noneother

hvis man blev ammet som barn, så er der endda risiko for at man har bestemte pesticider i blodet.... simpelthen overgivet fra ens moder...

og dem giver man så videre...

MEN.... det man skal vurdere på er skadens omfang... hvor skadeligt er faktum i forhold til hvor gavnligt det er at amme... og det er mere gavnligt at amme...

ligeledes, så er vi nødt til at trække vejret, og der er ikke en knap vi kan trykke på så al forurening forsvinder... men baby kommer jo også til at leve i den forurening og derved tror jeg det er godt nok at baby vænnes til det fra begyndelsen..

hvis vi vil indtage føde, så er der også nogle ting vi ikke kan ændre på, jo til dels hvis vi har et stort landbrug og kan dyrke alt selv og være selvforsynende...  og hvis alle gjorde det, gæt så hvad der ville ske med verdensøkonomien? man mener endda at nogle økologiske produkter ikke er så øko som de burde være... så det er også ting baby er nødt til at vænnes til for ikke at bliver hypersensitiv og syg som voksen...

der hvor man kan gøre noget virkelig aktivt, det er bl.a. ved plejeprodukter og rengøring. Her kan vi vælge uden parfume, parabener, konservering.... dog vil barnet alligevel møde disse stoffer i hverdagen... særlig når barnet vokser og bliver voksen...

og så kan man lade være med at ryge... barnet kan ikke trække vejret og den i forevejen høje puls stiger markant, organerne bliver mindre, risiko for astma og eksem øges betydenligt, køns kromosomerne tager skade osv os... alt sammen ting der er bevist... det er fakta...  og det at ryge er ikke noget man gør for at overleve... ligesom at trække vejret og spise mad...

Først og fremmest, så synes jeg det er lidt forkert at sige at rygning er fy, men det er fint at vende dem til forurening fra begyndelsen. -og jooo. Det kan man sagtens vælge fra, langt hen ad vejen. Det er bestemt  ikke alle steder der er lige forurenede.

-Vi kunne jo starte med at forbyde sådan noget som 4hjulstrækkere, hvor de ikke er nødvendige, men det må vi ikke, for så bli´r folk fornærmede.

Mht. mad behøver man skam ikke starte eget landbrug eller noget, men hvor mange gravide kigger efter e-numre og ting som fx. transfedtsyre og lign. når de vælger deres mad? .. Gør du ikke det, udsætter du osse dit barn for en masse "gift" og det kan SAGTENS fravælges hvis man ønsker det.
Hvis alle gjorde det, kunne det endda være at firmaerne ville tvinges til at afskaffe meget af det lort, de sender videre ud i forretningerne, og gi´os et sundere alternativ.

Den største folkesygdom er faktisk fedme, og det kunne jeg sagtens komme nærmere ind på, for det er i den grad oppe lige pt. .. men det vælger jeg ikke at gøre. For så bli´r jeg nok slagtet.

Mht. parfume og andre konserveringsmidler. Ja så bør, og kan det vælges fra. -og så er det ingen undskyldning at barnet senere vil møde disse ting. Det vil med 100% sikkerhed osse møde en ryger eller 2 på et tidspunkt i sit liv.

Når vi snakker om det med ødelagte organer og kønskromosomer, så kan de i ligeså høj grad blive ødelagt at alt det andet pis vi indtager.

og jooooh.. rigtig meget af det kunne vi sagtens vælge fra, på samme måde som vi kan fravælge rygning. men det vælger vi netop ikke at gøre, fordi det kunne gå hen og blive ubekvemt.

Jeg synes ikke at man kan gå hen og sige: mine børn må kun få den slags gift, for det synes jeg er rigtigt! -og det får de jo alligevel alle andre steder. men den her slags gift er fy.

Så må man altså gå all-in... Det andet er bare dobbeltmoralsk. mmm den her slags gift passer mig.  Si´r jeg mens jeg slukker tørsten i en kræftfremkaldende cola-light. - Som så i øvrigt osse er ødelæggende for vores økonomi, da Coca-cola laver mange "hop" for ikke at betale de høje skatter her i landet.

Anmeld

9. september 2010

betski

michella88 skriver:

Synes lige det blev tid til en lille debat- Som overskriften lyder, hvad er så jeres mening om rygning under graviditeten?

Jeg synes selv det er okay, altså hvis man kan undgå det, er det jo selvfølgelig bedst. Det er jo som sagt ikke ligefrem sundt for baby. Jeg kunne ikke selv stoppe under min graviditet, men forsøgte istedet at skære ned. Blev røgfri den dag jeg fødte, hvorfor jeg først kunne stoppe der, ved jeg ikke, men tøsen har i hvert fald ikke lidt skade.

Kom med jeres mening

Jeg har en meget klar holdning til dette spørgsmål. Jeg kan slet slet ikke forstå, hvordan man kan finde på at ryge, når man er gravid. Jeg selv røg før jeg blev gravid. Den dag jeg var hos lægen og blev overrasket med en positiv g-test, gik jeg direkte hjem og smed smøgerne ud. Jeg ikke engang kunne finde på at tage et hiv da jeg var gravid. Jeg har diskuteret dette emne med rigtig mange som sige de har forsøgt at stoppe, men ikke har kunne. Kort og godt kan jeg bare ikke sætte mig ind i det og finder ingen sympati for deres mislykkede kamp mod smøgerne.

Anmeld

9. september 2010

Ni-ko-li-ne

lauras*mor* skriver:

jeg ville gerne citere men det fatter jeg så ikke lige.. ;-)

men nikoline.. det lyder til at du er stoppet med at vaske tøjet og ejetøjet når du køber  nyt.. hvorfor er du det? og hvornår er barnet stort nok til at klarer alle de farlige ting der er at finde i nyt legetøj og tøj??

Men som du selv siger.. man gør det så godt som man nu kan.. og i mit tilfælde var det bedste jeg kunne i det tilfælde at skære ned ti 3 cigaretter om dagen.. så kan man jo altid se i bakspejlet og være bagklog, for den dag idag synes jeg da det var dumt jeg ikke kunne stoppe, for det var da skide nemt her i januar.. men man lærer i takt med at tiden går, og skal man kigge tilbage hele tiden så bliver man sq nok skør.. ;-) jeg gør med livet som når jeg kører bil.. ser fremad men orienterer mig bagud..

vilio: ja tiderne skifter nemlig en del med årerne jo.. og det kan være at om 20 år sidder vores børn og tænker "fuck mand, hvorfor gjorde min mor dog sådan, det var bare SÅ farligt og total dårlig stil" om noget som vi idag tror/ved er en rigtig god ting..

men lærer nemlig ved erfaringer og med tiden... Du kommer selv med et meget fint eksempel jo.. :-)

men det hele kommer jo an på hvordan man ser på tingene og med hvilke briller man dømmer eller betragter verden..

lige mht. at citerer...

når du fører musen hen over et indlæg så kig i højre hjørne af indlægget...

der popper en boks frem hvor der står "anmeld indlæg/ citer indlæg" så trykker du på "citer indlæg" og den bliver grøn

derefter trykker du igen og der kommer en boks frem magen til den der kommer frem når du trykker "besvar"

nej, så har du misforstået... jeg vasker stadig alt... særligt tøj...  de kemikalier er baby/barnet aldrig klar til at skulle have ind på kroppen... eller rettere, der er ingen grund til at udsætte sit barn for dem...

min forlovede og jeg er gået over til bodyshampoo og shampoo med parfume, og til vores datter bruger vi A-derma produkter fra apoteket.. vaskepulver er stadig svane og astma allergi mærket...  alt vores mad er ikke øko, men mælk, gulerødder, mel produkter osv er øko...

der er rygning udenfor hvis man er på besøg hos os. Og lugter man af røg, bliver man bedt om at vaske hænder...

jeg har selv en mild form for atopisk hud (hud med tendens til eksem) og har lidt af astma... min kæreste lider af astmatisk bronkitis... og vores datter har som følge heraf atopisk eksem og ægge allergi...

så vi passer på, på en hensigtsmæssig måde..

der er ingen tvivl om at, vi lærer hele livet...

og jeg bebrejder dig på ingen måde at du røg under din første graviditet...

jeg giver bare udtryk for mit synspunkt og grunden herfor:0)

Anmeld

9. september 2010

michella88

Noneother skriver:

Først og fremmest, så synes jeg det er lidt forkert at sige at rygning er fy, men det er fint at vende dem til forurening fra begyndelsen. -og jooo. Det kan man sagtens vælge fra, langt hen ad vejen. Det er bestemt  ikke alle steder der er lige forurenede.

-Vi kunne jo starte med at forbyde sådan noget som 4hjulstrækkere, hvor de ikke er nødvendige, men det må vi ikke, for så bli´r folk fornærmede.

Mht. mad behøver man skam ikke starte eget landbrug eller noget, men hvor mange gravide kigger efter e-numre og ting som fx. transfedtsyre og lign. når de vælger deres mad? .. Gør du ikke det, udsætter du osse dit barn for en masse "gift" og det kan SAGTENS fravælges hvis man ønsker det.
Hvis alle gjorde det, kunne det endda være at firmaerne ville tvinges til at afskaffe meget af det lort, de sender videre ud i forretningerne, og gi´os et sundere alternativ.

Den største folkesygdom er faktisk fedme, og det kunne jeg sagtens komme nærmere ind på, for det er i den grad oppe lige pt. .. men det vælger jeg ikke at gøre. For så bli´r jeg nok slagtet.

Mht. parfume og andre konserveringsmidler. Ja så bør, og kan det vælges fra. -og så er det ingen undskyldning at barnet senere vil møde disse ting. Det vil med 100% sikkerhed osse møde en ryger eller 2 på et tidspunkt i sit liv.

Når vi snakker om det med ødelagte organer og kønskromosomer, så kan de i ligeså høj grad blive ødelagt at alt det andet pis vi indtager.

og jooooh.. rigtig meget af det kunne vi sagtens vælge fra, på samme måde som vi kan fravælge rygning. men det vælger vi netop ikke at gøre, fordi det kunne gå hen og blive ubekvemt.

Jeg synes ikke at man kan gå hen og sige: mine børn må kun få den slags gift, for det synes jeg er rigtigt! -og det får de jo alligevel alle andre steder. men den her slags gift er fy.

Så må man altså gå all-in... Det andet er bare dobbeltmoralsk. mmm den her slags gift passer mig.  Si´r jeg mens jeg slukker tørsten i en kræftfremkaldende cola-light. - Som så i øvrigt osse er ødelæggende for vores økonomi, da Coca-cola laver mange "hop" for ikke at betale de høje skatter her i landet.

Enig  

vi skal selvfølgelig ikke forgifte vores børn, men at pakke dem ind i vat nytter sku heller ikke noget..

Verden i dag er fyldt med usunde ting, jeg skåler lige med på den

Anmeld

9. september 2010

Ni-ko-li-ne

Noneother skriver:

men rygning er jo noget der ikke er livsnødvendigt, det er noget man gør for it eget velbehag... ligesom at drikke en cola... det er livsnødvendigt at trække vejret, det er noget man gør fordi man ville dø uden...

det er ikke alle mennesker der rent praktisk har muligheden for at flytte et sted hen hvor der er mindre forurening... forurening er ikke en faktor man aktivt kan fjerne selv... man kan ikke sige "nu vil jeg ikke have at der bliver forurenet i DK", og så sker det... men man kan aktivt sige at man ikke vil ryge mere og så sker det...det vælger man helt selv...

jeg synes, som udgangspunkt ikke at forurening er OK... jeg så helst at det var meget mindre og ikke voksende... men jeg kan ikke ændre på det, lige nu og her... i det lange løb kan jeg gøre tiltage i min egen tilværelse som gør at forureningen mindskes... det er en gift hvor jeg ikke har et valg...

mht. fødevarer. så er jeg meget opmærksom på at vælge fødevarer fra, der indeholder mange tilsætningsstoffer. og transfedtsyrer osv... vi er meget opmærksomme på vores barns kost... og vores egen, vi er nemli dem der skal sætte et eksempel...

mht. parfume, så har jeg ingen steder skrevet en undskyldning for at det var okay at møde dette... jeg har konstateret at barnet vil møde parfume... med mindre man holder sig indenfor hjemmets fire vægge... alene gemmem en tur i et indkøbscenter møder man diverse parfumer og andre kemikalier... og jeg vil da gerne vise mit barn at verden er et sikkert sted, så selvfølgelig tager jeg hende med ud... andre familiemedlemmer bruger også parfume osv, og der vil hun også møde det... og derved møde det, uden at vi selv kan vælge det fra uden at det går ud over hendes relationer til andre mennesker...

mit barn vil temmelig sikkert også møde en ryger eller to i sit liv... (eller 100) det er igen en ting jeg ikke kan vælge fra...

men det jeg kan vælge fra, er at udsætte mit barn for dette i vores hjem... jeg kan lade være med at ryge, og jeg kan lade være med at give hende cola...

Anmeld

9. september 2010

Svei

michella88 skriver:

Enig  

vi skal selvfølgelig ikke forgifte vores børn, men at pakke dem ind i vat nytter sku heller ikke noget..

Verden i dag er fyldt med usunde ting, jeg skåler lige med på den

Og lige netop...når verden er så fuld af usunde ting, så giver man da ikke børnene lidt ekstra ved at udsætte dem for en stor sundhedsfare....det er da ren logik. Mentænk at sætte egen afhængighed over sit barns sundhed...det fatter jeg ikke. Men rygere elsker vel bare smøgerne højere end deres barn??

Anmeld

9. september 2010

michella88

Vilio skriver:

Og lige netop...når verden er så fuld af usunde ting, så giver man da ikke børnene lidt ekstra ved at udsætte dem for en stor sundhedsfare....det er da ren logik. Mentænk at sætte egen afhængighed over sit barns sundhed...det fatter jeg ikke. Men rygere elsker vel bare smøgerne højere end deres barn??

At du hentyder til at jeg ville vælge cigaretter frem for mit barn, synes jeg sku er lidt groft sagt- Det ville jeg jo aldrig gøre- At jeg derimod var svag, og ikke kunne kvitte dem under graviditeten er en anden sag-

Anmeld

9. september 2010

Svei

At du hentyder til at jeg ville vælge cigaretter frem for mit barn, synes jeg sku er lidt groft sagt- Det ville jeg jo aldrig gøre- At jeg derimod var svag, og ikke kunne kvitte dem under graviditeten er en anden sag-

Du har da valgt at udsætte dit barn for store fare pga du hellere ville ryge...det er da fakta og ja, det er da skidt.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.