jeg vil da lige ggi mit besyv med så.. :-)
jeg røg under min graviditet.. jeg "stoppede" dog op til mange mange gange, men kunne ikke holde det.. Jeg røg ca 3 om dagen og det var når jeg var ude på uni (dengang troede jeg at man blev minndre stresset af at ryge), der var i alt 3 mdr (1 mdr af gangen) hvor jeg slet ikke røg, og jeg røg aldrig i nærheden af familien, eller indenfor derhjemme hvis jeg røg hjemme (engang imellem gjorde jeg)..
jeg havde en rygrad som en regnorm - kald mig dårlig og umoden mor eller ej- og kunne ikke smide de sidste på hylden.. jeg havde simpelthen ikke den rigtige hjælper til at hjælpe mig med at stoppe..
det har jeg efterfølgende fået og har været røgfri (undtaget 1 uge) siden januar i år.. det var så der jeg lærte en ny måde at tænke på og det har gjort at jeg nemt kunne stoppe. for det hjælper ikke en dyt at sige at det skader os osv.. for hvis det nu hjalp, så var der sq ingen der røg..
Jeg synes det er op til en selv om man vil ryge eller ej under en graviditet, det skal jeg sq ikke blande mig i.. Det er den gravide selv der lever meed den dårlige samvittighed og frygt for at barnet faktisk tager skade af det. indtil videre har min datter ikke taget skade af nogen art, men som en tidligere skrev så kan man jo ikke se kønscellerne fx.. men nu er der også en statistik der genrelt siger at vores frugtbarhed er faldende.. det er bare så nemt at sige det primært er fordi vi ryger, drikker, farver hår, kører uden sele og spiser for meget rødt kød.. Jeg læste en artikel af en overlæge for et par år siden hvor han faktisk skrev at han ikke vil afkræfte at grunden til allergi boomet i dk kunne være fordi vi i dk er for forsigtige med børnene.. for der var lige så stor risiko for allergi osv i "gamle dage", men der var det bare ikke udbredt.. men det er nu en helt anden snak.. hehe..
summa sumarum er at, jeg synes det er fint hvis du som gravid vil ryge, og jeg synes det er fint hvis man ikke gør.. jo gu er det sundest at lade være... helt sikkert.. men hvem herinde kan med god samvittighed sige at de hele tiden har og lever stadig efter alle anbefalingerne? det kan nemlig ikke lade sig gøre.. lad os tage et eksempel: der blvier anbefalt at amme fuldt ud til bbarnet er 6 mdr, men der bliver samtidig anbefalt at man starter på små bløde måltider/smagsprøver fra 4 mdr... Hmmm.. den lade vi lige hænge i luften ikk..
Det er skide flot du er stoppet med at ryge.. bedre sent end aldrig.. ;-)
Gry - der ikke synes ikkeryger-mødre er bedre end andre, de har bare en anden last end rygning. :-)
Anmeld