Rygning under graviditet!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

9. september 2010

Risen

Risen skriver:

Bliver nød til at citere: 

Hvis man ryger får man undervægtige børn og for tidligt fødte børn, og drikker man, forårsager man ubodelige skader for sit afkom. - Jeg er rasende over dusse dommedagsprofetier. Det er let nok at lægge ansvaret på moderen, mens man omhyggeligt fortier at forskningen står rådvild over for mellem 65 og 70 pct. af alle forsterskaber og ikke har nogen anelse om, hvad der forårsager dem. Moderen skal leve med sit skadede barn. Moderen skal til enhver tid anklage sig selv: Var det magnyler jeg tog dengang jeg var gravid, var det rygningen osv.  

Hov havde skrevet en ordenlig bid.. Det forsvandt.. Nå men altså jeg synes det må være op til folk selv om de vil ryge eller ej under graviditeten amningen osv.. Det er bestemt ikke noget jeg vil blande mig i. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. september 2010

Diana...

Ni-ko-li-ne skriver:

hvis man blev ammet som barn, så er der endda risiko for at man har bestemte pesticider i blodet.... simpelthen overgivet fra ens moder...

og dem giver man så videre...

MEN.... det man skal vurdere på er skadens omfang... hvor skadeligt er faktum i forhold til hvor gavnligt det er at amme... og det er mere gavnligt at amme...

ligeledes, så er vi nødt til at trække vejret, og der er ikke en knap vi kan trykke på så al forurening forsvinder... men baby kommer jo også til at leve i den forurening og derved tror jeg det er godt nok at baby vænnes til det fra begyndelsen..

hvis vi vil indtage føde, så er der også nogle ting vi ikke kan ændre på, jo til dels hvis vi har et stort landbrug og kan dyrke alt selv og være selvforsynende...  og hvis alle gjorde det, gæt så hvad der ville ske med verdensøkonomien? man mener endda at nogle økologiske produkter ikke er så øko som de burde være... så det er også ting baby er nødt til at vænnes til for ikke at bliver hypersensitiv og syg som voksen...

der hvor man kan gøre noget virkelig aktivt, det er bl.a. ved plejeprodukter og rengøring. Her kan vi vælge uden parfume, parabener, konservering.... dog vil barnet alligevel møde disse stoffer i hverdagen... særlig når barnet vokser og bliver voksen...

og så kan man lade være med at ryge... barnet kan ikke trække vejret og den i forevejen høje puls stiger markant, organerne bliver mindre, risiko for astma og eksem øges betydenligt, køns kromosomerne tager skade osv os... alt sammen ting der er bevist... det er fakta...  og det at ryge er ikke noget man gør for at overleve... ligesom at trække vejret og spise mad...

Rigtig godt skrevet

Anmeld

9. september 2010

Maddox

Diana... skriver:

Rigtig godt skrevet

Super godt skrevet!

Anmeld

9. september 2010

maria_wlt

Vilio skriver:

Dårligt argument-...rygere udsættes jo præcis for det samme deres børn får bare deres forældres afhængighed oveni...jeg synes det grænser til omsorgssvigt at ryge som gravid og jeg GLOR når jeg møder en gravid ryger...har ingen respekt for sådanne mennesker!!

Præcis... Ingen RESPEKT... som de heller ikke har for barnet... FØJ

Anmeld

9. september 2010

Ni-ko-li-ne

maria_wt skriver:

Præcis... Ingen RESPEKT... som de heller ikke har for barnet... FØJ

det er også sådan jeg lidt tænker...

men jeg tror desværre også nogen gange det drejer sig om, at man simpelthen ikke tror på at det er så skadeligt, som det jo er bevist...

så har nogle, tendens til at "skubbe det hen" også fordi det er letteret...

tragisk

Anmeld

9. september 2010

lauras*mor*

når nu man kaan vælge rygning fra, så er det jo ikke det eneste man kan vælge fra når man er gravid..

valgte i også at bruge en parfume/parabene fri shampoo/balsam/hårprodukter og make up? valgte i også at skifte vaskepulveret ud? vil i altid vaske legetøj og tøj når der er købt nyt ind? det er nogle af de ting der OGSÅ øger risikoen for astma/allergi..

og  hvis man nu pudser glorien og rent faktisk gør disse ting så længe barnet ikke har et valg selv, hvad så den dag pigebarnet går ud og farver hår, vasker hår i en anden shampoo, bruger venindes make up der er smæk fyldt med parabener og alt muligt? ja jeg gætter på at det er ligesom når man har været indlagt og opereret på sygehuset.. alt er stirilt hvor man kommer fra, når man så bliver lukket ud i den "virkelige" verden igen, så er mman det mere udsat.. I den verden resultere det i de fleste tilfælde i stafilikokker.. simpelthen fordi man er FOR stiril..

jeg forsvarer ikke det at ryge under graviditeten.. overhovedet.. jeg er daa ked af at jeg ikke formåede at stoppe helt dengang, men det kunne jeg nu engang ikke..

det jeg mener er bare at selvfølgelig er rygning pisse dumt og usundt osv osv. men samtidig er der også meget andet.. lad os sige at en ryger bliver  gravid og kan ikke stoppe med at ryge.. til gengæld, for at hun kan kompensere for sin fejl, så skifter hun alt det andet ud og lever efter anbefalingerne.. så det eneste galt hun gør er at ryge.. derfor er det stadig ikke okay at ryge, det er rigtigt.. men hatten af for at kvinden forsøger at gøre det så godt som HUN nu kan..

jeg synes det er rigtig flot at folk kan stoppe den dag de bliver gravide, ja også ellers jo.. men derfor er der ingen grund til ligefrem at kalde det omsorgssvigt at ryge når man er gravid. en rygende mor kan være en lige så god mor, og hun elsker sit barn lige så højt som dem der ikke ryger. så at kalde det omsorgssvigt er måske liiiige en tand for meget af det gode ikk..

Jeg vil lige høre jer der glor helt vildt på gravide der ryger og bliver hidsige når i ser det osv osv... er det ikke træls at en anden afhængighed ska ha effekt på jeres dag og humør? Det kan da godt være i synes dårligt om at se de ryger når de er gravide, men ligefrem at det påvirker jeres humør og dag er måske nærmere en form for besættelse (mangel af bedre ord).. eller er det ligesom en ulykke... det er uhyggeligt at se på , men man KAN bare ikke lade være?? ;-) (som en klog kvinde engang sagde om et helt andet emne haha!)

Vi kan vist alle blive enige om at det er dumt at ryge - og det er uanset om man er gravid eller ej.. men det er nu altså kvindes eget valg og det er kvinden selv der skal leve med barnet..

Jeg er ret sikker på at langt de fleste rygere der bliver gravide står og opvejer situationen - de ved sq godt hvad risikoerne er, men er man villig til at leve med konsekvenserne af sine valg? det må jo være op til kvinden selv.

-Gry - der elsker en god men sober diskussion..

Anmeld

9. september 2010

Svei

lauras*mor* skriver:

når nu man kaan vælge rygning fra, så er det jo ikke det eneste man kan vælge fra når man er gravid..

valgte i også at bruge en parfume/parabene fri shampoo/balsam/hårprodukter og make up? valgte i også at skifte vaskepulveret ud? vil i altid vaske legetøj og tøj når der er købt nyt ind? det er nogle af de ting der OGSÅ øger risikoen for astma/allergi..

og  hvis man nu pudser glorien og rent faktisk gør disse ting så længe barnet ikke har et valg selv, hvad så den dag pigebarnet går ud og farver hår, vasker hår i en anden shampoo, bruger venindes make up der er smæk fyldt med parabener og alt muligt? ja jeg gætter på at det er ligesom når man har været indlagt og opereret på sygehuset.. alt er stirilt hvor man kommer fra, når man så bliver lukket ud i den "virkelige" verden igen, så er mman det mere udsat.. I den verden resultere det i de fleste tilfælde i stafilikokker.. simpelthen fordi man er FOR stiril..

jeg forsvarer ikke det at ryge under graviditeten.. overhovedet.. jeg er daa ked af at jeg ikke formåede at stoppe helt dengang, men det kunne jeg nu engang ikke..

det jeg mener er bare at selvfølgelig er rygning pisse dumt og usundt osv osv. men samtidig er der også meget andet.. lad os sige at en ryger bliver  gravid og kan ikke stoppe med at ryge.. til gengæld, for at hun kan kompensere for sin fejl, så skifter hun alt det andet ud og lever efter anbefalingerne.. så det eneste galt hun gør er at ryge.. derfor er det stadig ikke okay at ryge, det er rigtigt.. men hatten af for at kvinden forsøger at gøre det så godt som HUN nu kan..

jeg synes det er rigtig flot at folk kan stoppe den dag de bliver gravide, ja også ellers jo.. men derfor er der ingen grund til ligefrem at kalde det omsorgssvigt at ryge når man er gravid. en rygende mor kan være en lige så god mor, og hun elsker sit barn lige så højt som dem der ikke ryger. så at kalde det omsorgssvigt er måske liiiige en tand for meget af det gode ikk..

Jeg vil lige høre jer der glor helt vildt på gravide der ryger og bliver hidsige når i ser det osv osv... er det ikke træls at en anden afhængighed ska ha effekt på jeres dag og humør? Det kan da godt være i synes dårligt om at se de ryger når de er gravide, men ligefrem at det påvirker jeres humør og dag er måske nærmere en form for besættelse (mangel af bedre ord).. eller er det ligesom en ulykke... det er uhyggeligt at se på , men man KAN bare ikke lade være?? ;-) (som en klog kvinde engang sagde om et helt andet emne haha!)

Vi kan vist alle blive enige om at det er dumt at ryge - og det er uanset om man er gravid eller ej.. men det er nu altså kvindes eget valg og det er kvinden selv der skal leve med barnet..

Jeg er ret sikker på at langt de fleste rygere der bliver gravide står og opvejer situationen - de ved sq godt hvad risikoerne er, men er man villig til at leve med konsekvenserne af sine valg? det må jo være op til kvinden selv.

Jeg har alle tre gange rettet mig efter de retningslinier der har været omrking sundhed og graviditet og tro mig, de er ændret på de her 14 år...min holdning og samvittighed siger mig at gør jeg alt jeg kan, så vil jeg ikke skulle sidde resten af livet og bebrejde mig selv et sygt barn, for jeg gjorde hvad jeg kunne...at min ældste søn så lider af flere sygdomme og jeg kan se at de sygdomme kan forårsages af feks for tidlig start af grød osv, det vidste man bare ikke dengang, så selvom jeg måske er medskyldig, så gjorde jeg hvad jeg fik af vide var bedst...og helt ærligt, det er vel det mindste man kan...sølle 9 mdr ud af et helt liv.

Anmeld

9. september 2010

Ni-ko-li-ne

lauras*mor* skriver:

jeps, vi skiftede alle pleje produkter ud, og jeps vi skiftede vaskepulver og jeps vi vaskede alt legetøj/bamser/tøj/dyner/puder osv osv osv... før det blev brugt... men derfor gav jeg stadig krammere til folk der havde parfume på osv... og rengøringsmidlerne blev heller ikke skiftet = baby var minimalt udsat, men mødte det stadig...

og netop fordi man uanset hvad, bliver udsat for stofferne i sin hverdag, så lever man ikke sterilt... det gør man kun hvis man lever i en rum raket og er isoleret fra dem... sagen er, at jo mere man er udsat for disse kemikalier, jo større er risikoen for at man udvikler allergi... så man kan lige så godt spare på kvoten fra begyndelsen af... hvad ens børn vælger når de selv kan bestemme, det kan man ikke styre, ikke på den måde i alt fald... men hvis man indtil da har passet godt på, så har det bedre vilkår fra begyndelsen...

i mine øjne, så gør man det kun "så godt som man nu kan" hvis man stopper med at ryge... når det kommer til børn og det med at udsætte dem for disse ting, så mener jeg ikke der er noget der hedder "at man ikke kan"... det er for mig, noget man skal... ligesom man skal køre med sele på i bilen...

ja til at begynde med er det kvinden der skal leve med barnet.... men barnet skal da også leve med sig selv...

Anmeld

9. september 2010

michella88

Tak for alle jeres meninger

Jeg vil gerne lige svare tilbage til jer der spørger hvorfra jeg ikke kan se mit barn har taget skade-

I har jo ret, det ved jeg faktisk ikke, men jeg  håber da ikke hun har- Min mor røg som en skorsten med mig, jeg fejler sku ingenting- Hverken asta, lungeproblemer, eller ja, at producere børn kan jeg skam os. Jeg er fin og rask- Så den holder ikke helt stik med at ALLE børn bliver syge hvis man ryger under en grviditet- Ved stadig godt det ikke er sundt..

Jeg sidder selvfølgelig ikke og forsvarer rygere, da jeg selv er blevet anti ryger, men det jeg vil frem med, som også nogle andre har skrevet, er jo at det er op til en selv. Det er ens valg om man vil ryge, føde børn osv- Vores valg er måske ikke altid så kloge, men igen, det er jo vores eget valg-

Min graviditet var slet ikke planlagt, så at jeg skulle have stoppet inden, var ret umuligt.. Ville da ha' ønsket jeg kunne stoppe under den, men det var simpelthen bare for svært- Desværre..

Anmeld

9. september 2010

lauras*mor*

jeg ville gerne citere men det fatter jeg så ikke lige.. ;-)

men nikoline.. det lyder til at du er stoppet med at vaske tøjet og ejetøjet når du køber  nyt.. hvorfor er du det? og hvornår er barnet stort nok til at klarer alle de farlige ting der er at finde i nyt legetøj og tøj??

Men som du selv siger.. man gør det så godt som man nu kan.. og i mit tilfælde var det bedste jeg kunne i det tilfælde at skære ned ti 3 cigaretter om dagen.. så kan man jo altid se i bakspejlet og være bagklog, for den dag idag synes jeg da det var dumt jeg ikke kunne stoppe, for det var da skide nemt her i januar.. men man lærer i takt med at tiden går, og skal man kigge tilbage hele tiden så bliver man sq nok skør.. ;-) jeg gør med livet som når jeg kører bil.. ser fremad men orienterer mig bagud..

vilio: ja tiderne skifter nemlig en del med årerne jo.. og det kan være at om 20 år sidder vores børn og tænker "fuck mand, hvorfor gjorde min mor dog sådan, det var bare SÅ farligt og total dårlig stil" om noget som vi idag tror/ved er en rigtig god ting..

men lærer nemlig ved erfaringer og med tiden... Du kommer selv med et meget fint eksempel jo.. :-)

men det hele kommer jo an på hvordan man ser på tingene og med hvilke briller man dømmer eller betragter verden..

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.