lauras*mor* skriver:
når nu man kaan vælge rygning fra, så er det jo ikke det eneste man kan vælge fra når man er gravid..
valgte i også at bruge en parfume/parabene fri shampoo/balsam/hårprodukter og make up? valgte i også at skifte vaskepulveret ud? vil i altid vaske legetøj og tøj når der er købt nyt ind? det er nogle af de ting der OGSÅ øger risikoen for astma/allergi..
og hvis man nu pudser glorien og rent faktisk gør disse ting så længe barnet ikke har et valg selv, hvad så den dag pigebarnet går ud og farver hår, vasker hår i en anden shampoo, bruger venindes make up der er smæk fyldt med parabener og alt muligt? ja jeg gætter på at det er ligesom når man har været indlagt og opereret på sygehuset.. alt er stirilt hvor man kommer fra, når man så bliver lukket ud i den "virkelige" verden igen, så er mman det mere udsat.. I den verden resultere det i de fleste tilfælde i stafilikokker.. simpelthen fordi man er FOR stiril..
jeg forsvarer ikke det at ryge under graviditeten.. overhovedet.. jeg er daa ked af at jeg ikke formåede at stoppe helt dengang, men det kunne jeg nu engang ikke..
det jeg mener er bare at selvfølgelig er rygning pisse dumt og usundt osv osv. men samtidig er der også meget andet.. lad os sige at en ryger bliver gravid og kan ikke stoppe med at ryge.. til gengæld, for at hun kan kompensere for sin fejl, så skifter hun alt det andet ud og lever efter anbefalingerne.. så det eneste galt hun gør er at ryge.. derfor er det stadig ikke okay at ryge, det er rigtigt.. men hatten af for at kvinden forsøger at gøre det så godt som HUN nu kan..
jeg synes det er rigtig flot at folk kan stoppe den dag de bliver gravide, ja også ellers jo.. men derfor er der ingen grund til ligefrem at kalde det omsorgssvigt at ryge når man er gravid. en rygende mor kan være en lige så god mor, og hun elsker sit barn lige så højt som dem der ikke ryger. så at kalde det omsorgssvigt er måske liiiige en tand for meget af det gode ikk..
Jeg vil lige høre jer der glor helt vildt på gravide der ryger og bliver hidsige når i ser det osv osv... er det ikke træls at en anden afhængighed ska ha effekt på jeres dag og humør? Det kan da godt være i synes dårligt om at se de ryger når de er gravide, men ligefrem at det påvirker jeres humør og dag er måske nærmere en form for besættelse (mangel af bedre ord).. eller er det ligesom en ulykke... det er uhyggeligt at se på , men man KAN bare ikke lade være?? ;-) (som en klog kvinde engang sagde om et helt andet emne haha!)
Vi kan vist alle blive enige om at det er dumt at ryge - og det er uanset om man er gravid eller ej.. men det er nu altså kvindes eget valg og det er kvinden selv der skal leve med barnet..
Jeg er ret sikker på at langt de fleste rygere der bliver gravide står og opvejer situationen - de ved sq godt hvad risikoerne er, men er man villig til at leve med konsekvenserne af sine valg? det må jo være op til kvinden selv.
-Gry - der elsker en god men sober diskussion..
jeps, vi skiftede alle pleje produkter ud, og jeps vi skiftede vaskepulver og jeps vi vaskede alt legetøj/bamser/tøj/dyner/puder osv osv osv... før det blev brugt... men derfor gav jeg stadig krammere til folk der havde parfume på osv... og rengøringsmidlerne blev heller ikke skiftet = baby var minimalt udsat, men mødte det stadig...
og netop fordi man uanset hvad, bliver udsat for stofferne i sin hverdag, så lever man ikke sterilt... det gør man kun hvis man lever i en rum raket og er isoleret fra dem... sagen er, at jo mere man er udsat for disse kemikalier, jo større er risikoen for at man udvikler allergi... så man kan lige så godt spare på kvoten fra begyndelsen af... hvad ens børn vælger når de selv kan bestemme, det kan man ikke styre, ikke på den måde i alt fald... men hvis man indtil da har passet godt på, så har det bedre vilkår fra begyndelsen...
i mine øjne, så gør man det kun "så godt som man nu kan" hvis man stopper med at ryge... når det kommer til børn og det med at udsætte dem for disse ting, så mener jeg ikke der er noget der hedder "at man ikke kan"... det er for mig, noget man skal... ligesom man skal køre med sele på i bilen...
ja til at begynde med er det kvinden der skal leve med barnet.... men barnet skal da også leve med sig selv...