Jeg er træt og så ked...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

15. juni 2010

dorthemus

Skouboe skriver:

Jeg har ikke læst hele tråden igennem, men jeg kan se du er nået frem til at overstimulering nok et den store synder..

Måden vi håndterede det på med vores datter var sovecoach.dk

Der er en masse teori omkring søvn osv. skrevet i et let tilgængeligt sprog. Der er også nogle skemaer med rytmer man kan følge. Det er de bedste penge jeg nogen sinde har brugt.

Jeg startede min datter på et 3 timers skema og begyndte at putte, vække og give hende mad på klokkeslet og fra den ene dag til den anden fik vi et barn der altid var glad og tilfreds og aldrig græd.

Jeg er nået frem til at problemet med min datter (og rigtigt mange andre babyer tror jeg) er at hun ikke advarede inden hun blev overstimuleret og/eller overtræt. Når hun begyndte at gabe og gnide øjne var det for sent - når man så prøvede at lægge hende gik hun helt i banjo og det fortsatte bare - hun hidsede sig selv mere og mere op og faldt aldrig rigtigt til ro. før hun tilsidst gik omkuld af udmattelse mange timer senere. 

Hun plejede at sove 3-4 timer om formiddagen og så bare powernappe 10-20 minutter ad gangen hele eftermiddagen indtil vi nåede omkring 17 - og så skreg hun indtil hun gik omkuld af udmattelse mange timer senere.

Hun blev diagnosticeret med kolik af både læge og SP i en alder af 3 uger...

Hun døjede så også med forstoppelse (pga. MME - vi løste det med lactulose) og hun var skæv i ryggen (den klarede vi med en kiropraktor), men selv efter maven fungerede fint og ryggen var rettet ud, fortsatte skrigeriet - lige indtil jeg indførte et skema...

Skemaet betød at jeg fik lagt hende FØR hun nåede kanten og vækkede hende så hun fik fordelt søvnen ud over hele dagen istedet for at sove så lang tid om formiddagen.

Hun har også sovet på siden siden hun var ganske få dage gammel. Vi startede med på på anbefaling af vores SP fordi Freja havde meget ondt i maven pga. forstoppelse og så er det bare rarere at kunne krumme sig sammen, når maven gør ondt. Det har en heldig  "bivirkning" at det også dæmper deres fald-refleks (vi kender allesammen til at vågne med et sæt og følelsen af at vi falder). Den refleks er åbenbart meget hyppig hos spædbørn og er ofte skyld i at de vågner. Man kan også løse problemet med refleksen ved at lade dem sove svøbt - jeg foretrak bare at lade hende ligge på siden.

En anden god ting ved at ligge på siden er at de kigger ind i siden på liften, hvilket betyder at deres verden bliver meget mindre i den alder betyder det rigtigt meget.

Freja fik også en stofble at putte hovedet ind i - den dag i dag er det hendes yndlingsejendel og den beroliger hende omgående. Hun sover også stadig med 1-2 stofbleer.

Summa summarum: Når lillesøster kommer bliver hun lagt på siden fra dag 1 og får en stofble at gemme hovedet i, hun bliver svøbt efter behov og hun kommer til at leve efter et skema fra starten og indtil hun ikke har behov for det længere (Freja var ca. 10-11 måneder da vi begyndte at løsne hendes skema)

Det lyder rigtig interessant det med en sovecoach  Og her er en del af problemet også at hun ikke advarer om at nu er det nok eller også er jeg for langsom i optrækket til at lægge mærke til det. Jeg kan ihvertfald se mange ligheder med det du beskriver.

Og sjovt at du skriver det med at ligge på siden for det elsker Runa  Og vi er begyndt med kluden som andre også har beskrevet...sutten vil hun bare ikke have.

Mht kolik så må det bare ikke være det der er på vej...spørger sp på torsdag.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. juni 2010

dorthemus

N&J skriver:

Utroligt hvad vi nogen gange dunker os selv i hovedet med.. og så er det man nogen gange kan finde sig selv i at tænke (men jeg er jo pædagog, og jeg kan ikke engang finde ud af det her).. altså come on ens hovedet laver mindtricks på en... 

Men ja.. giv slip.. og tage de dage (de vil komme, desværre) udfra hvad du føler er nødvendigt.. men ja det at være alene er sku ikke let.. selv ikke i starten.. men uha Dorthe.. hvor er det dejligt den dag i dag (ikke fordi jeg ikke gerne vil have en mand) men man får jo en rytme, at den så lige skal justeres, sådan hver gang man endelig føler man har styr på det, ja det er så pænt træls.. men de der øjeblikke hvor alt flasker sig, dem kan man leve højt på, og dem bliver der heldigvis flere og flere af som tiden går.. 

ja jeg er jo også pædagog...*fnis*

Og jeg nyder skam allerede at være alene om det...så er det jo også mig der får alle oplevelserne og kyssene

men på sigt ville det være rart med en mand....

Anmeld

15. juni 2010

Plysbjørnen

dorthemus skriver:

Min dejlige datter på 18 dage vil ikke sove om dagen og jeg er helt slidt ned og kan ikke se klart. Jeg bare tuder og tuder og føler mig som én stor fiasko

Hun sov ikke fra 13.30 til 21.30 idag og lige meget hvad jeg gjorde ville/kunne hun ikke overgive sig til søvnen. Hun var SÅ træt, men græd hver gang jeg prøvede at putte hende i liften. Jeg svøbte hende, gik med hende på armen, sad og vuggede hende, både i skødet og med liften på skødet, ammede hende...lige meget hjalp det. Hver gang jeg prøvede at lægge hende fra mig græd hun. Til sidst var hun så overtræt at hun til sidst gik om kuld...og jeg har vrælet lige siden.

Det er så hårdt at være alene om ansvaret og beslutningerne og jeg er så usikker på om jeg gør det rigtige...efter i dag tror jeg det ikke.

Hvordan får jeg hende til at sove uden at det bliver hos mig???

Kære dorthemus...

Jeg synes du skulle prøve med en gang zoneterapi til hende... Det kan godt tænkes at det er hendes tarme der driller hende lidt...

Knus BetinaTrold

Anmeld

15. juni 2010

dorthemus

BetinaTrold skriver:

Kære dorthemus...

Jeg synes du skulle prøve med en gang zoneterapi til hende... Det kan godt tænkes at det er hendes tarme der driller hende lidt...

Knus BetinaTrold

Jeg ser lige tiden lidt an men ja zoneterapi kan meget vel være en mulighed

Anmeld

15. juni 2010

Skouboe

dorthemus skriver:

Det lyder rigtig interessant det med en sovecoach  Og her er en del af problemet også at hun ikke advarer om at nu er det nok eller også er jeg for langsom i optrækket til at lægge mærke til det. Jeg kan ihvertfald se mange ligheder med det du beskriver.

Og sjovt at du skriver det med at ligge på siden for det elsker Runa  Og vi er begyndt med kluden som andre også har beskrevet...sutten vil hun bare ikke have.

Mht kolik så må det bare ikke være det der er på vej...spørger sp på torsdag.

Kolik betyder bare uforklarlig gråd - det har faktisk ikke noget med maven at gøre.

Definitionen er noget i stil med vedvarende uforklarlig gråd i mere end 3 timer dagligt, mere end 3 timer om ugen i mere end 3 uger... Det kommer typisk på samme tidspunkt hver dag (hvilket passer perfekt ind i min overstimuleringsteori) og er som regel om aftenen (igen - passer perfekt)

Basalt set en skraldespandsdiagnose, der ikke kan bruges til noget som helst. Jeg tror på at udelukke problemer et af gangen, som vi fx gjorde med forstoppelsen (iøvrigt et meget hyppigt problem for MME børn) og kiropraktor (også et hyppigt problem). Når man har løst de andre problemer er jeg overbevist om overstimulering og sult er skyld i resten.

Når en baby græder ulykkeligt prøver man hvad som helst for at trøste.. ren ble, mad, nusse, ligge på arm, vugge osv.. hvis man er 2 skiftes man til at gøre det... og hvis jeg har ret i at problemet er overstimulering, gør man bare ondt værre.

Måden vi taklede et overstimuleret barn på var at svøbe hende og gå ind i et stille rum og begynde at gå med monotone skridt i cirkler - rundt og rundt og rundt.. ikke snakke eller kigge på barnet (øjenkontakt stimulerer spædbørn rigtigt meget) - når hun begyndte at slappe helt af og blev fjern i blikket, sneg vi en stofble løst hen over hovedet på hende og 2 minutter senere sov hun.

Vi puttede hende så (stadig svøbt) på siden i sengen med et tæppe over (det var midt om vinteren, så svøbet var ikke nok) og gik - de første par gange vågnede hun typisk efter ca. 45 minutter (det har noget med søvn-cykler at gøre) og vi skyndte os ind og tog hende op uden at kigge på hende eller sige noget, holdt hende bare tæt og begyndte at gå i cirkler igen... 

Da hun var et par måneder, var det nok at vi bare lagde hænderne på hende og sagde "schyyy" nogle gange, så faldt hun i søvn igen.

Når vi puttede hende efter skemaet, lagde vi hende bare på siden i sengen/barnevognen og så længe hun ikke græd holdt vi os væk (ikke noget med at rende og kigge - det forstyrrer dem i at falde i søvn). I starten kunne hun godt ligge 20-30 minutter - efter noget tid faldt hun som regel i søvn på mindre end 5 minutter. 

Efter at hun havde lært at falde i søvn selv, stoppede opvågningerne efter 45 minutter også for det meste - fordi hun selv faldt i søvn igen uden at vågne helt op.

Anmeld

16. juni 2010

gustavclaus

ARH - Et stort kram kan hjælpe meget. Du er ikke fiasko eller dårlig mor eller noget andet. Du er der for dit barn.

De problemmer du skriver om, har vi så om natten istedet for. Og jeg får max 3 timer hver nat på 24.00 timer. Men jeg tænker altid at det går over, når de bliver ældre.

men jeg tror at jeg også ville afprøve det svøb alle skriver om. Pakke dem ind, de har jo været pakket ind inde i maven,  trygt og godt...

ALT HELD OG LYKKE til at det skal lykkes for dig

:-)

Anmeld

16. juni 2010

BabyStella!

Min dejlige datter på 18 dage vil ikke sove om dagen og jeg er helt slidt ned og kan ikke se klart. Jeg bare tuder og tuder og føler mig som én stor fiasko

Hun sov ikke fra 13.30 til 21.30 idag og lige meget hvad jeg gjorde ville/kunne hun ikke overgive sig til søvnen. Hun var SÅ træt, men græd hver gang jeg prøvede at putte hende i liften. Jeg svøbte hende, gik med hende på armen, sad og vuggede hende, både i skødet og med liften på skødet, ammede hende...lige meget hjalp det. Hver gang jeg prøvede at lægge hende fra mig græd hun. Til sidst var hun så overtræt at hun til sidst gik om kuld...og jeg har vrælet lige siden.

Det er så hårdt at være alene om ansvaret og beslutningerne og jeg er så usikker på om jeg gør det rigtige...efter i dag tror jeg det ikke.

Hvordan får jeg hende til at sove uden at det bliver hos mig???

Har du prøvet og køre en tur med hende? Bil eller bare i barnevognen? Spille musik for hende?

Hvis det er kolik, så kan jeg anbefale kiropraktor. Min datter havde kolik - fik desuden Mylicon og lactulose. Men det var et par besøg hos kiropraktoren som gjorde at det blev bedre og Stella kunne sove igen

Held og lykke

Anmeld

16. juni 2010

tascia

jeg tror jeg ville prøve med en slynge! når de er så små endnu handler det meget om trykhed, og hvis hun ligger tæt på din krop vil hun formentlig kunne genkende nogle af lydende fra da hun var inde i din mave, som jo var et trygt og dejligt sted for hende.

jeg synes det lyder som om at hun lige skal vende sig til verdenen udenfor livmoderen. alle de nye lyde, indtryk der skal fordøjes...

min søn var akkurat som din datter, og jeg havde det nøjagtig som dig på tros af jeg lever sammen med faren! dagen er umådelig lang hvis man ikek har 5min. ro, og et grædende barn som ikke kan finde ro

pøj pøj

Anmeld

16. juni 2010

mor_sabina

dorthemus skriver:

Det er også min bitre erfaring, at for mange tilbud virker stik modsat

I skal nok finde ud af hvad der virker for jer. Man må jo prøve sig frem.

Vil lige give et og sige : husk du er lige som alle andre nybagte mødre, og du klarer det flot

Anmeld

16. juni 2010

dorthemus

mor_sabina skriver:

I skal nok finde ud af hvad der virker for jer. Man må jo prøve sig frem.

Vil lige give et og sige : husk du er lige som alle andre nybagte mødre, og du klarer det flot

Tak

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.