Jeg har ikke læst hele tråden igennem, men jeg kan se du er nået frem til at overstimulering nok et den store synder..
Måden vi håndterede det på med vores datter var sovecoach.dk
Der er en masse teori omkring søvn osv. skrevet i et let tilgængeligt sprog. Der er også nogle skemaer med rytmer man kan følge. Det er de bedste penge jeg nogen sinde har brugt.
Jeg startede min datter på et 3 timers skema og begyndte at putte, vække og give hende mad på klokkeslet og fra den ene dag til den anden fik vi et barn der altid var glad og tilfreds og aldrig græd.
Jeg er nået frem til at problemet med min datter (og rigtigt mange andre babyer tror jeg) er at hun ikke advarede inden hun blev overstimuleret og/eller overtræt. Når hun begyndte at gabe og gnide øjne var det for sent - når man så prøvede at lægge hende gik hun helt i banjo og det fortsatte bare - hun hidsede sig selv mere og mere op og faldt aldrig rigtigt til ro. før hun tilsidst gik omkuld af udmattelse mange timer senere.
Hun plejede at sove 3-4 timer om formiddagen og så bare powernappe 10-20 minutter ad gangen hele eftermiddagen indtil vi nåede omkring 17 - og så skreg hun indtil hun gik omkuld af udmattelse mange timer senere.
Hun blev diagnosticeret med kolik af både læge og SP i en alder af 3 uger...
Hun døjede så også med forstoppelse (pga. MME - vi løste det med lactulose) og hun var skæv i ryggen (den klarede vi med en kiropraktor), men selv efter maven fungerede fint og ryggen var rettet ud, fortsatte skrigeriet - lige indtil jeg indførte et skema...
Skemaet betød at jeg fik lagt hende FØR hun nåede kanten og vækkede hende så hun fik fordelt søvnen ud over hele dagen istedet for at sove så lang tid om formiddagen.
Hun har også sovet på siden siden hun var ganske få dage gammel. Vi startede med på på anbefaling af vores SP fordi Freja havde meget ondt i maven pga. forstoppelse og så er det bare rarere at kunne krumme sig sammen, når maven gør ondt. Det har en heldig "bivirkning" at det også dæmper deres fald-refleks (vi kender allesammen til at vågne med et sæt og følelsen af at vi falder). Den refleks er åbenbart meget hyppig hos spædbørn og er ofte skyld i at de vågner. Man kan også løse problemet med refleksen ved at lade dem sove svøbt - jeg foretrak bare at lade hende ligge på siden.
En anden god ting ved at ligge på siden er at de kigger ind i siden på liften, hvilket betyder at deres verden bliver meget mindre i den alder betyder det rigtigt meget.
Freja fik også en stofble at putte hovedet ind i - den dag i dag er det hendes yndlingsejendel og den beroliger hende omgående. Hun sover også stadig med 1-2 stofbleer.
Summa summarum: Når lillesøster kommer bliver hun lagt på siden fra dag 1 og får en stofble at gemme hovedet i, hun bliver svøbt efter behov og hun kommer til at leve efter et skema fra starten og indtil hun ikke har behov for det længere (Freja var ca. 10-11 måneder da vi begyndte at løsne hendes skema)