Debatten om det tvangsfjernede barn der er "lavet" på OUH.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

19. maj 2010

2721

AnneH skriver:

Jeg mener også at du skal have lov til at bliv mor og kan ikke forstå at der kan være forskel fra den ene kommune til den anden, men det ser man i mange sager.

Jeg mener at det må være en vurderingssag i sammenråd med ens læge/behandler og evt kommune.

Jeg forstå ikke at din kommune ser bort fra dine behandlere, for hvis de ikke skulle vide om du er egnet eller ej, hvem skulle så. De kender dit forløb.

Jeg er ked af det på dine vejne og jeg mener at du skulle have lov til at få børn som alle andre.

Glemte helt at sige tak

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. maj 2010

LivasMor

Jeg har læst lidt med i denne tråd, blir personligt letter støt over det i skriver. Jeg har selv en diagnose som hedder atypisk Borderline og blev for snart 3 år siden førtidspensionist. Nu står jeg så i den situation at jeg er gravid og tilflytter i en ny kommune og her mener de at det er meget alarmerende at jeg skal være mor. I min tidliger kommune er jeg blevet erklæret mere end egnet til forældrerollen. Men hvor jeg or nu vælger de kun at se min diagnose og det at jeg for over 5 år siden havde det rigtig skidt. Påtrods af at samtlige af mine behandler har kontaktet dem og sagt at der er intet at frygte. Men de er kun fokuseret på det faktum at jeg er psykisk syg. Og fortæller mig gang på gang jeg må forstå at det er hårdt at live mor og chancen for jeg vil klare det er meget meget lille.

Jeg tror ikke at du læser hvad vi skriver... I så fald ville du ikke kunne blive stødt af det ...

Jeg skriver jo netop at folk som dig skal have lov at blive forældre? At folk med ADHD og lignende sygdomme kan være SUPER forældre, og at jeg kender eksempler herpå, både i mit private liv og herinde...
Min kæreste er bla. ADHD´er og er verdens bedste far...

KaMa skriver ligeså, at folk med alvorligt belastende sygdomme såsom skizofreni, burde være en stopklods for barnløsheds-behandling. Og jeg giver hende helt ret...

MEN Borderline kan på ingen måde sidestilles med disse svære psykiske lidelser - det kan til gengæld sidestilles med ADHD og netop derfor kan jeg ikke forstå hvorfor du bliver stødt???

Desværre er det ofte sådan, at kommuner ser forskelligt på psykiske sygdomme, men det må være muligt at bede om en udtalelse fra din tidligere kommune til din nye, hvori de anbefaler at støtte dig i forældrerollen fremfor at modarbejde dig?

Anmeld

19. maj 2010

Soap

2606peanut skriver:

ikke specielt det indlæg...

Nej jeg er ikke blevet testet da der på intet tidspukt blev vuderet at det var nødvendigt..

Det skal jeg tilgengæld nu i min nye kommune. og må indrømme at der er meget krænkene, det er meget private og intime ting kommunen vælger at blande sig i og undersøg. sys det er skræmmende hvad en kommune har ret til. Mener på ingen måde at der uden egentlige klager med gode begrundelser skal være muligt at "teste" kommende forældre på den måde. "Bare" fordi de fejler noget, Det støder mig.. Ofte kommer omsorgssvigt med mere ikke der men hos ganske "almindelige" mennesker. Det´er bare min  mening. Kommunerne er nogen gange lidt for emsige for at råde bod på at nogen er det for lidt.

Det er muligt at det ikke er nødvendigt at teste noget i dit tilfælde, det tror jeg der er rigtig mange tilfælde hvor det ikke er men hellere safe than sorry og det er jo børnene det går ud over i den sidste ende så hellere teste et par for meget end et par for lidt

Så i dit tilfælde ville jeg vende den til noget positivt og se på det på den måde at det var godt at der var nogen som holdt øje både med mig og mit barn da de jo kun vil jeres begge bedste , for som du selv siger så er der ikke noget at komme efter 

Men i andre tilfælde hvor der så var, ville der kunne ydes den nødvendige hjælp både for forælder og barn så jeg syns ikke du skal føle dig stødt over at vi lever i et velfærds samfund som bruger resourcer på noget så vigtigt som børnene 

Jeg ønsker dig al held og lykke i fremtiden 

Anmeld

19. maj 2010

LivasMor

Tjuhl skriver:

tjae, jeg synes det er noget hårdt. hvordan kan det være, at fordi nogle af os skal have hjælp til at få børn, så skal vi også forældreegnes via tests, når folk der ikke har problemer kan avle frit uanset om de er egnede eller ej?! hvis det endelig skulle være, så skulle ALLE forældregodkendes - men hvem skulle så stå som dommer?! og hvad skulle kravene være?!

Man er ikke ret meget sammen med sin fertilitetslæge, de forholder sig jo udelukkende til de tørre facts der står at læse på den enorme bunke af papirer man skal udfylde inden behandlingsstart. Samtalen inden behandlingsstart er den længste tid man har med sin fertilitetslæge og den varer knap 15 minutter. scanninger og insemineringer varer under 10 minutter. det er UMULIGT for fertilitetspersonalet at tage stilling til folks egnethed som forældre ud fra den meget korte tid. Her taler jeg om OUH fertilitetsklinik, som er den eneste klinik jeg nogensinde har haft tilknytning til, men som jeg til gengæld var tilknyttet knap halvandet år.

Derfor skylden ligge hos den praktiserende læge, der - trods adgang til patienternes filer og sygdomshistorier - henviser dem til fertilitetsbehandling. Jeg tror ikke det er SÅ svært at bedømme for den praktiserende læge om et par er egnet som forældre eller ej ud fra de oplysninger han/hun har, og det er der da også noget der tyder på eftersom vi trods alt taler om meget få sager hvor et par er blevet henvist til behandling hvorefter de har fået fjernet barnet.

Tjae nu er det sådan i dagens danmark, at for at få støtte eller hjælp til dit barn, så skal man gennem en paragraf 50 undersøgelse. Denne undersøgelse laves ikke for at pege på fejl, men for at vurdere hvor meget plads og overskud der er i familien, dens omgangskreds og dagligdag. Der er en økonomisk vurdering og en social. Disse undersøgelser er en positiv ting, og jeg mener at alle familier ville have gavn af en sådan undersøgelse... Den sætter fokus på styrker og ressourcer og hjælper til at give et overblik...

En forældre-evne-test, skulle (efter min mening) kun laves, hvis der fra de sociale myndigheder/læge/anden aktør/ect. er sat ? ved forældre-evnen. Altså skulle alle der ønskede barnløshedsbehandling have grønt lys derfra før behandlingsstart... og det synes jeg er en fair og logisk løsning...

Hvordan vil du ellers komme problemerne til livs? For det er da tydeligt at nuværende model ikke er løsningen.

Det koster kommunen over 10 millioner at placere et barn i pleje i 18 år... Hvorfor ikke bruge de penge på at sikre at der ikke bliver født børn, som fra fødslen bliver fjernet fra deres forældre og hvor begge parter skal leve ulykkeligt og i en opslidende kamp for at få familien genforenet...

Anmeld

19. maj 2010

LivasMor

Soap skriver:

Det er muligt at det ikke er nødvendigt at teste noget i dit tilfælde, det tror jeg der er rigtig mange tilfælde hvor det ikke er men hellere safe than sorry og det er jo børnene det går ud over i den sidste ende så hellere teste et par for meget end et par for lidt

Så i dit tilfælde ville jeg vende den til noget positivt og se på det på den måde at det var godt at der var nogen som holdt øje både med mig og mit barn da de jo kun vil jeres begge bedste , for som du selv siger så er der ikke noget at komme efter 

Men i andre tilfælde hvor der så var, ville der kunne ydes den nødvendige hjælp både for forælder og barn så jeg syns ikke du skal føle dig stødt over at vi lever i et velfærds samfund som bruger resourcer på noget så vigtigt som børnene 

Anmeld

19. maj 2010

oo

LivasMor skriver:

Tjae nu er det sådan i dagens danmark, at for at få støtte eller hjælp til dit barn, så skal man gennem en paragraf 50 undersøgelse. Denne undersøgelse laves ikke for at pege på fejl, men for at vurdere hvor meget plads og overskud der er i familien, dens omgangskreds og dagligdag. Der er en økonomisk vurdering og en social. Disse undersøgelser er en positiv ting, og jeg mener at alle familier ville have gavn af en sådan undersøgelse... Den sætter fokus på styrker og ressourcer og hjælper til at give et overblik...

En forældre-evne-test, skulle (efter min mening) kun laves, hvis der fra de sociale myndigheder/læge/anden aktør/ect. er sat ? ved forældre-evnen. Altså skulle alle der ønskede barnløshedsbehandling have grønt lys derfra før behandlingsstart... og det synes jeg er en fair og logisk løsning...

Hvordan vil du ellers komme problemerne til livs? For det er da tydeligt at nuværende model ikke er løsningen.

Det koster kommunen over 10 millioner at placere et barn i pleje i 18 år... Hvorfor ikke bruge de penge på at sikre at der ikke bliver født børn, som fra fødslen bliver fjernet fra deres forældre og hvor begge parter skal leve ulykkeligt og i en opslidende kamp for at få familien genforenet...

jeg har tydeligvis misforstået dit tidligere indlæg, for jeg læste det som, at du mente at alle der skulle i barnløshedsbehandling automatisk skulle igennem en test for at vurdere deres egnethed som forældre, og det synes jeg jo ikke.

men nu hvor jeg læser det du skriver igen, kan jeg da kun sige, at det lyder som en mulighed at gøre det på den måde. For det er vel egentlig også unfair at ens læge alene kan afholde en fra at komme i behandling ud fra ens sygdomshistorie. så en mere omfattende test/undersøgelse/redegørelse af de par hvor den praktiserende læge umiddelbart sætter spørgsmålstegn ved deres egnethed som forældre lyder umiddelbart som en god ide

Anmeld

19. maj 2010

2721

Soap skriver:

Ja det kan vi tydeligvis ikke blive enige om da du ikke selv står i situationen og skal finde dig i hvad vi gør.

Og nej det er intet positivt at sige om at blive behandlet som vi gør pt.

Anmeld

19. maj 2010

2721

LivasMor skriver:

Jeg tror ikke at du læser hvad vi skriver... I så fald ville du ikke kunne blive stødt af det ...

Jeg skriver jo netop at folk som dig skal have lov at blive forældre? At folk med ADHD og lignende sygdomme kan være SUPER forældre, og at jeg kender eksempler herpå, både i mit private liv og herinde...
Min kæreste er bla. ADHD´er og er verdens bedste far...

KaMa skriver ligeså, at folk med alvorligt belastende sygdomme såsom skizofreni, burde være en stopklods for barnløsheds-behandling. Og jeg giver hende helt ret...

MEN Borderline kan på ingen måde sidestilles med disse svære psykiske lidelser - det kan til gengæld sidestilles med ADHD og netop derfor kan jeg ikke forstå hvorfor du bliver stødt???

Desværre er det ofte sådan, at kommuner ser forskelligt på psykiske sygdomme, men det må være muligt at bede om en udtalelse fra din tidligere kommune til din nye, hvori de anbefaler at støtte dig i forældrerollen fremfor at modarbejde dig?

Jo og det er det med at Teste folk som i snakker om der stødder mig. Da det efter min mening grænser til chikane det kommunerne har lov til at udsætte en for.

Anmeld

19. maj 2010

2721

2606peanut skriver:

Jo og det er det med at Teste folk som i snakker om der stødder mig. Da det efter min mening grænser til chikane det kommunerne har lov til at udsætte en for.

glemte lige at svare på dit sidste spørgsmål

Vi har både afleveret udtalser fra de forskellige behandler med mere, men kommunen vælger at se bort fra det hele.

Alt sammen på grund af en fordomsfuld sagsbehandler jeg har mødt en gang og ingen kompetance har for at vudere mig. Det gør mig vred.

Mener ikke det er et tegn på en velfærdsstat men skræmmende at fremmede kan vudere og erklære en uegende inden man overhovedet har haft muligheden for at vise hvad man kan og ikke kan.

Anmeld

19. maj 2010

Soap

2606peanut skriver:

Ja det kan vi tydeligvis ikke blive enige om da du ikke selv står i situationen og skal finde dig i hvad vi gør.

Og nej det er intet positivt at sige om at blive behandlet som vi gør pt.

Nej for det er ikke mig som har en diagnose , det er dig og derfor kommer jeg aldrig til at stå i dine sko

Jeg kan sagtens forstå du finder det uretfærdigt men jeg syns det er synd du ikke kan se det positive i det , at der blir reddet børn på den bekostning som du jo så er med til at betale prisen af og det er jo bare den pris som må betales når man har et sygdomsforløb eller andet i baglandet/grunden som gør at der bør holdes ekstra øje 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.