Tjuhl skriver:
tjae, jeg synes det er noget hårdt. hvordan kan det være, at fordi nogle af os skal have hjælp til at få børn, så skal vi også forældreegnes via tests, når folk der ikke har problemer kan avle frit uanset om de er egnede eller ej?! hvis det endelig skulle være, så skulle ALLE forældregodkendes - men hvem skulle så stå som dommer?! og hvad skulle kravene være?!
Man er ikke ret meget sammen med sin fertilitetslæge, de forholder sig jo udelukkende til de tørre facts der står at læse på den enorme bunke af papirer man skal udfylde inden behandlingsstart. Samtalen inden behandlingsstart er den længste tid man har med sin fertilitetslæge og den varer knap 15 minutter. scanninger og insemineringer varer under 10 minutter. det er UMULIGT for fertilitetspersonalet at tage stilling til folks egnethed som forældre ud fra den meget korte tid. Her taler jeg om OUH fertilitetsklinik, som er den eneste klinik jeg nogensinde har haft tilknytning til, men som jeg til gengæld var tilknyttet knap halvandet år.
Derfor må skylden ligge hos den praktiserende læge, der - trods adgang til patienternes filer og sygdomshistorier - henviser dem til fertilitetsbehandling. Jeg tror ikke det er SÅ svært at bedømme for den praktiserende læge om et par er egnet som forældre eller ej ud fra de oplysninger han/hun har, og det er der da også noget der tyder på eftersom vi trods alt taler om meget få sager hvor et par er blevet henvist til behandling hvorefter de har fået fjernet barnet.
Tjae nu er det sådan i dagens danmark, at for at få støtte eller hjælp til dit barn, så skal man gennem en paragraf 50 undersøgelse. Denne undersøgelse laves ikke for at pege på fejl, men for at vurdere hvor meget plads og overskud der er i familien, dens omgangskreds og dagligdag. Der er en økonomisk vurdering og en social. Disse undersøgelser er en positiv ting, og jeg mener at alle familier ville have gavn af en sådan undersøgelse... Den sætter fokus på styrker og ressourcer og hjælper til at give et overblik...
En forældre-evne-test, skulle (efter min mening) kun laves, hvis der fra de sociale myndigheder/læge/anden aktør/ect. er sat ? ved forældre-evnen. Altså skulle alle der ønskede barnløshedsbehandling have grønt lys derfra før behandlingsstart... og det synes jeg er en fair og logisk løsning...
Hvordan vil du ellers komme problemerne til livs? For det er da tydeligt at nuværende model ikke er løsningen.
Det koster kommunen over 10 millioner at placere et barn i pleje i 18 år... Hvorfor ikke bruge de penge på at sikre at der ikke bliver født børn, som fra fødslen bliver fjernet fra deres forældre og hvor begge parter skal leve ulykkeligt og i en opslidende kamp for at få familien genforenet...