Debatten om det tvangsfjernede barn der er "lavet" på OUH.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6.412 visninger
71 svar
0 synes godt om
19. maj 2010

MM1987

Håber overskriften er tydelig nok.

Jeg tænker her på den sag hvor et barn er blevet tvangsfjernet lige efter fødsel, fordi forældrene er blevet erklæret uegnet, til trods for at de har fået hjælp af det offentlige til at få barnet.

Jeg er jo selv i behandling på OUH, og jeg er meget tilfreds med det forløb jeg har der ude. Derfor blev jeg også rigtig sur og ked af det over den måde Bertel Haarder kritiserede dem på i hans interview til TV2. Jeg er måske heller ikke så objektiv, slet ikke i øjeblikket hvor jeg ved at de er på halv styrke og de har haft et tragisk dødsfald blandt en af deres læger.

Jeg synes selvfølgelig ikke at par der ikke kan tage vare på et barn skal hjælpes til at få et, men jeg tænker at det er rigtig svært for lægerne, som i forvejen ikke har meget tid, at vurdere hvem der er egnet eller ikke egnet. Samtidig Tænker jeg det er en hårfin grænse, for hvornår er man uegnet og hvornår gør man det bare ikke som andre (hvis i forstår). 

De snakker så om at indfører regler der minder om adoption, men hvis de bliver lige så strenge kan jeg f.eks. heller ikke blive hjulpet til et barn pga. af en kronisk sygdom.

Hvad er jeres holdning til hele den her debat?

Mvh Mia Maia

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. maj 2010

Vial

Jeg mener, at det er dybt forkasteligt at udviklingshæmmede og psykisk syge får behandling.

Jeg mener dog ikke at det er fertilitetsklinikkernes ansvar at indhente den slags oplysninger og vurdere patienterne. Alle som skal i behandling skal henvises af deres praktiserended læge. Jeg mener at ansvaret bør ligge hos dem. De kender patienten - eller bør i hvert fald sætte sig ind i deres historier.

En henvisning er også en blåstempling fra en anden læge, som har vurderet at parret skal ha' hjælp. Klinikkerne skal udelukkende udføre den special opgave og håndværk de kan. I det her tilfælde at lave børn.

Anmeld

19. maj 2010

wamse

Jeg synes ikke det er klinikkerne der skal indhente disse oplysninger, det må være dem, der henviser der har lavet det de indledende tjek.

Jeg synes absolut ikke at psykisk syge og udviklingshæmmede skal have hjælpen til at blive forældre, det kan ikke  være barnets tarv der vægter højest når man tilbyder ar hjælpe disse borgere med at blive gravide.

Anmeld

19. maj 2010

MM1987

KaMa skriver:

Jeg mener, at det er dybt forkasteligt at udviklingshæmmede og psykisk syge får behandling.

Jeg mener dog ikke at det er fertilitetsklinikkernes ansvar at indhente den slags oplysninger og vurdere patienterne. Alle som skal i behandling skal henvises af deres praktiserended læge. Jeg mener at ansvaret bør ligge hos dem. De kender patienten - eller bør i hvert fald sætte sig ind i deres historier.

En henvisning er også en blåstempling fra en anden læge, som har vurderet at parret skal ha' hjælp. Klinikkerne skal udelukkende udføre den special opgave og håndværk de kan. I det her tilfælde at lave børn.

Jeg kan kun give dig ret. Det er en rigtig god pointe. 

Når først man er blevet henvist til en fertilitetsklinik, så er det fordi man også er blevet erklæret egnet til at få børn. 

På den måde kan fertilitetslægerne bruge deres knappe tid på deres kernekompetence og ikke på at være socialrådgivere. 

Jeg kan dog stadig ikke have den måde hvorpå Bertel Haarder kristiserede klinikken. Det var bare en gang usaglig mudderkastning. Det har de ikke fortjent.

Anmeld

19. maj 2010

MM1987

wamse skriver:

Jeg synes ikke det er klinikkerne der skal indhente disse oplysninger, det må være dem, der henviser der har lavet det de indledende tjek.

Jeg synes absolut ikke at psykisk syge og udviklingshæmmede skal have hjælpen til at blive forældre, det kan ikke  være barnets tarv der vægter højest når man tilbyder ar hjælpe disse borgere med at blive gravide.

Nej det har du helt ret i - jeg kommer altid til at tænke på den der dokumentar serie der var på TV2 med den lille dreng Jørn - der har for nyligt været en opfølgning på den historie også.

Puha, jeg får helt kuldegysninger.

Ved godt de ikke fik hjælp, men det er bare et eksempel på at det ikke er alle der skal have børn.

Anmeld

19. maj 2010

LivasMor

KaMa skriver:

Hvad mener du med dette?

At det er forkasteligt at psykisk syge og udviklingshæmmede får behandling for barnløshed?

eller at de får en dårlig behandling via kommunen som fjerner barnet?

Anmeld

19. maj 2010

oo

helt enig med Kama om hvem ansvaret egentlig ligger hos i forhold til at henvise uegnede mennesker til behandling og helt enig med dig Mia Maia i, at de ikke fortjener at blive svinet til på klinikken i denne sag!

men...Bertel Haarder har aldrig været den mest saglige og han har formået at køre hvert område han har været minister for i sænk, så altså...hans pensionsalder kan ikke komme hurtigt nok efter min mening

Anmeld

19. maj 2010

MM1987

Tjuhl skriver:

helt enig med Kama om hvem ansvaret egentlig ligger hos i forhold til at henvise uegnede mennesker til behandling og helt enig med dig Mia Maia i, at de ikke fortjener at blive svinet til på klinikken i denne sag!

men...Bertel Haarder har aldrig været den mest saglige og han har formået at køre hvert område han har været minister for i sænk, så altså...hans pensionsalder kan ikke komme hurtigt nok efter min mening

Nej jeg er også SÅ træt af ham - og er rigtig ked af han er blevet sundhedsminister, da jeg synes det er et så vigtigt ministerium.

Men jeg tror ikke det vare længe for der bliver skiftet ud på alle posterne

Anmeld

19. maj 2010

oo

Mia Maia skriver:

Nej jeg er også SÅ træt af ham - og er rigtig ked af han er blevet sundhedsminister, da jeg synes det er et så vigtigt ministerium.

Men jeg tror ikke det vare længe for der bliver skiftet ud på alle posterne

han ligner jo en der har været død i mange år, så der kan vel ikke gå så længe

jeg tror også der snart kommer omrokering på alle poster, så må vi håbe det er mennesker der har lidt mere med virkeligheden at gøre der kommer til!

Anmeld

19. maj 2010

Vial

LivasMor skriver:

Hvad mener du med dette?

At det er forkasteligt at psykisk syge og udviklingshæmmede får behandling for barnløshed?

eller at de får en dårlig behandling via kommunen som fjerner barnet?

Jeg mener udelukkende barnløshedsbehandling.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.