gammel nordisk pigenavn-hva synes i ?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5. april 2010

Moderator

Profilbillede for Moderator
Maja84 skriver:

sjovt har jeg det på samme måde med med de negativt ladet navne, synes jo loke er rigtig sødt, men ja synes også der er for meget negativt ladet i det.

det er det samme med folk man kender, hvis man slet ikke kan med personen, synes man hurtigt det er et grimt navn, men har man mange positive oplevelser med et navn bliver det pludsleig positivt

synes godt om de danske og også de gamle nordiske navne, desværre er min mand ikke ret kreativ hvad navne angår, synes ik et navn må være for specielt, har det også svært med udenlandske navne, dvs feks amerikanske navne som kan være svære på dansk, feks sean, pheobe, moira osv, men ville nu også gerne vælge et navn som ikke et en massebetegnelse ( nok derfor jeg ikke er så glad for mandens 1 proriteter som er caroline og mikkel) er jo glad for navnet freja/freya, det har jeg altid synes om, men pludselig blev det et massebetegnelsesnavn, og det blev lagt på hylden

Alle siger også til os, at vores næste skal hedde Freya... Men altså - det er ligesom det ALLE hedder, hvis de hedder noget nordisk. Tror der er 2-3 stykker alene i børnehaven der hedder det.

I øvrigt, syntes jeg det er vildt underligt, at man kun bruger de moderne stavemåder og ikke den oprindelige som er FRIA FRIA er super flot og hvis jeg skulle bruge navnet, ville jeg helt sikkert bruge den stavemåde

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. april 2010

Kløver

Alle siger også til os, at vores næste skal hedde Freya... Men altså - det er ligesom det ALLE hedder, hvis de hedder noget nordisk. Tror der er 2-3 stykker alene i børnehaven der hedder det.

I øvrigt, syntes jeg det er vildt underligt, at man kun bruger de moderne stavemåder og ikke den oprindelige som er FRIA FRIA er super flot og hvis jeg skulle bruge navnet, ville jeg helt sikkert bruge den stavemåde

ej hvor sjovt, det vidste jeg slet ikke, men det er da vildt flot at fria, udtales det så fri-a eller som freja/fraja

predbjørn er jo også et gammelt nordisk navn udledt af pridbor

synes også mattis og sif er søde navne

Anmeld

5. april 2010

Moderator

Profilbillede for Moderator
Maja84 skriver:

ej hvor sjovt, det vidste jeg slet ikke, men det er da vildt flot at fria, udtales det så fri-a eller som freja/fraja

predbjørn er jo også et gammelt nordisk navn udledt af pridbor

Altså hvis man skal have en chance for at vide hvordan det MÅSKE har været udtalt, så skal man snakke med en islænding Men jeg vil tro at det er FRI-A

Det er fordi der ikke rigtig var hverken J eller Y rune, så Idun er jo også med den samme rune til at starte med. Så alle senere stavemåder eller fortolkninger, er bare gætterier, eller moderniseringer

På min hofte står der: Frigg Fria Idun (mine 3 ynglings asynjer )

Anmeld

5. april 2010

Sommerfuglelarven

Jeg er SÅ vild med navnet Røskva, og også Tjalfe for den sags skyld. Men grunden til det er valgt fra her, er netop fordi det staves med Ø, og så bliver svært at udtale for udlændinge.

Men f.eks. Ronja Røskva synes jeg er sødt

Anmeld

5. april 2010

Cris

Jeg har det svært med at udtale det... Så jeg kan ikke lide det. Jeg kan godt lige navne som "flyder" nemt ud af tungen   De behøver ikke at være internationale navne, men bare nogle som er fonetisk nemme, hvis du forstå, hvad jeg mener. For eks. kan jeg godt lige til dren "Navin" eller også stavet "Naveen" som er en Indisk navn, men det er nemt at sige... En eks til pige pige kunne være "Sif" som er nordisk, men det er nemt og anderledes.

Anmeld

5. april 2010

Kløver

Sommerfuglelarven skriver:

Jeg er SÅ vild med navnet Røskva, og også Tjalfe for den sags skyld. Men grunden til det er valgt fra her, er netop fordi det staves med Ø, og så bliver svært at udtale for udlændinge.

Men f.eks. Ronja Røskva synes jeg er sødt

ja det er også en af grundende til jeg ikke ville bruge røskva som fornavn, netop pga af Ø´et

Anmeld

5. april 2010

Kløver

Cris skriver:

Jeg har det svært med at udtale det... Så jeg kan ikke lide det. Jeg kan godt lige navne som "flyder" nemt ud af tungen   De behøver ikke at være internationale navne, men bare nogle som er fonetisk nemme, hvis du forstå, hvad jeg mener. For eks. kan jeg godt lige til dren "Navin" eller også stavet "Naveen" som er en Indisk navn, men det er nemt at sige... En eks til pige pige kunne være "Sif" som er nordisk, men det er nemt og anderledes.

sif kan jeg også godt lide, tror man skal vide hvordan det udtales for jeg er til gengæld lidt usikker på hvordan man udtaler navin

Anmeld

6. april 2010

Cris

Maja84 skriver:

sif kan jeg også godt lide, tror man skal vide hvordan det udtales for jeg er til gengæld lidt usikker på hvordan man udtaler navin

Navin? Bare som du læser den, dog med tryk på i'et altså navÍn, forstå du?  

Anmeld

6. april 2010

N&J

Jeg har en veninde fra skolen der hedder det, så ja, jeg kan rigtig godt lide det, det er bare en af de navne der kræver en smule indvænning fra omgangskredsen, og så tygger man da lige en ekstra gang på den første gang man hører navnet, men så er den heller ikke længere.. 

Anmeld

6. april 2010

Riksen

Synes Røskva er et fantastisk smukt navn! Og så synes jeg ikke, at det er et problem, at udlændinge ikke kan udtale navnet - det går nok.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.