gammel nordisk pigenavn-hva synes i ?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5. april 2010

Moderator

Profilbillede for Moderator
Sulajma skriver:

Efter min mening er Røskva et hestenavn - jeg har islandske heste, og forbinder det alt meget med islandske heste! Sorry!

Der er også mange der syntes at Zafir (altså mit navn) er et hestenavn, fordi der for nogen år siden kom den der film om den der hest der hed Zafir...

Men altså - naturligvis kalder man islandske heste tit for nordiske navne... Men oprindeligt ER det ikke noget hestenavn, bare fordi der er en hoppe eller to, der er blevet kaldt det

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. april 2010

oo

jeg kan godt lide det

Anmeld

5. april 2010

Chalala85

Det er ikke lige min type. Synes det lyder som noget man kan sylte hehe men vi har jo heldigvis hver vores smag

Anmeld

5. april 2010

Sulajma

Zafir skriver:

Der er også mange der syntes at Zafir (altså mit navn) er et hestenavn, fordi der for nogen år siden kom den der film om den der hest der hed Zafir...

Men altså - naturligvis kalder man islandske heste tit for nordiske navne... Men oprindeligt ER det ikke noget hestenavn, bare fordi der er en hoppe eller to, der er blevet kaldt det

Hrm, der er jeg nu ikke helt enig!

Jeg har godt nok KUN været i islænderverdenen i 10-12 år, men der er godt nok 390 registrerede hopper i hestedatabasen worldfengur.com - hvor alle de RIGTIGE islandske heste med det rigtige hestepas, er registreret dvs ALLE islandske heste i HELE Verden!

Og jeg har stødt på navnet, Røskva, rigtig mange gange!

Islandske heste skal iøvrigt have islandske(nordiske) navne, ellers kan de ikke blive registreret, så det er ikke kun tit at de hedder et islandsk navn, men altid.
Selv i USA, Tyskland, Finland, Østrig osv osv... navngiver de med nordiske navne!

Det samme med navnet Idun - der er 257 registrerede hoppe i Verden!

Bare lidt info-viden om den islandske hest!

God mandag!

Anmeld

5. april 2010

Moderator

Sulajma skriver:

Hrm, der er jeg nu ikke helt enig!

Jeg har godt nok KUN været i islænderverdenen i 10-12 år, men der er godt nok 390 registrerede hopper i hestedatabasen worldfengur.com - hvor alle de RIGTIGE islandske heste med det rigtige hestepas, er registreret dvs ALLE islandske heste i HELE Verden!

Og jeg har stødt på navnet, Røskva, rigtig mange gange!

Islandske heste skal iøvrigt have islandske(nordiske) navne, ellers kan de ikke blive registreret, så det er ikke kun tit at de hedder et islandsk navn, men altid.
Selv i USA, Tyskland, Finland, Østrig osv osv... navngiver de med nordiske navne!

Det samme med navnet Idun - der er 257 registrerede hoppe i Verden!

Bare lidt info-viden om den islandske hest!

God mandag!

Ja. - Naturligvis. Men sådan vil du kunne sige om ALLE traditionelle nordiske navne. Men alle traditionelle nordiske navne, har jo 1000-2000 år eller mere på bagen. Så at de er registrerede heste navne inden for de sidste 100 år. Det kan altså ikke gøre navnene til hestenavne i min verden

Anmeld

5. april 2010

Sulajma

Ja. - Naturligvis. Men sådan vil du kunne sige om ALLE traditionelle nordiske navne. Men alle traditionelle nordiske navne, har jo 1000-2000 år eller mere på bagen. Så at de er registrerede heste navne inden for de sidste 100 år. Det kan altså ikke gøre navnene til hestenavne i min verden

Neej nej, selvfølgelig! Sådan er det med alle navnene!

Hvis jeg engang får en datter, så skal hun hedde Nova - dem er der 4 registrede hopper med det navn, men dem kender jeg jo ikke. Hehe.

Anmeld

5. april 2010

Moderator

Sulajma skriver:

Neej nej, selvfølgelig! Sådan er det med alle navnene!

Hvis jeg engang får en datter, så skal hun hedde Nova - dem er der 4 registrede hopper med det navn, men dem kender jeg jo ikke. Hehe.

Man kan jo ALTID have negative, eller anderledes assosiationer med et navn, end den der vælger navnet. - det der bare gør udslaget for mig, er om det er et positivt ladet navn eller negativt ladet navn. Uanset hvad ER der navne, der er negativt ladet.

Lucifer, Judas, Loke, Hel og den slags... Om man så tilhører den religion navnene har noget at gøre med, så Er det bare ikke positivt ladede navne.

Jeg syntes altid man skal vælge et navn, der er positivt ladet, for at give det lille barn de mest positive og lyse vibrationer med på sin rejse ind i livet

Anmeld

5. april 2010

Sulajma

Zafir skriver:

Man kan jo ALTID have negative, eller anderledes assosiationer med et navn, end den der vælger navnet. - det der bare gør udslaget for mig, er om det er et positivt ladet navn eller negativt ladet navn. Uanset hvad ER der navne, der er negativt ladet.

Lucifer, Judas, Loke, Hel og den slags... Om man så tilhører den religion navnene har noget at gøre med, så Er det bare ikke positivt ladede navne.

Jeg syntes altid man skal vælge et navn, der er positivt ladet, for at give det lille barn de mest positive og lyse vibrationer med på sin rejse ind i livet

Så sandt så sandt!

Kan iøvrigt godt lige de gamle navne, dem burde vi holde mere fast ved!

Anmeld

5. april 2010

Kløver

Zafir skriver:

sjovt har jeg det på samme måde med med de negativt ladet navne, synes jo loke er rigtig sødt, men ja synes også der er for meget negativt ladet i det.

det er det samme med folk man kender, hvis man slet ikke kan med personen, synes man hurtigt det er et grimt navn, men har man mange positive oplevelser med et navn bliver det pludsleig positivt

synes godt om de danske og også de gamle nordiske navne, desværre er min mand ikke ret kreativ hvad navne angår, synes ik et navn må være for specielt, har det også svært med udenlandske navne, dvs feks amerikanske navne som kan være svære på dansk, feks sean, pheobe, moira osv, men ville nu også gerne vælge et navn som ikke et en massebetegnelse ( nok derfor jeg ikke er så glad for mandens 1 proriteter som er caroline og mikkel) er jo glad for navnet freja/freya, det har jeg altid synes om, men pludselig blev det et massebetegnelsesnavn, og det blev lagt på hylden

Anmeld

5. april 2010

CamillaT89

Maja84 skriver:

hehe ja, jeg tænkte også mest at skulle det være, så ville jeg sætte det ind som et mellemnavn efter et mere "normalt" fornavn

Nu havde jeg lige stemt "Nej overhovedet ikke", men hvis du vil bruge det som mellemnavn, så synes jeg, det ville være fint. 
Bare ikke som fornavn, hvis det stod til mig  

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.