Hvad synes i om selvvalgt kejsersnit ?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

20. marts 2010

Kløver

myprincess skriver:

Ja hvad synes i om at vælge kejsersnit pga. angst for fødsel eller fordi at det er det man er mest bekvem med ?

Jeg spørger fordi jeg så emnet i nyhederne sidst at flere og flere vælger kejsersnit uden "medicinsk" grund.

jeg er meget "naturlig" med mange ting, jeg synes at kan man er det bedste da at føde naturligt, men synes da også hvis man har en god årsag til at overveje ks at det er helt fint, men tror det er vigtigt med viden omkring valgene, for tror da klart flere kvinder ville vælge den normale fødsel, hvis man fik mere vejledning, og der var mere tryghed og stabilitet i forløbet, mange gange, ihvertfald hvad jeg ved, bliver man jo tilknyttet jordemoder og alt efter hvem der er på vagt får man jo en anden, hvor jeg feks vil gøre opmærsom på hvad mine behov er, og at det skal stå i journalen og jeg vil være sikker på jeg får et godt forløb.

For mig er dte vigtigt da jeg selv vil undgå ks, men samtidig frygter en normal fødsel, pga mine hofter, da jeg har problemer efter et par hofte/bækken operationer, og derfor er det meget vigtigt for mig at der står de ting og vi sammen finder ud af hvad der er vigtigt for mig, og vi lægger slagplaner, så der ikke kommer alt for meget nyt man skal tage stilling til, men så lidt som muligt at de der, her og nu situationer.

men synes det er fint man har valget, ser bare helst ks bliver brugt, ved nødvendige tilfælde

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. marts 2010

lotte32

myprincess skriver:

Ja hvad synes i om at vælge kejsersnit pga. angst for fødsel eller fordi at det er det man er mest bekvem med ?

Jeg spørger fordi jeg så emnet i nyhederne sidst at flere og flere vælger kejsersnit uden "medicinsk" grund.

Jeg syntes det er en rigtig god ting at kvinden har mulighed for at vælge pks. alle ved vel godt at rent fysisk er en naturlig fødsel i de fleste tilfælde er det bedste for barnet....men jeg mener dog også at det er meget meget vigtigt at moderen har det godt med en naturlig fødsel, og det har hun altså bare nogen gange ikke..

Jeg har selv 2 børn hvor den 1 er født ved aks og nr. 2 er født ved pks, begge gange ville jeg som udgangspunkt helst have født naturligt, men jeg er bare ikke altid selv herre over hvordan min psyke reagerer.

jeg valgte pks ved nr. 2 uden medicinske grunde, og uden at vide om jeg kunne føde naturligt, men ´bare´ fordi jeg var angst, og den beslutning har jeg det rigtigt godt med

vi planlægger en nr. 3, vi kan ikke selv blive gravide, og derfor får vi hjælp og håber det lykkes snart, og igen er mit udgangspunkt at jeg da helt vildt gerne vil opleve at føde vaginalt, men jeg ved på nuværende tidspunkt ikke om jeg ændrer mening når jeg først er gravid, jeg kan ikke forudsige hvordan jeg vil reagere psykisk, men ender det med pks igen, så har jeg det også helt fint med det

det er fint at have hver vores meninger og holdninger, det skal der være plads til  men jeg syntes der er nogle herinde der har nogle meget fordømmende holdninger..

knuss Lotte, som valgte pks udelukkende pga angst.

so sue me

Anmeld

20. marts 2010

Skouboe

lotte30 skriver:

Jeg syntes det er en rigtig god ting at kvinden har mulighed for at vælge pks. alle ved vel godt at rent fysisk er en naturlig fødsel i de fleste tilfælde er det bedste for barnet....men jeg mener dog også at det er meget meget vigtigt at moderen har det godt med en naturlig fødsel, og det har hun altså bare nogen gange ikke..

Jeg har selv 2 børn hvor den 1 er født ved aks og nr. 2 er født ved pks, begge gange ville jeg som udgangspunkt helst have født naturligt, men jeg er bare ikke altid selv herre over hvordan min psyke reagerer.

jeg valgte pks ved nr. 2 uden medicinske grunde, og uden at vide om jeg kunne føde naturligt, men ´bare´ fordi jeg var angst, og den beslutning har jeg det rigtigt godt med

vi planlægger en nr. 3, vi kan ikke selv blive gravide, og derfor får vi hjælp og håber det lykkes snart, og igen er mit udgangspunkt at jeg da helt vildt gerne vil opleve at føde vaginalt, men jeg ved på nuværende tidspunkt ikke om jeg ændrer mening når jeg først er gravid, jeg kan ikke forudsige hvordan jeg vil reagere psykisk, men ender det med pks igen, så har jeg det også helt fint med det

det er fint at have hver vores meninger og holdninger, det skal der være plads til  men jeg syntes der er nogle herinde der har nogle meget fordømmende holdninger..

knuss Lotte, som valgte pks udelukkende pga angst.

so sue me

Du skal nok ikke regne med at få lov til at føde vaginalt 3. gang 

Som udgangspunkt har du så meget arvæv på livmoderen, at 3. gang er nødt til at være PKS.

Anmeld

20. marts 2010

nuggie

nu har jeg ikke læst alle indlæg i denne meget lange tråd.

Mne det jeg hørte en JM sige for nogen dage siden i tv, var at hun synes at det var trist at flere valgte at føde ved KS, og det er var pga. de efter virkninger som det har for både kvinderne og børnene. men at hun så det som det største problem at der ikke længere var den gode grundige fødseslsforberedelse som man havde tidigere.

Jeg synes at sige at det ikke burte være en mulighed, er det samme som at sige at alt hvad der indgrab i naturen er forkert, skal det så sættes på samme linie som at få hjælp til at blive gravid eller at holde små små børn i live, som ellers var døde uden den hjælp som man nu til dags kan give dem?. Efter min mening kan man ikke sætte sig ind i hvilke tanker og føleser som andre har får man enten selv har prøvet det eller i hvad fald hørt dem fortælle om det grunde til at vælge den løsning. 

Jeg har selv født "naturligt" første gang og håber da at det bliver sådan anden gang også, men det er sku mest fordi en af mine størreste forbier er at skulle lægges i narkose eller at skulle operaes overhovedet

jeg kunne godt tænke mig at høre hvilke tanker og frygt der ligger til grund for at nogen vælger at få et KS?'

Anmeld

20. marts 2010

Smølf

Som udgangspunkt synes jeg ikke, at man skal lave kejsersnit på kvinder uden der er en medicinsk indikation. Risikoen for komplikationer er større for mor såvel som barn ved kejsersnit. Derfor synes jeg, det er fint, at sundhedsvæsenet opfordrer kvinder til at føde vaginalt, da det er sundest for befolkningen som helhed.

Men jeg kan sagtens forstå kvinder, som tidligere har haft en kompliceret/traumatisk fødsel og som derfor ønsker PKS. Og jeg synes også, at det er tilstrækkelig indikation til at lave et kejsersnit ved næste graviditet.

Problemet er de kvinder, som aldrig tidligere har født og som ønsker PKS. Om grunden så er frygt eller bekvemmelighed.

Jeg synes det er lidt et skråplan, når lægfolk kan gå ind og kræve en operation, når der ikke er medicinsk indikation for det. Læger er der jo til at rådgive og behandle ud fra den viden, der er om hvad, der er sundest/mindst risikofyldt for kvinde og barn. Lægers rolle bliver jo udvisket, hvis vi får et sundhedsvæsen, hvor den enkelte kan gå frem til disken og bestille det, som han/hun selv tror er det rigtigste. Hvorfor så have lægefaglig ekspertise?

Så jeg synes, at man må sætte alle kræfter ind på at støtte de gravide, som frygter en vaginal fødsel. Fødslen skal afmystificeres, så kvinder ikke af uvidenhed går og frygter det, som i sidste ende er en fuldstændig naturlig biologisk proces.

/Neta

Anmeld

20. marts 2010

SHERO

Jeg synes det er rigtig godt kvinden selv har medbestemmelse i hvordan hun ønsker at bringe sit barn til verden. Og sådan som jeg har forstået reglerne ang. selvvalgt kejsersnit så er der ikke nogen der får det fordi de mener det er lettest, man skal til samtaler og have en god grund, psykisk eller fysisk...

Personligt vil jeg ikke have flere børn medmindre jeg kan få PLK ved nr. 2, så enkelt er det. Hvis det ikke er muligt, jamen så må jeg bare nøjes med et barn.

Anmeld

20. marts 2010

SaNiNa

myprincess skriver:

Jamen jeg syntes det er helt fint man vælger et ks det har jeg slet ikke problemer med.

jeg fik selv et aks med min søn og er osse kommet frem til at næste barn blevet et pks for at skøne min krop lidt og da jeg frygter sammen helvede igen.

men da jeg ventede min søn ønskede jeg ikke ks, men det var fordi jeg ikke kunne med tanken om at de skulle skære i mig og alt det med nåle og sådan noget.

Men lige pludselig hvade jeg bare ikke noget at skulle have sagt og så lå jeg på bordet til et aks.

Anmeld

20. marts 2010

Halbschön

myprincess skriver:

Hejsa,

jamen jeg har nok lidt delte meninger.. For et eller andet sted synes jeg jo at man skal føde naturligt, hvis man har mulighed for det, da det er det vores krop er skabt til.. Men jeg kan også godt forstå, hvorfor folk vælger at få ks, efter en fx grim fødselm første gang. - her tænker jeg lidt på Eva, og jeg kan godt forstå, hvorfor Eva valgte at få ks de sidste to gange...

Jeg kan måske have lidt svært ved at forstå, hvorfor folk der IKKE har prøvet at føde før, vælger at få ks...

Men igen... Vi er alle forskellige, og har derfor vores egne meninger om fødslen!

Knus Renée

Anmeld

20. marts 2010

Michael healer

Hej

Det gælder vel vil om at få så mange almindelige fødsler som muligt, frem for en masse kejsersnit, så en masse forebyggelse er vil vejen frem.

mvh Michael

Anmeld

20. marts 2010

Corn

Jeg vil håbe min tredje fødsel bliver som mine to første...

Og så ville jeg ønske at alle havde ligeså nemt ved at føde, for så ville denne debat slet ikke være aktuel...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.