Som udgangspunkt synes jeg ikke, at man skal lave kejsersnit på kvinder uden der er en medicinsk indikation. Risikoen for komplikationer er større for mor såvel som barn ved kejsersnit. Derfor synes jeg, det er fint, at sundhedsvæsenet opfordrer kvinder til at føde vaginalt, da det er sundest for befolkningen som helhed.
Men jeg kan sagtens forstå kvinder, som tidligere har haft en kompliceret/traumatisk fødsel og som derfor ønsker PKS. Og jeg synes også, at det er tilstrækkelig indikation til at lave et kejsersnit ved næste graviditet.
Problemet er de kvinder, som aldrig tidligere har født og som ønsker PKS. Om grunden så er frygt eller bekvemmelighed.
Jeg synes det er lidt et skråplan, når lægfolk kan gå ind og kræve en operation, når der ikke er medicinsk indikation for det. Læger er der jo til at rådgive og behandle ud fra den viden, der er om hvad, der er sundest/mindst risikofyldt for kvinde og barn. Lægers rolle bliver jo udvisket, hvis vi får et sundhedsvæsen, hvor den enkelte kan gå frem til disken og bestille det, som han/hun selv tror er det rigtigste. Hvorfor så have lægefaglig ekspertise?
Så jeg synes, at man må sætte alle kræfter ind på at støtte de gravide, som frygter en vaginal fødsel. Fødslen skal afmystificeres, så kvinder ikke af uvidenhed går og frygter det, som i sidste ende er en fuldstændig naturlig biologisk proces.
/Neta
Anmeld