Uanset hvad vi alle skriver herinde, så er det jo din beslutning, og en som du rent faktisk forsøger at overveje meget nøje.
Jeg er selv enlig mor til en pige på et år, og i stedet for at fortælle detaljerne i min lille historie vil jeg prøver at sætte perspektiv på nogle andre aspekter af denne beslutning..
Jeg har oplevet en del fædre efterhånden, som til tros for at de har været en del af hele processen og været glade stolte kommende fædre, har haft svært ved at forholde eller ihvertfald knytte et bånd på sammen måde som mor i den første lange periode, altså barnet til at starte med, ja den spiser, prutter, sover og pludre lidt, min opfattelse er at når de her børn har nået over spædbarnsstadiet og begynder så småt at udvise den personlighed, som vi som mødre måske allerede føler vi kender fra maven, så begynder deres tilknytning også, ikke at det er sådan for alle fædre eller mødre, men det er jo heller ikke sådan (ikke for mig ihvertfald) at mit barn blev født og jeg bare kunne mærke alt den kærlighed/tilknytning fra starten, der gik lidt tid, fordi det er en enorm overvældende følelse at få et barn, en følelse som bare bliver stærkere og stærkere for hver dag der går..
Jeg ved jeg en dag skal forsøge at besvare min datters spørgsmål om hvorfor hendes far "fravalgte" hende, og det var naturligvis med i mine overvejelser da jeg valgte at beholde hende, men hvor ville jeg ønske for min datters skyld at han havde valgt hende, bare en lille smule, deltidsfar, weekend far, jamen uanset hvad så havde han i det mindste valgt HENDE til, i det omfang han nu kunne, der er ingen der siger at det nødvendigvis skader barnet at man har en deleordning med faderen så længe den er afklaret når barnet bliver så stor at det rent faktisk forstår hvad der foregår..
Det er altid meget nemt at stå på den anden side og fortælle hvor stor og berigende en oplevelse det er at få et barn ind i sit liv, men det jeg ser i min dagligdag er en konstant påmindelse om min datters far, når hun smiler, er distræt eller fjoller rundt, barnet er en del af mor og far uanset hvordan man vender og drejer det, og når min datter bliver ældre så vil jeg da fortælle hende om alle de dejlige træk hun tros alt har fra hendes far, både fysisk og i hendes personlighed.. og ja så håber jeg hun med tiden forstår hvorfor jeg valgte at sætte hende i denne verden..
Altså realiteten er at dit barn kommer, så spørgsmålet er om du vil vælge barnet til fra starten eller vil forklare dit hvorfor du valgte det fra når det er blevet en hel del ældre, for det er jo også en del af den pakke, når barnet kommer, en dag vil barnet, sandsynligvis, søge en forklaring fra dig om hvorfor du valgte barnet fra.. (selv om du måske ikke følte det var sådan tingende så ud, da barnet blev født)
Knuz fra Jane