Jeanne skriver:
Jeg venter nr 2 til juli, og skal åbenbart til at tage stillig til amning allerede nu - ifølge min jm. Efter den første fik jeg amningen nogenlunde i gang inden jeg blev nødt til at stoppe, men jeg brød mig virkelig ikke om det. Følelsen af mælken der kommer ud af brystet gav mig kryb, så jeg havde faktisk ikke tænkt mig at amme denne gang.
Men så er det jeg tænker på alle de dunk jeg vil få i hovedet med den udmelding - så nu spørger jeg jer tøser om hvordan jeg lige skal få tacklet det uden at få træls respons? For jeg kunne virkelig virkelig ikke lide det.
Har kun én ting at sige: hvis du ikke føler for at skulle amme, så skal du så absolut heller ikke gøre det!
Min hustru forsøgte sig med at amme vores første, men det kunne ikke rigtig komme igang, og der blev set ned på hende (os) af personalet på både barselsgang og patienthospital.
Det medførte at min hustru (trods det at hun forsøgte ihærdigt at få det til at køre) var milimeter fra en fødselsdepression, og det er bare ikke det værd!
Hun følte sig ikke som en mor (hvilket hun ellers havde gjort hele graviditeten), men blot som en malkemaskine, og først da vi traf beslutningen om at han altså skulle være flaskebarn begyndte hun at få moderfølelserne igen.
Heldigvis støttede vores familie meget op omkring det, da de godt kunne se at der var noget helt galt med min hustru. Og først efter Luka kom på flaske blev han ordentligt mæt og kunne sove.
Jeg forstår ikke at dem der synes amning er så skønt, skal hagle dem der ikke ammer ned! Hvis de elsker at amme, så er det jo fint og så er det, det de skal gøre, men de har på ingen måde ret til at betragte mødre der ikke ammer som ringere mennesker eller dårligere forældre.
Det bedste vi kunne gøre (og gjorde) for vores søn var at lade ham blive flaskebarn.
Det betød naturligvis også at jeg kunne tage over om natten, morgenen, eftermiddag og aften og give ham hans flaske, hvilket jeg har nydt utroligt meget, og jeg er sikker på det har givet mig et meget tættere forhold til min søn end jeg ellers ville have været hvis jeg var blevet "distanceret" hver gang han skulle have bryst. Samtidig har min hustru så også fået muligheden for at hvile mere ud, hvilket har gjort hende gladere.
Altså: 2 glade forældre om et barn giver alt andet lige et mere harmonisk og trygt barn, end hvis moderen er ulykkelig over at skulle amme og ikke har det godt med sin rolle som mor.
Nu venter vi så nummer 2 i slutningen af august, og beslutningen er allerede truffet: det bliver et flaskebarn, og vi er stolte af det!