Miamaja skriver:
Jeg naevnte det kun fordi du naevnte det som en grund til din mening i et af dine indlaeg
:'Jeg tænker mere, at jeg vil skåne barnet for nogle forventninger om, at den kan møde "far", når den bliver 18 år. Samt det pinagtige i, at møde mand, som aldrig blev far.'
Der er ingen videnskabelig eller psykologisk baggrund, som jeg har hort om, som viser at man skaaner et barn ved at vaelge anonym donor?
Årrrh nu forstår jeg. Du tænkte, at når jeg skrev pinagtigt, så var det det samme som pinligt. Det mente jeg bestemt ikke. Jeg mener, at det kan være smertefuldt for barnet at møde en mand, som aldrig bliver far.
Angående undersøgelser om anonyme donor. Så vidt jeg kan forstå på undersøgelsen, er der tale om anonyme donor. Det er nu en gang sådan det startede. Først i nyere tid har man haft åben donor. Har googlet på livet løs, men kan desværre ikke finde undersøgelsen.
Jeg er lige kommet hjem fra klinikken og fik en laaang snak med sygeplejerske og læge, som har arbejdet med fertilitet i ca. 30 år.
Lægen var ret afklaret mht anonyme donor (skal han jo være med det arbejde). Han sagde blandt andet, at de oplysninger åbne donor tilbyder er så sparsomme - og man bestemt aldrig skal forvente, at en donor ville mødes med barnet. Så han mente ikke, at det var så fuldendt for barnet at få de oplysninger.
Han fortalte, at barnet normalt i 12-14 års alderen begynder at gøre sig tanker om biologisk ophav. I den alder er 4-6 år meget længe at gå og vente på oplysningerne. Som 18-årig vil barnet højst sandsynlig have affundet sig med situationen.
Hans udtalelser underbyggede mine egne forestillinger. At fortælle et barn, at det som 18-årig vil få afklaring omkring sit biologiske ophav kan holde liv i en følelse af at være ukomplet. Er også bange for, at der vil blive bygget nogle urealistiske forventninger op om at få en far.
Så vil jeg hellere have, at barnet fra start af er helt klar over, at donor er ukendt for fertilitetsklinikken, mor og den selv. Det er en afklaring i sig selv.
Jeg anerkender dog fuldt ud, at andre kvinder vælger åbne donor. Der er altid for og imod. Jeg synes, at de som mener, at anonyme donor skulle forbydes, skal gøre sig klart, hvad det indebærer med åben donor. Der er jo slet ikke tale om, at barnet kommer til at kende donor. Det er en bunke oplysninger om hans familie, helbred og uddannelse der bliver til rådighed. Er det overhovedet nok til at få barnet til at føle sig komplet? Jeg tror det ikke.