KaMa skriver:
Man skal bestemt ikke underkende menneskets behov for at kende sit genetiske ophav. Ellers ville programmer, hvor børn med tvhold rejser rundt i hele verden for at finde bio-forældre jo ikke være så populære.
Kan sagens se din argumentation. Det må være mærkeligt at få egenskaber, som er ukendte fra den kendte familie.
Nogle gange tror jeg bare, at det bliver tillagt lidt for meget. Tænk på hvor mange fædre der uden at vide det ikke er biologisk far, og alligevel findes der masser af ligheder. Det handler også meget om miljø og hvad man vil se.
Igen du HAR prøvet det, jeg har ikke endnu. Så du ved det jo bedre end mig.
Bliver lidt trist, når jeg møder holdningen om, at det ikke burde være lovligt. Jeg skal dog vende mig til den slags udtalelser, for dem vil jeg nok altid møde, når jeg har valgt denne her løsning.
Det er vist her man skal sige, du skal saette dig i barnets sted og ikke i din egen
Ja, det er meget nemt at laese ud fra det du skriver, at det hele handler om dig, dig, dig og meget lidt om selve barnet og dens rettigheder. Og at saette dit ufodte barn i fremtidig identitetskrise pg.a eventuelle 'pinligheder' og muligvis skuffede forventninger, er direkte uvidende og egoistisk mener jeg. Det synes jeg er dybt tragisk paa barnets vegne, at man som fremtidig foraeldre saa nemt kan bagatelisere den anden biologiske halvdel af sit barn.
Hvis du undersoger lidt omkring den viden der er omkring identitet, vil du hurtigt se at den biologiske del er lige saa vigtig som den emotionelle/sociale. Dvs. man kan ikke bare onske den del vaek, fordi man ikke selv synes den er vigtig nok.
Alle burde have retten til at kende sit ophav, hvad det saa end maatte indebaere af pinligheder. Det er en menneskeret synes jeg. Og det er langt bedre for et barn/menneske at faa svar paa en ganske naturlig ting som sit biologiske ophav end at spekulere resten af sit liv hvor den anden del af sit fysiske jeg kommer fra. For det er realiteten for anonyme donor born!
Hvis man kender sit eget ophav, tager man disse ting ganske for givet og man kan ikke selv saette sig ind i situationen, men man burde da for barnets skyld give den retten til at vaelge senere selv. Det er nu engang barnet det drejer sig om og ikke en selv.
Jeg synes det er dybt forkasteligt at det stadig er lovligt, for jeg har endnu ikke hort til et eneste donor barn som hellere ville undgaa pinligheder m.m end at faa svar paa en del af deres sporgsmaal om dem selv. Hvad det saa end maatte vaere, saa de kan faa ro i sjaelen og deres liv.