Den var til miamaja 
Uanset om man vælger anonym donor eller åben donor kommer det aldrig til at have noget med pinlighed at gøre.
Det ord kan jeg ikke få til at passe ind nogen steder. Det er vist alene et udtryk for din egen opfattelse.
Der er heldigvis lavet internationale undersøgelser som viser, at donorbørn ikke er ringere stillet psykisk og socialt end andre børn. Var barnet ramt af livslange identitetskriser, er jeg sikker på, at det ville fremgå af sådanne undersøgelser.
En eller anden form for identitetskrise vil der selvfølgelig komme. Det er vi enige om. Andet ville være naivt at tro. Den krise tror jeg dog også ville komme, hvis barnet havde de oplysninger, som er til rådighed ved en åben donor. I hvert fald i en eller anden grad.
Barnet kan gå med en forestilling om, at ved det. 18. år skal der ansigt på dens "far". En åben donor er i sin fulde ret til at frabede sig kontakt med barnet. Han kan nøjes med at sædbanken udleverer oplysningsark omkring hans helbred, udseende og familieforhold. Skuffelser og forventninger kan hurtig drukne i intensionerne om at kende sit ophav, vurderer jeg.
Det er et brandfarligt emne, når man taler sæddonor - åbne eller anonyme. Udtalelser som dine forsikrer mig om, at jeg som mor til en donorbarn får en stor opgave med at bane vejen for forståelse og accept.
Anmeld