Kan 7 mennesker bo sammen uden planlægning?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

27. august 2024

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
Hanspige skriver:

Jeg synes ikke der er noget i vejen for at give besked dagen før så ved de også om de har stedet for dem selv, om far er hjemme osv.. 

Det er også deres hjem. De er der uden far... De har da lov til at være i deres eget hjem.. de er ikke gæster.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. august 2024

Hanspige

Jeg svare lige samlet og så hopper jeg ud igen  

Jeg synes ikke en 9 årig og 12 årig selv skal styre aftensmad, sovetid osv. Og have fri adgang til fars dankort. Jeg undrer mig meget over at det er fint med moren at børnene lever sådan. 

Jeg synes ikke der er noget i vejen for at man aftaler ting dagen før, det gør jeg også med mine egne børn. 

Jeg har nu givet mit endelige besyv med og kan mærker jeg ikke rigtig lyster denne her debat

Anmeld Citér

27. august 2024

*.*

Profilbillede for *.*
Mor til 3 + en engel

Har ikke læst alle svarene. Men som mor til en teenager kan jeg fortælle at de færreste teenagere aner hvad de skal lave bare samme dag. De er yderst impulsive. 
dertil, vil jeg sige at det er din partners børn. Det er deres hjem lige så meget som jeres. Det vil svare til at bede dine egne børn sige på forhånd hvis de lige ville hjem. 

hvis min søns far havde sagt han ikke bare måtte dukke op men skulle melde ankomst dagen før, havde det begrænset enormt meget hvor meget de egentlig ses, særligt fordi “weekend samvær” ikke er fast længere hvis vores dreng har andre planer, så derfor bliver det ofte spontant og en “jeg tager lige forbi far”. (Og det sker også hvor far arbejder nat fx. Så spiser de morgenmad sammen og hygger, og til da spiser han mad med fars kæreste og hygger)

derudover tænker jeg at det kan skabe enormt meget splid, hvis du kræver det, da jeg da ihvertfald i din mands situation hvis det var mig, var blevet rasende, og følt der blev både blev gjort forskel på dine/mine børn men også at dine børn hører hjemme der men ikke mine. Det kan skabe enormt mange tanker og splid, sårede følelser og er generelt et sårbart emne at bringe op, netop fordi det er hans børn. 

jeg tænker at det er enormt vigtigt i en sammenbragt familie, særligt med børn der ikke bor fast i hjemmet, at de ved og mærker at de er lige så velkomne og hører lige så meget hjemme der som de børn der bor der til hverdag. 

Jeg forstår udemærket din situation, og dit behov ts. Men det er ikke børnenes behov, eller tarv. Og børnene kommer altid først. 
så jeg ville bestemt overveje hvis jeg var dig, om det er det rette tidspunkt at flytte sammen nu, hvis det er sådan du har det og så voldsomt det vil påvirke dig at hans børn (selvfølgelig) kan komme og gå som de vil i deres eget hjem.  

du ser det selvsagt fra dit perspektiv, men tror du skal veje om du egentlig kan sætte hans børn over dig selv? For store børn eller ej, er de børn, og deres bedste er det vigtigste. Og ja, der kommer bare andre normer når børnene bliver store, selvom vi andre synes det er normalt lige at skrive hey jeg kommer i morgen er det ok, så tænker en teenager kun fra næse til mund oftest, og det hører den alder til at leve impulsivt - det er kun godt. 

jeg kan sige så meget, at blev det du siger stillet op for min søn af hans far og hans kæreste, var han blevet enormt ked af det og følt sig fravalgt, og uvelkommen. Det betyder alverden for ham at vide han altid er velkommen. Min søn taler ikke om sin “fars hjem og hjemme” han siger bare hjem om både mit og fars hjem, selvom han altid har boet i en 12-2 ordning hos mig. Og det er rart at vide, at det ikke er fars hjem, men hans hjem. Det er det i skal stile efter - at det er deres hjem og ikke “bare” jeres hjem.

Anmeld Citér

28. august 2024

StortOgSmåt

Profilbillede for StortOgSmåt
Hanspige skriver:

Jeg synes ikke en 9 årig og 12 årig selv skal styre aftensmad, sovetid osv. Og have fri adgang til fars dankort. Jeg undrer mig meget over at det er fint med moren at børnene lever sådan. 

Jeg synes ikke der er noget i vejen for at man aftaler ting dagen før, det gør jeg også med mine egne børn. 

Jeg har nu givet mit endelige besyv med og kan mærker jeg ikke rigtig lyster denne her debat

Det er ærgerligt at du ikke vil diskutere det videre, for du får jo blandet tingene sammen. Om børnene er alene eller har adgang til dankort er en anden diskussion, og her kender vi hverken omfang eller har mulighed for at vide om far har helt styr på det.

Næ, uenigheden i tråden gik jo på om teenagere rimelig kunne forventes at skulle give besked et døgn før de kommer hjem. Den del har jeg svært ved at tro på, at du mener er hensigtsmæssig, eller at du reelt håndhæver overfor egne børn med mindre der er en ganske særlig grund. Det ville fx udelukke at tage en ven med hjem efter skole spontant, eller tage i biffen og komme senere hjem … eller 17 andre helt almindelig ting unge mennesker gør … heldigvis for dem…

Anmeld Citér

28. august 2024

Hanspige

StortOgSmåt skriver:

Det er ærgerligt at du ikke vil diskutere det videre, for du får jo blandet tingene sammen. Om børnene er alene eller har adgang til dankort er en anden diskussion, og her kender vi hverken omfang eller har mulighed for at vide om far har helt styr på det.

Næ, uenigheden i tråden gik jo på om teenagere rimelig kunne forventes at skulle give besked et døgn før de kommer hjem. Den del har jeg svært ved at tro på, at du mener er hensigtsmæssig, eller at du reelt håndhæver overfor egne børn med mindre der er en ganske særlig grund. Det ville fx udelukke at tage en ven med hjem efter skole spontant, eller tage i biffen og komme senere hjem … eller 17 andre helt almindelig ting unge mennesker gør … heldigvis for dem…

De er ikke teenagere, de er 12 år og 9 år gamle. 

Nej, jeg blander ikke noget sammen  du forholder dig derimod ikke til hele situationen, men kun til en lille del. 

Jo jeg håndhæver det ved egne børn. 

Nu er min søn 12 år og nej han får ved gud da ikke lov til selv lige at bestemme at han nu skal i biffen eller have venner med hjem uden at give besked. 

Da han var 9 år, var det helt 100 at han ikke bestemte og han var hos mig eller far og evt. Alene hjemme i mange timer. 

Så nej, herhjemme giver man besked dagen før som minimum. 

Jeg er dybt chokeret over folk synes det er helt fint at lade børn rende rundt på egen hånd uden nogen har styr på dem eller sørger for mad/lektier mm. 

Anmeld Citér

28. august 2024

BAE

Profilbillede for BAE
Hanspige skriver:

Men HVIS dine børn kommer på noget spontant (hvilket jo er det det her handler om, at de IKKE kan give besked dagen før) så kan de ikke gøre det eller hvad? Og igen det vil også være DERES hjem, ikke kun TS, de skal ikke føle sig som gæster

Nu er børn forskellige, nogle 12 årige ville godt kunne lave mad(jeg har lavet madskole for børn mellem 7 og 12, flere af dem vidste mange ting om madlavning) mange børn har også maddage..

Hvis de købte vildt ind, fik de nok ikke dankortet. 

Anmeld Citér

28. august 2024

BAE

Profilbillede for BAE
Hanspige skriver:

De er ikke teenagere, de er 12 år og 9 år gamle. 

Nej, jeg blander ikke noget sammen  du forholder dig derimod ikke til hele situationen, men kun til en lille del. 

Jo jeg håndhæver det ved egne børn. 

Nu er min søn 12 år og nej han får ved gud da ikke lov til selv lige at bestemme at han nu skal i biffen eller have venner med hjem uden at give besked. 

Da han var 9 år, var det helt 100 at han ikke bestemte og han var hos mig eller far og evt. Alene hjemme i mange timer. 

Så nej, herhjemme giver man besked dagen før som minimum. 

Jeg er dybt chokeret over folk synes det er helt fint at lade børn rende rundt på egen hånd uden nogen har styr på dem eller sørger for mad/lektier mm. 

Hvorfor må han ikke tage en ven med hjem? Eller gå hen til en ven? Eller gå i biografen? 

Hvem siger ingen har styr på dem? Igen de er 9 og 12. 12 årige kan gå i klubber, tage til sport (kan nogle 9 årige også) 

Anmeld Citér

28. august 2024

Anonym trådstarter

Jeg vil gerne sige tak for alle jeres svar.

Nu har der været meget fokus på fars børn, men ikke på hvordan mine børn med deres 'handicap' skal tackle en ustruktureret hverdag, fordi der skal være plads til fars børn. De går i special klasse og jeg har en familierådgiver der guider mig til at tackle deres behov. ja vi må vente med at flytte sammen. Mine børn kommer heller ikke spontant hos mig hvis de er hos deres far eller lignende. Alt er planlagt på måneds/ugebasis undtagen evt sygdom

Tror det vil give kaos hvis 7 mennesker bare gør hvad der passer dem i en almindelig hverdag.

Vi holder heldigvis alle 7 af hinanden men det er nok bedst at nøjes med weekend hygge eller finde et kæmpe hus ��

Anmeld Citér

28. august 2024

Panther

Profilbillede for Panther
Anonym skriver:

Jeg vil gerne sige tak for alle jeres svar.

Nu har der været meget fokus på fars børn, men ikke på hvordan mine børn med deres 'handicap' skal tackle en ustruktureret hverdag, fordi der skal være plads til fars børn. De går i special klasse og jeg har en familierådgiver der guider mig til at tackle deres behov. ja vi må vente med at flytte sammen. Mine børn kommer heller ikke spontant hos mig hvis de er hos deres far eller lignende. Alt er planlagt på måneds/ugebasis undtagen evt sygdom

Tror det vil give kaos hvis 7 mennesker bare gør hvad der passer dem i en almindelig hverdag.

Vi holder heldigvis alle 7 af hinanden men det er nok bedst at nøjes med weekend hygge eller finde et kæmpe hus ��

Der er ingen, det mener, at deres behov er vigtigere end dine børns - blot at behovene virker uforenelige, og at det ikke altid er lykken at flytte sammen. Det virker nogle gange som om, at mange flytter sammen fordi det er den kulturelt accepterede “naturlige” udvikling i et forhold.

Og vi var i øvrigt 6, da jeg voksede op, og alle rendte ud og ind - men kun fordi det passede til vores familie.

Anmeld Citér

28. august 2024

Hanspige

BAE skriver:

Hvorfor må han ikke tage en ven med hjem? Eller gå hen til en ven? Eller gå i biografen? 

Hvem siger ingen har styr på dem? Igen de er 9 og 12. 12 årige kan gå i klubber, tage til sport (kan nogle 9 årige også) 

Nej han må ikke spontant lave planer eller tage hvor hen han lige lyster. Det bliver planlagt på forhånd. Hvorfor er det så svært for dig at acceptere? 

Hvis de bare spontant bestemmer hvad og hvor de er, med adgang til et tomt hus og dankort så er der ski ikke ret godt styr på dem. 

Sport og klub plejer at være planlagt

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.