Kan 7 mennesker bo sammen uden planlægning?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

29. august 2024

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
*.* skriver:

Det tænker jeg Hanspige finder ud af når de bliver ældre.  
der kommer en naturlig løsrivelse på et tidspunkt, og får man ikke lov, så gør man det bare og spørger bagefter  

jeg må indrømme jeg heller ikke forstår det. Min søn har siden han var 6-7 år spurgt om han måtte tage på legeaftale eller lignende samme dag, særligt hvis en ven skulle på stranden, legeland osv og det har han fået lov til. Nu er min dreng 13 år, og vi har en regel at han må stort set alt, MEN jeg skal vide hvor han er. Dvs går de fra skolen til netto så skriver han når de går, og når de er i netto, går de videre til fodboldbanen, så skriver han når de går, og når de er der osv osv… jeg ved altid hvor min søn er, men 99% af hans aftaler er spontane, og det kræver også tillid mellem barn og forælder.

mine forældre gjorde som hanspige… jeg måtte aldrig noget spontant. Det resulterede i da jeg var 14 år stak jeg af hjemmefra første gang, og de næste år rendte jeg ud som det passede mig og de vidste aldrig hvor jeg var. Forsøgte de med husarrest osv stak jeg af, og ja. Jeg udfordrede grænserne som enhver anden teenager i stramme tøjler ville gøre.

man siger jo at strenge forældre får snedige børn

Det var også det jeg tænkte. Når alle vennerne må, og han ikke må. Han er allerede 12 år. 

Ja præcis, så længe der er kommunikation.. at man ved hvor de er.. 

Ja tænker også, hvis de aldrig får lov til noget, spontant sammen med vennerne... Så begynder de at synes det er uretfærdigt.. hvorfor må jeg aldrig tage med vennerne hen og spille fodbold efter skole? Eller gå hen og købe en kage? Cykle en tur? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. august 2024

Hanspige

Fordi du vil vide det dagen før. Så nej. 

Så dine børn må aldrig være spontane? De må kun besøge venner, hvis det er planlagt dagen før?

Tage i biografen efter skole, som en spontan ide? 

Frygter lidt det kan blive et problem hvis alle vennerne gør det hele tiden... Men ja I gør som I vil. Jeg undrer mig bare over grunden til at de SKAL sige det dagen før. At de ikke kan ringe eller skrive det, hvis ideen opstår? 

Du er sjov

Altså nu bor vi langt ude på landet, så jeg ved dælme ikke lige hvor han vil finde en strand, en biograf, en sportsklub, et tomt hus, et dankort, en netto, en bager og hvor du ellers har sendt min søn hen

Her planlægger vi dagen før, det har intet med at være streng at gøre, det er en mærkelig antagelse at min søn ikke må noget fordi det skal aftales dagen før og endnu mærkeligere at du tror at alle hans venner laver 1000 ting uden ham og ingen af deres forældre planlægger med dem

Kan du slippe det nu og forholde dig til tråden? Eller skal du digte flere råbende scenarier? 

Anmeld Citér

29. august 2024

BAE

Profilbillede for BAE
Hanspige skriver:

Du er sjov

Altså nu bor vi langt ude på landet, så jeg ved dælme ikke lige hvor han vil finde en strand, en biograf, en sportsklub, et tomt hus, et dankort, en netto, en bager og hvor du ellers har sendt min søn hen

Her planlægger vi dagen før, det har intet med at være streng at gøre, det er en mærkelig antagelse at min søn ikke må noget fordi det skal aftales dagen før og endnu mærkeligere at du tror at alle hans venner laver 1000 ting uden ham og ingen af deres forældre planlægger med dem

Kan du slippe det nu og forholde dig til tråden? Eller skal du digte flere råbende scenarier? 

Går han i skole på landet? 

På en cykel kan man komme langt.

Jeg siger IKKE at de IKKE planlægger noget, men at mange børn og unge tager spontane ture. Og det kan han jo ikke være med til hvis de får ideen på dagen.. ikke alle planlægger hver eneste dag. Nogen gange tænker man: vi kører ud og køber en is. Tager på stranden. Går en tur. 

Det er det jeg siger, at hvis hans venner laver mange spontane ture, som at cykle efter skole, tage på skaterbane, hjem til en... Så vil han blive udelukket hver gang 

Og igen HVORFOR må han ikke smutte med en ven hjem, hvis de har lyst uden at have aftalt det dagen før? Hvad sker der ved det?

Anmeld Citér

29. august 2024

Hanspige

BAE skriver:

Går han i skole på landet? 

På en cykel kan man komme langt.

Jeg siger IKKE at de IKKE planlægger noget, men at mange børn og unge tager spontane ture. Og det kan han jo ikke være med til hvis de får ideen på dagen.. ikke alle planlægger hver eneste dag. Nogen gange tænker man: vi kører ud og køber en is. Tager på stranden. Går en tur. 

Det er det jeg siger, at hvis hans venner laver mange spontane ture, som at cykle efter skole, tage på skaterbane, hjem til en... Så vil han blive udelukket hver gang 

Og igen HVORFOR må han ikke smutte med en ven hjem, hvis de har lyst uden at have aftalt det dagen før? Hvad sker der ved det?

Jeg gider ikke gentage mig selv flere gange

Herhjemme aftaler vi minimum dagen før hvor hvem er og hvad der skal ske. Det er heldigvis fleer tallet her hvor vi bor. 

Vi bor langt ude på landet, så det er begrænset hvor mange steder man spontant smutter hen. 

Nej ingen i vores dejlige lille by cykler lige spontant minimum 12 km hver vej.. 

Man går selvfølgelig i skole samme by som man bor i. 

Så gider jeg ikke mere, slut herfra  

Anmeld Citér

29. august 2024

BAE

Profilbillede for BAE
Hanspige skriver:

Jeg gider ikke gentage mig selv flere gange

Herhjemme aftaler vi minimum dagen før hvor hvem er og hvad der skal ske. Det er heldigvis fleer tallet her hvor vi bor. 

Vi bor langt ude på landet, så det er begrænset hvor mange steder man spontant smutter hen. 

Nej ingen i vores dejlige lille by cykler lige spontant minimum 12 km hver vej.. 

Man går selvfølgelig i skole samme by som man bor i. 

Så gider jeg ikke mere, slut herfra  

Det er ikke det jeg SPØRGER om. 

Jeg spørger HVOR FOR må de kun lave noget, hvis det er aftalt dagen før.? HVIS dine børn får lyst til en spontan aftale med en ven.. tage med en kammerat hjem efter skole... Må de så ikke det? (Og hvorfor?) De kan jo kontakte dig og fortælle dig det. 

Men ligger skolen ude på landet eller inde i byen? 

Anmeld Citér

29. august 2024

Anonym

Du er sjov

Jeg har det på samme måde som dig - og jeg bor i København. Min 10 årige smutter heller ikke bare lige i biografen efter skole helt spontant. Hun må gerne spontant lege med venner i weekenden. Men vi voksne har et ansvar for, at hun kommer hjem efter skole, laver lektier, spiser aftensmad og kommer i seng. Der vil jeg ikke have en sms, hvor der stor "Hej, mor, jeg er i biografen. Er hjemme kl. 19.". 

Der var vist en der skrev i tråden, at hvis man har strenge forældre får man snedige børn. Jeg tænker mere, hvis man sætter klare regler får man harmoniske børn :-). Men der er jo så tydeligvis forskellige holdninger. 

Anmeld Citér

29. august 2024

Hanspige

Anonym skriver:

Jeg har det på samme måde som dig - og jeg bor i København. Min 10 årige smutter heller ikke bare lige i biografen efter skole helt spontant. Hun må gerne spontant lege med venner i weekenden. Men vi voksne har et ansvar for, at hun kommer hjem efter skole, laver lektier, spiser aftensmad og kommer i seng. Der vil jeg ikke have en sms, hvor der stor "Hej, mor, jeg er i biografen. Er hjemme kl. 19.". 

Der var vist en der skrev i tråden, at hvis man har strenge forældre får man snedige børn. Jeg tænker mere, hvis man sætter klare regler får man harmoniske børn :-). Men der er jo så tydeligvis forskellige holdninger. 

Dejligt at hører jeg ikke er den eneste

Jeg undrer mig også at børn bare render rundt med så mange penge på sig at de bare kan tage i biffen osv. 

Synes faktisk det er ret uansvarligt at børn render rundt på må og få som det lige passer dem. 

Jeg er helt enig med harmoniske børn har klare regler

Anmeld Citér

29. august 2024

Hanspige

BAE skriver:

Det er ikke det jeg SPØRGER om. 

Jeg spørger HVOR FOR må de kun lave noget, hvis det er aftalt dagen før.? HVIS dine børn får lyst til en spontan aftale med en ven.. tage med en kammerat hjem efter skole... Må de så ikke det? (Og hvorfor?) De kan jo kontakte dig og fortælle dig det. 

Men ligger skolen ude på landet eller inde i byen? 

Det har jeg svaret på

Fordi sådan gør vi her, det er svar nok  sådan gør vi. 

Anmeld Citér

29. august 2024

BAE

Profilbillede for BAE
Hanspige skriver:

Det har jeg svaret på

Fordi sådan gør vi her, det er svar nok  sådan gør vi. 

Men hvad HVIS de vi? l. Ting kan jo godt ændrer sig.

Og nej du har ikke svaret hvorfor de ikke må. Du har svaret at det gør I ikke, hvilket er fair nok, men det er ikke svar på hvorfor de ikke må. 

Men ok, fint. 

Anmeld Citér

29. august 2024

Unicorn1

Profilbillede for Unicorn1

Oh Jesus kan I ikke droppe den der diskussion, hvor I bare kører i ring med de samme svar igen og igen

TS jeg tænker ikke, at I skal flytte sammen nu, og måske endda aldrig.. Eller som minimum vente til børnene er flyttet hjemmefra.. 

Det er ikke fair overfor far eller hans børn, at de ikke må komme spontant i deres eget hjem.. Og det er ikke fair overfor dine børn, at de skal tvinges til spontane besøg, når de ikke kan rumme det 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.