Fødselsdage for klassen

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

17. marts 2024

Anonym

Du skal ikke have det dårligt over at vælge legeland med alt klaret for dig personligt er sådan et arrangement helt urealistisk for os, og havde vi faktisk pengene, havde vi nok prioriteret en tur på camping

I vores klasse holdte de første 4 eller 5 børn fødselsdag i et legeland, så børnene fik hurtigt indtrykket af at fødselsdag = legeland, og mine egne børn snakkede rigtig meget om når de skulle holde fødselsdag for klassen i legeland.. og der har jeg så grebet dem og sagt at det skal vi så ikke. Forklaret hvorfor og hvordan vi gør det hjemme. -Der har ikke været noget problem i det. Vi forældre i klassen har vidt forskellig økonomi, og det har vi snakket åbent med hinanden om. Der har været et par stykker, der har undskyldt at det "bare" var hjemme. Undskyldningen hænger nok sammen med deres egen usikkerheder omvendt har der også været forældre der har undskyldt at de valgte "den nemme løsning" og har talt ned om at de inviterede i legeland. Men ved du hvad? Børnene har haft det skide skægt til alle fødselsdagene. Og der er ikke noget der er bedre end andet -de elsker bare at lege sammen uden for skoletid

Så rank ryggen og vær stolt af at du faktisk har overskud til at holde noget -uanset hvad form det kommer i (hilsen en det et år var så voldsomt plaget af angst og stress at det var umuligt at arrangere en klassefødselsdag for børnene )

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. marts 2024

MorTilEnDreng

Anonym skriver:

Dilemma. 

Min datter skal starte i førskole 2 april. På en friskole. 

Der er ved forældremøde "aftaltø/snakket" lidt low-key fødseldag osv. Og at hvis det var muligt så slog man sig sammen om fødselsdage så der ikke var 21 om året man var inviteret til. Dette er kunne fastsat, men snakket om. Men ingen kan jo selvfølgelig diktere hvad man skal. 

Men, min datter har fødselsdag 1 august. Og den sidste før min datter er 8 maj. Og den næste efter min datter er 28 september. 

Dvs hvis vi skal slå os sammen så bliver det enormt svært da min datter også falder midt i sommerferien og uanset altid skal vente til skolen starter igen. 

Jeg er ærligt mest til feks at invitere i legeland hvor stedet sørger for drikke og spise, da jeg ikke er en som går forrest med aktiviteter osv, pga. Egne udfordringer socialt. Derfor er denne løsning for mig genial. 

Ville i som forældre se skævt til at der blev inviteret i legeland når nu ellers min datter skla vente helt til september med at kunne holde sammen med en anden (og ingen garanti for den næste vil slå sig sammen). 

Eller ville i tænke, fedt, de får en fed dag o legeland alle sammen. Vi har ikke hus eller have så vi kunne holde det hjemme. Og igen, så vil jeg skulle stå for at styre aktiviteter, mad osv selv. 

Kom med jeres syn på sagen.

Ville på ingen måde se skævt til det. Synes det giver god mening at i inviterer i legeland når hendes fødselsdag ligger langt fra de andre. Så kan de andre slå deres sammen 

Anmeld Citér

17. marts 2024

Panther

Profilbillede for Panther
*.* skriver:

Folk kommer jo hvis de kan og nu er det ved sjældenhederne at hele klassen er inviteret i min søns klasse - det er primært drenge og pige fødselsdag. Nogle har også slået sig sammen nogen år, andre gange ikke. Det er forskelligt. 
Og folk er jo i al sin ret til ikke at kunne, og vi har da også oplevet afbud til både legeland og lasertag fordi det ikke passede ind, lige så vel som vi selv har meldt afbud hvis det ikke har passet ind. 

Jeg er med på en konstruktiv snak, men jeg oplever at nogengange kan det blive lidt for meget at der skal tages hensyn til alle, og kompromiser alle vegne for ellers føler nogen de bliver overset eller trådt over tæerne. Kan jo bare være glad for min søns klasses forældre har haft samme tilgang som jeg og tænkt det må man selv om hvordan man vil gøre det.

men den der “nogen kan ikke give det så hvorfor skal andre ha lov?” Det synes jeg er lidt plat, og det er bare min mening. Men fx min søns ven skulle holde fødselsdag og der blev alle ungerne hentet i limousine! Og en fødselsdag tog to forældrepar fra klassen alle 12 drenge med en tur i Tivoli med turbånd og det hele for at fejre deres to drenge der havde fødselsdag tæt på hinanden.. Det har jeg ikke haft råd til, men synes da det var mega fedt og børnene synes det var fede oplevelser og havde det rigtig sjovt! 
tilgengæld har jeg aldrig oplevet min søn tale negativt om en fødselsdag hjemme med skattejagt osv. alt har han oplevet som sjovt og fedt på hver sin måde. Har aldrig hørt ham sige noget grimt eller sammenligne fødselsdagene. 

JEG tror, at børnene bare nyder dagen sammen og har det sjovt, de tænker ikke så meget over hvad det har kostet eller om det er boller og lagkage eller pizza der serveres. Det er ihvertfald den oplevelse jeg har haft i min søns klasse blandt børnene. 

da jeg var barn var der heller ikke den slags aftaler omkring fødselsdagene? Så skulle jeg blive fornærmet fordi når jeg var til fødselsdag hos søs fra klassen der havde et stutteri - og vi kunne komme ud og ride - for min mor og far havde ikke et stutteri? Nu er jeg vokset op med at være den i klassen hvor pengene var små i familien, men har aldrig skænket det en tanke som barn eller sammenlignet mine fødselsdage med de andres. 
Jeg tror lidt min mening nok også bunder i, at jeg mener vi blander os for meget som forældre efterhånden.. vi fisker efter problematikker vi kan løse i blinde. Vi skal helst sørge for alt er lige og ingen må opleve der er forskel.. det næste bliver vel at al mad skal være glutenfri, vegansk, økologisk og sukkerfrit og så skal der være et alternativ til vegansk men det skal være både kosher og halal…? Jeg synes bare det er blevet lidt for.. meget? Det beskriver det nok bedst.. 

men igen har vi jo forskellige meninger tænker jeg har vel forhåbentlig lige så meget ret til min som du har til din. Ved godt min mening måske ikke er lige så populær; men det er nu engang sådan jeg ser det. 
sidder jeg til et forældremøde en dag og en problematik som denne blev bragt op, ville jeg da aktivt lytte til argumenterne for og imod, og forhåbentlig kan vi så finde en løsning alle kunne leve med.

Sjovt, jeg synes vi bliver mere og mere individualistiske. Da jeg var barn holdt man fødselsdag 3 elever sammen (var opdelt af klasselæreren), og der var aldrig nogen der “stak af” for sig selv.
I øvrigt tror jeg du har misforstået, hvor mange der har en holdning til aktiviteten (dog lyder Tivoli og limousine vildt og vulgært, og vi bor i et meget velhavende område).

Anmeld Citér

17. marts 2024

*.*

Profilbillede for *.*
Mor til 3 + en engel
Panther skriver:

Sjovt, jeg synes vi bliver mere og mere individualistiske. Da jeg var barn holdt man fødselsdag 3 elever sammen (var opdelt af klasselæreren), og der var aldrig nogen der “stak af” for sig selv.
I øvrigt tror jeg du har misforstået, hvor mange der har en holdning til aktiviteten (dog lyder Tivoli og limousine vildt og vulgært, og vi bor i et meget velhavende område).

Den slags opdeling har jeg aldrig hørt om før men hvis det fungerede var det jo kun godt. 

limousinen synes jeg også var overkanten, jeg forstod dengang forældrene kendte nogen der havde et firma med limousiner. Jeg har aldrig haft meget med dem at gøre så skal ikke kunne sige det med sikkerhed. 

tivoli er dyrt men havde jeg pengene havde jeg selv gjort det. Vi tog i mange år i Tivoli hver anden søndag nogengange bare at gå tur andre gange med turbånd, og ville min søn have et par venner med betalte vi da også for dem det gør vi stadig hvis vi skal noget af den slags, hvis min søn vil have en ven eller to med men ja en fødselsdag er dyr selv hvis man er to familier om det. 

Anmeld Citér

17. marts 2024

Lillehjerte

Profilbillede for Lillehjerte

Jeg har aldrig tænkt at dét at holde fødselsdag selv skulle være for at sætte sit barn i centrum.

Jeg har et barn i 2. klasse og har holdt fødselsdag for ham tre gange. De to første gange sammen med en kammerat i legeland, og da det er en større udskrivning er det jo fint at man kan deles om det. Sidste gang vi holdt, var det herhjemme fordi vi har masser af plads, og egentlig syntes jeg at det var lige så nemt bare at arrangere selv, så man ikke skal tage hensyn til hvordan og hvornår en anden familie ønsker at gøre tingene. Jeg har overhovedet ikke tænkt at det skulle være til 'besvær' for andre forældre. De fleste fødselsdage i klassen er blevet holdt en hverdag efter skole, så det er jo ikke noget der tager tid fra de andre forældre. 

De regler der er lavet på det første forældremøde var, at man inviterer alle eller alle af samme køn. Og gave til ca 30 kr. Her deltager man selvfølgelig hvis man kan, uanset om det er hjemme eller i legeland eller andet i den stil. Jeg fornemmer at de synes det er hyggeligt og sjovt at være med til fødselsdag lige meget hvordan det arrangeres. 

For at summere op, ville jeg ikke tænke over at I holdt fødselsdag selv, hvis det passede jer bedst. Og hvis det er nemmest at holde i legeland og I har råd til det, er det da bare en skøn oplevelse for børnene. Det har jeg svært ved at se hvorfor andre skulle få ondt bagi af

Anmeld Citér

17. marts 2024

Baby17

Min datter går i 0. Klasse (også på en friskole, men kan ikke helt se relevansen for det) 

Vi havde også snakket om kvartals fødselsdage og håber at det lander på det i 1. Klasse.

Her i 0. Har de aller fleste dog bare delt kage eller slik ud i skoletiden og er blevet fejret deroppe. Et par har inviteret hjem, i skoletiden med læreren og pædagogen til frokost og leg. 

Jeg synes det er voldsomt at invitere i legeland i 0 klasse. Hvad skal man så finde på i 6?

Anmeld Citér

17. marts 2024

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Flnad84 skriver:

I mine børns klasser har det været meget få gange hele klassen har været inviteret - så Max 14 gange pr år plus flere (inkl os selv) har holdt på hverdage efter skole.

Jeg kan slet ikke genkende at børnene ikke gider fødselsdage der “bare” bliver holdt hjemme eller at de ikke gider sidst på året. Måske har mine børn bare gået i klasser hvor forældre har bakket op og kun meldt afbud hvis de helt reelt havde andre planer i forvejen.

God pointe, at hele klassen sjældent inviteres, og at det også kan foregå på hverdage. Det er netop, når alle holder det solo, at det kan blive lige lovligt let at melde fra de “almindelige” og vælge de ekstraordinært spændende til. 
Desuden fint, at der er bevidsthed om generel opbakning. 

Anmeld Citér

17. marts 2024

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
*.* skriver:

Folk kommer jo hvis de kan og nu er det ved sjældenhederne at hele klassen er inviteret i min søns klasse - det er primært drenge og pige fødselsdag. Nogle har også slået sig sammen nogen år, andre gange ikke. Det er forskelligt. 
Og folk er jo i al sin ret til ikke at kunne, og vi har da også oplevet afbud til både legeland og lasertag fordi det ikke passede ind, lige så vel som vi selv har meldt afbud hvis det ikke har passet ind. 

Jeg er med på en konstruktiv snak, men jeg oplever at nogengange kan det blive lidt for meget at der skal tages hensyn til alle, og kompromiser alle vegne for ellers føler nogen de bliver overset eller trådt over tæerne. Kan jo bare være glad for min søns klasses forældre har haft samme tilgang som jeg og tænkt det må man selv om hvordan man vil gøre det.

men den der “nogen kan ikke give det så hvorfor skal andre ha lov?” Det synes jeg er lidt plat, og det er bare min mening. Men fx min søns ven skulle holde fødselsdag og der blev alle ungerne hentet i limousine! Og en fødselsdag tog to forældrepar fra klassen alle 12 drenge med en tur i Tivoli med turbånd og det hele for at fejre deres to drenge der havde fødselsdag tæt på hinanden.. Det har jeg ikke haft råd til, men synes da det var mega fedt og børnene synes det var fede oplevelser og havde det rigtig sjovt! 
tilgengæld har jeg aldrig oplevet min søn tale negativt om en fødselsdag hjemme med skattejagt osv. alt har han oplevet som sjovt og fedt på hver sin måde. Har aldrig hørt ham sige noget grimt eller sammenligne fødselsdagene. 

JEG tror, at børnene bare nyder dagen sammen og har det sjovt, de tænker ikke så meget over hvad det har kostet eller om det er boller og lagkage eller pizza der serveres. Det er ihvertfald den oplevelse jeg har haft i min søns klasse blandt børnene. 

da jeg var barn var der heller ikke den slags aftaler omkring fødselsdagene? Så skulle jeg blive fornærmet fordi når jeg var til fødselsdag hos søs fra klassen der havde et stutteri - og vi kunne komme ud og ride - for min mor og far havde ikke et stutteri? Nu er jeg vokset op med at være den i klassen hvor pengene var små i familien, men har aldrig skænket det en tanke som barn eller sammenlignet mine fødselsdage med de andres. 
Jeg tror lidt min mening nok også bunder i, at jeg mener vi blander os for meget som forældre efterhånden.. vi fisker efter problematikker vi kan løse i blinde. Vi skal helst sørge for alt er lige og ingen må opleve der er forskel.. det næste bliver vel at al mad skal være glutenfri, vegansk, økologisk og sukkerfrit og så skal der være et alternativ til vegansk men det skal være både kosher og halal…? Jeg synes bare det er blevet lidt for.. meget? Det beskriver det nok bedst.. 

men igen har vi jo forskellige meninger tænker jeg har vel forhåbentlig lige så meget ret til min som du har til din. Ved godt min mening måske ikke er lige så populær; men det er nu engang sådan jeg ser det. 
sidder jeg til et forældremøde en dag og en problematik som denne blev bragt op, ville jeg da aktivt lytte til argumenterne for og imod, og forhåbentlig kan vi så finde en løsning alle kunne leve med.

Det lyder fornuftigt og velovervejet - hvor dit første indlæg virkede mere stejlt på mig. 
Jeg kan også virkelig godt lide forskellighederne, især når børnene tager godt imod det, men jeg har også stået på sidelinjen og hørt børn tale nedladende om kakao og boller-fødselsdage, fordi niveauet var skruet op - og oplevet klasser, hvor forældrene nærmest overbød hinanden i vilde, spektakulære fejringer, så nogle børn helt undlod at holde noget af frygt for, det ikke blev et hit. 
Det er rigtigt, at der kan være en tendens til at lave meget detaljerede aftaler om alle tænkelige forhold, og så mister man let de individuelle og forskelligtartede oplevelser. Det er en balancegang, for samtidig bliver jeg ked af det på vegne af de børn og forældre, der slet ikke oplever at kunne byde ind med noget, der er flot og festligt nok. Derfor mener jeg stadig, det er klogt at tage snakken blandt forældrene. Dem, der bliver forskrækkede over det niveau, andre lægger, er ofte ikke meget for at sige højt, at det kan de slet ikke være med til, og så er det særligt væsentligt, at andre husker at tænke på og betone, at man selvfølgelig bakker op uanset formen. 

Anmeld Citér

17. marts 2024

BabyIgen2022

Hvorfor er det blevet så kompliceret? Jeg har selv et barn, der skal starte i friskole her 2. april og de er 20 i klassen. Vores barn er bare den første i klassen, der har fødselsdag (tror jeg - hun har i maj), så jeg er også lidt nysgerrig på det med fødselsdagene... Den her "slå os sammen" løsning, synes jeg lyder underlig :/

Da jeg selv var barn cyklede vi om til fødselsdagsbarnet efter skole og fik boller og varm kakao. Måske var der en skattejagt, en ballondans, stoledans, stopdans eller limbo og så kom forældrene og hentede deres unger, når det var ved at være aftensmadstid. En helt almindelig skoledag..... og det kostede boller og kakao og lidt slik. Ikke noget med lørdage mig her og der.

Vi var i øvrigt delt op i drenge/piger i de små klasser.

Anmeld Citér

17. marts 2024

Anonym

Anonym skriver:

Jeg vil også prøve at spørge dem. Men det kan være et af de børn som ikke vil have en fødselsdag. Og så er det endnu længere henne hun skal holde den. 

Vi kan låne lokale på skolen og hallen det hører til skolen, men igen, så er det mig som forældre der skal sørge for aktiviteter osv. Ved godt de leger selv også, men alligevel hvis de ikke kan få gang i noget fordi det er så nyt stadig at gå i skole, så skal jeg som voksen jo tage teten og det er jeg ikke til ��

Drop alt det med aktiviteter. De kan fint hygge sig uden man ryster den ene leg ud af ærmer efter den anden. 
Vores barn holdt fødselsdag for klasen midt i juletravlheden. Vi havde INGEN lege/aktiviteter. Vores barn ønskede pizza og pølsehorn og pandekager med is til dessert. Alt sammen noget der kunne laves i forvejen og varmes.  

De hyggede sig helt vildt. Dee gik tid med gaver, så lege lidt, spise og lege mere. Mens vi sad ved border fandt børnene selv på at vi kunne lege hviskeleg. Man hvisker et ord til sidemanden som hvisker det videre til den næste osv. og sidste mand siger ordet højt.(ofte noget andet end det der blev sagt). 

Det er også friskole, men en lille klasse, så det betyder ikke så meget med de fødselsdage de skal til om året. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.