Fødselsdage for klassen

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

10.749 visninger
61 svar
32 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
17. marts 2024

Anonym trådstarter

Dilemma. 

Min datter skal starte i førskole 2 april. På en friskole. 

Der er ved forældremøde "aftaltø/snakket" lidt low-key fødseldag osv. Og at hvis det var muligt så slog man sig sammen om fødselsdage så der ikke var 21 om året man var inviteret til. Dette er kunne fastsat, men snakket om. Men ingen kan jo selvfølgelig diktere hvad man skal. 

Men, min datter har fødselsdag 1 august. Og den sidste før min datter er 8 maj. Og den næste efter min datter er 28 september. 

Dvs hvis vi skal slå os sammen så bliver det enormt svært da min datter også falder midt i sommerferien og uanset altid skal vente til skolen starter igen. 

Jeg er ærligt mest til feks at invitere i legeland hvor stedet sørger for drikke og spise, da jeg ikke er en som går forrest med aktiviteter osv, pga. Egne udfordringer socialt. Derfor er denne løsning for mig genial. 

Ville i som forældre se skævt til at der blev inviteret i legeland når nu ellers min datter skla vente helt til september med at kunne holde sammen med en anden (og ingen garanti for den næste vil slå sig sammen). 

Eller ville i tænke, fedt, de får en fed dag o legeland alle sammen. Vi har ikke hus eller have så vi kunne holde det hjemme. Og igen, så vil jeg skulle stå for at styre aktiviteter, mad osv selv. 

Kom med jeres syn på sagen.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. marts 2024

Anonym

Jeg forstår dig godt - mine er selv lidt større, så har været den der rummel igennem.

For mig er det at holde fødselsdag i legeland netop ikke lowkey, men det er fordi jeg er obs på at det er meget dyrt, og det kan vi ikke selv.

Mit gæt ville være at lowkey fødselsdag netop betyder at det holdes hjemme, "bare" boller og lagkage, så man ikke skal stille an med mad og burger og pomfritter osv. At man har skattejagt i haven, og hygger, og ikke skal stille op med dyre aktiviteter.

Men det er jo netop hvad man selv lægger i ordet lowkey.

Som mor til et barn der også har fødselsdag i sommerferien: jeg synes I skal holde det når I har lyst.

Jeg ville nok bare sørge for at få sagt det med at du ikke kan overskue dfet derhjemme. Så tager man brodden af for dem der ikke ville kunne holde det i legeland pga økonomi. 

Og så må I have en dejlig fest - jeg er sikker på at det bliver skønt for din datter

Anmeld Citér

17. marts 2024

Tullebadulle

Personlig ville jeg ikke synes det var fedt at et barn blev fejret mens andre skulle slå sig sammen. og ja - jeg ville synes det var underligt. 
Her vælger vi dato når det passer, og gerne et kompromis i midten af perioden. Vi har fire fødselsdag… en for hver sæson. Her betaler vi for gave til eget barn fra klassen plus ens andel af en entre pris til legeland osv. Det er meget dyrt selv at skulle invitere en hel klasse. 6 forældrepar gør det mere spiseligt. 

21 fødselsdage giver 21 lørdage hvor man skal komme med en have til 50 - 100kr. Det er uoverskueligt og dyrt i længden.

Vi fejrer jo også ved at barnet deler slik/ kage ud i klassen tæt på den rigtige dag. 

Min søn har fødselsdag i slut november og her passede det med at vinterbørnene holdt fødselsdag i svømmehal slut januar. Intet problem. 

Anmeld Citér

17. marts 2024

Anonym

Legeland er da ikke low key, det er rasende dyrt

Men bortset fra det holdt vi lige fødselsdag i går i legeland sammen med fire andre, så de var 5 som havde slået sig sammen og holdt fødselsdag i legeland på den måde kunne vi holde udgifterne nede så det blev kun 700 kr pr familie.

Min dreng havde fødselsdag i februar og måtte så vente en måned på at blive fejret, men det overlevede han fint og det er sundt at have noget at glæde sig til.

Der er ingen forskel på at slå sig sammen vs at holde det selv for mig, det må folk helt selv bestemme.

Vi har ikke aftalt noget om at slå sig sammen i min drengs klasse, men aftalt at alle skal inviteres (ikke kun et køn, men hele klassen) og så at man giver gave til den som har fødselsdag efter en, på den måde får børnene noget et brugbart og man skal ikke ud og købe gave hver gang, det fungere super godt 

Anmeld Citér

17. marts 2024

Lje

Dilemma. 

Min datter skal starte i førskole 2 april. På en friskole. 

Der er ved forældremøde "aftaltø/snakket" lidt low-key fødseldag osv. Og at hvis det var muligt så slog man sig sammen om fødselsdage så der ikke var 21 om året man var inviteret til. Dette er kunne fastsat, men snakket om. Men ingen kan jo selvfølgelig diktere hvad man skal. 

Men, min datter har fødselsdag 1 august. Og den sidste før min datter er 8 maj. Og den næste efter min datter er 28 september. 

Dvs hvis vi skal slå os sammen så bliver det enormt svært da min datter også falder midt i sommerferien og uanset altid skal vente til skolen starter igen. 

Jeg er ærligt mest til feks at invitere i legeland hvor stedet sørger for drikke og spise, da jeg ikke er en som går forrest med aktiviteter osv, pga. Egne udfordringer socialt. Derfor er denne løsning for mig genial. 

Ville i som forældre se skævt til at der blev inviteret i legeland når nu ellers min datter skla vente helt til september med at kunne holde sammen med en anden (og ingen garanti for den næste vil slå sig sammen). 

Eller ville i tænke, fedt, de får en fed dag o legeland alle sammen. Vi har ikke hus eller have så vi kunne holde det hjemme. Og igen, så vil jeg skulle stå for at styre aktiviteter, mad osv selv. 

Kom med jeres syn på sagen.

Hvis det var mig, havde jeg spurgt september-barnets forældre om ikke I skulle holde sådan midt mellem de 2 fødselsdage. Din datter bliver fejret lidt for sent og den anden lidt for tidligt. Det går nok. 

Og så havde jeg inviteret i hoppeland, legeland, bowling what ever og haft en dejlig dag der. 

Til sammenligning holder min søn fødselsdag med 2 fra klassen hvor den ene har fødselsdag i marts, den anden i april og min søn start juni. Hvorfor? Fordi det er nemt at vi er flere. Og hyggeligt. Og det bliver billigere. Og det sikrer, at flere kan komme, når man ikke skal prioritere 20 fødselsdage om året. 

Ville jeg gerne holde kvartalsvise fødselsdage? JA. Men det blev nedstemt til forældremødet. Primært af mødre hvis døtre gerne vil holde sin fest på dagen og citat: "være den eneste i centrum".

Jeg tænker, at mine børn klarer den udemærket i livet uden at være den eneste i centrum til en fødselsdagsfest (det gemmer vi til familefejringen og på dagen i klassen).

Vh.

Anmeld Citér

17. marts 2024

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Jeg forstår dig godt - mine er selv lidt større, så har været den der rummel igennem.

For mig er det at holde fødselsdag i legeland netop ikke lowkey, men det er fordi jeg er obs på at det er meget dyrt, og det kan vi ikke selv.

Mit gæt ville være at lowkey fødselsdag netop betyder at det holdes hjemme, "bare" boller og lagkage, så man ikke skal stille an med mad og burger og pomfritter osv. At man har skattejagt i haven, og hygger, og ikke skal stille op med dyre aktiviteter.

Men det er jo netop hvad man selv lægger i ordet lowkey.

Som mor til et barn der også har fødselsdag i sommerferien: jeg synes I skal holde det når I har lyst.

Jeg ville nok bare sørge for at få sagt det med at du ikke kan overskue dfet derhjemme. Så tager man brodden af for dem der ikke ville kunne holde det i legeland pga økonomi. 

Og så må I have en dejlig fest - jeg er sikker på at det bliver skønt for din datter

Vi har ingen have og bor i lejlighed. Så vi kan ikke holde det hjemme. 

Man kan i legeland også gøre det uden pommes osv. Men så går temaet med legeland lidt af det synes jeg. 

Man kan sagtens selv tage med med til legeland men så igen skal jeg stå for en masse selv. 

Anmeld Citér

17. marts 2024

Anonym trådstarter

Lje skriver:

Hvis det var mig, havde jeg spurgt september-barnets forældre om ikke I skulle holde sådan midt mellem de 2 fødselsdage. Din datter bliver fejret lidt for sent og den anden lidt for tidligt. Det går nok. 

Og så havde jeg inviteret i hoppeland, legeland, bowling what ever og haft en dejlig dag der. 

Til sammenligning holder min søn fødselsdag med 2 fra klassen hvor den ene har fødselsdag i marts, den anden i april og min søn start juni. Hvorfor? Fordi det er nemt at vi er flere. Og hyggeligt. Og det bliver billigere. Og det sikrer, at flere kan komme, når man ikke skal prioritere 20 fødselsdage om året. 

Ville jeg gerne holde kvartalsvise fødselsdage? JA. Men det blev nedstemt til forældremødet. Primært af mødre hvis døtre gerne vil holde sin fest på dagen og citat: "være den eneste i centrum".

Jeg tænker, at mine børn klarer den udemærket i livet uden at være den eneste i centrum til en fødselsdagsfest (det gemmer vi til familefejringen og på dagen i klassen).

Vh.

Jeg vil også prøve at spørge dem. Men det kan være et af de børn som ikke vil have en fødselsdag. Og så er det endnu længere henne hun skal holde den. 

Vi kan låne lokale på skolen og hallen det hører til skolen, men igen, så er det mig som forældre der skal sørge for aktiviteter osv. Ved godt de leger selv også, men alligevel hvis de ikke kan få gang i noget fordi det er så nyt stadig at gå i skole, så skal jeg som voksen jo tage teten og det er jeg ikke til ��

Anmeld Citér

17. marts 2024

Lje

Anonym skriver:

Jeg vil også prøve at spørge dem. Men det kan være et af de børn som ikke vil have en fødselsdag. Og så er det endnu længere henne hun skal holde den. 

Vi kan låne lokale på skolen og hallen det hører til skolen, men igen, så er det mig som forældre der skal sørge for aktiviteter osv. Ved godt de leger selv også, men alligevel hvis de ikke kan få gang i noget fordi det er så nyt stadig at gå i skole, så skal jeg som voksen jo tage teten og det er jeg ikke til ��

Men det kan også være, de gerne vil og så er der ingen grund til at bekymre sig unødigt og bruge krudt på det

Vh. 

Anmeld Citér

17. marts 2024

Lje

Anonym skriver:

Vi har ingen have og bor i lejlighed. Så vi kan ikke holde det hjemme. 

Man kan i legeland også gøre det uden pommes osv. Men så går temaet med legeland lidt af det synes jeg. 

Man kan sagtens selv tage med med til legeland men så igen skal jeg stå for en masse selv. 

Ifht mad har vi haft bestilt "den lille pakke" (saft) og så har vi selv haft skåret frugt, pølsehorn og kage med. 

Det er udelukkende fordi jeg synes, maden de steder er noller, og jeg vil ikke spise det selv. Og hvis ikke jeg selv vil, så skal mine børn heller ikke. Men det er mit behov. Og mit overskud. Ikke mit barns eller dit behov. 

Vælg den nemmeste løsning og hold ved, at det er der, dit overskud er. Det er altså helt okay. 

Vi holdt fødselsdag hjemme i 0. klasse. Det var mega hårdt arbejde. Finde på, facilitere, understøtte dem der *keder sig* og 10000 andre ting. Så jeg forstår dig godt. 

Vh. 

Anmeld Citér

17. marts 2024

Panther

Profilbillede for Panther

Ja, jeg ville som udgangspunkt “se skævt til det”, hvis jeg ingen anden information fik end en invitation til fødselsdag.

Du er en af de allerførste, der holder noget, og du lægger derfor lidt grundstenen til fremtidige traditioner. Jeg synes (ligesom en anden i tråden), at det er lidt tåkrummende med de forældre, der vælger at holde selv, fordi Molly gerne vil være prinsessEN den dag (og dem jeg kender, der er det pigerne). 

Men det er også fordi, at vi har aftalt at holde kvartalsfødselsdage uden gaver og helst for begge køn.

Har du mulighed for at alliere dig med et familiemedlem i forhold til din social angst? Det bliver hårdt på sigt tænker jeg, hvis du bliver isoleret fra de andre - forældre som børn.

Hvis du ender med din egen løsning, så ville jeg skrive det, som det var i mailen med invitationen vedhæftet. Hvis jeg fik forklaringen, som du har givet, ville jeg klart have forståelse, og jeg ville også bære opmærksom på at tilbyde dig hjælp eller selskab i andre situationer.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.