Fødselsdage for klassen

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

17. marts 2024

*.*

Profilbillede for *.*
Mor til 3 + en engel

Synes godt nok det er mange overvejelser ifht en børnefødselsdag.. 

nu bliver min søn 13 lige om lidt så vi har holdt en hel del fødselsdage allerede dengang han gik i dagpleje hvor de kom til kakao og boller, til børnehave og skole hvor vi har inviteret i legeland, svømmehal, mc donalds, lasertag osv. 

har aldrig spurgt nogen af de andre forældre hvad de mente eller synes om det, og har aldrig hørt noget for det - lige så vel som jeg aldrig har oplevet det taget op på forældremøde om hvordan man skulle holde fødselsdagen, det eneste der var, var at gaver var sat til Max 25kr pr næse. Så gik nogen sammen eventuelt så man kunne købe lidt dyrere ting. 

og kan da sige med mine piger når de når den alder, at jeg har tænkt mig præcis det samme og der er da ingen der skal diktere det? Det må da være op til den enkelte hvordan man vil holde det? 

jeg har 1 gang holdt i et forsamlingshus og synes det var kaotisk og uoverskueligt med alle de børn. 
jeg har ikke lyst til at holde det i mit hjem selvom vi har pladsen.

vi har nydt at kunne betale os fra det, og nogen andre tog oprydningen.. 

så jeg synes da du skal gøre som du finder bedst og hvad du kan rumme.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. marts 2024

StortOgSmåt

Profilbillede for StortOgSmåt

Hvis der lige havde været en fælles snak, så ja - så ville det undre mig at en familie gik ud og gjorde det stil modsatte. I de små klasser kører vi fælles kvartalsvise fødselsdage (uden gaver), hvilket betyder at ingen rigtig holder særlig tæt på egen fødselsdato, men det går fint. Om jeg selv havde valgt den form - nej - men nu var vi 24 familier der skulle blive nogenlunde enige og så er det okay at det er sådan det er i de første par år, så ser vi på det igen.

Jeg kan fx godt se det smarte i af springe gaver over og undgå 24 arrangementer, især for de familier med 2-3 børn. Det ville også være helt skørt hvis alle skulle i legeland, biffen og svømmehallen - vi låner som regel et lokale i fritten, ellers går vi i parken et par timer. 

Anmeld Citér

17. marts 2024

Tullebadulle

nu bliver min søn 13 lige om lidt så vi har holdt en hel del fødselsdage allerede dengang han gik i dagpleje hvor de kom til kakao og boller, til børnehave og skole hvor vi har inviteret i legeland, svømmehal, mc donalds, lasertag osv. 

har aldrig spurgt nogen af de andre forældre hvad de mente eller synes om det, og har aldrig hørt noget for det - lige så vel som jeg aldrig har oplevet det taget op på forældremøde om hvordan man skulle holde fødselsdagen, det eneste der var, var at gaver var sat til Max 25kr pr næse. Så gik nogen sammen eventuelt så man kunne købe lidt dyrere ting. 

og kan da sige med mine piger når de når den alder, at jeg har tænkt mig præcis det samme og der er da ingen der skal diktere det? Det må da være op til den enkelte hvordan man vil holde det? 

jeg har 1 gang holdt i et forsamlingshus og synes det var kaotisk og uoverskueligt med alle de børn. 

Det er så noget de fleste klasser drøfter. Det er ikke særligt rart for børnene hvis en pige før lov at være i centrum, men andre skal “dele”. Og ærligt hvem gider købe 21 gaver til Max 25. Det er og kan kun blive skrammel. Alle deltager og prioritere fødselsdagene her (kvartalsvise), og forældregruppen kommer tættere på hinanden under planlægning og på selve dagen. Det er både dyrt og stressende med 21+ fødselsdage…? Så det er da helt klart et relevant tema og ikke overdrevet at drøfte. 

Det har intet med at folk skal have ret til… men de fleste forældre gider ikke prioriter 21 lørdage med planer om fødselsdage.

Anmeld Citér

17. marts 2024

Anonym

Tullebadulle skriver:

Det er så noget de fleste klasser drøfter. Det er ikke særligt rart for børnene hvis en pige før lov at være i centrum, men andre skal “dele”. Og ærligt hvem gider købe 21 gaver til Max 25. Det er og kan kun blive skrammel. Alle deltager og prioritere fødselsdagene her (kvartalsvise), og forældregruppen kommer tættere på hinanden under planlægning og på selve dagen. Det er både dyrt og stressende med 21+ fødselsdage…? Så det er da helt klart et relevant tema og ikke overdrevet at drøfte. 

Det har intet med at folk skal have ret til… men de fleste forældre gider ikke prioriter 21 lørdage med planer om fødselsdage.

Synes egentlig det er mere trist, at så mange piger åbenbart har et behov for at være i centrum. 

Anmeld Citér

17. marts 2024

HilliHallo

Men børnene behøver jo ikke aktivering når de er 5 eller 6 år gamle. Og da slet ikke når det er sommer. 

Har I en gård som udeareal? Så kunne I jo holde det der. Og hvis I slår jer sammen med septemberbarnet, så kunne den anden familie måske afholde fødselsdagen? 

Personligt er jeg virkelig IMOD alle de regler der kan blive opstillet i forbindelse med fødselsdage. Der må da gerne være forskel Nogen inviterer i Legeland andre inviterer i skoven eller i hus. Skidt pyt. I min verden sætter det ikke nogen standarder. Gør hvad i selv vil. 

Mine to skolebørn holder også sammen med nogle fra klassen og det kan da hurtigt blive +/- en måned eller to fra egen fødselsdag og det er slet ikke et problem for barnet. 

I kunne også tage på stranden? Eller andet natur i jeres område  

Anmeld Citér

17. marts 2024

*.*

Profilbillede for *.*
Mor til 3 + en engel
Tullebadulle skriver:

Som sagt, jeg har aldrig oplevet det og nu skal min trods alt i 7 klasse snart så tænker der har været rig mulighed for sådan et emne bringes op. 
Det har dog altid været selvbestemt om det kun skal være drengene/pigerne eller alle sammen. 
nu er min søns klasse 29 elever, og det er stadig ikke drøftet men forskellige tilgange er jo fint. 
Uanset hvad, har det alligevel fungeret fint, og folk har gjort som de ønskede.

Anmeld Citér

17. marts 2024

Anonym trådstarter

Panther skriver:

Ja, jeg ville som udgangspunkt “se skævt til det”, hvis jeg ingen anden information fik end en invitation til fødselsdag.

Du er en af de allerførste, der holder noget, og du lægger derfor lidt grundstenen til fremtidige traditioner. Jeg synes (ligesom en anden i tråden), at det er lidt tåkrummende med de forældre, der vælger at holde selv, fordi Molly gerne vil være prinsessEN den dag (og dem jeg kender, der er det pigerne). 

Men det er også fordi, at vi har aftalt at holde kvartalsfødselsdage uden gaver og helst for begge køn.

Har du mulighed for at alliere dig med et familiemedlem i forhold til din social angst? Det bliver hårdt på sigt tænker jeg, hvis du bliver isoleret fra de andre - forældre som børn.

Hvis du ender med din egen løsning, så ville jeg skrive det, som det var i mailen med invitationen vedhæftet. Hvis jeg fik forklaringen, som du har givet, ville jeg klart have forståelse, og jeg ville også bære opmærksom på at tilbyde dig hjælp eller selskab i andre situationer.

Det er ikke for at min datter skal have sin egen dag. Bestemt ikke. Det er kun fordi der er så langt til næste fødselsdag. Men jeg vil høre dem ad om de er villig til at rykke på deres søns dag så han holder tidligere og min senere. Og så holde det på skolen feks i deres lokaler. Men hvis det ikke er muligt så ender det nok med legeland. Det er ikke for at sætte en standart, jeg ved fra erfaring fra andre tider at det er meget forskelligt hvad man gør og børnene hygger sig altid uanset hvad type fødselsdag. 

Anmeld Citér

17. marts 2024

Anonym trådstarter

*.* skriver:

Her får de fælles gave på klassen. Forældre køber for et fast afstemt beløb så de får en ordentligt gave. Og ikke 21 små gaver. 

Anmeld Citér

17. marts 2024

Anonym trådstarter

StortOgSmåt skriver:

Hvis der lige havde været en fælles snak, så ja - så ville det undre mig at en familie gik ud og gjorde det stil modsatte. I de små klasser kører vi fælles kvartalsvise fødselsdage (uden gaver), hvilket betyder at ingen rigtig holder særlig tæt på egen fødselsdato, men det går fint. Om jeg selv havde valgt den form - nej - men nu var vi 24 familier der skulle blive nogenlunde enige og så er det okay at det er sådan det er i de første par år, så ser vi på det igen.

Jeg kan fx godt se det smarte i af springe gaver over og undgå 24 arrangementer, især for de familier med 2-3 børn. Det ville også være helt skørt hvis alle skulle i legeland, biffen og svømmehallen - vi låner som regel et lokale i fritten, ellers går vi i parken et par timer. 

Det er ikke fast aftalt. Der blev ikke enighed om kvartalsvis. Det var oppe at vende. Så det blev hvis det var muligt KUNNE man lægge sig sammen. 

Anmeld Citér

17. marts 2024

Anonym trådstarter

Tullebadulle skriver:

Det er ikke fordi min datter SKAL have sin egen. Det er kun fordi der er langt til den næste og det er en dreng også. Der betyder så ikke noget. 

De får fælles stor gave på klassen. Så ingen små 20 kr gaver. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.