Fødselsdage for klassen

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

17. marts 2024

Panther

Profilbillede for Panther
Anonym skriver:

Det er ikke for at min datter skal have sin egen dag. Bestemt ikke. Det er kun fordi der er så langt til næste fødselsdag. Men jeg vil høre dem ad om de er villig til at rykke på deres søns dag så han holder tidligere og min senere. Og så holde det på skolen feks i deres lokaler. Men hvis det ikke er muligt så ender det nok med legeland. Det er ikke for at sætte en standart, jeg ved fra erfaring fra andre tider at det er meget forskelligt hvad man gør og børnene hygger sig altid uanset hvad type fødselsdag. 

Den var slet ikke møntet på dig! Kan godt se, at det kan læses sådan - det var ikke meningen. Det var fordi en anden nævnte det :-)

Og jeg har ingen holdning til aktiviteten (jeg køber mig selv fra det, så er ikke hellig på det punkt).

Men uanset: åbenhed er nøglen. Hvis du ender med at holde solo trods jeres forældresnak for nylig, så send den forklaring du har her - så tror jeg de fleste vil forstå.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. marts 2024

Anonym trådstarter

Panther skriver:

Den var slet ikke møntet på dig! Kan godt se, at det kan læses sådan - det var ikke meningen. Det var fordi en anden nævnte det :-)

Og jeg har ingen holdning til aktiviteten (jeg køber mig selv fra det, så er ikke hellig på det punkt).

Men uanset: åbenhed er nøglen. Hvis du ender med at holde solo trods jeres forældresnak for nylig, så send den forklaring du har her - så tror jeg de fleste vil forstå.

Tak ��

Jeg giver det et forsøg med ham der har i september. Ellers må det blive alene og så i legeland. 

Anmeld Citér

17. marts 2024

Carina:-)

Personlig ville jeg ikke synes det var fedt at et barn blev fejret mens andre skulle slå sig sammen. og ja - jeg ville synes det var underligt. 
Her vælger vi dato når det passer, og gerne et kompromis i midten af perioden. Vi har fire fødselsdag… en for hver sæson. Her betaler vi for gave til eget barn fra klassen plus ens andel af en entre pris til legeland osv. Det er meget dyrt selv at skulle invitere en hel klasse. 6 forældrepar gør det mere spiseligt. 

21 fødselsdage giver 21 lørdage hvor man skal komme med en have til 50 - 100kr. Det er uoverskueligt og dyrt i længden.

Vi fejrer jo også ved at barnet deler slik/ kage ud i klassen tæt på den rigtige dag. 

Min søn har fødselsdag i slut november og her passede det med at vinterbørnene holdt fødselsdag i svømmehal slut januar. Intet problem. 

Beløbet til gave bliver vel ikke mindre fordi børnene holder det sammen? 

Det er stadig x antal kr man bruger - bare fx 3 gaver en dag frem for en pr fødselsdag. 

EDIT så lige at I betaler kun gave til eget barn så er det selvfølgelig billigere. 

Her køber vi til alle der holder fødselsdag den givne dag.

Anmeld Citér

17. marts 2024

Carina:-)

Vores søn er fædt 23 december.  Og holder selv.

Vi tager 20 rollinger i baboon city .

Vores store pige og hendes veninde hjælper til.

Vi bestiller mad kage osv udefra - 

Og ja en fødselsdag render da op i ca 4500.

Det kan man have en holdning til - men ligesom jeg hellere ikke blander mig når 8 børn går sammen

Så blander ingen sig i hvad vi gør.

Der er ingen kammerater tæt på der fylder år - så derfor gør vi som vi gør .

Det er let - ingen oprydning bagefter og børnene leger i 4 timer . Så det passer os fint

Anmeld Citér

17. marts 2024

Anonym

I vores klasse har de besluttet sig for kvartal fødselsdage. Min datter har fødselsdag i maj og der gik lidt kludder i det sidste år, fordi så skulle folk på ferie osv. Så hun og et andet forårs barn endte med at komme med i efterårsgruppen. Det fungerede rigtig fint. Der er aftale om at børnene medbringer en hjemmelavet gave og 10kr. til hver fødselar. Alt i alt virkelig fin løsning, og børnene er vist forholdsvis ligeglade om deres fødselsdag bliver afholdt et par måneder senere eller lidt tidligere, så længe de bare bliver fejret ligesom deres kammerater. Her er det 3.klasse.

Anmeld Citér

17. marts 2024

Anonym trådstarter

Carina:-) skriver:

Beløbet til gave bliver vel ikke mindre fordi børnene holder det sammen? 

Det er stadig x antal kr man bruger - bare fx 3 gaver en dag frem for en pr fødselsdag. 

EDIT så lige at I betaler kun gave til eget barn så er det selvfølgelig billigere. 

Her køber vi til alle der holder fødselsdag den givne dag.

Det er det barns forældre som sidst havde fødselsdag der køber til næste barn, ud fra ønsker forældre til barnet der har fødselsdag giver. Her i førskole og børnehaveklasse er det 200 kr. 

Anmeld Citér

17. marts 2024

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
*.* skriver:

Synes godt nok det er mange overvejelser ifht en børnefødselsdag.. 

nu bliver min søn 13 lige om lidt så vi har holdt en hel del fødselsdage allerede dengang han gik i dagpleje hvor de kom til kakao og boller, til børnehave og skole hvor vi har inviteret i legeland, svømmehal, mc donalds, lasertag osv. 

har aldrig spurgt nogen af de andre forældre hvad de mente eller synes om det, og har aldrig hørt noget for det - lige så vel som jeg aldrig har oplevet det taget op på forældremøde om hvordan man skulle holde fødselsdagen, det eneste der var, var at gaver var sat til Max 25kr pr næse. Så gik nogen sammen eventuelt så man kunne købe lidt dyrere ting. 

og kan da sige med mine piger når de når den alder, at jeg har tænkt mig præcis det samme og der er da ingen der skal diktere det? Det må da være op til den enkelte hvordan man vil holde det? 

jeg har 1 gang holdt i et forsamlingshus og synes det var kaotisk og uoverskueligt med alle de børn. 
jeg har ikke lyst til at holde det i mit hjem selvom vi har pladsen.

vi har nydt at kunne betale os fra det, og nogen andre tog oprydningen.. 

så jeg synes da du skal gøre som du finder bedst og hvad du kan rumme.

Jeg synes nu, den bedste indfaldsvinkel til et fremtidigt forældresamarbejde er at være lyttende og åben for gode argumenter, ligesom man selvfølgelig selv argumenterer for sine holdninger. Hvis man på forhånd opfatter det, som om andre vil diktere noget, bliver det ikke nogen konstruktiv debat. 

I mine øjne er der mange gode grunde til at afstemme forventninger og ønsker i en forældregruppe. Scenariet med børn, der bliver skuffede over mange afbud, fordi det er fødselsdagsfejring nr. 27 det år, er i hvert fald værd at overveje. Med 28 fødselsdage afholdt over skoleårets 40 weekender, bliver Sofies mere beskedne fødselsdag derhjemme let valgt fra til fordel for Emmas, der foregår i legeland. 

Ingen kan selvfølgelig tvinge andre forældre til at rette ind efter flertallet, men man kan da godt lige overveje, hvordan man bedst bidrager til klassens fælles trivsel. 

Anmeld Citér

17. marts 2024

Flnad84

Hvor er det sjovt at læse om andres børnefødselsdagserfaringer/-“regler”. Jeg har tre børn - den yngste går i 3. Klasse og jeg har aldrig hørt om kvartalsfødselsdage eller at man skulle slå sig sammen med andre. Gavebeløbet i alle klasser har været 25-30 kr pr barn - det er det der har været aftalt. Sammen  med reglen om alle piger, alle drenge eller hele klassen skulle inviteres…

Vi har holdt selv så længe ungerne har gidet - drengene holdt det sidst i 4./5. Klasse. 
Vi har primært holdt det hjemme for deres “køn” men de har alle tre eet år holdt for hele klassen hvor de så har været i svømmehallen.

så trådstarter, jeg kan slet ikke sætte mig ind i at man ikke selv bestemmer hvad man har overskud til. Hvis legeland er det du kan overskue så gør det. 

Anmeld Citér

17. marts 2024

Flnad84

Mor og meget mere skriver:

Jeg synes nu, den bedste indfaldsvinkel til et fremtidigt forældresamarbejde er at være lyttende og åben for gode argumenter, ligesom man selvfølgelig selv argumenterer for sine holdninger. Hvis man på forhånd opfatter det, som om andre vil diktere noget, bliver det ikke nogen konstruktiv debat. 

I mine øjne er der mange gode grunde til at afstemme forventninger og ønsker i en forældregruppe. Scenariet med børn, der bliver skuffede over mange afbud, fordi det er fødselsdagsfejring nr. 27 det år, er i hvert fald værd at overveje. Med 28 fødselsdage afholdt over skoleårets 40 weekender, bliver Sofies mere beskedne fødselsdag derhjemme let valgt fra til fordel for Emmas, der foregår i legeland. 

Ingen kan selvfølgelig tvinge andre forældre til at rette ind efter flertallet, men man kan da godt lige overveje, hvordan man bedst bidrager til klassens fælles trivsel. 

I mine børns klasser har det været meget få gange hele klassen har været inviteret - så Max 14 gange pr år plus flere (inkl os selv) har holdt på hverdage efter skole.

Jeg kan slet ikke genkende at børnene ikke gider fødselsdage der “bare” bliver holdt hjemme eller at de ikke gider sidst på året. Måske har mine børn bare gået i klasser hvor forældre har bakket op og kun meldt afbud hvis de helt reelt havde andre planer i forvejen.

Anmeld Citér

17. marts 2024

*.*

Profilbillede for *.*
Mor til 3 + en engel
Mor og meget mere skriver:

Folk kommer jo hvis de kan og nu er det ved sjældenhederne at hele klassen er inviteret i min søns klasse - det er primært drenge og pige fødselsdag. Nogle har også slået sig sammen nogen år, andre gange ikke. Det er forskelligt. 
Og folk er jo i al sin ret til ikke at kunne, og vi har da også oplevet afbud til både legeland og lasertag fordi det ikke passede ind, lige så vel som vi selv har meldt afbud hvis det ikke har passet ind. 

Jeg er med på en konstruktiv snak, men jeg oplever at nogengange kan det blive lidt for meget at der skal tages hensyn til alle, og kompromiser alle vegne for ellers føler nogen de bliver overset eller trådt over tæerne. Kan jo bare være glad for min søns klasses forældre har haft samme tilgang som jeg og tænkt det må man selv om hvordan man vil gøre det.

men den der “nogen kan ikke give det så hvorfor skal andre ha lov?” Det synes jeg er lidt plat, og det er bare min mening. Men fx min søns ven skulle holde fødselsdag og der blev alle ungerne hentet i limousine! Og en fødselsdag tog to forældrepar fra klassen alle 12 drenge med en tur i Tivoli med turbånd og det hele for at fejre deres to drenge der havde fødselsdag tæt på hinanden.. Det har jeg ikke haft råd til, men synes da det var mega fedt og børnene synes det var fede oplevelser og havde det rigtig sjovt! 
tilgengæld har jeg aldrig oplevet min søn tale negativt om en fødselsdag hjemme med skattejagt osv. alt har han oplevet som sjovt og fedt på hver sin måde. Har aldrig hørt ham sige noget grimt eller sammenligne fødselsdagene. 

JEG tror, at børnene bare nyder dagen sammen og har det sjovt, de tænker ikke så meget over hvad det har kostet eller om det er boller og lagkage eller pizza der serveres. Det er ihvertfald den oplevelse jeg har haft i min søns klasse blandt børnene. 

da jeg var barn var der heller ikke den slags aftaler omkring fødselsdagene? Så skulle jeg blive fornærmet fordi når jeg var til fødselsdag hos søs fra klassen der havde et stutteri - og vi kunne komme ud og ride - for min mor og far havde ikke et stutteri? Nu er jeg vokset op med at være den i klassen hvor pengene var små i familien, men har aldrig skænket det en tanke som barn eller sammenlignet mine fødselsdage med de andres. 
Jeg tror lidt min mening nok også bunder i, at jeg mener vi blander os for meget som forældre efterhånden.. vi fisker efter problematikker vi kan løse i blinde. Vi skal helst sørge for alt er lige og ingen må opleve der er forskel.. det næste bliver vel at al mad skal være glutenfri, vegansk, økologisk og sukkerfrit og så skal der være et alternativ til vegansk men det skal være både kosher og halal…? Jeg synes bare det er blevet lidt for.. meget? Det beskriver det nok bedst.. 

men igen har vi jo forskellige meninger tænker jeg har vel forhåbentlig lige så meget ret til min som du har til din. Ved godt min mening måske ikke er lige så populær; men det er nu engang sådan jeg ser det. 
sidder jeg til et forældremøde en dag og en problematik som denne blev bragt op, ville jeg da aktivt lytte til argumenterne for og imod, og forhåbentlig kan vi så finde en løsning alle kunne leve med.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.