Den fælles opdragelse, de fælles værdier og det fælles forældreskab kan være en svær størrelse. Jeg læser, at jeres udfordringer slet ikke handler om en pakkekalender, den var bare dråben.
Og det lyder til, at I begge oplever udfordringer, for når din mand reagerer ved at kalde dig sur og farer op, så er det jo også et tegn på, at han er frustreret over noget.
Hvis det hele kørte på skinner, ville en ligegyldig pakkekalender ikke føre til, at han kaldte dig sur, og du ville formodentlig slet ikke have reageret med andet end: hold da op den havde jeg ikke set komme, nå men så er det sådan i år.
Måske er det på tide i fredstid at tage en snak om jeres værdier, hvad der presser jer hver især, pg hvordan I kan arbejde sammen.
Jeg kan se begge jeres perspektiver. Forstår dit perspektiv om, hvorfor unødvendige gaver, hvorfor står du med det hele og så er han den gode med gaver og smil, hvorfor taler I ikke sammen osv. Men forstår også din mand, han har købt 24 gaver, glæder sig til at gøre noget for sin søn som han husker som fantastisk og bliver mødt af: ej det skulle vi altså lige have talt om og kan vi nå at ændre...?
Lige præcis det sidste er noget af det vi har talt en del om her hjemme i årernes løb. Vi er forskellige, vi gør tingene forskelligt og netop det gør vores unger fantastiske, for de har fået den perfekte blanding af os. De har fået den overpædagogiske mor balndet med den absolut ikke pædagogiske far, de har fået plastiktingene blandet med den genbrugs og hjemmegjort, de har fået pakkekalender og alt for store gaver men også nej til is med ordene vi skal også spare. Jeg lærte det selv en dag for mange år siden, hvor min kære mand bestilte børnefilm fra Italien og jeg flippede grøn over en eller anden film, for det vsr da en helt forkert morale, det skulle min datter da ikke lære - gik ud og efter 5 minutter forstod jeg, hov vores datter var jo netop så fantastisk, fordi hun havde mig som mor og ham som far, og hvis han bare skulle gøre og være som mig så blev hun jo ikke så fantastisk.
Med det som tanker, så tænker jeg I mangler at få sat jer ned og talt om de grundlæggende værdier og blive enige om dem. Og med udgangspunkt i dem også glædes over jeres forskellighed.
Og til slut, jeg har vist aldrig spurgt min mand, hvad han mente om pakkekalender. Det var min barnetradition, han havde ingen (fra Italien), så det er blevet strømpen med en pakke hver dag. Og selvom de nu er store, så kan jeg sagtens holde det nede, for det behøver kun at være et stykke chokolade, et par strømper og så er der et par større pakker ind i mellem ligesom adventsgaver. Historien her hjemme, da de var små var, at blev man sur over gaven, eller utaknemmelig så gav Nissen en kartoffel dagen efter - to af dem har prøvet at få en kartoffel, og så har der aldrig været sure miner efter det
Nu hvor de er store, kunne jeg også sagtens gå til adeventsgaver eller ingen ting overhovedet uden de ville brokke, jeg gør det mest for min egen skyld for synes det er så hyggeligt, så måske din mand har det på samme måde?