Hjælp, søger råd og vejledning

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7. maj 2023

Anonym

Anonym skriver:

Fordi jeg har bopæl i udlandet. Uanset om jeg får su el arbejder og tjener 50.000 så er reglerne at du mindst betaler 50 procent af din indkomst.

Du kan ikke samligne med en der bor i dk og en som ikke gøre.

Det var heller ikke beløbet, men at jeg ikke kunne få behandling før jeg havde betalt. Og ikke kunne få en regning til sener betaling. Håber det giver mening 

Der passer ikke. Jeg har boet i udlandet og fået su. Jeg betalte 39 % i skat. Bare til info ��

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. maj 2023

Anonym

Anonym skriver:

Fordi jeg har bopæl i udlandet. Uanset om jeg får su el arbejder og tjener 50.000 så er reglerne at du mindst betaler 50 procent af din indkomst.

Det var heller ikke beløbet, men at jeg ikke kunne få behandling før jeg havde betalt. Og ikke kunne få en regning til sener betaling. Håber det giver mening 

Jeg havde også SU med i udlandet og betalte præcis samme skat som jeg gjorde herhjemme. Tror du bliver snydt - du kan se af su.dk, at du kun skal betale samme skat som du gjorde herhjemme.

Anmeld Citér

7. maj 2023

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
Anonym skriver:

Hvor har du fået den information?

Jeg er ret sikker på at jeg aldrig har betalt så meget i skat, når jeg har boet i udlandet. 

Anmeld Citér

8. maj 2023

Anonym

Hvor har du fået den information?

Jeg er ret sikker på at jeg aldrig har betalt så meget i skat, når jeg har boet i udlandet. 

Der er nogle lande som ikke har aftale om alm aftale om beskatning i men en aftale om dobbeltbeskatning. Det drejer sig om

• Albanien - Australien 
  • Bahamas - Bulgarien
  • Canada - Cypern
  • De Britiske Jomfruøer - Dominica
  • Egypten - Estland
  • Filippinerne - Færøerne
  • Georgien - Guernsey 
  • Holland - Hong Kong
  • Indien - Italien
  • Jamaica - Jugoslavien
  • Kasakhstan - Kuwait
  • Letland - Luxembourg
  • Macao - Montserrat 
  • Nederlandene - Norge
  • Pakistan - Portugal
  • Qatar
  • Rumænien - Rusland
  • Samoa - Sydkorea 
  • Tadsjikistan - Tyskland
  • Uganda - Usbekistan
  • Vanuatu - Vietnam
  • Zambia
  • Østrig

Anmeld Citér

8. maj 2023

Krøltop

TS har netop fået en kronisk og ret krævende sygdom som gravid og er kommet ind fra udlandet til en eksamen. Jeg tror ikke at hendes skatteprocent rager hende en høstblomst lige nu. Blot en tanke. Det er nok ikke hendes fokus lige nu.

Anmeld Citér

8. maj 2023

Anonym

Krøltop skriver:

TS har netop fået en kronisk og ret krævende sygdom som gravid og er kommet ind fra udlandet til en eksamen. Jeg tror ikke at hendes skatteprocent rager hende en høstblomst lige nu. Blot en tanke. Det er nok ikke hendes fokus lige nu.

Så er det måske heller ikk ekstrabladet hun ska  bruge sit  krudt på. Svaret var til en der spurgte til skattedelen. 

Anmeld Citér

8. maj 2023

Carina:-)

Diabetes t1 fungere på den måde at man (hvis man er på pen) tager levimir (langtidsvirkende) om morgenen og om aftenen. Det er insulin der ligger en bund i kroppen af insulin og virker over 8 timer ca. 

Herudover tager man rapid (hurtigtvirkende) ca 10-15 minutter før indtag af kulhydrater (boller, juice, slik, mælk, brød, ris osv.). 

På pumpe er det anderledes da pumpen hele tiden afgiver en smule insulin i stedet for det langtidsvirkende. Herudover skal man stadivæk taste på pumpen før indtag af kulhydrater. 

Det sædvanlige er at man som gravid med type 1 følges stramt og har sensor så blodsukkeret kan følges konstant på ens telefon/ ur. Man anbefales slet ikke at blive gravid før man er velreguleret… 

Ens blodsukker skal helst  ligge mellem 4-8 - alt over 10 er højt. Det er normalt, at man sniger sig der opad efter mad. Grunden til at man måler 1 1/2 time efter mad er fordi så skulle man gerne være under 8 igen. 

Jeg siger (uden at være læge) derfor, at det er absurd, at de sender dig hjem som gravid kun med en fingerprikker og langtidsvirkende.

Har de i det mindste givet dig et akut nummer? Det fik jeg selv ved oplæg af spiral . Ring og bank i bordet og afkræv svar før tirsdag.
Synes det er en virkelig mærkelig behandling af dig. Understreg baby og bed om libre sensor til måling af blodsukker!

Jeg ved godt du mener det godt 

Men der er stor forskel på at være gravid med diabetes og  være et barn med diabetes. 

Jeg er selv type 1 - har flere graviditeter bag mig.  Og den insulin jeg får når jeg ikke er gravid er ikke den samme jeg får ved graviditet.  

Ikke alt insulin er forenelig med graviditet.

Jeg tænker umiddelbart at de lige nu behandler hende som en med en graviditetsbetinget diabetes. 

Grunden til at hun får insulin - er at det er den bedste medicinske behandling ved graviditet.

Hendes blodsukker er højt- men ikke i den liga man normalt får som nyopdaget type 1. 

Så nok derfor de " bare" har sendt hende hjem.

Desuden får man hverken pumpe eller sensor  bare fordi man er gravid. Det er langvarigt og kompleks at regulere en nyopdaget diabetes. Og man sætter slet ikke så store ressourcer igang før man ved hvad man har .

Der er masser af type 1 diabetikere der hverken har pumpe eller sensor- og man giver det slet ikke til en som muligvis " bare" har en graviditet diabetes 

Hvis de går udfra på sygehuset, at hun har graviditet betinget diabetes- bliver hun kaldt ind snarest til opfølgning.  Og så går tingene derfra. 

Tror TS har bedst af at stole på lægerne- de er trods alt læger.

Anmeld Citér

8. maj 2023

Linlin2022

Anonym skriver:

Hej kære læsere.

Jeg står i et dilemma og aner ikke lige hvad jeg skal gøre.

Jeg bor i udlandet men, er dansk statsborger.

Jeg er i Danmark lige nu og skal være her i Ca 3 uger pga eksame.

Jeg læser her i dk og betaler 54 procent i skat.

Jeg fik det rigtig skidt her i onsdags og kontakter så lægevagten. Jeg kommer ind på sygehuset og lægen tager en masse prøver.  Man ser så jeg har sukker i min urin og de beder mig om at kontakte en praktiserende læge dagen efter. Det gøre jeg så og jeg betaler 350kr for konsultation. Der bliver taget blodprøver, det viser sig mit blodsukker er på 14,7 og lægen kontakter mig over tlf og siger jeg skal i behandling og han har talt med rigshospitalet og de indkalder mig så hurtigt som muligt. Jeg modtager så et brev på min eboks om at jeg skal ind til en masse samtaler samt prøver og det vare Ca 5 timer alt i alt. Men kort tid efter bliver jeg ringet op af en lægesekretær, hun siger jeg skal ligge et depositum på 10.000kr og måske 40.000kr det kommer and på hvilke prøver osv de skal have.

Jeg forklarer at det kan jeg ikke. Jeg er på su og det umuligt, og fordi jeg ikke har bopæl i dk kan jeg ikke optage lån. Hun siger jamen dine tal er bekymrende høje, jeg forklare igen at jeg meget gerne vil betale men jeg har ikke de penge her og nu. Hendes svar var så, jamen det er staten ret ligeglad med så jeg aflyser din tid.

Av tænkte jeg. Nu skal jeg gå og være dårlig i den tid jeg skal være i dk? Hvad så hvis jeg besvimer på gaden eller andet sker så kan jeg ikke blive behandlet af en læge fordi jeg ikke har økonomien til det? 

Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. Er der overhovedet noget jeg kan gøre?

Er der nogen man kan kontakte og be om hjælp fra?  Jeg er tit svimmel, drikker i mellem 10 og 15 liter vand pga tørke, jeg er sløv og har fået en slem kløe. Og når jeg sidder med mine opgaver eller andet med skrift bliver det sløret.

Jeg er vild bekymret, jeg mistede min bror i december pga diabetes og min mor har det også. Så det ligger også i familien.

Nogen gode råd til at blive behandlet eller skal jeg holde ud til jeg vender hjem igen? 

Håber i vil svare. Tak fordi i læste med

Jeg har ikke læst den lange tråd…

men er det ikke noget med hvilken sygesikringsgruppe du er i? 

folk bosiddende i Danmark kan jo også vælge at være i sygesikringsgruppe 2. Det kan fx være en fordel hvis man gerne vil hurtigere igennem udredningsforløb.

god bedring!

Anmeld Citér

8. maj 2023

Anonym

Anonym skriver:

Der er nogle lande som ikke har aftale om alm aftale om beskatning i men en aftale om dobbeltbeskatning. Det drejer sig om

• Albanien - Australien 
  • Bahamas - Bulgarien
  • Canada - Cypern
  • De Britiske Jomfruøer - Dominica
  • Egypten - Estland
  • Filippinerne - Færøerne
  • Georgien - Guernsey 
  • Holland - Hong Kong
  • Indien - Italien
  • Jamaica - Jugoslavien
  • Kasakhstan - Kuwait
  • Letland - Luxembourg
  • Macao - Montserrat 
  • Nederlandene - Norge
  • Pakistan - Portugal
  • Qatar
  • Rumænien - Rusland
  • Samoa - Sydkorea 
  • Tadsjikistan - Tyskland
  • Uganda - Usbekistan
  • Vanuatu - Vietnam
  • Zambia
  • Østrig

Jeg har boet i Australien, hvor jeg arbejdede - der betalte jeg ikke dobbelt skat. 

Men det her er jo noget andet. TS betaler jo kun dansk skat, da hun har dansk SU med. Der står højt og tydeligt, at man bliver beskattet som i Danmark, hvis man har SU med til udlandet.

Anmeld Citér

8. maj 2023

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Der passer ikke. Jeg har boet i udlandet og fået su. Jeg betalte 39 % i skat. Bare til info ��

Så du påstår jeg jeg lyver! Her er dokumenteret jeg betaler faktisk 55 procent.

Syntes du skal lære og læse den danske lovgivning

Frækt at jeg skal "bevise" jeg taler sandt!

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.