Diabetes t1 fungere på den måde at man (hvis man er på pen) tager levimir (langtidsvirkende) om morgenen og om aftenen. Det er insulin der ligger en bund i kroppen af insulin og virker over 8 timer ca.
Herudover tager man rapid (hurtigtvirkende) ca 10-15 minutter før indtag af kulhydrater (boller, juice, slik, mælk, brød, ris osv.).
På pumpe er det anderledes da pumpen hele tiden afgiver en smule insulin i stedet for det langtidsvirkende. Herudover skal man stadivæk taste på pumpen før indtag af kulhydrater.
Det sædvanlige er at man som gravid med type 1 følges stramt og har sensor så blodsukkeret kan følges konstant på ens telefon/ ur. Man anbefales slet ikke at blive gravid før man er velreguleret…
Ens blodsukker skal helst ligge mellem 4-8 - alt over 10 er højt. Det er normalt, at man sniger sig der opad efter mad. Grunden til at man måler 1 1/2 time efter mad er fordi så skulle man gerne være under 8 igen.
Jeg siger (uden at være læge) derfor, at det er absurd, at de sender dig hjem som gravid kun med en fingerprikker og langtidsvirkende.
Har de i det mindste givet dig et akut nummer? Det fik jeg selv ved oplæg af spiral
. Ring og bank i bordet og afkræv svar før tirsdag.
Synes det er en virkelig mærkelig behandling af dig. Understreg baby og bed om libre sensor til måling af blodsukker!
Jeg ved godt du mener det godt
Men der er stor forskel på at være gravid med diabetes og være et barn med diabetes.
Jeg er selv type 1 - har flere graviditeter bag mig. Og den insulin jeg får når jeg ikke er gravid er ikke den samme jeg får ved graviditet.
Ikke alt insulin er forenelig med graviditet.
Jeg tænker umiddelbart at de lige nu behandler hende som en med en graviditetsbetinget diabetes.
Grunden til at hun får insulin - er at det er den bedste medicinske behandling ved graviditet.
Hendes blodsukker er højt- men ikke i den liga man normalt får som nyopdaget type 1.
Så nok derfor de " bare" har sendt hende hjem.
Desuden får man hverken pumpe eller sensor bare fordi man er gravid. Det er langvarigt og kompleks at regulere en nyopdaget diabetes. Og man sætter slet ikke så store ressourcer igang før man ved hvad man har .
Der er masser af type 1 diabetikere der hverken har pumpe eller sensor- og man giver det slet ikke til en som muligvis " bare" har en graviditet diabetes
Hvis de går udfra på sygehuset, at hun har graviditet betinget diabetes- bliver hun kaldt ind snarest til opfølgning. Og så går tingene derfra.
Tror TS har bedst af at stole på lægerne- de er trods alt læger.