Hjælp, søger råd og vejledning

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

13.662 visninger
113 svar
56 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
5. maj 2023

Anonym trådstarter

Hej kære læsere.

Jeg står i et dilemma og aner ikke lige hvad jeg skal gøre.

Jeg bor i udlandet men, er dansk statsborger.

Jeg er i Danmark lige nu og skal være her i Ca 3 uger pga eksame.

Jeg læser her i dk og betaler 54 procent i skat.

Jeg fik det rigtig skidt her i onsdags og kontakter så lægevagten. Jeg kommer ind på sygehuset og lægen tager en masse prøver.  Man ser så jeg har sukker i min urin og de beder mig om at kontakte en praktiserende læge dagen efter. Det gøre jeg så og jeg betaler 350kr for konsultation. Der bliver taget blodprøver, det viser sig mit blodsukker er på 14,7 og lægen kontakter mig over tlf og siger jeg skal i behandling og han har talt med rigshospitalet og de indkalder mig så hurtigt som muligt. Jeg modtager så et brev på min eboks om at jeg skal ind til en masse samtaler samt prøver og det vare Ca 5 timer alt i alt. Men kort tid efter bliver jeg ringet op af en lægesekretær, hun siger jeg skal ligge et depositum på 10.000kr og måske 40.000kr det kommer and på hvilke prøver osv de skal have.

Jeg forklarer at det kan jeg ikke. Jeg er på su og det umuligt, og fordi jeg ikke har bopæl i dk kan jeg ikke optage lån. Hun siger jamen dine tal er bekymrende høje, jeg forklare igen at jeg meget gerne vil betale men jeg har ikke de penge her og nu. Hendes svar var så, jamen det er staten ret ligeglad med så jeg aflyser din tid.

Av tænkte jeg. Nu skal jeg gå og være dårlig i den tid jeg skal være i dk? Hvad så hvis jeg besvimer på gaden eller andet sker så kan jeg ikke blive behandlet af en læge fordi jeg ikke har økonomien til det? 

Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. Er der overhovedet noget jeg kan gøre?

Er der nogen man kan kontakte og be om hjælp fra?  Jeg er tit svimmel, drikker i mellem 10 og 15 liter vand pga tørke, jeg er sløv og har fået en slem kløe. Og når jeg sidder med mine opgaver eller andet med skrift bliver det sløret.

Jeg er vild bekymret, jeg mistede min bror i december pga diabetes og min mor har det også. Så det ligger også i familien.

Nogen gode råd til at blive behandlet eller skal jeg holde ud til jeg vender hjem igen? 

Håber i vil svare. Tak fordi i læste med

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. maj 2023

Anonym

Anonym skriver:

Hej kære læsere.

Jeg fik det rigtig skidt her i onsdags og kontakter så lægevagten. Jeg kommer ind på sygehuset og lægen tager en masse prøver.  Man ser så jeg har sukker i min urin og de beder mig om at kontakte en praktiserende læge dagen efter. Det gøre jeg så og jeg betaler 350kr for konsultation. Der bliver taget blodprøver, det viser sig mit blodsukker er på 14,7 og lægen kontakter mig over tlf og siger jeg skal i behandling og han har talt med rigshospitalet og de indkalder mig så hurtigt som muligt. Jeg modtager så et brev på min eboks om at jeg skal ind til en masse samtaler samt prøver og det vare Ca 5 timer alt i alt. Men kort tid efter bliver jeg ringet op af en lægesekretær, hun siger jeg skal ligge et depositum på 10.000kr og måske 40.000kr det kommer and på hvilke prøver osv de skal have.

Jeg forklarer at det kan jeg ikke. Jeg er på su og det umuligt, og fordi jeg ikke har bopæl i dk kan jeg ikke optage lån. Hun siger jamen dine tal er bekymrende høje, jeg forklare igen at jeg meget gerne vil betale men jeg har ikke de penge her og nu. Hendes svar var så, jamen det er staten ret ligeglad med så jeg aflyser din tid.

Av tænkte jeg. Nu skal jeg gå og være dårlig i den tid jeg skal være i dk? Hvad så hvis jeg besvimer på gaden eller andet sker så kan jeg ikke blive behandlet af en læge fordi jeg ikke har økonomien til det? 

Er der nogen man kan kontakte og be om hjælp fra?  Jeg er tit svimmel, drikker i mellem 10 og 15 liter vand pga tørke, jeg er sløv og har fået en slem kløe. Og når jeg sidder med mine opgaver eller andet med skrift bliver det sløret.

Jeg er vild bekymret, jeg mistede min bror i december pga diabetes og min mor har det også. Så det ligger også i familien.

Nogen gode råd til at blive behandlet eller skal jeg holde ud til jeg vender hjem igen? 

Nej du skal selvfølgelig i behandling Og du skal have målt ketoner. 
Hvis du er dansk statsborger burde du da have ret til gratis behandling. Hvis fu får dansk SU er du da også berettiget til behandling - det lyder vanvittigt. 
og nej de må ikke afluse livsnødvendig behandling. Jeg er dybt forundret … ring til vagtlægen!!

Har selv søn med diabetes. 

Anmeld Citér

5. maj 2023

Alonebreak

Profilbillede for Alonebreak
Anonym skriver:

Hej kære læsere.

Hvis du er dansk statsborger har du vel ret til at blive behandlet gratis som os andre? Du betaler jo skat?? Lyder skørt i min verden

Anmeld Citér

5. maj 2023

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Nej du skal selvfølgelig i behandling Og du skal have målt ketoner. 
Hvis du er dansk statsborger burde du da have ret til gratis behandling. Hvis fu får dansk SU er du da også berettiget til behandling - det lyder vanvittigt. 
og nej de må ikke afluse livsnødvendig behandling. Jeg er dybt forundret … ring til vagtlægen!!

Har selv søn med diabetes. 

Ja jeg får su herfra Danmark og som skrevet betaler jeg 54 procent i skat. Jeg født og opvokset her I dk, flyttede til udlandet for snart 5 år siden. Og har ikke andre statsborgerskab, kun midlertidigt opholdstilladelse i det land jeg bor i. 

Jeg må prøve lægevagten igen. Som sagt jeg jo meget gerne betale hvis jeg ikke får gratis lægehjælp. Men hvem har lige 10-40.000 liggende. Og det ikke penge jeg lige bare kan skaffe.

Tak fordi du ville svare og er ked af det med din søn

Anmeld Citér

5. maj 2023

Krøltop

Du skal ringe vagtlæge nu.

“Klør det på ben, fødder eller arme kan det skyldes manglende blodomløb, tør hud og en række andre symptomer på diabetes forårsaget af for højt blodsukker.”

Mit gæt er af du har et tårnhøjt blodsukker. Hvis du ikke vil indlægges i næsten koma om en uge ringer du til en vagtlæge. Sorry..: men bliver helt bekymret. 

Anmeld Citér

5. maj 2023

Krøltop

Hvorfor døde din bror..?

Anmeld Citér

5. maj 2023

Anonym trådstarter

Krøltop skriver:

Du skal ringe vagtlæge nu.

“Klør det på ben, fødder eller arme kan det skyldes manglende blodomløb, tør hud og en række andre symptomer på diabetes forårsaget af for højt blodsukker.”

Mit gæt er af du har et tårnhøjt blodsukker. Hvis du ikke vil indlægges i næsten koma om en uge ringer du til en vagtlæge. Sorry..: men bliver helt bekymret. 

Jeg er selv bekymret, det klør på skinneben, ryg og nakke.

Jeg prøver at ringe og høre hvad jeg skal gøre. 

Tak

Anmeld Citér

5. maj 2023

Krøltop

Men det giver ingen mening at du får betalt su og betLer skat … og ikke skulle få gratis behandling.

og uanset .. så skal du i behandling. Du dør ellers… 

Anmeld Citér

5. maj 2023

Krøltop

Er du i kbh?

Anmeld Citér

5. maj 2023

Krøltop

Hvor er dine forældre, venner osv..?

der må være nogen der kan være der for dig

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.