Hjælp, søger råd og vejledning

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7. maj 2023

Krøltop

Anonym skriver:

De siger at det er diabetes 1.

Altså jeg har slet ikke fået så meget info som du har givet mig. Måske for jeg noget mere afvide  når de indkalder mig igen. Men vil nævne alle de punkter du har skrevet overfor lægen. 

Min sukker er i hvertfald høj endnu. Lægen sagde den skulle være 6 eller under når jeg stod på og tog den første. Den var på 12,6 og har lige målt nu halvdelen time efter mit første måltid og den er 18,2. 

Men det er jo klart… du har diabetes og spiser kulhydrater uden hurtigvirkende insulin.

hvis de ikke vil se dig inden så hold dig fra kulhydrater så meget du kan. 

Jeg ville altså ringe igen…måske kan den hotline jeg skrev til dig hjælpe med svar. Men du er altså nødt til at få Novo rapid til måltider. Fandme utroligt … undskyld mit franske. De har ikke specialitet Ida diabetes på riget. De er desværre på Herlev .. men det kan være at man blot som voksen kommer til kontroller der og ikke kan behandles/ indlægges der som voksen.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. maj 2023

Krøltop

Krøltop skriver:

Men det er jo klart… du har diabetes og spiser kulhydrater uden hurtigvirkende insulin.

hvis de ikke vil se dig inden så hold dig fra kulhydrater så meget du kan. 

Jeg ville altså ringe igen…måske kan den hotline jeg skrev til dig hjælpe med svar. Men du er altså nødt til at få Novo rapid til måltider. Fandme utroligt … undskyld mit franske. De har ikke specialitet Ida diabetes på riget. De er desværre på Herlev .. men det kan være at man blot som voksen kommer til kontroller der og ikke kan behandles/ indlægges der som voksen.

Får du kun levimir?

Anmeld Citér

7. maj 2023

Krøltop

Diabetes t1 fungere på den måde at man (hvis man er på pen) tager levimir (langtidsvirkende) om morgenen og om aftenen. Det er insulin der ligger en bund i kroppen af insulin og virker over 8 timer ca. 

Herudover tager man rapid (hurtigtvirkende) ca 10-15 minutter før indtag af kulhydrater (boller, juice, slik, mælk, brød, ris osv.). 

På pumpe er det anderledes da pumpen hele tiden afgiver en smule insulin i stedet for det langtidsvirkende. Herudover skal man stadivæk taste på pumpen før indtag af kulhydrater. 

Det sædvanlige er at man som gravid med type 1 følges stramt og har sensor så blodsukkeret kan følges konstant på ens telefon/ ur. Man anbefales slet ikke at blive gravid før man er velreguleret… 

Ens blodsukker skal helst  ligge mellem 4-8 - alt over 10 er højt. Det er normalt, at man sniger sig der opad efter mad. Grunden til at man måler 1 1/2 time efter mad er fordi så skulle man gerne være under 8 igen. 

Jeg siger (uden at være læge) derfor, at det er absurd, at de sender dig hjem som gravid kun med en fingerprikker og langtidsvirkende.

Har de i det mindste givet dig et akut nummer? Det fik jeg selv ved oplæg af spiral . Ring og bank i bordet og afkræv svar før tirsdag.
Synes det er en virkelig mærkelig behandling af dig. Understreg baby og bed om libre sensor til måling af blodsukker!

Anmeld Citér

7. maj 2023

Anonym trådstarter

Okay jeg ved slet ikke så meget.

Fik intet nummer men de fik mit

Jeg var inde på akutmodtagelsen. Skal jeg mon ringe til dem? 

Jeg spiser generelt intet kun aftensmad.

Men fordi de sagde jeg skulle spise 3 gange mindst, har jeg så spist et stykke rugbrød med en tomat. Og drukket en kop kaffe med mælk intet sukker. Der er selvfølgelig sukker i mælken men jeg har ikke tilføjet sukker i min kaffe. Ellers drikker jeg en masse vand. Har ikke rigtig nogen appetit for tiden. Men holder mig til let og sund kost. Men forstår ikke jeg spiser intet om natten men den var jo alligevel høj her til morgen.

Anmeld Citér

7. maj 2023

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Ja, det er derfor. Når man er udmeldt af folkeregisteret skal man selv betale. 

Hvorfor betaler du 54% i skat af din SU? Jeg har en løn på 40.000 kr og betaler "kun" 40%.

Fordi jeg har bopæl i udlandet. Uanset om jeg får su el arbejder og tjener 50.000 så er reglerne at du mindst betaler 50 procent af din indkomst.

Du kan ikke samligne med en der bor i dk og en som ikke gøre.

Det var heller ikke beløbet, men at jeg ikke kunne få behandling før jeg havde betalt. Og ikke kunne få en regning til sener betaling. Håber det giver mening 

Anmeld Citér

7. maj 2023

Krøltop

Okay jeg ved slet ikke så meget.

Fik intet nummer men de fik mit

Jeg var inde på akutmodtagelsen. Skal jeg mon ringe til dem? 

Jeg spiser generelt intet kun aftensmad.

Men fordi de sagde jeg skulle spise 3 gange mindst, har jeg så spist et stykke rugbrød med en tomat. Og drukket en kop kaffe med mælk intet sukker. Der er selvfølgelig sukker i mælken men jeg har ikke tilføjet sukker i min kaffe. Ellers drikker jeg en masse vand. Har ikke rigtig nogen appetit for tiden. Men holder mig til let og sund kost. Men forstår ikke jeg spiser intet om natten men den var jo alligevel høj her til morgen.

For at være velreguleret med t1 skal du til at spise tre måltider om dagen. Ellers vil du have svært ved at styre det.

Herudover … for at forklare sigtingen om morgenen - så er det en kombination af, at du har spist aftensmad og kun delvist får slået stigningen ned med det langtidsvirkende. Du tager ikke hurtigtvirkende til maden - heraf kommer en stigning. 

Herudover er forbrænding og hormonniveauet anderledes om natten end om morgenen. det kaldes dawn fænomen. De fleste med t1 stiger henimod kl 7. Man skal indstille pumpe, behandling så det imødekommes.

“Dawn phenomenon is a common cause of high blood sugar levels in the morning for people with diabetes. It’s due to a natural increase in certain hormones in the early morning hours. Treatment for dawn phenomenon varies depending on your existing diabetes management plan.”

Vild nok at du skal have diabetes info fra en diabetes mor på nettet og ikke en fagperson . Det er altså lige til Ekstrabladet og det kan du godt true med, hvis de ikke giver sig mere info og hurtigt.

Du har talt med en almindelig læge på akutmodtagelsen… de ved mindre om diabetes end folk der har børn med diabetes… er min erfaring. 

Hvis jeg var dig ville jeg:

Ringe til Rigshospitalet og kræve

1)at de hjælper dig med en behandlingsplan før tirsdag. Dvs hjælper dig med hurtigvirkende insulin? Hjælper med en sensor så du ikke skal fingerprikke og samtidig får alarmer. Fedt at se siger du skal spise tre gange uden kulhydratstælling eller hurtigvirkende insulin - hvad forestiller de sig af der sker .. jøsses. Fx er der 10 kulhydrater i 200 ml mælk og ca 13 kulhydrater i et stykke rugbrød. Det er viden man får opbygget på rygraden med tiden. 

2) underviser dig i hvordan man tæller kalorier og generelt behandler diabetes. Fortæller dig om hvad der påvirker blodsukkeret osv. Du skal kende din insulin/ kulhydrat ratio og hvor meget blodsukkeret falder pr enhed insulin ca. og det er efter prøve sig frem metoden og finjustere. 

Og nævn i samme ombæring at det er russisk roulette at sige til folk “tag 18 enheder levimir og læg dig til at sove”. Du bliver ikke vækket af en alarm i tilfælde af at  du bliver akut lav og kan i værste tilfælde gå i insulinchok. Lægen kan ikke være sikker på i først forsøg at ramme dosis rigtig og giver et skud/ bedste bud ud fra din vægt og højde mm. Bed om sensor!

Jeg kan fortælle dig at vi var indlagt i 4 dage med enorme mængder af info løbende. Det kræver træning og viden at blive sin egen behandler med livsvigtig medicin, som i for store mængder også kan medføre chok. 

Håber det hjælper det jeg skriver …. Nu har du da lidt mere viden. 

Bliv henvist til en med diabetes kendskab. 

Du skal også når du er kommet ovenpå få styr på en tid hos læge i det land du bor i og behandling der.  

Anmeld Citér

7. maj 2023

Anonym trådstarter

Krøltop skriver:

For at være velreguleret med t1 skal du til at spise tre måltider om dagen. Ellers vil du have svært ved at styre det.

Herudover … for at forklare sigtingen om morgenen - så er det en kombination af, at du har spist aftensmad og kun delvist får slået stigningen ned med det langtidsvirkende. Du tager ikke hurtigtvirkende til maden - heraf kommer en stigning. 

Herudover er forbrænding og hormonniveauet anderledes om natten end om morgenen. det kaldes dawn fænomen. De fleste med t1 stiger henimod kl 7. Man skal indstille pumpe, behandling så det imødekommes.

“Dawn phenomenon is a common cause of high blood sugar levels in the morning for people with diabetes. It’s due to a natural increase in certain hormones in the early morning hours. Treatment for dawn phenomenon varies depending on your existing diabetes management plan.”

Vild nok at du skal have diabetes info fra en diabetes mor på nettet og ikke en fagperson . Det er altså lige til Ekstrabladet og det kan du godt true med, hvis de ikke giver sig mere info og hurtigt.

Du har talt med en almindelig læge på akutmodtagelsen… de ved mindre om diabetes end folk der har børn med diabetes… er min erfaring. 

Hvis jeg var dig ville jeg:

Ringe til Rigshospitalet og kræve

1)at de hjælper dig med en behandlingsplan før tirsdag. Dvs hjælper dig med hurtigvirkende insulin? Hjælper med en sensor så du ikke skal fingerprikke og samtidig får alarmer. Fedt at se siger du skal spise tre gange uden kulhydratstælling eller hurtigvirkende insulin - hvad forestiller de sig af der sker .. jøsses. Fx er der 10 kulhydrater i 200 ml mælk og ca 13 kulhydrater i et stykke rugbrød. Det er viden man får opbygget på rygraden med tiden. 

2) underviser dig i hvordan man tæller kalorier og generelt behandler diabetes. Fortæller dig om hvad der påvirker blodsukkeret osv. Du skal kende din insulin/ kulhydrat ratio og hvor meget blodsukkeret falder pr enhed insulin ca. og det er efter prøve sig frem metoden og finjustere. 

Og nævn i samme ombæring at det er russisk roulette at sige til folk “tag 18 enheder levimir og læg dig til at sove”. Du bliver ikke vækket af en alarm i tilfælde af at  du bliver akut lav og kan i værste tilfælde gå i insulinchok. Lægen kan ikke være sikker på i først forsøg at ramme dosis rigtig og giver et skud/ bedste bud ud fra din vægt og højde mm. Bed om sensor!

Jeg kan fortælle dig at vi var indlagt i 4 dage med enorme mængder af info løbende. Det kræver træning og viden at blive sin egen behandler med livsvigtig medicin, som i for store mængder også kan medføre chok. 

Håber det hjælper det jeg skriver …. Nu har du da lidt mere viden. 

Bliv henvist til en med diabetes kendskab. 

Du skal også når du er kommet ovenpå få styr på en tid hos læge i det land du bor i og behandling der.  

Du har ret. Er selv chokeret, nu når du giver mig alle de informationer. Som jeg desværre ikke fik fra lægen. Jeg ringer og taler med dem ligeså snart der lige er ro omkring mig. 

Det betyder utroligt meget at du gider og bruge din tid på at skrive alt det ned for mig. Det sætter jeg stor pris på. 

Min veninde nævnte også ekstrabladet da hun også syntes det er helt skudt i vejret selvom hun ikke  har styr på det

Anmeld Citér

7. maj 2023

Anonym

Du har ret. Er selv chokeret, nu når du giver mig alle de informationer. Som jeg desværre ikke fik fra lægen. Jeg ringer og taler med dem ligeså snart der lige er ro omkring mig. 

Det betyder utroligt meget at du gider og bruge din tid på at skrive alt det ned for mig. Det sætter jeg stor pris på. 

Min veninde nævnte også ekstrabladet da hun også syntes det er helt skudt i vejret selvom hun ikke  har styr på det

du er i en situation hvor du skal passe på dig selv og dit barn. Og ved at stille sig frem, kommer du formentlig også til at møde værre modstand end du har gjort her. Det hele sejler lidt i dine forklaringer og det gør ikke noget her, men du vil nok møde modstand for hvorfor du ikke er forsikret nu når nu du ved du bor i udland og bør gå med livrem og seler, og alle de løse ender som mange nok vil tage fat i, selvom det nok føles uretfærdigt. Det kræver virkelig at man er godt formuleret og forberedt på at kunne dokumentere og svare på alt hvis man skal kunne klare den mølle. 

synes du skal fokusere på dig selv og barnet. Det kan ende i en shit storm hvis du åbner for drama-porten og kulørte formiddagsblade eller Facebook. 

Anmeld Citér

7. maj 2023

Krøltop

du er i en situation hvor du skal passe på dig selv og dit barn. Og ved at stille sig frem, kommer du formentlig også til at møde værre modstand end du har gjort her. Det hele sejler lidt i dine forklaringer og det gør ikke noget her, men du vil nok møde modstand for hvorfor du ikke er forsikret nu når nu du ved du bor i udland og bør gå med livrem og seler, og alle de løse ender som mange nok vil tage fat i, selvom det nok føles uretfærdigt. Det kræver virkelig at man er godt formuleret og forberedt på at kunne dokumentere og svare på alt hvis man skal kunne klare den mølle. 

synes du skal fokusere på dig selv og barnet. Det kan ende i en shit storm hvis du åbner for drama-porten og kulørte formiddagsblade eller Facebook. 

Forsikring er en ting og en ret ligegyldig ting når hun er berettiget til behandling.. hvilket lægen har bekræftet. Så den er ikke længere end det.

Det som jeg synes hun skal klage over og som faktisk ville egne sig til Ekstrabladet er selve den fuldstændige absurde diabetes behandling, hun har fået. Hun er sendt hjem med ikke engang halv viden, ingen forståelse for sygdommen og ingen redskaber anden end halvdelen af den medicin, hun skal have. Det skal man ikke engang stå model til som turist i vores land. Det er livsfarlig og livsnødvendig medicin, der lemfældigt bliver givet på slump af en sikkert 29 årig turnuslæge på en akut skadestue. Der er ingen rimelighed i den behandling, hun har fået. Og det er endda når vi tager baby ud af ligningen. Hvis vi også tænker baby ind, bliver absurditeten endnu større. På Herlev får man ikke lov til at tage hjem, før man har forstået det mest nødvendige. Og det har ts ikke. 

Anmeld Citér

7. maj 2023

Timf

Profilbillede for Timf

Hvis du fortsat ikke får hjælp så ringer du til din skole og siger du melder dig syg til eksamen og skal have en ny tid til en sygeeksamen.

Og så tager du hjem og bliver behandlet, helt vanvittigt at der ingen som hjælper.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.