Min mand og jeg har været sammen i mange år efterhånden. Vi har et forhold, som mange måske vil synes er underligt, men det betyder absolut ingenting for mig hvad andre tænker. Vi har begge delebørn, og her var den ikke gået. Ligesom man ikke har samtaler af intim karakter eller om sin partner med det modsatte køn. Der er opstået en kultur hvor vi forbinder jalousi med dårlig selvværd og usikkerhed, men det behøver ikke at være tilfældet for alle. Jeg er bestemt hverken usikker eller mistroisk, det er lige præcis derfor jeg kan sige fra og give klart udtryk for mine grænser. Og det samme med min mand. Usikkerheden ligger for mig nærmere i, at man finder sig i for meget selvom man inderst inde får det skidt.
Det vigtigste vel ligger i, at man finder en partner med samme behov og værdier som én selv, så den ene part ikke skal have overtrådt sine grænser gentagne gange. Hvis min mand pludselig kom hjem og ville lave hyggelige ting med sin eks uden mig, så ville det være så fint, men det blev ikke mens jeg sad derhjemme og ventede. Man kan sagtens have en god og ordentlig kommunikation som fraskilte, og børnene kan sagtens stortrives uden man behøver at mødes alene. Jeg ville heller ikke have det store behov for mine forældre mødtes da jeg var barn, men jeg ville hjertens gerne hjem til dem hver især.
Det er bare for at sige, at alle gør tingene forskelligt, og at man ikke behøver at have en masse issues bare fordi man ikke vil stå model til hygge med eksen, med eller uden børn. Det er ikke nødvendigvis ligefrem proportionelt med børns lykke og trivsel at mor og far kan grille sammen en gang om året. Det kunne være fedt hvis man kunne huske at acceptere, at vi ikke allesammen er ens og har den samme erfaring med os, og at det ene ikke er mere rigtigt end det andet. Jeg synes det er fedt at nogen gør det som ovenstående, men så skal man da ikke pege fingrer af mig og min familie fordi vi gør noget andet. Det er ikke ensbetydende med at vi er forfærdelige forældre. Tolerance er vel ikke kun for dem man er enig med, eller?
Anmeld
Citér