Jeg blev skilt for mange år siden. Der var børnene 1 og 3 år.
Det var ikke en “dramatisk” skilsmisse, men en masse følelser der skulle bearbejdes. Min eks var videre med en ny og jeg var alene.
Min nuværende mand mødte jeg 1 år efter skilsmissen fra mine børns far.
Vi har altid forsøgt at samarbejde omkring børnene og talt meget sammen/sms. Vi har deltager sammen til skolearrangementer m.m. Men fordi jeg var veninde med hende han fandt sammen med, bad jeg ham om at respektere at jeg ikke ønskede hun skulle deltage i fællesarrangementer. Ligeledes sagde jeg til ham det jo selvfølgelig var ok hvis han heller ikke ønskede min kæreste skulle deltage. Sådan var det heldigvis ikke.
Da den ældste var 14 år, ytrede han ønske om at lave noget sammen, kun hans far, søster og jeg. Jeg tror han ramte en teenagerkrise, hvor han reflekterede meget over tingene og talte meget om at han ingen minder havde fra da hans far og jeg var sammen.
Og jeg forstår ham egentlig godt - også selvom vi har deltaget i fælles arrangementer og har faktisk også hold børnefødselsdage sammen.
Men sådan “faste” minder og opleve at vi KUN er hans far, søster og jeg. Så vi indførte nogle traditioner med at mødes inden jul og spise æbleskiver, mødes og spise fastelavnsboller, mødes til sommergrill, spise morgenmad sammen til børnenes fødselsdage, bowler m.m.
Børnene er vildt glade for den løsning. Og jeg synes det fungerer fint og jeg er glad for at vores børn oplever at vi voksne godt kan tale sammen selvom vi er skilt og i nye forhold.
Min mand har ALDRIG stillet sig på bagbenene over det. Og hvis han gjorde ville jeg virkelig fortælle ham hvor vigtigt det er for mig at børnene kommer i første række i forhold til deres følelser om at være skilsmissebarn.
Jeg nedprioriterer absolut ikke min mand og jeg er ikke et sekund i tvivl om at han ved at det er ham jeg vil dele mit liv med. Og han ved at børnene elsker og værdsætter ham selvom vi laver noget med børnenes far uden ham. Han har været og er stadig en kæmpe stor del af børnenes liv og han er den bedste bonusfar de kan ønske sig - det viser og siger de også til ham.
Anmeld
Citér