Mor og meget mere skriver:
Kan du uddybe, hvorfor netop dem, du er uenig med, deltager i den påståede sport, der går ud på at være så tolerant som muligt i fora som disse - mens dem, du deler holdning med, ikke deltager i sporten at være - fx - så intolerante som muligt?
For kommentarer som “Det er for mærkeligt” og “Sådan noget gør man da aldrig uden sin nye partner” og “Der er en bagtanke med det” er da nøjagtigt lige så belærende som modpolens, men dem hæfter du dig tilsyneladende ikke ved. For mig at se står de i direkte modsætning til din ytring om, at “begge dele er lige rigtige”.
Jeg har ingen anelse om, hvor mange forhold der fungerer på den ene eller den anden måde, hvilket for mig at se også er underordnet. Nogle forhold er utvivlsomt for grænseløse, andre for begrænsende, så om der er lige mange af hver slags virker både irrelevant og forsimplet.
Derimod kunne det være berigende at høre mere om, hvad der kan ligge bag jalousi udover usikkerhed og/eller selvværdsissues. Jeg fordømmer på ingen måde jalousi. Den tror jeg, vi alle vil kunne rammes af i særlige situationer, nogle blot langt lettere og hyppigere end andre, ligesom nogle vil tackle den ved at begrænse sådanne situationer, mens andre vil nægte den at definere ens egen og partnerens livsførelse. Begge dele kan gå godt eller helt skævt.
Jeg er bare ikke stødt på begrundelser for jalousi - hverken i psykologien eller i den virkelige verden - som ikke på en eller anden måde var forbundet med usikkerhed, angst for at miste, tilknytnings-issues eller mindreværd. Jeg har aldrig fundet en kilde eller case, hvor dét at få det skidt indeni, når partneren - eller en anden kær - omgikkes bestemte andre mennesker, kom af noget positivt eller blot neutralt. Derfor kan jeg ikke genkende din påstand om, at det er “en kultur”, der er opstået.
Når det er sagt, så er der vel generel konsensus om, at der er situationer, man med god grund kan begrænse/forbyde i et forhold, eftersom det vil vække jalousi hos langt de fleste. At det er hensigtsmæssigt ikke at kysse en fremmed intenst for øjnene af sin partner, med mindre andet er aftalt, fx.
Jeg har reageret på en tendens i denne tråd, der ikke står til debat. De fleste "likes" og kommentarer er på indlæg, der overvejende har et indhold, der får TS til at fremstå som usikker og jaloux; "langt ude" har også været brugt. Meget, meget ubehageligt. Samtidig snakker man om accep og rummelighed. Det synes jeg er temmelig selvmodsigende.
"Begge dele er lige rigtigt" refererer til måden man indgår i et forhold på, ikke hvordan man debatterer. Jeg har efterspurgt at man udviser støtte og forståelse i stedet for fordømmelse. Hvis det var dig, der var TS, hvad ville så gøre dig mest ked af det? At sige "han er da en tarvelig fætter" er da i og for sig meget uskyldigt og støttende, men man kunne også bare sige "det kan jeg godt forstå, det lyder ikke rart, her er mine erfaringer eller dine muligheder, som jeg ser dem." Det er en generel tendens jeg ser i debatter herinde der omhandler jalousi, der er ofte nogen der får tilskrevet lidt rigelige komplekser og issues.
At begrænse sin partners "livsførelse" (frihed?) ved sin jalousi er netop ikke noget jeg vil kommentere på. Det må man som sagt finde ud af i de pågældende situationer og respektive forhold, det er jo lidt min pointe
Men mit standpunkt er fortsat, at man skal være villig til at gå på kompromis hvis man indgår i et forhold, og så må man sammen definere en god realtion med sunde grænser. Vi kan ikke sidde og diktere hvad andre skal gøre, hvad der er rigtigt for dig er ikke rigtigt for mig, tydeligvis. Her har TS og parter haft én konstellation i et år, og den vil han nu ændre på. Fair nok, men det er jo ikke sikkert det er noget for hende, og så skal man ikke pege fingre og kalde hende for "langt ude". Virkelig unfair. Hun har trives med de grænser, de havde defineret sammen indtil nu, og så er det op til hende at finde sine ben i partnerens nyfundne interesse i at hygge med "den gamle" familie (- af mangel på et bedre udtryk, forstå mig ret). Hvis hun kan.
At du ikke er stødt på en "positiv" kilde til jalousi, er jo ikke ensbetydende med de ikke findes. Jeg kan sagtens leve med, at summen af mine følelser hopper under definitionen af jalousi, men jeg er absolut ikke usikker, og ingen har (så vidt jeg ved) nogensinde været mig utro. Jeg har ingen traumer og har haft en skøn barndom - men jeg er vijlestærk og tydelig i mine grænser, og klar i kommunikationen. Det synes jeg selv er ret positivt. Men jeg er da samtidig med på, at jeg har fejl og mangler, og helt sikkert også usikkerheder hist og her 
Men nu vil jeg takke for en spændende debat, indimellem må man finde sig i at være "Odd man out"