Angst for atomkrig

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2. oktober 2022

Mrs.

Anonym skriver:

Nu følger jeg med i nyhederne, så synes nu ikke jeg er dårlig oplyst, min angst er ikke kun de smider en atombombe i danmark, men i ukraine, hvor det er tæt på at være virkelighed, da vi højest sandsynligt ikke vil overleve det.

Jeg deler ikke mine bekymringer med mine børn, men lytter selvfølgelig når det store har læst om krigen.

De atombomber der har været tale om de ville bruge mod Ukraine er små atombomber der bruges til at ramme fx militæremål. Det er ikke som på film og det er ikke så hele Ukraine er et krater. 
det vil ikke slå os ihjel i Danmark. Så det er der ingen grund til at bekymre sig om

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. oktober 2022

Anonym trådstarter

Mrs. skriver:

De atombomber der har været tale om de ville bruge mod Ukraine er små atombomber der bruges til at ramme fx militæremål. Det er ikke som på film og det er ikke så hele Ukraine er et krater. 
det vil ikke slå os ihjel i Danmark. Så det er der ingen grund til at bekymre sig om

Må man spørger hvor du har den viden fra?

Anmeld Citér

2. oktober 2022

Kastanje

Anonym skriver:

Aviser….

Anmeld Citér

2. oktober 2022

Mrs.

Anonym skriver:

Det har eksperter bl.a. udtalt i artikler du kan finde inde på news. 

Anmeld Citér

2. oktober 2022

DueFar

Anonym skriver:

Nu følger jeg med i nyhederne, så synes nu ikke jeg er dårlig oplyst, min angst er ikke kun de smider en atombombe i danmark, men i ukraine, hvor det er tæt på at være virkelighed, da vi højest sandsynligt ikke vil overleve det.

Jeg deler ikke mine bekymringer med mine børn, men lytter selvfølgelig når det store har læst om krigen.

Selv de allerstørste atombomber vil - ved en enkelt sprængning - ikke påvirke Danmark ret meget fysisk, hvis det foregår i Ukraine.

Anmeld Citér

3. oktober 2022

Anonym trådstarter

DueFar skriver:

Selv de allerstørste atombomber vil - ved en enkelt sprængning - ikke påvirke Danmark ret meget fysisk, hvis det foregår i Ukraine.

På nettet mener det er videnskab, der har lavet en artikel om, kan vi overleve en atombombe i Ukraine, og den stemmer ikke overens med du skriver, håber du evt vil læse den og give din mening.

Knus en bekymret mor

Anmeld Citér

3. oktober 2022

Anonym

Kære trådstarter.

Hvis jeg var dig, ville jeg stoppe med at læse artikler om, hvorvidt vi kan overleve en atombombe kastet i Ukraine. Jeg ville stoppe med at læse nyheder om krigen i en periode.

Du er bange og bekymret for noget, der er 100 procent ude af din kontrol. Dine tanker og bekymringer gør ingen forskel, og lige gyldigt hvad folk herinde siger og skriver, der enten be- eller afkræfter din angst, gør det ingen forskel. Vi ved ikke, hvad der kommer til at ske i fremtiden, hverken på det personlige eller det verdensomspændende plan, og vi kan heller ikke gøre så meget ved det.

Din angst er lidt ligesom at være angst for, at du fx får kræft. Det ved du jo ikke, om du får - men det nytter ikke noget at gå og spekulere over, om der lige nu er en celle inde i dig, der har delt sig på en uhensigtsmæssig måde. Du må bare leve dit liv. 
Det her er det samme - du kan ikke gøre fra eller til. Der kan ske så mange skrækkelige ting her i verden, og hvis vi går og er bange for dem hele tiden, så får vi i trist og angstfuldt liv.

Jeg forstår virkelig godt din angst - jeg er ikke selv bekymret for det her - men kan nogle gange godt falde i fælden med andre ting. Magtesløsheden er jo også frustrerende, man føler sig så lille over for det her kæmpe problem. Lige nu forsøger du at få kontrol ved at søge bekræftelse fra andre. Men vi andre kan heller ikke kontrollere det her - og det ved du jo også godt, så den kontrol, du føler, du opnår ved at få vores bekræftelse i at der ikke sker noget, holder kun kort, til din bekymrede hjerne siger ‘jamen har de nu også tænkt på…?’

Så kan det være, du søger kontrol ved at læse en masse om emnet - men her sker det samme, for nyhedshistorier er ofte designet til at pirke til vores følelser, fx angst - så vi netop læser mere og mere. Og en angst hjerne kan stille spørgsmålstegn ved alt muligt: ‘Jamen hvad nu hvis…’ Så den kontrol du opnår her er også midlertidigt.

I stedet søger du måske kontrol ved at spekulere - hvis det her sker, så kan vi… og hvis det her sker, så…. Og igen er kontrollen midlertidig. 

Min klare anbefaling til dig er, at du begynder at fokusere på de ting, du kan kontrollere. Accepterer, at du er et lille bitte menneske, og det her kan du ikke gøre noget ved. Det nytter ikke at det fylder så meget. Hvis vi dør af en atombombe, så er det da om at nyde livet nu.

Jeg kan anbefale bogen ‘Grib livet, slip angsten’ og bogen ‘Aldrig mere angst’

Jeg håber, det jeg skriver, giver mening. Og kæmpe krammer til dig, det er noget lort at gå med sådan en angst.

Anmeld Citér

3. oktober 2022

DueFar

Anonym skriver:

På nettet mener det er videnskab, der har lavet en artikel om, kan vi overleve en atombombe i Ukraine, og den stemmer ikke overens med du skriver, håber du evt vil læse den og give din mening.

Knus en bekymret mor

Jeg vil helst ikke komme med alt for mange kilder, for jeg har på fornemmelsen af du vil læse dem, som min kone læser indlægssedler. Vi har en aftale om at jeg står for at læse indlægssedler af samme årsag. Min anbefaling til dig er den samme, lad være med at læse nyheder her til morgen. Nyheder er af natur sensationalistiske, de tjener flest penge når folk klikker på en artikel. Selv på videnskab.dk

Men: Det er vigtig at skelne mellem atombomber og atomkrig. Det er også vigtig at skelne mellem krig mellem atommagter og en ensidig atomkrig.

1) En enkelt bombe i Ukraine vil ikke påvirke Danmark ret meget. Når jeg skriver ikke ret meget, betyder det noget i retning af at den nok kan måles på træernes blade til næste år fordi vi har ret gode måleinstrumenter. I tilfælde af uheldig vindretning vil man nok anbefale gravide at blive indenfor og komme med anbefalinger til madindtag.

2) Et atomangreb i Ukraine kan selvfølgelig involvere flere bomber. 

3) En atomkrig mellem atommagter - her snakkes fx om Indien og Pakistan - kan være en ret voldsom affære.

4) Global atomkrig kan være meget slemt.

Det er vigtigt at forstå, at det vi risikerer lige nu er scenarie 1 - eller måske 2. Ukraine har ikke atomvåben og kan ikke svare igen.

Vesten vil ikke involvere sig hvis Rusland bruger atomvåben i Ukraine af frygt for scenarie 4. Så er Ukraine tabt - og det er selvfølgelig frygteligt (for Ukraine), men alternativet er værre.

Anmeld Citér

3. oktober 2022

Janey

Profilbillede for Janey
Anonym skriver:

Jeg er enig med de andre i, at en atombombe i Ukraine vil påvirke Danmark minimalt både vurderet ud fra videnskab men også ved at bruge min logik. 

Selv hvis vi forestillede os, at Rusland havde en atombombe, der var kraftig nok til at slå os ihjel i Danmark, hvis den blev smidt i Ukraine, så ville han da aldrig bruge den. Hvis atombomben ville slå os ihjel her i Danmark, så ville han med sådan en bombe også slå en del af hans egen befolkning ihjel, da Rusland trods alt ligger noget tættere på Ukraine end Danmark gør. 

Hvis du kigger på et kort, så kan du se, at Moskva faktisk er lige så tæt på Ukraine, som Danmark (med undtagelse af Bornholm)  medmindre bomben smides helt ovre ved grænsen mod Polen. I så fald er Danmark lidt tættere på. Uanset hvor gal Putin måtte være, så er han ikke så dum, at han smider en atombombe, der dræber befolkningen i hans egen hovedstad eller i de nye områder han mener hører til Rusland nu. Det ville se virkelig dumt ud, at han holder fest for at have befriet befolkningen i det område for derefter at slå dem ihjel med en atombombe.

Anmeld Citér

3. oktober 2022

Janey

Profilbillede for Janey
Anonym skriver:

Hvorfor udtaler mette statsminister så, at vi skal tage putins trusler alvorlige, og der kan ske ting, vi ikke troede var muligt? Jeg er simpelthen så bange

Statsministeren burde opføre sig bedre end at skræmme hendes egen befolkning, men desværre er politik på alle fløje blevet til et spil i stedet for rent faktisk at tjene landet. Jeg har selv været involveret i nogle politiske kampe lokalt og ved, hvordan man kan vinde sine kampe, hvis man får sin historie solgt rigtigt i medierne. Så står politkerne i kø for at være redningsmanden især op til et valg.

Mette siger som hun gør, fordi Radikale har meldt ud, at de vælter regeringen, hvis hun ikke udskriver valg i morgen. Erfaringen fra coronakrisen var, at hun aldrig var så populær, som da den bekymrede/skræmte befokning havde brug for en leder, så den situation vil hun gerne genskabe, så hun sikrer sig et godt valg og får pressens interesse væk fra Mink-sagen.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.