Anonym skriver:
Det undre mig i er mange, der synes det er en irrationel angst at have, er i overhovedet klar hvor mange siden krigen er startet i Europa, som må have hjælp til frygt/angst for krigen kommer til dk, det er rigtig mange.
Jeg har aldrig haft angst før, men der er så meget negativt i medierne pt, så det kan være svært at sorterer, feks en artikel i kristelig dagblad, er overskriften lækagerne kan gøre danmark til frontlinje mellem stormagter, og jeg turde ikke læse den færdig.
Nu bliver jeg lidt firkantet. Hvorfor er det så vigtigt for dig at overbevise andre om, at din frygt er velbegrundet? Ønsker du reelt at håndtere din angst/frygt, eller vil du hellere forsvare den og din ret til at have den? På mig virker det, som om du har størst fokus på det sidste, og så kan du sådan set spare udgifterne til professionel hjælp, for du tackler jo ikke frygten/angsten ved at insistere på, at du har god grund til at have den.
Hvordan kan det være en hjælp for dig at skrive herinde, når du åbenlyst ikke tager andres ord for gode varer, men tværtimod insisterer på, at du har øje for noget, vi andre ikke vurderer som sandsynligt?
At flere søger professionel hjælp til frygt/angst, fortæller mig ikke så meget i sig selv. Det relevante er, HVEM der lider under den angst. Er det mennesker med stor indsigt i de aktuelle forhold? Eller er det “almindelige” mennesker, som reagerer med en særlig sårbarhed, når verden i deres øjne ser usikker ud?
Hvis frygten for, at krigen kommer til Danmark, var rationel/velbegrundet/konkret funderet, ville vores hverdag se helt anderledes ud. Blot for at tage fat ét sted: Danske politikere ville ikke prioritere at tale om topskattelettelser, personfnidder, flygtninge/indvandrerpolitik og alle de andre gamle travere i den aktuelle valgkamp. Det altoverskyggende emne ville være en potentielt forestående krig - vores alliancer - vores militær osv. Hvis størstedelen af landets borgere så krigsscenariet som yderst realistisk, ville vi forvente og FORLANGE af politikerne, at deres primære fokus var dér.
Men jeg fornemmer, du vil være klar med endnu et “Hvad nu hvis …” eller “Hvordan kan det så være, at …”-indlæg - og at det dermed ikke gavner hverken dig eller mig eller andre herinde at læse og skrive i tråden. Jeg håber virkelig, at du er indstillet på at arbejde med dine udfordringer i terapiforløbet.