Vi går en fattig vinter i møde...!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8. september 2022

Anonym

Kastanje skriver:

De mennesker der bor i en luksusvilla og har en dyr bil plus direktørstilling er også dem der bidrager mest ifht arbejdspladser til andre, skat osv., så deres bidrag er ret så væsenligt…. Og skal faktisk anerkendes og respekteres. 

Man kan sagtens være lønnet godt og bo i en dyr villa og have empati for folk, der har mindre midler. Privilegieblindhed handler om at man blot synes andre der ikke har lige så meget som en selv skal “lægge til side” og eller tage sig sammen..? Hvad er det lige den enlige mor skal gøre - tage to ekstra job. Hvad med børnene.?

Ingen har skrevet noget med at tag sig sammen, som skrevet af flere omgange efterhånden er der tilfælde der ikke kan, meen der er også mange der godt kan, hvor stigningen i basale ting pludselig er det der vælter læsset. Der er omkring 6 procent af Danmarks befolkning der er under betegnelsen fattige, det handler for mange om prioteringer med de midler man kan tjene og den måde man stiller sig an på. Og igen igen igen, så der tilfælde der skiller sig ud og ikke har samme mulighed, men det er altså ikke størstedelen af Danmarks befolkning.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. september 2022

Kastanje

Ingen har skrevet noget med at tag sig sammen, som skrevet af flere omgange efterhånden er der tilfælde der ikke kan, meen der er også mange der godt kan, hvor stigningen i basale ting pludselig er det der vælter læsset. Der er omkring 6 procent af Danmarks befolkning der er under betegnelsen fattige, det handler for mange om prioteringer med de midler man kan tjene og den måde man stiller sig an på. Og igen igen igen, så der tilfælde der skiller sig ud og ikke har samme mulighed, men det er altså ikke størstedelen af Danmarks befolkning.

“Tror da alle hellere ville sidde hjemme og hygge med børnene i sted for at tag ekstra arbejde, det jo et valg man tager for at kunne forsørge sine børn og ikke nødvendigvis af lyst”. 

Nej du skriver ikke ordret “tag jer sammen / tag ekstra arbejde”. Men det ligger da i det du skriver at alle bare kan tage et ekstra arbejde i Netto eller med rengøring efter et fuldtidsjob som pædagog fx. Det ligger implicit at alle burde kunne spare op…? Og det syn er da så forkert og virkelighedsfjernt som noget..?  Grunden til at folk søger julehjælp er ikke fordi de har skaltet og valtet med pengene og først i december opdager - ups jeg mangler penge??  
jeg er ikke stor fan af krav mentalitet “det skal bare betales over skatten” / jeg har krav på…. “ - men det er en ret ekstrem situation ifht udviklingen i købekraft. Og de færreste har altså 500.000 stående til “dårlige tider”. Nu taler du også om at starte firma… tror måske også der er en del der har tæret på deres opsparing under corona…. Men det er måske også deres skyld?. Der er altså grænser for hvor meget luft man har i budgettet, når man også skal overleve.

Jeg er bestemt borgerlig og tror også på man skal være sin primære egen lykkes smed. Jeg hader at der er så mange på overførselsindkomst i DK. Men dine svar provokerer mig godt nok. 

Anmeld Citér

9. september 2022

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

At folk erkender de ikke mangler, men har ondt af dem der faktisk ikke har til mad. Nemt at sige man har ondt, men det kræver vel handling for at ændre noget. 

Det giver ingen mening for mig -

1. først skriver du: “føler bare mange herinde får det til at fremstå som om samtlige danskere gør og det er jo altså ikke” - nu er du med på, at “folk” i stor stil erkender, de ikke selv mangler. De to ting modsiger jo hinanden. 

2. Ingen har drøftet handling. Udgangspunktet var, at mange udtrykte, at det vil blive en hård tid for mange, særligt i forvejen udsatte familier. Til dét skrev du, at du ikke forstod, “man” ikke havde penge reserveret uforudsete udgifter - og det er det synspunkt, du møder kritik for. Nu vil du pludselig have handling - men for overhovedet at handle er man da nødt til at erkende, at nogle har det svært, og det er dén erkendelse, du ikke har givet udtryk for, tværtimod. 
Du aner ikke, om vi, der erkender problemet, gør noget for de udsatte. Det har slet ikke været en del af debatten, som netop har kredset om den drejning, du gav den: Er det forståeligt, at mange ikke har ekstra midler til uforudsete udgifter? 

At benægte problemet/mangle forståelse for det for derefter at pege fingre ad dem, der gør, fordi de/vi ikke handler (mener du!) er simpelthen for let. 

Ønsker du at vide, hvad andre vil gøre for dem, der er hårdest ramt, så rejs det som et spørgsmål herinde. 

Anmeld Citér

9. september 2022

Kastanje

Anonym skriver:

Eksempel:

To pædagoger i et parforhold der får  29.500 kr. i løn hver dvs 59.000 kr samlet før skat. Den samlede udbetaling bliver så ca 37.000. 
Så fratrækkes en husleje måske på 13.000 kr. - 24.000kr tilbage. 
2 eller 3 institutionspladser - der fratrækkes yderligere måske 5000kr. - 19.000. Herefter skal der betales: varme, mad, transportmiddel (bil/ bus), forsikringer, tøj. Hvor er det man skal lægge 20.000 kr til side? Og det er endda et par med fornuftig økonomi, som bestemt ikke er fattige. Hvis varmen stiger til det dobbelte som den gør nu.. så har denne familie det hårdt. Og det er med to lønninger - det er endnu værre med enlige eller folk der er arbejdsløse.

Anmeld Citér

9. september 2022

Unicorn1

Profilbillede for Unicorn1
Kastanje skriver:

Eksempel:

To pædagoger i et parforhold der får  29.500 kr. i løn hver dvs 59.000 kr samlet før skat. Den samlede udbetaling bliver så ca 37.000. 
2 eller 3 institutionspladser - der fratrækkes yderligere måske 5000kr. - 19.000. Herefter skal der betales: varme, mad, transportmiddel (bil/ bus), forsikringer, tøj. Hvor er det man skal lægge 20.000 kr til side? Og det er endda et par med fornuftig økonomi, som bestemt ikke er fattige. Hvis varmen stiger til det dobbelte som den gør nu.. så har denne familie det hårdt. Og det er med to lønninger - det er endnu værre med enlige eller folk der er arbejdsløse.

Og her medregner du ikke engang betaling af gæld, som mange har.. Vi betaler fx 5500 kr. af på gæld hver måned, så vi kan se at blive gældfrie, så vi på et tidspunkt kan få en bil igen og besøge vores familie, og vi også en dag kan få eget hus.. 

Vi får udbetalt ca. 35.000 kr. om måneden og har 600 kr. hver til os selv til tøj, slik, personlig opsparing, hygge, spise ude eller andet.. Vi har ingen opsparing andet end vi kan lægge 500 kr. til side hver om måneden.. Mine 500 kr. bliver brugt stort set hver måned på fysioterapeutbehandling og rejsekort.. Så tandlæge (jeg har paradentose), ekstra medicin, specialindlæg til mine sko osv. må jeg tage fra kassekreditten, som så vokser sig større, selvom vi hver måned betaler 800 kr. ind på den

Anmeld Citér

9. september 2022

Anonym

Kastanje skriver:

Eksempel:

Mener du ikke 19.000 skal kunne række til de nævnte ting? Det er netop hvad jeg mener er at tage pis på dem der faktisk mangler. Vi har selv tre børn, to i vuggestue. Vi kan sagtens komme hele vejen rundt for sådan et beløb. Der er enlige der lever for under 19.000 medregnet husleje, det er den del jeg mener der skal hjælpes, men under ingen omstændigheder os der kan leve for det beløb.

Anmeld Citér

9. september 2022

Anonym

Mor og meget mere skriver:

Det giver ingen mening for mig -

1. først skriver du: “føler bare mange herinde får det til at fremstå som om samtlige danskere gør og det er jo altså ikke” - nu er du med på, at “folk” i stor stil erkender, de ikke selv mangler. De to ting modsiger jo hinanden. 

2. Ingen har drøftet handling. Udgangspunktet var, at mange udtrykte, at det vil blive en hård tid for mange, særligt i forvejen udsatte familier. Til dét skrev du, at du ikke forstod, “man” ikke havde penge reserveret uforudsete udgifter - og det er det synspunkt, du møder kritik for. Nu vil du pludselig have handling - men for overhovedet at handle er man da nødt til at erkende, at nogle har det svært, og det er dén erkendelse, du ikke har givet udtryk for, tværtimod. 
Du aner ikke, om vi, der erkender problemet, gør noget for de udsatte. Det har slet ikke været en del af debatten, som netop har kredset om den drejning, du gav den: Er det forståeligt, at mange ikke har ekstra midler til uforudsete udgifter? 

At benægte problemet/mangle forståelse for det for derefter at pege fingre ad dem, der gør, fordi de/vi ikke handler (mener du!) er simpelthen for let. 

Ønsker du at vide, hvad andre vil gøre for dem, der er hårdest ramt, så rejs det som et spørgsmål herinde. 

Tildels enig, men det bliver delt op i om man er rig eller fattig, langt de fleste er hverken det ene eller andet. Når borgere på gennemsnitsløn vil til at aflive deres dyr osv. af voldsomme tiltag kom mit spørgsmål. Som nævnt af mange omgange er der en del af befolkningen der IKKE kan i deres situationen, men det er bestemt ikke alle, er altså rigtig mange på helt gennemsnitlig løn, det er dem jeg henvender til når krisen som denne rammer!

Anmeld Citér

9. september 2022

Kastanje

Anonym skriver:

Mener du ikke 19.000 skal kunne række til de nævnte ting? Det er netop hvad jeg mener er at tage pis på dem der faktisk mangler. Vi har selv tre børn, to i vuggestue. Vi kan sagtens komme hele vejen rundt for sådan et beløb. Der er enlige der lever for under 19.000 medregnet husleje, det er den del jeg mener der skal hjælpes, men under ingen omstændigheder os der kan leve for det beløb.

Jo - jeg mener “sagtens” at det nævne par kan overleve og have det ok. De skal heller ikke have støttechek. Det var mere for at illustrere at selv med ok lønninger og som par med børn kan man være presset for tiden- så tror da pokker at andre som fx er enlige eller har dårligere betale jobs osv er pressede. Og der er ikke rum til opsparing på 20.000kr.

Anmeld Citér

9. september 2022

Aalborgtøsen

Profilbillede for Aalborgtøsen

Sikke en debat, dette er endt ud i....

For at svare på spørgsmålet, så er jeg skam ikke så bekymret for vinteren. Vi bor heldigvis i en by med forholdsvis billig fjernvarme og at elregningen er steget med ca. 1.000 kr. i kvartalet klarer vi skam nok. Men det er da trælse penge at skulle af med for 'ingenting', så jeg er da begyndt at slukke mere for lyset og andre ting, når vi går fra det. 
Dagligvarerne mærker vi særligt stigningerne på, synes jeg. 

De fleste skriver i denne tråd om at spare. Et parameter er selvfølgelig at spare, men et andet er jo at tjene, hvor en da også nævner ekstravagter. Jeg gjorde faktisk en helt anden ting: Min løn havde været den samme i flere år, så jeg gik faktisk til min chef og bad om lønforhøjelse og fik 2.500 kr. mere om måneden for de samme timer. Det kan alle selvfølgelig ikke bare gøre, men andre end mig må kunne. 

Anmeld Citér

9. september 2022

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

Tildels enig, men det bliver delt op i om man er rig eller fattig, langt de fleste er hverken det ene eller andet. Når borgere på gennemsnitsløn vil til at aflive deres dyr osv. af voldsomme tiltag kom mit spørgsmål. Som nævnt af mange omgange er der en del af befolkningen der IKKE kan i deres situationen, men det er bestemt ikke alle, er altså rigtig mange på helt gennemsnitlig løn, det er dem jeg henvender til når krisen som denne rammer!

Så har jeg overset noget. Jeg kan fx kun finde ét eksempel på omtale af aflivning af kæledyr, og det er hos trådstarter - som ikke oplyser, at hun er på gennemsnitsløn. Hvor læser du det? 
Så er der en del, som oplyser, at de klarer sig - og desværre også nogle, som er i en svær situation. Én er uden job, hendes mand ligeså - én er på SU, mens partneren er på barselsdagpenge - én er enlig på uddannelseshjælp. 
Hvor finder du eksempler på folk med gennemsnitsløn, som giver udtryk for, at de er fattige, som ikke opfatter økonomi som deres eget ansvar, og som ønsker/forventer at få hjælp fra det offentlige? For det er jo dem, du hævder at henvende dig til. 

For mig virker det som om, du har læst overfladisk og med negative briller på. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.