Anonym skriver:
Gentager det bare igen.. der er tilfælde, jeg henvendte mig til den gennemsnitlige borger, da det er den kategori jeg har indsigt i, dertil skrev jeg eget synspunkt og hvordan VI har grebet det an, ligesom alle andre fortæller hvordan DE har gjort! VI har valgt at stille vores økonomi op efter vi ikke lever godt i gode tider, påtrods af mulighederne der er, VI ligger til side til dårligere tider/uforudsete ting såsom varme, bad, regninger der dukker op. Derfor rammer krisen ikke os, da der er opsparing, som mange andre også kunne have gjort, ved ikke at bruge hvad de havde! Der var allerede mange der havde kommenteret, mht at skære af og spare på luksus, det var dem jeg henvendte mig til, føler du dig stødt i dårlig positition, så beklager jeg, at jeg ikke vare tydelig omkring jeg ikke henvendte mig til dig.
Så - du henvendte dig bl.a. til mig. Vi har en lidt højere indtægt end jer, ingen ekstrajobs, bor i eget hus med friværdi, tager på ferie i udlandet hvert år, har en god opsparing og - som allerede skrevet - vi har på enhver måde overskud til at se det som et sundt projekt at skære ned og spare på bl.a. energi. Det er da trygt at have opsparingen i baghovedet, men jeg vil langt hellere ruske lidt op i dyre og overflødige og ikke bæredygtige forbrugsvaner end at bruge løs af opsparingen, som jeg hellere vil rejse til USA for næste år, vedligeholde huset med osv.
Nogenlunde samme indstilling læser jeg i indlæggene fra andre “gennemsnitlige borgere”, og det er da positivt, hvis der kommer øget fokus på mere miljøvenlig adfærd generelt. Fair, at du foretrækker at bruge af opsparingen - men du kan da umuligt vende det til noget negativt, at folk, uanset økonomi, skærer luksus væk?
Kæden hopper helt af for mig, når du nu fortæller, at du har henvendt dig til “gennemsnitsborgerne” i tråden med din opsang om, at “Økonomi er eget ansvar, det offentlige skal og kan ikke redde alle forbrugere hver gang, er jo også begrænset hvad de har st gøre med fra skattekroner. Vi har jo gratis skoler, sundhedssystem etc. Så kan vi vel selv tag ansvar for st få varme på og mætte vores børn.”
For: Har nogen nogensinde hævdet andet? - når det gælder alle os gennemsnitlige, der nok skal klare den?