Vi går en fattig vinter i møde...!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8. september 2022

Kastanje

Anonym skriver:

Mærkes ikke herhjemme, ligesom når man anskaffer sig bil, afsætter man til uforudsigelig ting, på samme måde er vores økonomi skruet sammen, vi bruger ikke flere penge end vi har og vi har stadig 20.000 til opsparing hver måned. Økonomi er eget ansvar, det offentlige skal og kan ikke redde alle forbrugere hver gang, er jo også begrænset hvad de har st gøre med fra skattekroner. Vi har jo gratis skoler, sundhedssystem etc. Så kan vi vel selv tag ansvar for st få varme på og mætte vores børn.

Kan godt forstå du svarer anonymt .. 

Vi har fint med penge - to gode job. Vi har lige bestilt brænde til vore brændeovn. Prisen for det er fordoblet. Det er ikke det der vælter læsset her st bruge 13.500 på det … men selv jeg synes da at det er irriterende . Det er nok de fleste der ikke forventer at varmeregningen fordobles på den korte bane. Og hvis folk har andre muligheder ville de nok ikke ty til aflivning af dyr. Jeg synesogså det lyder vildt - men det er jo barske tider for mange. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. september 2022

Anonym

Janey skriver:

Det er godt nok også nemt at sige, at man bare selv må tage ansvar og spare op, når man har så god en indtægt som du og jeg har. Nu står vi med 2 huse, så vi ikke pt. kan spare 20.000 op hver måned, men uden 2 huse, kunne vi også det.

Det du og os andre med denne indtægt skal huske, er at der er familier med jobs, hvor mor og far samlet kun får udbetalt omkring 20-25.000. Når det du og jeg kan bruge alene på opsparing skal dække alt i en familie (husleje, mad, institution, forsikringer osv.), så er der ikke meget at sætte af til, at regningerne for el og varme flerdobles. Hertil kommer så stigende priser for stort set alt andet.

Jeg er som udgangspunkt enig med dig i, at vi selv skal betale for mad og varme, men vi er altså lige nu i en meget unik situation, hvor energi og mad bare er steget helt uhørt, og det er der mange familier, der har svært ved at sætte af til.

Det jo så det jeg ikke forstår? Hvorfor har folk ikke opspring til uforudsete ting løbende? Har man dyr, børn, hus, bil sker der da ting. Verdens markedet ændre sig konstant, selvfølgelige er der store udsving med krigen ligenu, men der ville mange jo have god gavn af at have en opsparing, sparet ferier etc. Løbende og være dækket ind  I min familie rejser vi ikke sydpå hver sommer, vi snupper måske en forlænget weekend og ellers arbejder vi normalt gennem det andre kalder ferie. Der er ingen der bare får, man arbejder for at opnå det. Vi får heller ikke vores løn foræret, den har vi kæmpet for at komme på og kæmper for at opretholde/bygge på.

Anmeld Citér

8. september 2022

Anonym

ErDuHerIkkeSnart skriver:

Jeg er usikker på, om du med dit indlæg mest forsøger at udstille uvidenhed, manglende empati eller blot privilegieblindhed … men du formår på én eller anden måde, at ramme dem alle tre på samme tid

Uvidenhed? Fordi jeg har forstået at forsørge mig selv og min familie? Priviligerede? Fordi jeg har arbejdet mig op til netop at forsørge og betale egne regninger. Empati? Har intet med sagen at gøre.. Alle er voksne, man burde kunne forholde sig til sandheden om økonomi, kan da sagtens have ondt, men det løser jo intet

Anmeld Citér

8. september 2022

Kastanje

Uvidenhed? Fordi jeg har forstået at forsørge mig selv og min familie? Priviligerede? Fordi jeg har arbejdet mig op til netop at forsørge og betale egne regninger. Empati? Har intet med sagen at gøre.. Alle er voksne, man burde kunne forholde sig til sandheden om økonomi, kan da sagtens have ondt, men det løser jo intet

Beklager men du lyder godt nok som et usympatisk menneske. Tror de der har det hårdest lige nu ikke ellers har været medlemmer af fitness workd, rejst tre gange om året og sendt deres børn på privatskole og har to biler. De mennesker der typisk har det hårdest lige nu er dem der i forvejen lever smalt. Og det er ikke alle forundt at have evner til en høj stilling efter en længere uddannelse…. Det er ikke kun flid og hårdt arbejde - der er også overskud, psyke, kognitive evner og så videre, der afgører hvor vidt man når løn og karrieremæssigt. At tro alle har lige vilkår/ udgangspunkt er rent ud sagt latterligt.

Anmeld Citér

8. september 2022

Cerenia

Anonym skriver:

Det jo så det jeg ikke forstår? Hvorfor har folk ikke opspring til uforudsete ting løbende? Har man dyr, børn, hus, bil sker der da ting. Verdens markedet ændre sig konstant, selvfølgelige er der store udsving med krigen ligenu, men der ville mange jo have god gavn af at have en opsparing, sparet ferier etc. Løbende og være dækket ind  I min familie rejser vi ikke sydpå hver sommer, vi snupper måske en forlænget weekend og ellers arbejder vi normalt gennem det andre kalder ferie. Der er ingen der bare får, man arbejder for at opnå det. Vi får heller ikke vores løn foræret, den har vi kæmpet for at komme på og kæmper for at opretholde/bygge på.

Fordi at ikke alle kan ligge penge til side hver måned. Som en der arbejder med udsatte borgere kan jeg fortælle at de dårligt nok har til mad når vi når den 10. I måneden.

de sidder i en billig husleje, sparer hvor de kan men er typisk på offentlige ydelser og med de prisstigninger vi har set, så rækker pengene bare ikke. Jeg har borgere som må takke nej til vigtig medicin fordi de ikke har råd. 

Anmeld Citér

8. september 2022

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

I rejser ikke sydpå hver sommer … Tror du, at familier og individer med sparsom indtægt, evt. på overførselsindkomst, generelt gør dét? Eller at man i alle fag har mulighed for at arbejde i ferieugerne? Eller at alle har mulighed for at kæmpe sig til mere i løn og opretholde/bygge videre på denne? 
Og så er der dét med, fx som enlig, at springe ferien over og sende sit barn i institution i ferieugerne. Er det en klog prioritering, når man ser på andre parametre end økonomien, fx barnets tarv? 

Jeg synes, du tager udgangspunkt i din egen virkelighed uden at have nogen føling med andre menneskers vilkår. Det er privilegieblindhed, uanset hvor mange ferier, I springer over - hvilket jeg i øvrigt ikke opfatter som en i enhver henseende klog prioritering, når man i øvrigt har en sund økonomi. 

Anmeld Citér

8. september 2022

Astoria

Profilbillede for Astoria
Anonym skriver:

Ja, uvidende og privilegeret. Holdningen at bare man arbejder hårdt så kommer man til toppen. Det er simpelthen ikke sandt. Der er mange lavtlønnede jobs som vi har brug for at nogen bestrider, som er vigtige for at vores samfund kan fungere. Jeg ville aldrig sige at de ikke arbejder hårdt. At de har fortjent bekymringerne fordi de ikke kan have 20.000 ekstra til opsparing om måneden (hvis du ikke kan se hvor urealistisk det er for mange mennesker, så ved jeg ikke hvad jeg skal sige). 

Derudover så forstår jeg simpelthen ikke hvorfor man ikke kan forstå at det er godt for hele samfundet at støtte dem som har det svært. Det er ligemeget for mig hvorfor og hvordan de er kommet i den situation, men at fattigdommen og uligheden stiger er ikke godt for nogen. Ikke for samfundet, ikke for dig. Det er dyrt i længden, ikke kun økonomisk, men på så mange andre planer også. Så ja, empati er sgu godt. 

Anmeld Citér

8. september 2022

Mrs.

Anonym skriver:

Ærlig talt virker du som et uvidende menneske. 
så kan det godt være du har arbejdet dig op til en god løn, det er der mange der har og kender da også folk med indtægter de fleste aldrig kommer til at opnå i livet. 
Men ikke alle kan få den løn. Så ville der ikke være skolelærere, pædagoger, sosu og sygeplejersker. 
det handler ikke om uansvarlighed fra deres side? Det handler om at ikke alle har mulighed for at ligge den form for penge til side uanset hvad de sparer på/væk, og livskvalitet (ferie, en hund, zoo med familien) er faktisk en essentiel del af egenomsorg for at kunne fungere. De færreste trives med aldrig at have ferie og skulle knokle uden at kunne nyde. 

din uvidende fremtoning opfatter jeg fra at du virker fuldstændig blottet for forståelse for andre leve standarder, miljøer og tilgange til livet end din egen. 
Og at du så fremsætter så grove ting anonymt virker bare utrolig vagt! 
Så stort Tillykke med dine 20.000 til opsparingen om måneden, godt for dig. Køb dig et kursus i miljø, arv og kultur. Så kan det være du lærer lidt om ikke alle lever i din bobbel. Måske er du heldig at få et snert af empati - og hvem ved, måske endda indse du ytrer dig som en priviligeret snob. 

(Og ja om du har arbejdet dig op eller ej - så er du hvad man kalder priviligeret, så måske er det på tide du indser det..) 

Anmeld Citér

8. september 2022

Anonym

Kastanje skriver:

Beklager men du lyder godt nok som et usympatisk menneske. Tror de der har det hårdest lige nu ikke ellers har været medlemmer af fitness workd, rejst tre gange om året og sendt deres børn på privatskole og har to biler. De mennesker der typisk har det hårdest lige nu er dem der i forvejen lever smalt. Og det er ikke alle forundt at have evner til en høj stilling efter en længere uddannelse…. Det er ikke kun flid og hårdt arbejde - der er også overskud, psyke, kognitive evner og så videre, der afgører hvor vidt man når løn og karrieremæssigt. At tro alle har lige vilkår/ udgangspunkt er rent ud sagt latterligt.

Er det så ikke hele samfundets opfattelse der er skæv? Lad os nu tag en højtid som jul, hvor det nærmest er et krav alle skal have gaver og det skal være samfundet der skal finansiere det, når der ikke er råd til gaver til børnene. Gaver er ikke krav, det er priviliger, så hvordan er det blevet forkert? Vi kan hurtigt blive enige om folk skal have et sted at bo, varme, mad.. basale behov.. mit spørgsmål var omkring hvorfor der ikke blev lagt penge til side i de bedre tider? Tror da alle hellere ville sidde hjemme og hygge med børnene i sted for at tag ekstra arbejde, det jo et valg man tager for at kunne forsørge sine børn og ikke nødvendigvis af lyst

Anmeld Citér

8. september 2022

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
Anonym skriver:

Fordi alle IKKE har råd til at lægge til sider. Der er folk der vender hver en øre.

Ikke alle har høj løn, men arbejder med det DE brænder for. 

Tror du virkelig at alle dem der ikke har opsparing bare rejser 3 gange om året? 

Der er også folk der er på vanvittig dyr medicin eller flere slags.

Børn med handicap, diagnoser.

Folk der er i anden behandling der koster penge. 

Tillykke med at I bare har en super økonomi, men sådan er det bare ikke for alle og folk kæmper. Og det påvirker dem. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.