Vi går en fattig vinter i møde...!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8. september 2022

Anonym

Mærkes ikke herhjemme, ligesom når man anskaffer sig bil, afsætter man til uforudsigelig ting, på samme måde er vores økonomi skruet sammen, vi bruger ikke flere penge end vi har og vi har stadig 20.000 til opsparing hver måned. Økonomi er eget ansvar, det offentlige skal og kan ikke redde alle forbrugere hver gang, er jo også begrænset hvad de har st gøre med fra skattekroner. Vi har jo gratis skoler, sundhedssystem etc. Så kan vi vel selv tag ansvar for st få varme på og mætte vores børn.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. september 2022

IenFart

Profilbillede for IenFart

Mærkes ikke herhjemme, ligesom når man anskaffer sig bil, afsætter man til uforudsigelig ting, på samme måde er vores økonomi skruet sammen, vi bruger ikke flere penge end vi har og vi har stadig 20.000 til opsparing hver måned. Økonomi er eget ansvar, det offentlige skal og kan ikke redde alle forbrugere hver gang, er jo også begrænset hvad de har st gøre med fra skattekroner. Vi har jo gratis skoler, sundhedssystem etc. Så kan vi vel selv tag ansvar for st få varme på og mætte vores børn.

Det er godt nok også et priviligeret synspunkt at have hvis man sidder trygt i det med 20000 til opsparingen hver måned. Selvfølgelig skal folk tage ansvar men hvis man sidder i et lavindkomstjob hvor der i forvejen ikke er så meget tilovers så er der god grund til bekymring når alting stiger så voldsomt. Og grund til en forventning om at det offentlige gør tiltag til at sørge for at folk ikke skal fra hus og hjem. 

Anmeld Citér

8. september 2022

ErDuHerIkkeSnart

Anonym skriver:

Jeg er usikker på, om du med dit indlæg mest forsøger at udstille uvidenhed, manglende empati eller blot privilegieblindhed … men du formår på én eller anden måde, at ramme dem alle tre på samme tid

Anmeld Citér

8. september 2022

FrkS

Profilbillede for FrkS
ErDuHerIkkeSnart skriver:

Jeg er usikker på, om du med dit indlæg mest forsøger at udstille uvidenhed, manglende empati eller blot privilegieblindhed … men du formår på én eller anden måde, at ramme dem alle tre på samme tid

Hørt! Sjældent har man set mage! 

Anmeld Citér

8. september 2022

Janey

Profilbillede for Janey
Panther skriver:

Nu tror jeg, det bliver en længevarende proces med inflation og stigende energipriser, så ja - jeg tror det kan ændre noget. Også når miljødebatten forhåbentlig bliver ved med at køre på. Hvis folk indser at det fx er muligt at cykle fremfor at have bil, så håber jeg at det gennemsnitligt kan nudge lidt til vores overforbrug - som minimum for en periode.

Jeg tror, du har ret i, at det kan ændre noget i længere tid i de familier, hvor man laver en ændring i dagligdagen pga. krisen som eksempelvis at begynde at cykle. Får man nye gode vaner, er jeg sikker på, at nogen vil fastholde dem.

Der hvor jeg primært tror, at det på sigt ikke vil ændre noget på overforbruget, er hos de mange forbrugere som os, hvor der bare skæres noget luksus væk, men hvor vi egentlig ikke laver nogen ændringer i hverdagen. Der skal nye vaner til for at lave en egentlig ændring på langt sig, så for os der ikke laver om på noget, men "bare" betaler den højere regning for at fortsætte som hidtil, der kommer disse nye vaner ikke. 

Anmeld Citér

8. september 2022

Janey

Profilbillede for Janey
Anonym skriver:

Det er godt nok også nemt at sige, at man bare selv må tage ansvar og spare op, når man har så god en indtægt som du og jeg har. Nu står vi med 2 huse, så vi ikke pt. kan spare 20.000 op hver måned, men uden 2 huse, kunne vi også det.

Det du og os andre med denne indtægt skal huske, er at der er familier med jobs, hvor mor og far samlet kun får udbetalt omkring 20-25.000. Når det du og jeg kan bruge alene på opsparing skal dække alt i en familie (husleje, mad, institution, forsikringer osv.), så er der ikke meget at sætte af til, at regningerne for el og varme flerdobles. Hertil kommer så stigende priser for stort set alt andet.

Jeg er som udgangspunkt enig med dig i, at vi selv skal betale for mad og varme, men vi er altså lige nu i en meget unik situation, hvor energi og mad bare er steget helt uhørt, og det er der mange familier, der har svært ved at sætte af til.

Anmeld Citér

8. september 2022

Anonym trådstarter

Det er sjovt med det syn, jeg altid mødes med, når jeg opretter debatter om økonomi/fattigdom herinde - at "så kan vi lære at skære vores luksusting fra".

Det viser bare, hvor priviligeblinde, der faktisk er rigtig mange mennesker, der er. Én, der nævner, at så kan man bare bade i Fitnessworld og spare lidt der - Fitnessworld?! Sådan en luksus har de fattige jo slet ikke og det viser bare, hvor lidt mange mennesker egentlig ved om, hvad det vil sige rigtigt at være fattig.

Altså hos mig har vi været vegetarer i mange år, vi har ingen streaming, arver tøj, har aldrig rejst osv osv. Så når jeg bliver mødt med den der "at skære luksus fra og lære os at værdsætte det vi har", så må jeg bare ryste på hovedet. Det kan kun dem, der selv har luksus jo sidde og sige.

For os andre, der ikke engang havde luksus før krisen, er der ikke længere luksus at skære af.

Og selvfølgelig kan vi lære noget af krisen her - selv som fattig er jeg da begyndt at drømme tilbage til dengang, jeg kunne stå i et par minutter og nyde det varme vand i brusebadet, i forhold til nu, hvor vandet et lunkent. Men i mange tilfælde er der jo tale om folk der ikke kan give deres børn ordentlig mad, hvor pensionister må fryse osv.

Jeg siger jo ingen steder, at vi bare skal læne os tilbage og lade regeringen løse problemet. Jeg tror ikke, at det vil løse noget at give os flere penge, faktisk - så kommer der bare recession og pludselig er det hele meget værre.

Anmeld Citér

8. september 2022

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

Hvem er “vi”? Jeg er med i de privilegeredes klub; vi skal skam nok klare den. Men min datter og hendes kæreste, som fik barn i juli, har fået to huslejestigninger i løbet af hhv. graviditet og barsel. Hun er på barselsdagpenge, han er i et ikke særligt vellønnet job - og så kører han dagligt 50 km hver vej til og fra job

Well, de skal selvsagt finde noget andet at bo i, tættere på hans arbejdsplads og billigere - men i deres situation har der ikke og vil ikke foreløbig være et økonomisk råderum med plus 20.000 til opsparingen hver måned. Uden hjælp fra os ville de virkelig være på den. 

Situationer som denne rammer socialt skævt. Det skal man ikke være økonom for at vide. Jeg kan sagtens hygge mig med at gøre det til en øvelse i at leve både økonomisk og klimamæssigt mere bæredygtigt - men der er noget Marie Antoinette over at udbrede egne forhold til de mange, der af forskellige årsager sidder stramt i det i forvejen. 

Anmeld Citér

8. september 2022

Anonym

Det bliver en mega hård vinter! 

Jeg er på elev løn, kæresten er lav lønnet. Vi bor langt ude på landet i et gammelt hus.. bil kan ikke lade sig gøre at undvære. Huset er i forvejen koldt fordi det er svært at varme op. Vi har svært ved at nå enderne allerede nu.. 

Anmeld Citér

8. september 2022

Milla1992

Vi har en fornuftig økonomi, selvom vi i år både har købt hus og bil, men vi har også fokuseret på ikke at sætte os for hårdt i det. Vi er også flyttet fra et land med større leveomkostninger, så prisstigningerne har ikke rigtig ramt os endnu, fordi de danske priser nu er på linje med de priser vi de sidste par år har været vant til. Jeg ved det er priviligeret, selvom vi kun har en indkomst og jeg pt går hjemme pga psykiske udfordringer og graviditet, som jo også kommer med sine udgifter. 
Men samtidig er vi bevidste om hvor mange penge vi bruger og hvad de bliver brugt på, og det kan ikke udelukkes at vi bliver nødt til at justere i løbet af vinteren, så vi kan blive ved med at have luft i økonomien til uforudsete ting såsom dyrlægeregninger og sprængte vandrør. 
Vi rejser dog heller ikke specielt meget og lige pt bestræber vi os på kun at køre opvaskemaskine og vaskemaskine, når el-prisen er lav og ingen maskiner kører halvtomme. 

Jeg kan godt forstå du synes det er hårdt og det lyder som om I allerede har skrabet helt ind til benet, så jeg har desværre ikke nogle råd til hvad I ellers kan gøre. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.