Vi går en fattig vinter i møde...!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8. september 2022

Janey

Profilbillede for Janey
Savanna skriver:

Jeg må erkende, at jeg også ser det som en anledning til at vi generelt for set vores forbrug med nye øjne. 

Man kan fint klare sig med 20*, korte bade og tykke sokker, og jeg har aldrig haft en tørretumbler (hverken i hus eller gammel lejlighed). Mht mad er linser, kål og bønner en billig og sund måde at stille sulten. 

Selvfølgelig har jeg meget(!) ondt af dem, hvor det hele vælter og forretninger, der må dreje nøglen om.

Men vi har et overforbrug, og som en anden skriver, været vant til fri adgang til ressourcer, uanset årstid.

Helt enig i at de fleste af os kan klare os fint med mindre end vi har i dag, men jeg kan være i tvivl om, hvor mange der vil være villig til det, når pengene er der igen. Du har helt ret i, at de fleste af os har et overforbrug, så det er nok fint med en øjenåbner, hvor der ikke er fri adgang til alt i en periode.

Lige nu er der mange, der kigger på, hvor de kan spare penge og mindre forbrug er helt sikkert en god vej frem og en vej mange vil følge, fordi penge til stort forbrug ikke er der, men hvad så når pengene er der igen? Bliver pengene så i banken eller begynder folk at forbruge igen?

Kigger jeg på mig selv, er det lige nu rejser, tøj, sko, tasker og lignende, der spares på, men disse ting hænger også sammen, da jeg stort set kun shopper, når jeg er ude at rejse. Vi har aldrig haft et stort forbrug af andre materielle ting som møbler, elektronik og dyre biler.

Skal jeg være helt ærlig, så tror jeg ikke, at vi kommer til at ændre ret meget på langt sigt, og det er det samme jeg hører ved vores venner. Vi kommer nok til at skifte energikilde, da vi lige nu har pillefyr og fortsætter med slukke for lys og standbystrøm, der ikke bruges, men vores store forbrug er rejser, som vi burde ændre på af hensyn til miljøet, men er jeg ærlig, så ved jeg, at vi ikke kommer til ændre det.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. september 2022

Panther

Profilbillede for Panther
Janey skriver:

Helt enig i at de fleste af os kan klare os fint med mindre end vi har i dag, men jeg kan være i tvivl om, hvor mange der vil være villig til det, når pengene er der igen. Du har helt ret i, at de fleste af os har et overforbrug, så det er nok fint med en øjenåbner, hvor der ikke er fri adgang til alt i en periode.

Lige nu er der mange, der kigger på, hvor de kan spare penge og mindre forbrug er helt sikkert en god vej frem og en vej mange vil følge, fordi penge til stort forbrug ikke er der, men hvad så når pengene er der igen? Bliver pengene så i banken eller begynder folk at forbruge igen?

Kigger jeg på mig selv, er det lige nu rejser, tøj, sko, tasker og lignende, der spares på, men disse ting hænger også sammen, da jeg stort set kun shopper, når jeg er ude at rejse. Vi har aldrig haft et stort forbrug af andre materielle ting som møbler, elektronik og dyre biler.

Skal jeg være helt ærlig, så tror jeg ikke, at vi kommer til at ændre ret meget på langt sigt, og det er det samme jeg hører ved vores venner. Vi kommer nok til at skifte energikilde, da vi lige nu har pillefyr og fortsætter med slukke for lys og standbystrøm, der ikke bruges, men vores store forbrug er rejser, som vi burde ændre på af hensyn til miljøet, men er jeg ærlig, så ved jeg, at vi ikke kommer til ændre det.

Nu tror jeg, det bliver en længevarende proces med inflation og stigende energipriser, så ja - jeg tror det kan ændre noget. Også når miljødebatten forhåbentlig bliver ved med at køre på. Hvis folk indser at det fx er muligt at cykle fremfor at have bil, så håber jeg at det gennemsnitligt kan nudge lidt til vores overforbrug - som minimum for en periode.

Anmeld Citér

8. september 2022

Carina:-)

Vi er så priviligeret at vi har råd til stigningerne.

Men jeg kender mange der har taget ekstra job. 

Og vi mærker også stigende interesse i at søge arbejde hos os.

Et rengørings job på fx 2 x 4 timer om igen giver ca 3000 mere udbetalt pr måned. Og de fleste af de jobs ligger fra kl 17. 

Det er mit bedste råd - mere arbejde.  ( og inden vi ender i en endeløs tråd om at det kan alle ikke pga helbred - så gælder det naturligvis ikke syge   men alle os andre kunne nok godt klemme lidt mere arbejde ind i forhåbentlig kun en periode) 

Anmeld Citér

8. september 2022

Oddi

Profilbillede for Oddi

Vi mærker det helt sikkert! Vi har naturgas og regningen i kvartalet er stedet til det 2-3 dobbelte end normalt. Hertil kommer stigning på vand, el , benzin ( vi har to biler da vi begge arbejdet 30 min væk), mad osv. Men primært gas og el er der det gør rigtig ondt. Vi forsøger at handle efter tilbud og tænke over unødvendige ting, sætte vaske over når elpriserne er lave, slukke lys i rum vi ikke bruger, korte bade ( eller bade på arbejdet hvis man har mulighed). Men jeg prioriterer stadig frugt og grønt og sund mad - men jeg bager mere brød selv til madpakker osv end jeg gjorde før. Fylder fryseren med kød, brød og pålæg når der er tilbud. 

Vi er ikke ved at gå fra hus og hjem, men kan godt mærke at pengene hurtigt får ben at gå på og opsparingen stiger ikke ligeså hurtigt som den gjorde før. Men vi har en opsparing at tage af hvis det hele går galt. 

Jeg har enormt meget sympati for dem, hvis økonomi falder helt fra hinanden ved de her stigninger. Det må være helt forfærdeligt 

Anmeld Citér

8. september 2022

Astoria

Profilbillede for Astoria

Jeg vil ikke sige vi ender på gaden, men jeg bor ikke i Danmark, og her kan det også mærkes. Vi bor i en gammel lejlighed med dårlig isolering. Ingen fjernvarme, det er bare ikke noget man gør hernede, så vi kan mærke det på budgettet. Lige nu er varmen slukket (indtil 15 oktober - det er lovbestemt) og så tror jeg vi holder det lukket i en god tid længere. Egentlig er vi ret privilegerede, men der er mange som har det rigtig svært. Mange som ikke har råd til det. Ikke det samme sikkerhedsnet som fanger de mange børnefamilie og ældre, som ikke har råd til det.

Anmeld Citér

8. september 2022

Wampires

Profilbillede for Wampires
Erik sept. '11, Magnus juli '18, Viktor Juli '20

Vi er endnu ikke ved at miste vores hjem.. men der er ikke lang vej da vi også står overfor huslejestigning pga renovering og nu er de ved at planlægge at gennemtvinge nye køkkener som vil øge huslejen yderligere efterfølgende..

vi er begge uden job, jeg er den eneste af os der kan varetage et hvis det skulle lykkes at finde et.. jeg kan ikke arbejde fuld tid af flere årsager.. jeg er ikke bevilget fleksjob for det ville kræve at jeg blev sygemeldt og det vil give os endnu færre penge udbetalt end vi har nu...

vi prøver at finde alternativer til at spare på madbudgettet men det er også svært med 3 børn der alle 3 lige nu har appetitspring på hvert sit niveau.. I forvejen levede vi meget af gulpris-kød og "hyggebrød" til weekenden var også gul pris der blev frosset ned og så optøet til weekenden..

børnene og jeg får i forvejen tøj mest fra genbrug.. jeg har været heldig at finde nogen der gav tøj væk gratis der var slidt men ikke ødelagt til mig så der er noget at bruge af... imens jeg kæmper med at finde tøj til den ældste på 11...

vi har en bil, en nødvendighed hvis ikke jeg skal stå med det hele alene herhjemme.. en lille bil der ikke er særlig dyr men dog stadig en udgiftspost på budgettet der skal spares op til at vedligeholde..

Vi har ikke nogen luksusvaner for vi har aldrig haft nogen stor indtægt så der er ikke noget vi kan skære væk i den duer.. vi går ikke i biografen eller på café eller restaurant.. eneste vi har gjort er måske 4 gange om året at være på MCDonalds hvor ungerne har fået lov til at spise sig mætte og vi har spist 2 cheeseburgere for at være fælles om måltidet og bagefter hjem og tage et stykke rugbrød for at blive mætte..

vores elregning er steget men ikke så vanvittigt som jeg frygtede.. der er afsat til det niveau det er på i vores budget lige nu men det skal ikke blive meget højere førend jeg ikke ved hvad vi skal stille op for at spare..

vi er begyndt med kun at tænde computerne når strømmen er billigt.. fremfor at de begge er tændt hver dag fra 9-15 så bliver de tændt i det tidsrum hvor strømmen er billigst og ikke hver dag..

Anmeld Citér

8. september 2022

Anonym

Jeg er enlig på uddannelseshjælp med 2 børn. Jeg gruer virkelig for vinteren. Vores lejlighed er ret kold, hvilket er skønt om sommeren, men det gør den også svær at varme ordentligt op om vinteren.

Vi spiser rimelig billigt, og meget vegetarisk. Men vi har også et forsvindende lille rådighedsbeløb. Samtidig vokser børnene som ukrudt. Min yngste er lige hoppet en størrelse, og jeg har været heldig at finde en masse brugt tøj til hende. Men den store er også på vej til næste str og hun er så stor at brugt tøj er nær umuligt. 

Jeg har ofte ondt i maven over hvordan det hele skal gå os.

Vi bor relativt billigt, men det kan godt være at det bliver en vinter på rugbrød og havregrød.

Anmeld Citér

8. september 2022

Soonmom

Tænker alle kommer til at mærke det.

Umiddelbart skruer vi ned til 19 grader undtagen badeværelset .

Forsøger at lade være med at bruge tørretumbler (selvom det er svært med 4 børn)

Vasker(lader, opvasker) kun når der er sol (det bliver også udfordrende til vinter)

Lader kun bilen på stander (vi har gratis el til bilen)

Tænker ikke vi kommer til at ændre sig meget når vi handler.

Vi har budgetteret med at el fortsat siger og sat af til det, så vi har forhåbentlig ok her 

Anmeld Citér

8. september 2022

fehår

Min mand er på barselsdagpenge, og jeg får SU.

Vores økonomi plejede at løbe fint rundt, men vores hus opvarmes delvist via el, så indtil videre har vi slukket for al varme. Men det går ikke til vinter, og slet ikke med en lille baby, der skal være på gulvet. 

Vi reducerer hvilke rum, vi opvarmer, og ud over det slukker vi for tv, computere, osv., når de ikke er i brug for at spare på strøm. Men tørretumbler vil det være svært at undvære, for vores hus er gammelt og har rigtig skidt af fugt, og derfor vil tørrestativ hele tiden ikke gå.

Fødevarer er vi ikke nær så presset på, fordi vi i høj grad køber datovarer og laver mad omkring det. Når vi ikke kan få kød, spiser vi bare vegetarisk. Ud over det køber vi kun basisvarer, når de er på tilbud. Vores madbudget løber godt rundt på den måde

Vi har bil men har reduceret kørsel på grund af barsel heldigvis.

Men el og varme...

det holder mig nogle gange vågen om natten.

Anmeld Citér

8. september 2022

Anonym

Jeg tager det hele dom en udfordring og en påskønnelse af alt det vi tager for givet. Vi har gas og har simpelhen slukket for gassen. Vi er alle medlem af fitness world eller kan bade på arbejde. Bad herhjemme forgår som etagevask eller varmet vand til den lille i hans badekar. Det er sundt at bade i koldt vand husker jeg mig selv på. 
maden laver jeg alt fra bunden, og sparer ikke på gode råvarer men spiser mere kål, gulerødder end før. Til november sætter min mand varmepumpe og og vi holder huset på 18-19 grader. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.