Savanna skriver:
Jeg må erkende, at jeg også ser det som en anledning til at vi generelt for set vores forbrug med nye øjne.
Man kan fint klare sig med 20*, korte bade og tykke sokker, og jeg har aldrig haft en tørretumbler (hverken i hus eller gammel lejlighed). Mht mad er linser, kål og bønner en billig og sund måde at stille sulten.
Selvfølgelig har jeg meget(!) ondt af dem, hvor det hele vælter og forretninger, der må dreje nøglen om.
Men vi har et overforbrug, og som en anden skriver, været vant til fri adgang til ressourcer, uanset årstid.
Helt enig i at de fleste af os kan klare os fint med mindre end vi har i dag, men jeg kan være i tvivl om, hvor mange der vil være villig til det, når pengene er der igen. Du har helt ret i, at de fleste af os har et overforbrug, så det er nok fint med en øjenåbner, hvor der ikke er fri adgang til alt i en periode.
Lige nu er der mange, der kigger på, hvor de kan spare penge og mindre forbrug er helt sikkert en god vej frem og en vej mange vil følge, fordi penge til stort forbrug ikke er der, men hvad så når pengene er der igen? Bliver pengene så i banken eller begynder folk at forbruge igen?
Kigger jeg på mig selv, er det lige nu rejser, tøj, sko, tasker og lignende, der spares på, men disse ting hænger også sammen, da jeg stort set kun shopper, når jeg er ude at rejse. Vi har aldrig haft et stort forbrug af andre materielle ting som møbler, elektronik og dyre biler.
Skal jeg være helt ærlig, så tror jeg ikke, at vi kommer til at ændre ret meget på langt sigt, og det er det samme jeg hører ved vores venner. Vi kommer nok til at skifte energikilde, da vi lige nu har pillefyr og fortsætter med slukke for lys og standbystrøm, der ikke bruges, men vores store forbrug er rejser, som vi burde ændre på af hensyn til miljøet, men er jeg ærlig, så ved jeg, at vi ikke kommer til ændre det.