AnjaZenia skriver:
Jeg er enig langt hen ad vejen. Kommer selv fra en folkeskole men måtte opgive. Jeg tror dog ikke grundlæggende på at man ikke gør sit barn/sine børn en bjørnetjeneste hvis man ikke fra start af lærer dem, at man skal yde - også når man hellere vil lege. Jeg siger ikke at begge dele ikke kan lade sig gøre. Men lektier kan jo være mange ting. At handle med mor og far og lave overslagsregning, når man sidder i bilen og laver sammensatte navneord baseret på de ting man ser, læse højt når man går i seng, se en YouTube video om at tegne en hest og derefter prøve selv. Lektier behøver ikke være kedelige 
Yde eller træne eller arbejde med noget andet end det man lige har lyst til tænker jeg de fleste (ved egentlig alle) børn trænes i dagligt i skolen (mine elever ville da langt hellere lege, snakke, spille fodbold og lignende), og i nogen grad hjemme, til fritidsinteresser osv. Fx med at dække bord, rydde op på eget værelse, øve sig på sit instrument, jonglere med bold eller hvad ved jeg.
Leg er for mig en kilde til stor læring lige fra organisering, hvor de eksekutive funktioner aktiveres i høj grad, samarbejde, fantasi, meddigtning osv.
"Leg" sammen med de voksne fx kan vi finde tværsummen af nummerplader, lave indkøbsliste, spille yatzy osv. Er jo også en kilde til læring. Jeg opfordrer altid forældre til at involvere børn i dagligdagen, spille spil, tælle fliser, læse vejskilte osv. Men det er jo ikke systematiske lektier, det er en opfordring til at tænke matematik, dansk, natur og teknologi, historie og hvad ved jeg ind i hverdagen, så børnene 1. Lærer noget og 2. Og måske endnu vigtigere får øjnene op for at fx læsning som er en træning i skolen faktisk giver mening i deres levede liv også uden for skolen.
Jeg er som sådan ikke imod lektier og ville utrolig gerne have systematiseret flipped classroom, så mine elever havde fået feedforward før timerne, men må også erkende at ressourcerne til det er meget forskellige i familierne.