Mange lektier

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

29. august 2022

AnjaZenia

Profilbillede for AnjaZenia
Anonym skriver:



Nej gudskelov for det 

det er da en fantastisk måde at sikre børnene er rigtig skoletrætte inden de bliver færdige med skolen..  

men tak for svar! Så må “din” skole jo have sin måde at gøre det på. Gudskelov der findes andre skoler og mere lydhøre lærere.



vi har ventelister på 20+ på samtlige klassetrin så vi er altså populære. Men vi behøver jo heller ikke være enige. Børnene hos os har det godt. Og er glade for skolen og den medbestemmelse de har. �� Men god aften

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. august 2022

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
AnjaZenia skriver:



Jamen for mig handler det ikke om at de ikke skal have lektier for. Men for min skole, handler det om at de netop skal vænne sig til at skolen ikke slutter fordi du er taget hjem men at skolen bliver afrundet ved at du laver noget som bakker op omkring din skole. Ligesom ved at man spiller fodbold mandag og onsdag så man øver sig til kampen på lørdag.



Fodbolden vælger man selv til af interesse. Grundskolen er det eneste sted, man er tvunget til at være - ungdomsuddannelser osv. vælger man ud fra egne ønsker og styrkesider. 
Desuden - fodbold mandag, onsdag, lørdag kan vel ikke sidestilles med skole hver eneste dag, inkl. weekendens lektier? 
Børn, som ikke er glade for og/eller stærke i skolen - børn og unge, som mistrives bl.a. ud fra oplevelsen af at skulle præstere hele tiden - hvordan passer man på dem, når skolen skal fylde i deres bevidsthed og kræve deres tid langt ud over selve skoletiden? 

Anmeld Citér

29. august 2022

Alonebreak

Profilbillede for Alonebreak
AnjaZenia skriver:



Jamen for mig handler det ikke om at de ikke skal have lektier for. Men for min skole, handler det om at de netop skal vænne sig til at skolen ikke slutter fordi du er taget hjem men at skolen bliver afrundet ved at du laver noget som bakker op omkring din skole. Ligesom ved at man spiller fodbold mandag og onsdag så man øver sig til kampen på lørdag.



Synes også at det er fair nok med lidt lektier, men pt er det alt for mange lektier de små får.. 

Min går i 4.klasse og har en hel masse lektier for HVER ENESTE DAG + 10 sider læsning hver weekend udover matematik også om weekenden.. 

Jeg forstår ikke at børn skal bruge weekenden på at sidde og lave lektier. Her hjemme får han lov til at game lidt om weekenden og ellers har vi altid planer vi skal.. der er ikke tid til lektier overhovedet.. 

Anmeld Citér

30. august 2022

lineog4

AnjaZenia skriver:



vi har ventelister på 20+ på samtlige klassetrin så vi er altså populære. Men vi behøver jo heller ikke være enige. Børnene hos os har det godt. Og er glade for skolen og den medbestemmelse de har. �� Men god aften



20+ på venteliste på en privatskole er vist mere reglen end undtagelsen i hvert fald, hvor jeg bor. 

Lyder også til I har en anden organisering, hvor børnene kan lave lektier og måske endda få hjælp i fritidsordningen (du skrev de fleste vsr færdige du du gik 20 min efter undervisningen). Det er det som en del folkeskoler bruger understøttende undervisning til og som var en del af reformen i 14 nemlig lektiecafeer. Hvor jeg arbejder er de dog erstattet af tolærertimer, for de lange skoledage krydret med lektier virkede ikke efter hensigten og løftede på ingen måde bunden, som ellers var hensigten (jeg tør næsten skrive tværtimod).

Lektier kan være med til at øge uligheden, da nogle familier ikke har ressourcer og viden til at støtte og hjælpe barnet - det betyder ikke man skal undlade lektier, blot at man skal overveje det nøje. Hvad er hensigten, kunne man gøre det på en anden måde med samme resultat eller måske endda et bedre resultat.

Det virker hos jer, men der er det også forældre der aktivt har truffet et valg om en skole med 45 minutters lektier (som dog kan klares på 20 for de fleste) hver dag. Jeg ville fx aldrig aktivt vælge en sådan skole, fordi jeg ikke har den store fidus til lektier, hvis disse ikke er ment som forberedelse til undervisningen - det er jo også primært forberedelse du skal bruge fremadrettet i uddannelsessystemet. 

Det er jo fantastisk der er skoler for en hver smag og overbevisning. En folkeskole skal dog i langt højere grad favne bredere, og personligt har jeg det sådan, at forældrene som oftest er eksperterne på deres eget barn og familie, og hvis de oplever fx lektier fylder for meget, så er jeg den første til at lave en ordning, så skolen bliver noget man glæder sig til og ikke et sted der er uudholdeligt. 

Anmeld Citér

30. august 2022

AnjaZenia

Profilbillede for AnjaZenia
lineog4 skriver:



20+ på venteliste på en privatskole er vist mere reglen end undtagelsen i hvert fald, hvor jeg bor. 

Lyder også til I har en anden organisering, hvor børnene kan lave lektier og måske endda få hjælp i fritidsordningen (du skrev de fleste vsr færdige du du gik 20 min efter undervisningen). Det er det som en del folkeskoler bruger understøttende undervisning til og som var en del af reformen i 14 nemlig lektiecafeer. Hvor jeg arbejder er de dog erstattet af tolærertimer, for de lange skoledage krydret med lektier virkede ikke efter hensigten og løftede på ingen måde bunden, som ellers var hensigten (jeg tør næsten skrive tværtimod).

Lektier kan være med til at øge uligheden, da nogle familier ikke har ressourcer og viden til at støtte og hjælpe barnet - det betyder ikke man skal undlade lektier, blot at man skal overveje det nøje. Hvad er hensigten, kunne man gøre det på en anden måde med samme resultat eller måske endda et bedre resultat.

Det virker hos jer, men der er det også forældre der aktivt har truffet et valg om en skole med 45 minutters lektier (som dog kan klares på 20 for de fleste) hver dag. Jeg ville fx aldrig aktivt vælge en sådan skole, fordi jeg ikke har den store fidus til lektier, hvis disse ikke er ment som forberedelse til undervisningen - det er jo også primært forberedelse du skal bruge fremadrettet i uddannelsessystemet. 

Det er jo fantastisk der er skoler for en hver smag og overbevisning. En folkeskole skal dog i langt højere grad favne bredere, og personligt har jeg det sådan, at forældrene som oftest er eksperterne på deres eget barn og familie, og hvis de oplever fx lektier fylder for meget, så er jeg den første til at lave en ordning, så skolen bliver noget man glæder sig til og ikke et sted der er uudholdeligt. 



Jeg er enig langt hen ad vejen. Kommer selv fra en folkeskole men måtte opgive. Jeg tror dog ikke grundlæggende på at man ikke gør sit barn/sine børn en bjørnetjeneste hvis man ikke fra start af lærer dem, at man skal yde - også når man hellere vil lege. Jeg siger ikke at begge dele ikke kan lade sig gøre. Men lektier kan jo være mange ting. At handle med mor og far og lave overslagsregning, når man sidder i bilen og laver sammensatte navneord baseret på de ting man ser, læse højt når man går i seng, se en YouTube video om at tegne en hest og derefter prøve selv. Lektier behøver ikke være kedelige

Anmeld Citér

30. august 2022

AnjaZenia

Profilbillede for AnjaZenia
Alonebreak skriver:



Synes også at det er fair nok med lidt lektier, men pt er det alt for mange lektier de små får.. 

Min går i 4.klasse og har en hel masse lektier for HVER ENESTE DAG + 10 sider læsning hver weekend udover matematik også om weekenden.. 

Jeg forstår ikke at børn skal bruge weekenden på at sidde og lave lektier. Her hjemme får han lov til at game lidt om weekenden og ellers har vi altid planer vi skal.. der er ikke tid til lektier overhovedet.. 



Men jeg er sikker på at når I kører bil fra a-b, at så kan han sagtens læse eller øve staveord. Lektier behøver ikke være at sidde med en bog og terpe grammatik

Anmeld Citér

30. august 2022

lineog4

AnjaZenia skriver:



Jeg er enig langt hen ad vejen. Kommer selv fra en folkeskole men måtte opgive. Jeg tror dog ikke grundlæggende på at man ikke gør sit barn/sine børn en bjørnetjeneste hvis man ikke fra start af lærer dem, at man skal yde - også når man hellere vil lege. Jeg siger ikke at begge dele ikke kan lade sig gøre. Men lektier kan jo være mange ting. At handle med mor og far og lave overslagsregning, når man sidder i bilen og laver sammensatte navneord baseret på de ting man ser, læse højt når man går i seng, se en YouTube video om at tegne en hest og derefter prøve selv. Lektier behøver ikke være kedelige



Yde eller træne eller arbejde med noget andet end det man lige har lyst til tænker jeg de fleste (ved egentlig alle) børn trænes i dagligt i skolen (mine elever ville da langt hellere lege, snakke, spille fodbold og lignende), og i nogen grad hjemme, til fritidsinteresser osv. Fx med at dække bord, rydde op på eget værelse, øve sig på sit instrument, jonglere med bold eller hvad ved jeg. 

Leg er for mig en kilde til stor læring lige fra organisering, hvor de eksekutive funktioner aktiveres i høj grad, samarbejde, fantasi, meddigtning osv. 

"Leg" sammen med de voksne fx kan vi finde tværsummen af nummerplader, lave indkøbsliste, spille yatzy osv. Er jo også en kilde til læring. Jeg opfordrer altid forældre til at involvere børn i dagligdagen, spille spil, tælle fliser, læse vejskilte osv. Men det er jo ikke systematiske lektier, det er en opfordring til at tænke matematik, dansk, natur og teknologi, historie og hvad ved jeg ind i hverdagen, så børnene 1. Lærer noget og 2. Og måske endnu vigtigere får øjnene op for at fx læsning som er en træning i skolen faktisk giver mening i deres levede liv også uden for skolen.

Jeg er som sådan ikke imod lektier og ville utrolig gerne have systematiseret flipped classroom, så mine elever havde fået feedforward før timerne, men må også erkende at ressourcerne til det er meget forskellige i familierne. 

Anmeld Citér

30. august 2022

Alonebreak

Profilbillede for Alonebreak
AnjaZenia skriver:



Men jeg er sikker på at når I kører bil fra a-b, at så kan han sagtens læse eller øve staveord. Lektier behøver ikke være at sidde med en bog og terpe grammatik



Hvem siger at vi køre i bil? 
Vi har rigeligt at se til i weekenderne, da vi udskyder alle aftaler til weekend. 
Forresten, så er det ikke alle mennesker som kan koncentrere sig i alle mulige tidspunkter. Mit barn skal sidde ned i fred og ro og læse, for at forstå det og at det giver mening..

Så nej  du kan ikke være sikker på noget som helst der har med mit barn at gøre. ����‍♀️

Anmeld Citér

30. august 2022

ErDuHerIkkeSnart

Tystys14 skriver:

Vores datter er også lige startet i femte og her er vi ved at brække nakken fuldstændig.

Det helt vildt så meget tid hun skal bruge plus læsning. vi spurgte til forældremødet om det virkelig kunne være rigtigt at al hendes fritid bruges på lektier. Men svaret var "ja for vores erfaring er, at hvis de ikke lærer det nu, så knækker de nakken på gymnasiet til den tid"



Jeg har svært ved ikke at trække på smilebåndet - eller rulle øjne. Vis mig den folkeskole, som systematisk samler op på den eventuelle sammenhæng mellem deres lektiegivning og den senere eventuelle gymnasieoplevelse hos deres elever. Det sker jo ikke - og der er tale om synsninger, snarere end fagligt funderede “erfaringer”.

I øvrigt … skal den brede folkeskole indrettes efter, at nogle elever skal i gymnasiet?

Anmeld Citér

30. august 2022

AnjaZenia

Profilbillede for AnjaZenia
lineog4 skriver:



Yde eller træne eller arbejde med noget andet end det man lige har lyst til tænker jeg de fleste (ved egentlig alle) børn trænes i dagligt i skolen (mine elever ville da langt hellere lege, snakke, spille fodbold og lignende), og i nogen grad hjemme, til fritidsinteresser osv. Fx med at dække bord, rydde op på eget værelse, øve sig på sit instrument, jonglere med bold eller hvad ved jeg. 

Leg er for mig en kilde til stor læring lige fra organisering, hvor de eksekutive funktioner aktiveres i høj grad, samarbejde, fantasi, meddigtning osv. 

"Leg" sammen med de voksne fx kan vi finde tværsummen af nummerplader, lave indkøbsliste, spille yatzy osv. Er jo også en kilde til læring. Jeg opfordrer altid forældre til at involvere børn i dagligdagen, spille spil, tælle fliser, læse vejskilte osv. Men det er jo ikke systematiske lektier, det er en opfordring til at tænke matematik, dansk, natur og teknologi, historie og hvad ved jeg ind i hverdagen, så børnene 1. Lærer noget og 2. Og måske endnu vigtigere får øjnene op for at fx læsning som er en træning i skolen faktisk giver mening i deres levede liv også uden for skolen.

Jeg er som sådan ikke imod lektier og ville utrolig gerne have systematiseret flipped classroom, så mine elever havde fået feedforward før timerne, men må også erkende at ressourcerne til det er meget forskellige i familierne. 



Vi er helt enige

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.