Lektier - ikke lektier, hvor mange, hvor lidt. Det er en sindsyg svær debat. Men en ting er sikkert et barn der ikke trives og har modstand lærer ingen ting.
Jeg er så småt begyndt at give lidt lektier i en min ene klasse jeg hsr i matematik (4. Klasse). Min klasse i dansk (5. Klasse) har jeg lige overtaget, og der er der ingen lektier endnu- jeg skal lige mærke efter.
Jeg er selv af den overbevisning, at træning fx læsning, tabeller eller lignende kan give noget som lektier, hvis tiden er trang i skolen. Men fx læse bag og mellem linjer det hører til i skolen.
Derudover gad jeg godt at lektier kunne være forberedelse og ikke gøre en side færdig. Fx vinskal have om sten, prøv at Google sten, se om du har en sjov, interessant eller anderledes sten der hjemme, se den video jeg har lavet som start på stenemnet mm. Eller vi skal have om nyheder: se ultra nyt i ugen op til, vælg to nyheder du synes var interessante. Forberedelse der giver mening - vi har forresten lektier i Mik 5. Klasse, for hver uge får en elev ugens person med hjem og skal så fremlægge fakta om personen ugen efter, så vi alle sammen bliver klogere....
Havde mine egne børn så mange lektier som du ts beskriver ville jeg tage en snak med lærerne. Og historien om, ellers kan man ikke på gymnasiet (hvem siger forresten alle skal på gymnasiet) kan hwg godt give et eksempel på ikke holder..min datter havde ikke lektier i skolen i særlig grad og hun klarer fint lektiepresset i gymnasiet og det er ikke fordi hun kommer legende let til tingene.
Anmeld
Citér