Mange lektier

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

29. august 2022

Anonym trådstarter

Mom skriver:

Jeg kan læse mig til, at 2 klasse har mellem 27 og 33 timer i skolen om ugen. Lad os sige 30 timer, det er midt imellem, også dine 45 minutter pr. dag, lad os sige at fredag, lørdag og søndag er = 45 min, og så de andre fire skoledage er 4*45 min. Det vil sige at dine elever skal "arbejde" i ca. 33 timer og 45 minutter pr. uge. Det er i min optik en meget lang arbejdsuge for børn i alderen 8 år. 

Hvad er dit rationale for at de skal have så mange timers arbejde hver uge? Jeg kan ikke undlade at tænke over, at de lektier der eventuelt skulle være på det klassetrin, må være noget der kan planlægges klaret i skoletiden, og ikke når de kommer hjem.? Mange skoler har lektietid i skolen, hvor det er sådan planlagt at de lektier der måtte være, skal kunne klares i skolen, så barnet kan holde fri, når det kommer hjem.

Også min tanke.. 

Og som jeg også sagde til min søns lærere: når han har fri så har han fri. Lektier et par gange om ugen er ok. Men vi nåede op på over 39 timer om ugen! Det er ikke ok. Man har altså også et liv udover sin skole som barn. 
havde min søn fået besked om 45 min også i weekenden i 2. Kl. havde han ikke lavet det i weekenden - FÆRDIG. 
samme med lektier i ferierne, det kommer bare ikke til at ske. Vi er en familie og bruger weekend og ferie sammen, jeg tager heller ikke lige en time på arbejde eller tager arbejdet med hjem. 

jeg oplever at nogen lærere ikke helt har forstået vigtigheden af at have fri! Aldrig om weekend lektier var blevet lavet her.. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. august 2022

lineog4

Lektier - ikke lektier, hvor mange, hvor lidt. Det er en sindsyg svær debat. Men en ting er sikkert et barn der ikke trives og har modstand lærer ingen ting. 

Jeg er så småt begyndt at give lidt lektier i en min ene klasse jeg hsr i matematik (4. Klasse). Min klasse i dansk (5. Klasse) har jeg lige overtaget, og der er der ingen lektier endnu- jeg skal lige mærke efter.

Jeg er selv af den overbevisning, at træning fx læsning, tabeller eller lignende kan give noget som lektier, hvis tiden er trang i skolen. Men fx læse bag og mellem linjer det hører til i skolen. 

Derudover gad jeg godt at lektier kunne være forberedelse og ikke gøre en side færdig. Fx vinskal have om sten, prøv at Google sten, se om du har en sjov, interessant eller anderledes sten der hjemme, se den video jeg har lavet som start på stenemnet mm. Eller vi skal have om nyheder: se ultra nyt i ugen op til, vælg to nyheder du synes var interessante. Forberedelse der giver mening - vi har forresten lektier i Mik 5. Klasse, for hver uge får en elev ugens person med hjem og skal så fremlægge fakta om personen ugen efter, så vi alle sammen bliver klogere....

Havde mine egne børn så mange lektier som du ts beskriver ville jeg tage en snak med lærerne. Og historien om, ellers kan man ikke på gymnasiet (hvem siger forresten alle skal på gymnasiet) kan hwg godt give et eksempel på ikke holder..min datter havde ikke lektier i skolen i særlig grad og hun klarer fint lektiepresset i gymnasiet og det er ikke fordi hun kommer legende let til tingene.

Anmeld Citér

29. august 2022

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Mom skriver:

Jeg kan læse mig til, at 2 klasse har mellem 27 og 33 timer i skolen om ugen. Lad os sige 30 timer, det er midt imellem, også dine 45 minutter pr. dag, lad os sige at fredag, lørdag og søndag er = 45 min, og så de andre fire skoledage er 4*45 min. Det vil sige at dine elever skal "arbejde" i ca. 33 timer og 45 minutter pr. uge. Det er i min optik en meget lang arbejdsuge for børn i alderen 8 år. 

Hvad er dit rationale for at de skal have så mange timers arbejde hver uge? Jeg kan ikke undlade at tænke over, at de lektier der eventuelt skulle være på det klassetrin, må være noget der kan planlægges klaret i skoletiden, og ikke når de kommer hjem.? Mange skoler har lektietid i skolen, hvor det er sådan planlagt at de lektier der måtte være, skal kunne klares i skolen, så barnet kan holde fri, når det kommer hjem.

Og så skal du lægge frikvarterer til - den tid opholder de sig jo også på skolen, så den medvirker til lange dage - plus SFO-tid. Et barn i 2. klasse kan let have dage fra 7.30-16 eller 17. Derefter de 45 minutters lektier et sted mellem komme hjem-tidspunkt, aftensmad, sengetid - og evt. sport, spejder etc. 
Det ville jeg ikke byde hverken børn eller forældrene. 

Anmeld Citér

29. august 2022

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
AnjaZenia skriver:

Mine elever går i 2., og her er der daglige lektier. Det forventes at de bruger 45 min. hver dag på lektier, også i weekenden. Og hvis mine lektier ikke fylder de 45 min ud, så har de bøger eller andet de kan lave i.  Ud af de 45 min. forventes det at de bruger 15 min på at læse ��

Som udskolingslærer i store fag som dansk og engelsk kan jeg slet ikke sætte mig ind i/forstå behovet for at pålægge så små skolebørn så mange lektier. Jeg kan forstå den daglige læsning 15-20 minutter, men det er også dét. Hvad ligger bag dette valg? 

Anmeld Citér

29. august 2022

AnjaZenia

Profilbillede for AnjaZenia
Kastanje skriver:

Hvornår tænker du de fordyber sig i fritidsaktiviteter? 
Min søn går til spejder, min anden søn spiller fodbold to gange om ugen.

Jamen de fleste børn går jo i sfo 2-3 timer hver eftermiddag. Mine elever laver deres lektier der ��‍♀️

Anmeld Citér

29. august 2022

AnjaZenia

Mor og meget mere skriver:

Som udskolingslærer i store fag som dansk og engelsk kan jeg slet ikke sætte mig ind i/forstå behovet for at pålægge så små skolebørn så mange lektier. Jeg kan forstå den daglige læsning 15-20 minutter, men det er også dét. Hvad ligger bag dette valg? 

Og jeg kan ikke forstå, at du synes 45 min er meget. Hos os forventes det at udskolingen bruger 1,5 time på lektier hver dag efter skole. Og der er oftest lektier som passer til tiden.

Jamen for os handler det om at eleverne skal mærke at skolen ikke er en selvstændig institution men at det hele hører sammen. At det du laver i skolen fortsætter ind i din eftermiddag. Idag har mine elever feks læst et kapitel i en bog, øvet de 120 ord der var repræsenteret her på siderne, digtet små historier til 3 billeder der også hører til historien og delt nogle ord i stavelser. De fleste var færdige da jeg gik fra skolen (20 min efter endt skoledag) og havde derfor minimalt med hjemmearbejde når de så kom hjem. 

Anmeld Citér

29. august 2022

AnjaZenia

Anonym skriver:

Også min tanke.. 

Og som jeg også sagde til min søns lærere: når han har fri så har han fri. Lektier et par gange om ugen er ok. Men vi nåede op på over 39 timer om ugen! Det er ikke ok. Man har altså også et liv udover sin skole som barn. 
havde min søn fået besked om 45 min også i weekenden i 2. Kl. havde han ikke lavet det i weekenden - FÆRDIG. 
samme med lektier i ferierne, det kommer bare ikke til at ske. Vi er en familie og bruger weekend og ferie sammen, jeg tager heller ikke lige en time på arbejde eller tager arbejdet med hjem. 

jeg oplever at nogen lærere ikke helt har forstået vigtigheden af at have fri! Aldrig om weekend lektier var blevet lavet her.. 

Nej og derfor har du ikke barn på min skole. Og det er jo fair nok

Anmeld Citér

29. august 2022

AnjaZenia

Mom skriver:

Jamen for mig handler det ikke om at de ikke skal have lektier for. Men for min skole, handler det om at de netop skal vænne sig til at skolen ikke slutter fordi du er taget hjem men at skolen bliver afrundet ved at du laver noget som bakker op omkring din skole. Ligesom ved at man spiller fodbold mandag og onsdag så man øver sig til kampen på lørdag.

Anmeld Citér

29. august 2022

Mom

Profilbillede for Mom
AnjaZenia skriver:

Jamen for mig handler det ikke om at de ikke skal have lektier for. Men for min skole, handler det om at de netop skal vænne sig til at skolen ikke slutter fordi du er taget hjem men at skolen bliver afrundet ved at du laver noget som bakker op omkring din skole. Ligesom ved at man spiller fodbold mandag og onsdag så man øver sig til kampen på lørdag.

At spille fodbold er en tilvalgr fritidsaktivitet, altså noget der for langt de fleste er rent interesse båret. Det er skolen om man vil det eller ej, ikke. Så den sammenligning holder i min optik, slet og ret ikke vand.

Og hvorfor må skolen ikke slutte ved skoletidsophør? Langt de fleste voksne har heller ikke 45 minutters arbejdstid, efter endt arbejdsdag.

Er det en privatskole du er på, siden den er så meget anderledes end mange andre skoler?

Anmeld Citér

29. august 2022

Anonym trådstarter

AnjaZenia skriver:

Nej og derfor har du ikke barn på min skole. Og det er jo fair nok

Nej gudskelov for det 

det er da en fantastisk måde at sikre børnene er rigtig skoletrætte inden de bliver færdige med skolen..  

men tak for svar! Så må “din” skole jo have sin måde at gøre det på. Gudskelov der findes andre skoler og mere lydhøre lærere.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.