Mange lektier

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

12.309 visninger
57 svar
46 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
24. august 2022

Anonym trådstarter

Hej! 
mit barn går i 5 klasse, og jeg synes godt nok der er MANGE lektier. Deres dage er lange i skolen og så skulle hjem og lave lektier helt op til 2 timer efter skole synes jeg er voldsomt! Eller er det bare mig? 
i denne uge alene har de: 

1 side matematik (fast ugentlig lektie de får ekstra udover bøgerne) 

1 side engelsk (fast ugentlig lektie de får ekstra) 

2 sider i matematik bogen 

3 sider i dansk opgave bogen 

1 historie opgave om kildekritik. 

er det bare mig der er lidt pylret? Jeg synes ihvertfald det er voldsomt 

sidder dagligt mindst 1 time og laver lektier med mit barn. + de skal læse 30 minutter dagligt også.. 

Der er jo hverken tid til sport eller legeaftale eller andet socialt hvis man lige skal nå hjem og lande efter skole som 3 ud af 5 dage slutter kl 14.30?

er det bare standard at de bombarderes med lektier på den måde eller hvad? Vi er mange forældre i klassen der synes det er overkill.. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. august 2022

anna111

Profilbillede for anna111

Må indrømme at jeg havde brokket mig meget og sagt at mit barn også skal havd lov at være barn. Og de havde nok ikke fået lavet det hele hver dag så her skal de læse 1 og 2 sider hver dag hhv 0 og 1 klasse og øve digtat ord og må sige de gider bestemt heller ikke mere ind det 

Anmeld Citér

24. august 2022

Anonym

Anonym skriver:

Hej! 
mit barn går i 5 klasse, og jeg synes godt nok der er MANGE lektier. Deres dage er lange i skolen og så skulle hjem og lave lektier helt op til 2 timer efter skole synes jeg er voldsomt! Eller er det bare mig? 

sidder dagligt mindst 1 time og laver lektier med mit barn. + de skal læse 30 minutter dagligt også.. 

Der er jo hverken tid til sport eller legeaftale eller andet socialt hvis man lige skal nå hjem og lande efter skole som 3 ud af 5 dage slutter kl 14.30?

er det bare standard at de bombarderes med lektier på den måde eller hvad? Vi er mange forældre i klassen der synes det er overkill.. 

Jeg synes også det lyder af meget. Mener faktisk også vores ældste havde vildt mange lektier på et tidspunkt, måske det også har været omkring 5. klasse. 
Han kørte fuldstændig sur i det og vi havde bare flere dårlige lektiestunder end gode, hvilket var frustrerende. 

For netop som du skriver, skulle han oven i lektier/opgaver læse 20-30 min om dagen. 

Jeg kan huske at jeg bare skrev det som det var, til lærerne. At lektietiden simpelthen var for meget for vores dreng og han blev ked af det og frustreret. Og yderligere syntes jeg jo det var svært og meningsløst at presse så meget lektietid ind i en i forvejen presset hverdag med jobs og 3 børn der skulle lave lektier. 
Jeg skrev at jeg gjorde mit bedste og støttede mit barn, men at jeg proriterede lektierne, så det ikke blev for surt for ham. Og så var det altså ikke hver dag der blev læst fx. 

De tog det pænt og skrev pænt tilbage at det selvfølgelig ikke skulle være sådan, at det gjorde ham ked af det. Jeg tror lærerne glemte at koordinere med hinanden og nogle gange fik givet lektier for til samme dag. 

Vores ældste går i 9. klasse nu og klarer sig fint i skolen. Jeg synes ikke han lider under at jeg ikke har presset ham til at lave alle lektier den gang. 

Men hvis I er flere forældre der synes det er for voldsomt, synes jeg da at I skal nævne det til næste forældremøde. 

Anmeld Citér

24. august 2022

Anonym trådstarter

Ja vi ved dog ikke hvornår næste møde er.. og forældremøderne har de sidste gange mere været lærerene der klapper sig selv på skuldrene end forældre der kan komme med spørgsmål osv… det er ikke noget vi får synderligt meget ud af… 

så tænkte jeg lige ville høre hvad Andres meninger er om det, og erfaringer fra andre forældre fra andre skoler og hvis det er gennemgående vores/min mening bliver delt, så må jeg foreslå vi sammen som forældre skriver en besked til lærerne om det simpelthen er for meget

Anmeld Citér

24. august 2022

HapsHapsHaps

Jeg er lærer, og det lyder virkelig voldsomt, synes jeg. Jeg er lærer i 1. Klasse, og jeg giver ingen lektier for, ud over at de skal have bøger de selv kan læse i og øve sig i, med hjem fra biblioteket. Jeg har også haft en 5. Klasse, og der var det kun ind imellem at de fik noget skriftligt for, og altid i meget god tid. Eller hvis der var noget de ikke nåede at lave færdigt i klassen.

Så længe skoledagen er så lang som den er, så er jeg af den opfattelse at mængden af lektier bør begrænses. 

Anmeld Citér

24. august 2022

Dutelidut

Profilbillede for Dutelidut

Jeg synes du skal spørge lærerne, hvordan det kan være. Jeg synes også det lyder som rigtig mange lektier.

På den skole, hvor jeg arbejder, er vi primært lektiefri, netop fordi de går så meget i skole. Men der kan godt være lektier til de elever, som bruger tiden på pjat og gøgl og ikke kommer i gang med arbejdet. 

Når det er sagt, ville jeg aldrig forlange at elever sad i 1-2 timer og arbejdede hjemme efter skoletid. Jeg ved ikke, hvad det handler om i din søns tilfælde, men hvis jeg var dig, ville jeg spørge venligt og åbent ind til lærernes tanker med det her og så få lavet nogle aftaler, så det ikke bliver så omfattende.

Anmeld Citér

24. august 2022

Panther

Profilbillede for Panther
Anonym skriver:

Hej! 

Altså det er jo på en uge? Ved ikke hvor lang tid de forskellige sider tager, men der er jo også en lektie i sig selv ift time management. Det lyder som en side i gennemsnit om dagen og så den historie-opgave.

Er dit barn “langsom” ift gennemsnittet? Er der lektiecafe på skolen? Kan man kombinere det med “lege-aftale”, så barnet laver det med sin ven?

Men det lyder mærkeligt med forældremøder hvor forældre ikke kan spørge ind!

Anmeld Citér

24. august 2022

Septemberbarn2018

Profilbillede for Septemberbarn2018
Mor til 2 dejlige piger på 6 og 15 år

Min datter havde sjældent lektier for i 5. klasse (og heller ikke i de mindre klasser). Hun havde diktatord 1 x ugentligt, og så opfordrede dansklæreren til, at der blev læst 20 minutter hver dag.

Jeg synes godt nok, det er lang tid, I skal bruge på lektier

Anmeld Citér

24. august 2022

sommerbarn<3

Profilbillede for sommerbarn<3
30.05.2011 kl. 12:12 kom den smukkeste lille fyr til verden, og ændrede mit verden til paradis
Anonym skriver:

Hej! 

Synes det lyder virkelig som voldsomt meget.

Måske kunne en god dialog med de andre forældre og lærerne omkring det, fører til nogle forbedringer?

Jeg har en i 1. kl. han har fri 11:40 hver dag og ingen lektier. Og så har jeg en i 5. kl. han har fri kl. 13 hver dag, og omkring en times lektier om ugen.

Det er jo enormt vigtigt at der er tid og overskud til at lege og have et socialt liv også

Anmeld Citér

24. august 2022

Kastanje

Anonym skriver:

Hej! 

Lyder absurd meget.

For det enkelt fag er det sikkert fint - men de snakker nok ikke sammen om den samlede mængde.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.