Anonym skriver:
Hej!
mit barn går i 5 klasse, og jeg synes godt nok der er MANGE lektier. Deres dage er lange i skolen og så skulle hjem og lave lektier helt op til 2 timer efter skole synes jeg er voldsomt! Eller er det bare mig?
i denne uge alene har de:
1 side matematik (fast ugentlig lektie de får ekstra udover bøgerne)
1 side engelsk (fast ugentlig lektie de får ekstra)
2 sider i matematik bogen
3 sider i dansk opgave bogen
1 historie opgave om kildekritik.
er det bare mig der er lidt pylret? Jeg synes ihvertfald det er voldsomt
sidder dagligt mindst 1 time og laver lektier med mit barn. + de skal læse 30 minutter dagligt også..
Der er jo hverken tid til sport eller legeaftale eller andet socialt hvis man lige skal nå hjem og lande efter skole som 3 ud af 5 dage slutter kl 14.30?
er det bare standard at de bombarderes med lektier på den måde eller hvad? Vi er mange forældre i klassen der synes det er overkill..
Jeg synes også det lyder af meget. Mener faktisk også vores ældste havde vildt mange lektier på et tidspunkt, måske det også har været omkring 5. klasse.
Han kørte fuldstændig sur i det og vi havde bare flere dårlige lektiestunder end gode, hvilket var frustrerende.
For netop som du skriver, skulle han oven i lektier/opgaver læse 20-30 min om dagen.
Jeg kan huske at jeg bare skrev det som det var, til lærerne. At lektietiden simpelthen var for meget for vores dreng og han blev ked af det og frustreret. Og yderligere syntes jeg jo det var svært og meningsløst at presse så meget lektietid ind i en i forvejen presset hverdag med jobs og 3 børn der skulle lave lektier.
Jeg skrev at jeg gjorde mit bedste og støttede mit barn, men at jeg proriterede lektierne, så det ikke blev for surt for ham. Og så var det altså ikke hver dag der blev læst fx.
De tog det pænt og skrev pænt tilbage at det selvfølgelig ikke skulle være sådan, at det gjorde ham ked af det. Jeg tror lærerne glemte at koordinere med hinanden og nogle gange fik givet lektier for til samme dag.
Vores ældste går i 9. klasse nu og klarer sig fint i skolen. Jeg synes ikke han lider under at jeg ikke har presset ham til at lave alle lektier den gang.
Men hvis I er flere forældre der synes det er for voldsomt, synes jeg da at I skal nævne det til næste forældremøde.