Mange lektier

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

24. august 2022

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere

Det er alt for meget efter min opfattelse, og jeg ville tage det op til et forældremøde.

Jeg er udskolingslærer i dansk og engelsk og har den indstilling, at skoleelevers arbejdsuge ikke skal være længere end voksne menneskers. Siden skoledagene blev markant forlænget med reformen, har jeg derfor stort set ikke givet lektier for - kun afleveringsopgaver, som de får ca. 14 dage til, og som jeg også giver dem tid til at komme i gang med i skoletiden. 
Nogle forældre kan slet ikke forstå det og efterlyser flere lektier. Til dem siger jeg, at deres barn  altid kan træne kommaer, grammatik, stavning på portalerne eller se nyheder med forældrene eller læse avisartikler eller en roman - altsammen nyttigt og lærerigt. Det må så være et forældreansvar, såfremt de mener, lektier er nødvendige. 
Nogen mener, at børnene/de unge mennesker skal lære at lave lektier, så de er vant til det, når de kommer i gymnasiet. Men folkeskolen er ikke en gymnasie-træningslejr. Og igen - hvis lektietræning er vigtigt for forældrene, kan de selv sætte deres børn til at læse en bog en halv time dagligt eller lignende. 

I mine øjne skal børn og unge også have tid til at dyrke sport, venner, klatre i træer, kysse, spille musik - og alt muligt andet, som vi ikke kan levere i skolen. De skal ikke dagligt øve sig på at indrette deres tid efter, hvad de måske en dag får brug for. 

Vi lærere har vidt forskellige indstillinger til dette - ligesom forældre har det. Men jeg tvivler altså på, at det gør en dreng som din søn mere motiveret og skoleglad, at han får mange lektier for. Tværtimod. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. august 2022

Anonym trådstarter