Mange lektier

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

24. august 2022

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere

Det er alt for meget efter min opfattelse, og jeg ville tage det op til et forældremøde.

Jeg er udskolingslærer i dansk og engelsk og har den indstilling, at skoleelevers arbejdsuge ikke skal være længere end voksne menneskers. Siden skoledagene blev markant forlænget med reformen, har jeg derfor stort set ikke givet lektier for - kun afleveringsopgaver, som de får ca. 14 dage til, og som jeg også giver dem tid til at komme i gang med i skoletiden. 
Nogle forældre kan slet ikke forstå det og efterlyser flere lektier. Til dem siger jeg, at deres barn  altid kan træne kommaer, grammatik, stavning på portalerne eller se nyheder med forældrene eller læse avisartikler eller en roman - altsammen nyttigt og lærerigt. Det må så være et forældreansvar, såfremt de mener, lektier er nødvendige. 
Nogen mener, at børnene/de unge mennesker skal lære at lave lektier, så de er vant til det, når de kommer i gymnasiet. Men folkeskolen er ikke en gymnasie-træningslejr. Og igen - hvis lektietræning er vigtigt for forældrene, kan de selv sætte deres børn til at læse en bog en halv time dagligt eller lignende. 

I mine øjne skal børn og unge også have tid til at dyrke sport, venner, klatre i træer, kysse, spille musik - og alt muligt andet, som vi ikke kan levere i skolen. De skal ikke dagligt øve sig på at indrette deres tid efter, hvad de måske en dag får brug for. 

Vi lærere har vidt forskellige indstillinger til dette - ligesom forældre har det. Men jeg tvivler altså på, at det gør en dreng som din søn mere motiveret og skoleglad, at han får mange lektier for. Tværtimod. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. august 2022

Anonym trådstarter

Altså det er jo på en uge? Ved ikke hvor lang tid de forskellige sider tager, men der er jo også en lektie i sig selv ift time management. Det lyder som en side i gennemsnit om dagen og så den historie-opgave.

Er dit barn “langsom” ift gennemsnittet? Er der lektiecafe på skolen? Kan man kombinere det med “lege-aftale”, så barnet laver det med sin ven?

Men det lyder mærkeligt med forældremøder hvor forældre ikke kan spørge ind!

Mit barn ligger som en af de bedste i klassen i alle fag. Han har utrolig nemt ved alt fagligt, men det er virkelig omfattende. 
fx havde han 2 sider i matematik der skulle laves til dagen efter - dette indebar 6 opgaver med hver 4-6 opgaver i. 
i dag har han siddet i 2 timer efter legeaftale og aftensmad, og lavet dansk lektier - 3 sider. 
og nej der er ikke lektiecafe på skolen det forsvandt da skolereformen trådte i kraft (har spurgt til det). 
vi laver ikke lektier under legeaftaler da børnene skal have lov at nyde livet. Konkrete aftaler for at lave lektier har jeg ikke set nødvendigt da han sagtens kan finde ud af det og egentlig koncentrere sig bedre hvis det bare er mig og ham der sidder og laver det. 

jeg tænker at med de svar herinde også fra folk med viden inden for faget, at jeg vil sætte mig med de andre forældre og tage kontakt og få spurgt ind til det på en god måde så der kan komme lidt styr på det.. for han har ikke tid til noget socialt, medmindre hele aftenen skal gå med lektier..  

Kan godt forstå han, og hans klassekammerater er skoletrætte allerede på trods af der lige har været sommerferie 

Anmeld Citér

24. august 2022

Anonym trådstarter

Mange tak for alle de gode svar! Var rart at høre det ikke er mig der er helt ved siden af. 

jeg snakker lige med de andre forældre i morgen og så tænker jeg vi sammen spørger ind til det på en pæn måde og får fortalt at det er for overvældende for børnene det omfang lektierne er nu. 

Anmeld Citér

24. august 2022

Panther

Profilbillede for Panther
Anonym skriver:

Mit barn ligger som en af de bedste i klassen i alle fag. Han har utrolig nemt ved alt fagligt, men det er virkelig omfattende. 
fx havde han 2 sider i matematik der skulle laves til dagen efter - dette indebar 6 opgaver med hver 4-6 opgaver i. 
i dag har han siddet i 2 timer efter legeaftale og aftensmad, og lavet dansk lektier - 3 sider. 
og nej der er ikke lektiecafe på skolen det forsvandt da skolereformen trådte i kraft (har spurgt til det). 
vi laver ikke lektier under legeaftaler da børnene skal have lov at nyde livet. Konkrete aftaler for at lave lektier har jeg ikke set nødvendigt da han sagtens kan finde ud af det og egentlig koncentrere sig bedre hvis det bare er mig og ham der sidder og laver det. 

jeg tænker at med de svar herinde også fra folk med viden inden for faget, at jeg vil sætte mig med de andre forældre og tage kontakt og få spurgt ind til det på en god måde så der kan komme lidt styr på det.. for han har ikke tid til noget socialt, medmindre hele aftenen skal gå med lektier..  

Kan godt forstå han, og hans klassekammerater er skoletrætte allerede på trods af der lige har været sommerferie 

Ja, det kan jeg godt se. Og hvis der er konsensus i klassen blandt forældrene, så er det jo “bare” at få det formidlet til lærerne - hvis I ellers kan få et ord igennem. I kan evt prøve at snakke med parallelklassen (forældre), hvordan det er der?

held og lykke med det - børnene skal selvfølgelig ikke kløjs i det allerede.

Anmeld Citér

25. august 2022

Kipper

Profilbillede for Kipper

God ide med at snakke med de andre forældre først. Min dreng går nu i 7. klasse, men kan huske for nogle år siden (måske også omkring 5. klasse) at der kom en masse snak omkring at nogle forældre synes der var for mange lektier, og min dreng havde bare meget sjældent lektier med hjem.Jo øvning af diktat/staveord, men udover det meget lidt, som han hurtigt fik lavet. Da vi dykkede ned i det, fik de faktisk tid i kassen til at lave lektierne, og dem der ikke nåede dem i klassen, skulle lave dem færdig hjemme, så hvis man havde været syg, på ferie eller havde fjollet tiden væk, havde ret mange flere lektier for. Der blev dog i samme ombæring sat fokus på dem, som havde svært ved enkelte fag og brugte langt mere tid end andre derhjemme. Og det er jo ikke meningen, så skal man støttes. Nogle af dem lavede også separate aftale med lærerne, da de netop brugte alt for meget tid derhjemme. Så start med at tage en snak med de andre forældre og så tænker jeg også at lærerne nogen gange ikke helt for koordineret hvornår de sender større opgaver/lektier med hjem. 

Anmeld Citér

25. august 2022

AnoMor

Synes godt nok også det lyder af meget. 
jeg går på HF og jeg har ikke engang så mange lektier for om uge.  

god ide at snakke med de andre forældre og sammen gå til lærerne om problemet. 

Anmeld Citér

25. august 2022

Anonym

Anonym skriver:

Hej! 
mit barn går i 5 klasse, og jeg synes godt nok der er MANGE lektier. Deres dage er lange i skolen og så skulle hjem og lave lektier helt op til 2 timer efter skole synes jeg er voldsomt! Eller er det bare mig? 
i denne uge alene har de: 

1 side matematik (fast ugentlig lektie de får ekstra udover bøgerne) 

1 side engelsk (fast ugentlig lektie de får ekstra) 

2 sider i matematik bogen 

3 sider i dansk opgave bogen 

1 historie opgave om kildekritik. 

er det bare mig der er lidt pylret? Jeg synes ihvertfald det er voldsomt 

sidder dagligt mindst 1 time og laver lektier med mit barn. + de skal læse 30 minutter dagligt også.. 

Der er jo hverken tid til sport eller legeaftale eller andet socialt hvis man lige skal nå hjem og lande efter skole som 3 ud af 5 dage slutter kl 14.30?

er det bare standard at de bombarderes med lektier på den måde eller hvad? Vi er mange forældre i klassen der synes det er overkill.. 

Min datter i 5. klasse har lige så meget for, men troede egentlig det var helt almindeligt og hun bruger måske en time på det hver dag og så læser vi sammen. Det er nu meget hyggeligt. Men tror måske holdningen til lektier har ændret sig. At det ses som noget negativt. 

Anmeld Citér

25. august 2022

StineW79

Profilbillede for StineW79

Jeg syntes det lyder af helt vanvittigt mange lektier, om dagen, på en helt alm hverdag. 

Og tænker faktisk ik man ka forvente, at alle forældre, vil have evnen til at hjælpe med feks mat, engelsk og tysk, fordi det jo netop ik er noget man nødvendigvis ka forvente, at alle selv er gode til/forstår. Metoder har ændret sig meget, siden jeg feks gik i folkeskole, og jeg har da aldrig ku finde ud af matematik.

Hos os, ser en normal dag Ca sådan her ud.

Den yngste får fri fra skole mellem kl 14 og 14.45. Hun går i 4 klasse.

Den ældste i 8, har fri kl 14.45, 4 dage om ugen.

Kæresten kommer hjem fra job mellem kl 16-17.

Jeg har fri kl 14.30, fra dagvagt og mellem 21.30-23 fra aftenvagt.

Den store går pt til noget 1 gange om ugen.

Den mindste går pt til noget 2 gange om ugen. 

Det vil sige at Ca 3 gange om ugen, risikerer vi at kæresten står med alt aftensmad og aktiviteter selv, hvis det falder sammen med mine aftenvagter, hvis han så samtidig sku hjælpe den mindste med lektier, ville hun først komme i seng omkring kl 22, hvilket jeg tænker er alt for sent, da hun normalt kommer i seng kl 20.31 senest. Og jo hun ska ha hjælp til det meste, da hun er ved at blive udredt for ordblindhed.

Så her ville jeg også spørge ind til, hva der gør at der er så mange lektier, og hvorfor de ik bliver nået omme i skolen, I den understøttende undervisning vh Stine 

Anmeld Citér

25. august 2022

SDD

Profilbillede for SDD
Mor til to piger, fra ‘14 og ‘20

Hej! 
mit barn går i 5 klasse, og jeg synes godt nok der er MANGE lektier. Deres dage er lange i skolen og så skulle hjem og lave lektier helt op til 2 timer efter skole synes jeg er voldsomt! Eller er det bare mig? 
i denne uge alene har de: 

1 side matematik (fast ugentlig lektie de får ekstra udover bøgerne) 

1 side engelsk (fast ugentlig lektie de får ekstra) 

2 sider i matematik bogen 

3 sider i dansk opgave bogen 

1 historie opgave om kildekritik. 

er det bare mig der er lidt pylret? Jeg synes ihvertfald det er voldsomt 

sidder dagligt mindst 1 time og laver lektier med mit barn. + de skal læse 30 minutter dagligt også.. 

Der er jo hverken tid til sport eller legeaftale eller andet socialt hvis man lige skal nå hjem og lande efter skole som 3 ud af 5 dage slutter kl 14.30?

er det bare standard at de bombarderes med lektier på den måde eller hvad? Vi er mange forældre i klassen der synes det er overkill.. 

Det er mange lektier. Jeg ville helt sikkert bede om en samtale med læreren. 
Har lige talt sammen på Aula. Synes nemlig også at vores pige i 2. har mange lektier for.  17 sidder til nu i denne uge. Fordelt på 7 læsesider, 7 opgavesider og 3 i engelsk. Udover de 15-20 min læsning om dagen. 
de har dog mulighed for at lave de fleste opgavesider i skolen, men det er kun det de kan uden hjælp som regel

Anmeld Citér

25. august 2022

Anonym trådstarter

SDD skriver:

Det er mange lektier. Jeg ville helt sikkert bede om en samtale med læreren. 
Har lige talt sammen på Aula. Synes nemlig også at vores pige i 2. har mange lektier for.  17 sidder til nu i denne uge. Fordelt på 7 læsesider, 7 opgavesider og 3 i engelsk. Udover de 15-20 min læsning om dagen. 
de har dog mulighed for at lave de fleste opgavesider i skolen, men det er kun det de kan uden hjælp som regel

Han har lige fået yderligere 2 sider for i matematik i dag kan simpelthen ikke forstå hvad der foregår.. med alt det de laver hjemme hvad skal de så lave i skolen??? Kan se det er forløbet som de har pt de har for hjemme.. men når jeg spørger til dagen har de haft hygge time eller fået lov at sidde og spille jeg skriver i aften. Har ikke tid til at vente på flere forældre slår sig med på en fællesbesked det har taget fuldstændig overhånd det der

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.