Alonebreak skriver:
Hvem siger at vi køre i bil?
Vi har rigeligt at se til i weekenderne, da vi udskyder alle aftaler til weekend.
Forresten, så er det ikke alle mennesker som kan koncentrere sig i alle mulige tidspunkter. Mit barn skal sidde ned i fred og ro og læse, for at forstå det og at det giver mening..
Så nej du kan ikke være sikker på noget som helst der har med mit barn at gøre. ♀️
Nu kan det sagtens være, at jeg læser dine ord forkert. Men jeg synes det virker som om, at du tager mine ord meget bogstavligt. Mine forslag var tænkte eksempler som nogle kan gøre brug af. Andre cykler måske og der kan man selvfølgelig ikke læse men så kan man andre ting. For mig handler det om, at se muligheder i stedet for begrænsninger.
Det handler også om hvad børnene er opvokset med. Hvis børnene er opvokset med, at de hver dag skal lave 45 min lektie af en eller anden ting der bare handler om at fordybe sig, om det så er at lægge perler, male eller tegne en flot tegning hvor der er fokus på at holde sig indenfor stregerne. Mine elever ved at det forventes (det samme gør forældrene) og derfor er det implicit det der foregår. Skolens politik er også at det er sådan man gør og ja, det er helt klart noget som gør, at nogle forældre vælger det fra. Hvor de ikke kan se sig selv i det.
Jeg skal ikke gøre mig til dommer overfor andres dagligdag. Jeg kan bare ikke forestille mig, at i en ganske almindelig hverdag, at der ikke kan findes 45 min til at fordybe sig i noget. Om det så er perlelægning, tegning, se en youtube video, se et afsnit om dyr i Afrika, spille pixeline, hjælpe mor med at lave mad, læse en opskrift, finde 5 dyr der starter med k osv.
Jeg tror at det begreb der hedder "lektier" automatisk har et dårligt ry og allerede fra start er noget, som man forbinder med tvang. Hos os er det ikke så meget lektier men mere fordybelse. Der er selvfølgelig også lektier men som skrevet tidligere er det ikke svært at overkomme. Ikke hvis børnene ved, at det forventes af dem og de 20 min de leger mindre i sfoen (og nej der er ikke hjælp), bruges på lektier.
Som sagt, der er mere i det end jeg lige har skrevet her og tror ikke vi bliver enige. Jeg vil ikke gøre mig til dommer. Jeg ved hvad der fungerer for mine elever/for mig selv og mine børn(de går på selvsamme skole). Du ved hvad der fungerer for jer. Og så tænker jeg, at vi lukker den der.
Mit oplæg var faktisk bare for at fortælle, at på den skole jeg arbejder på, at der forventes en del fra elevernes side.