Mange lektier

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

26. august 2022

Anonym

StineW79 skriver:

Jeg syntes det lyder af helt vanvittigt mange lektier, om dagen, på en helt alm hverdag. 

Og tænker faktisk ik man ka forvente, at alle forældre, vil have evnen til at hjælpe med feks mat, engelsk og tysk, fordi det jo netop ik er noget man nødvendigvis ka forvente, at alle selv er gode til/forstår. Metoder har ændret sig meget, siden jeg feks gik i folkeskole, og jeg har da aldrig ku finde ud af matematik.

Hos os, ser en normal dag Ca sådan her ud.

Den yngste får fri fra skole mellem kl 14 og 14.45. Hun går i 4 klasse.

Den ældste i 8, har fri kl 14.45, 4 dage om ugen.

Kæresten kommer hjem fra job mellem kl 16-17.

Jeg har fri kl 14.30, fra dagvagt og mellem 21.30-23 fra aftenvagt.

Den store går pt til noget 1 gange om ugen.

Den mindste går pt til noget 2 gange om ugen. 

Det vil sige at Ca 3 gange om ugen, risikerer vi at kæresten står med alt aftensmad og aktiviteter selv, hvis det falder sammen med mine aftenvagter, hvis han så samtidig sku hjælpe den mindste med lektier, ville hun først komme i seng omkring kl 22, hvilket jeg tænker er alt for sent, da hun normalt kommer i seng kl 20.31 senest. Og jo hun ska ha hjælp til det meste, da hun er ved at blive udredt for ordblindhed.

Så her ville jeg også spørge ind til, hva der gør at der er så mange lektier, og hvorfor de ik bliver nået omme i skolen, I den understøttende undervisning vh Stine 

Tror det er lektier pr uge :-)

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. august 2022

StineW79

Profilbillede for StineW79
Anonym skriver:

Tror det er lektier pr uge :-)

Jeg tænker også det er om ugen, men det ændre ik på, at hvis man ska bruge mellem 1 og 2 timer pr dag, for at nå de lektier, så er det stadig ALT for meget, set fra min synsvinkel.

Vores børns skole er " lektierfri" men så alligevel ik helt. De bruger den understøttende undervisning, til at nå det, der ik blir nået i undervisningen. Hvis de så ik når det sidste der, ka de have lektier for hjemme.

Og jeg vil gerne understrege at jeg ik er direkte modstander af lektier, da det ka give forældrene et godt indblik i, hvordan ens barn ligger fagligt. Men så er der også de børn, hvis forældre på ingen måde ka formå, at hjælpe dem, hvilket igen kan være med til at skabe stor ulighed. 

Her hjemme er min kæreste vildt dygtig til alt, hva angår skole, og er mega god til at lære fra sig. Hvorimod hvis jeg alene sku stå for feks hjemmeundervisning, så ville de dumpe fælt i matematik, som jeg bare aldrig har fattet vh Stine 

Anmeld Citér

26. august 2022

Seldomseen

Profilbillede for Seldomseen
StineW79 skriver:

Jeg tænker også det er om ugen, men det ændre ik på, at hvis man ska bruge mellem 1 og 2 timer pr dag, for at nå de lektier, så er det stadig ALT for meget, set fra min synsvinkel.

Vores børns skole er " lektierfri" men så alligevel ik helt. De bruger den understøttende undervisning, til at nå det, der ik blir nået i undervisningen. Hvis de så ik når det sidste der, ka de have lektier for hjemme.

Og jeg vil gerne understrege at jeg ik er direkte modstander af lektier, da det ka give forældrene et godt indblik i, hvordan ens barn ligger fagligt. Men så er der også de børn, hvis forældre på ingen måde ka formå, at hjælpe dem, hvilket igen kan være med til at skabe stor ulighed. 

Her hjemme er min kæreste vildt dygtig til alt, hva angår skole, og er mega god til at lære fra sig. Hvorimod hvis jeg alene sku stå for feks hjemmeundervisning, så ville de dumpe fælt i matematik, som jeg bare aldrig har fattet vh Stine 

Jeg kan ikke vurdere om det er for meget hverken generelt eller for det enkelte barn, da min datter endnu ikke går i skole. 

Men tror dog, der er noget læring i at sidde for sig selv og være udfordret af en opgave eller virkelig arbejde for at skrive en stil eller forstå et regnestykke og så den tilfredsstilledelse det giver at kunne løse det.

Anmeld Citér

27. august 2022

Anonym

Jeg er på en skole, og jeg var i øvrigt et barn som ikke selv havde behov for at lave synderligt mange lektier da jeg selv gik i skole, fordi jeg altid nåede det i timerne.

Mine børn har lektier, og hvis de ikke har fra skolen, får de ekstra opgaver ind imellem fra mig.

Grunden til det er, at jeg selv måtte lære det på den hårde måde, da jeg ikke kunne følge med højere oppe i systemet, fordi jeg aldrig havde lært at de der lektier og hjemmearbejde faktisk VAR nødvendigt.

Mine børn skal lære det mens de er yngre (på en måde der passer til barnet, og lektier skal helst være hyggelige også, men ikke desto mindre).

Udover det: Kravene i grundskolen er jo ikke blevet mindre de sidste år. Hvis du ikke vil have det skal lave lektier i de små klasser, så får de meget meget travlt i 7., 8. og 9. klasse.

Jeg kan sagtens følge dig i at det er unfair, men "Fælles Mål", og hvad de skal nå for året, er jo ikke noget som din lærer har valgt. Det kommer fra Undervisningsministeriet..

Anmeld Citér

27. august 2022

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Jeg er på en skole, og jeg var i øvrigt et barn som ikke selv havde behov for at lave synderligt mange lektier da jeg selv gik i skole, fordi jeg altid nåede det i timerne.

Mine børn har lektier, og hvis de ikke har fra skolen, får de ekstra opgaver ind imellem fra mig.

Grunden til det er, at jeg selv måtte lære det på den hårde måde, da jeg ikke kunne følge med højere oppe i systemet, fordi jeg aldrig havde lært at de der lektier og hjemmearbejde faktisk VAR nødvendigt.

Mine børn skal lære det mens de er yngre (på en måde der passer til barnet, og lektier skal helst være hyggelige også, men ikke desto mindre).

Udover det: Kravene i grundskolen er jo ikke blevet mindre de sidste år. Hvis du ikke vil have det skal lave lektier i de små klasser, så får de meget meget travlt i 7., 8. og 9. klasse.

Jeg kan sagtens følge dig i at det er unfair, men "Fælles Mål", og hvad de skal nå for året, er jo ikke noget som din lærer har valgt. Det kommer fra Undervisningsministeriet..

Jeg synes ikke det er unfair. Men jeg synes det er et problem når mit barn har så meget for at det fylder hans fritid op. Hans “arbejdsuge” med de timer han bruger på lektier er mere end en voksen går på job, og det er ikke ok. 
min nabos dreng går i 7, på samme skole, og de har lektier 1 x ugentligt. Så det er en kæmpe forskel fra 5. De har så også nogle andre lærere. 
men jeg har snakket med alle lærerne i hans klasse nu, sammen med nogle andre forældre og de vil skære ned på det, da de godt kan se det er uhensigtsmæssigt. 

Anmeld Citér

29. august 2022

Mortilpiger

Profilbillede for Mortilpiger

Min datter havde også en del lektier for i 5. klasse. Mest på ugentlig basis, dvs. de skulle laves i igen og ikke til en bestemt dag. Derudover fik de også af og til lidt tid til at lave nogle af dem i skoletiden. Synes du skal tale med lærerne om det. Det kan jo hurtigt gøre det at gå i skole og lave lektier til en sur pligt, frem for at fremme glæde ved at gå i  skole og lære. 

Anmeld Citér

29. august 2022

Tystys14

Vores datter er også lige startet i femte og her er vi ved at brække nakken fuldstændig.

Det helt vildt så meget tid hun skal bruge plus læsning. vi spurgte til forældremødet om det virkelig kunne være rigtigt at al hendes fritid bruges på lektier. Men svaret var "ja for vores erfaring er, at hvis de ikke lærer det nu, så knækker de nakken på gymnasiet til den tid"

Anmeld Citér

29. august 2022

AnjaZenia

Profilbillede for AnjaZenia

Mine elever går i 2., og her er der daglige lektier. Det forventes at de bruger 45 min. hver dag på lektier, også i weekenden. Og hvis mine lektier ikke fylder de 45 min ud, så har de bøger eller andet de kan lave i.  Ud af de 45 min. forventes det at de bruger 15 min på at læse ��

Anmeld Citér

29. august 2022

Kastanje

AnjaZenia skriver:

Mine elever går i 2., og her er der daglige lektier. Det forventes at de bruger 45 min. hver dag på lektier, også i weekenden. Og hvis mine lektier ikke fylder de 45 min ud, så har de bøger eller andet de kan lave i.  Ud af de 45 min. forventes det at de bruger 15 min på at læse ��

Hvornår tænker du de fordyber sig i fritidsaktiviteter? 
Min søn går til spejder, min anden søn spiller fodbold to gange om ugen.

Anmeld Citér

29. august 2022

Mom

Profilbillede for Mom
AnjaZenia skriver:

Jeg kan læse mig til, at 2 klasse har mellem 27 og 33 timer i skolen om ugen. Lad os sige 30 timer, det er midt imellem, også dine 45 minutter pr. dag, lad os sige at fredag, lørdag og søndag er = 45 min, og så de andre fire skoledage er 4*45 min. Det vil sige at dine elever skal "arbejde" i ca. 33 timer og 45 minutter pr. uge. Det er i min optik en meget lang arbejdsuge for børn i alderen 8 år. 

Hvad er dit rationale for at de skal have så mange timers arbejde hver uge? Jeg kan ikke undlade at tænke over, at de lektier der eventuelt skulle være på det klassetrin, må være noget der kan planlægges klaret i skoletiden, og ikke når de kommer hjem.? Mange skoler har lektietid i skolen, hvor det er sådan planlagt at de lektier der måtte være, skal kunne klares i skolen, så barnet kan holde fri, når det kommer hjem.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.