Mit barns opførsel stopper mig fra at tage ham ud

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

12. november 2021

Aalborgtøsen

Profilbillede for Aalborgtøsen

Du skriver, at I kun har gået ture med ham de første 6 måneder af hans liv og først for nylig er begyndt at tage ham med ud. Tror du ikke, at svaret skal findes der? At han netop ikke har været vant til at være med ude. Der har jo været skrevet meget om corona-børn, der har svært ved at starte i dp/vg netop fordi, de har været så meget hjemme. 

Jeg kan huske, at min sundhedsplejeske sagde, at babyer elsker at komme med ud og kigge på andet end hjemmets 4 vægge. Jeg ville derfor prøve at starte i det små, så han bliver vant til at være med ude. Tag en tur i butikker eller på biblioteket med ham. Steder, hvor I ikke sidder fast på samme sted. Og byg så på. Meld jer til babysalmesang, det er også rigtig godt for sanserne. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. november 2021

Anonym

Ærligt talt: Du har en grundlæggende fejlagtig opfattelse af spædbørns tankevirksomhed og evne til at ræsonnere. Du tillægger dit barn nogle hensigter og egenskaber, som han på ingen måde kan have.
Det kan skade dit barn på kort og langt sigt, at du ikke møder ham, opfatter ham og forstår ham dér, hvor han er i sin udvikling. Søg viden og hjælp. 

Hvor er det dårlig stil af dig, at sige til en mor der søger råd, at hun "ikke møder ham, opfatter ham og forstår ham dér, hvor han er i sin udvikling".

Det er én ting, at du er uenig med hende i, hvorvidt børn på den alder er bevidste omkring deres egen adfærd, men det andet kan du da slet ikke udtale dig om, medmindre du har observeret hendes egenskaber som forælder.

Fy for helvede altså, hvor er det en klam udtalelse at komme med, jeg er helt harm på hendes vegne. 

Anmeld Citér

12. november 2021

lineog4

Anonym skriver:

At lave en scene er for mig at tiltrække negativ opmærksomhed i offentligheden, og det har efter min mening intet med alder at gøre. Vi har tydeligvis en forskellig forståelse af udtrykket, og det er træls, at I vælger at hænge jer så meget i det fremfor at komme med hjælpsomme svar.

Jeg kender personligt ingen, hvis jævnaldrende børn har opført sig som mit, hvilket er grunden til, at jeg (til min nu store fortrydelse) har spurgt til råds på dette forum.

Jeg synes, at det er så tarveligt af dig (og andre for den sags skyld) at sige, at jeg ikke aktiverer mit barn/aflæser hans behov ordentligt, for det ved I jo ikke en skid om, eftersom I ikke kender os personligt, og det er på ingen måde hjælpsomt at få vide. 

Min søn skriger IKKE fordi han er ked af det, det er af kedsomhed/utålmodighed, og det er et skrig uden nogen som helst form for tårer - et brokke skrig (og jo, et barn på 7 måneder kan godt brokke sig). 

Tusind tak til den ene person, der har erfaring med at have et barn som mit, og gav mig et hjælpsomt svar.

Jeg er færdig med denne her tråd nu, gider ikke bruge mere tid på en flok negative madammer, der hænger sig i uvigtige udtryk og har så ekstrem travlt med at dømme andre mødre på en situation, som I tydeligvis ikke har erfaring med.

Ærligt jeg tror alle forældre har erfaring med babyer som har skrevet uden tårer, og frustrationen over, at man så må ændre planer, ikke helt forstår hvad pokker skal jeg nu, og ikke mindst set alle de bare dydsmønstre som klapper til musikken og smiler tilfreds. Tror alle har erfaring med at føle, at man bliver set som verdens dårligste mor fordi ens baby er et skrigehoved, mens de andre lige så stille leger med en plastic dims. 

Men de fleste af os, der har et par børn på bagen  har bare også erfaring med, at skrig er babys måde at fortælle: der er noget her jeg ikke er tilfreds med. Og så er det op til den voksne at finde ud af, hvad pokker det kan være, og handle på det. Det lyder til, du ved hvad din søn skriger på nemlig at komme væk fra situationen og ud i barnevognen, du tolker det som kedsomhed, men uafhængigt af tolkningen, så handler du så han kan stoppe med at skrige, og det er vel det vigtigste. 

En baby på 7 måneder er kun i den spæde begyndelse på at forstå årsag - virkning, de har (forhåbentlig) lært skrig = min mor, far eller anden voksen giver mig en forn for opmærksomhed, og et skrig kan fortælle: nej nej.... og så gør den voksne noget andet. En baby på 7 måneder kan ikke tænke, jeg synes det er røvsygt at være til legegruppe, de andre børn er ikke sjove at lege med, så jeg vil hellere ud af gynge. Baby kan tænke: jeg har det ikke perfekt, jeg skriger.... og så er der forresten også den anden forklaring, jeg skriger fordi jeg øver lyde (nej hvor kan jeg huske en af mine der kunne lave de værste skrig efterfulgt af et kæmpe smil fordi det lød så sjovt). 

Når det her pludselig bliver en diskussion  om ord, så er det fordi mange (inklusiv mig selv) forbinder det at lave en scene med en bevidst intention om at skabe sig, få sin vilje med det at lave en scene. Oh vi kan alle blive enige om, at en baby kan slet ikke tæbke så langt, en baby tænker ikke jeg vil gynge, så derfor skriger jeg til jeg bliver rød i hovedet, for så bliver mor flov og dropper ideen legestue. 

Men selvsagt skabes en scene når din søn skriger, og du ikke kan få ham tim at stoppe. Det er bare ikke ham der skaber den med et bestemt formål  for så langt kan han slet ikke tæbke. Han skriger fordi han er utilfreds, havde han kunne råbe; mor, jeg vil hjem, så havde han gjort det, men det kan han ikke. 

Og du har så fået den skønsak af en søn som kan holde til legestue i 20 minutter, og duner så en så god mor så du kan læse og forstå hans skrig, og kan give han den ro eller den forandring han skriger efter. Og ærligt tror altså 20 minutter er meget flot klaret, husker ikke mine kunne så længe i den alder uden der blev ammet lidt, flyttede plads, var oppe at gå, og ja at jeg var på det meste af tiden. 

Anmeld Citér

12. november 2021

Anonym

fehår skriver:

Jeg bliver oprigtigt bekymret over dit børnesyn, og endnu mere af, at du tilsyneladende har fået en sundhedsplejerske, der bekræfter dig i dine meget forkerte ideer om spædbørn (og børn!).

Din baby har ingen intentioner; han kan ikke tænke konsekvenser igennem og plotter derfor ikke. Han reagerer! Det er basale behov, han giver udtryk for. Intet andet. Vi underminerer ikke spædbørn - du tillægger dem en intentionalitet, som de ikke har. 

Så godt skrevet.. 

Som fagperson må jeg blot sige jeg ikke kan nikke genkende til det TS skriver. 
det er umuligt han er beregnende. 

Anmeld Citér

12. november 2021

Anonym

Anonym skriver:

Hvor er det dårlig stil af dig, at sige til en mor der søger råd, at hun "ikke møder ham, opfatter ham og forstår ham dér, hvor han er i sin udvikling".

Det er én ting, at du er uenig med hende i, hvorvidt børn på den alder er bevidste omkring deres egen adfærd, men det andet kan du da slet ikke udtale dig om, medmindre du har observeret hendes egenskaber som forælder.

Fy for helvede altså, hvor er det en klam udtalelse at komme med, jeg er helt harm på hendes vegne. 

Helt rolig. 

Vedkommende du referere til har ret. 

Anmeld Citér

12. november 2021

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

Jeg forstår ikke din sondring. “Det andet” er da en uundgåelig konsekvens af fejlantagelsen om, at barnet er bevidst om sin adfærd.
Når man fejlagtigt tillægger sin baby bevidsthed om egen adfærd, evnen til at have intentioner om at opnå noget specifikt ved en bestemt opførsel m.v., så møder, opfatter og forstår man ikke sit barn, hvor det er i sin udvikling.
Hvis man har en forventning til sin 4-årige om, at han kan komponere symfonier og lære fire sprog - fordi man tror, 4-årige er i stand til dette -  og opfatter det som bevidst dovenskab og modarbejde, når han ikke lykkes med det, så møder, forstår og opfatter man tilsvarende heller ikke sit barn, hvor det er i sin udvikling. 
TS kan meget vel være kærlig og have gode forældreegenskaber på andre felter - jeg er sikker på, hun fx giver ham mad, der egner sig til indtagelse af en baby, at hun ikke kræver, han smider bleen snart, og at han får kys, kram og øjenkontakt. Men hendes fejlantagelser omkring hans vilje og evne til at ræsonnere fører hende uværgerligt - som det ses i hendes indlæg - til et helt skævt billede af, hvad han reelt er i stand til. 

Det mest hjerteskærende eller foruroligende eksempel: Når man gør sin babys eneste “hjælpeløsheds-sprog”, gråden, op i, om der er tårer eller ej, og man tolker fraværet af tårer, som TS gør, så gør man altså alt  andet end at møde og forstå barnet på det udviklingstrin, han er på. 

Anmeld Citér

12. november 2021

Anonym

Jeg forstår ikke al den kritik overfor TS. Min datter på tilsvarende alder lader mig også vide gennem skrig, når hun keder sig og vil ud af sin barnevogn, og jeg vil da vove at påstå, at hun forstår, at hendes skrig fører til, at hendes behov bliver mødt - sådan virker det i hvertfald på mig. Så værsgo at kritiser mig som mor

Anmeld Citér

12. november 2021

Anonym

Helt rolig. 

Vedkommende du referere til har ret. 

Vedkommende jeg referede til, kan ikke udtale sig på den måde uden først at have observeret hende i person.

Jeg forstår sgu godt, at hun ikke gider være del af samtalen længere med sådan en flok internet høns, der hakker ned på andre. Skam jer! 

Anmeld Citér

12. november 2021

lineog4

Anonym skriver:

Jeg forstår ikke al den kritik overfor TS. Min datter på tilsvarende alder lader mig også vide gennem skrig, når hun keder sig og vil ud af sin barnevogn, og jeg vil da vove at påstå, at hun forstår, at hendes skrig fører til, at hendes behov bliver mødt - sådan virker det i hvertfald på mig. Så værsgo at kritiser mig som mor

Det er ikke helt det samme, eller ordene er ikke helt de samme. Selvsagt kan en på 7 måneder kede sig, og måden at fortælle det på er at skrige, for det er det eneste "sprog" baby har.

Men din datter og ts's søn skriger ikke for at styre situationen, skabe en scene, eller fordi de vil være besværlige. De oplever en utilfredshed og giver udtryk for det, og så er ts og du så fantastiske mødre, at I forstår, hvad de ønsker og kan efterleve det, så de ikke behøver at skrige mere.

Tror "kritikken" går på tolkningen af skriget  som værende noget der har en anden intention end blot at fortælle; jeg er utilfreds - hjælp mig! 

Men vil egentlig hverken kritisere dig, ts eller en anden mor, for det lyder til det bare handler om ord. Men ord skaber også en virkelighed, og vi voksne har en tendens til at tolke ud fra vores egen logik og rationaler, mens en baby egentlig bare reagerer på utilfredshed uden nogen dybere intention eller tankevirksomhed. 

Anmeld Citér

12. november 2021

Anonym

Anonym skriver:

Eh.. Der er ret stor forskel på det du skriver, at dit barn skriger for at blive mødt i sine behov og så følgende udtalelser fra ts:

"når et barn skriger som en stukket gris uden tårer for at få deres vilje - " 

"når han sætter i et skrig og folk kommer hen og spørger om han er okay, når det bare er ren brok. " 

"Spædbørn er altså ikke idioter, de er udmærket klar over, at de kan få deres vilje ved at skrige." 

"fordi vi ikke kan få ham til at stoppe med at te sig på den måde, " 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.