Anonym skriver:
Og det er helt fair at give kritik. Men at skrive at man skader sit barn er altså at gå over stregen.. til en ny mor.
Og jeg er anonym netop fordi folk på dette forum kan være modbydelige nogle gange.
“Det KAN skade dit barn”, skrev jeg. Og det kan det. Og ja, stod jeg overfor en ny mor, som trods indvendinger fra andre fastholdt, at hendes barn bevidst satte sin vilje igennem ved at græde uden tårer - beskrev hans opførsel som “han ter sig og laver scener” - så ville jeg uden vaklen sige til hende, at hun tog fejl, at det kunne skade ham, hvis hun ikke reviderede sit syn på ham, og at hun skulle sætte sig ind i babyers formåen enten ved læsning eller ved hjælp fra folk med indsigt.
Ikke for at udskamme hende, men for at tage vare på barnet.
Det påvirker da i den grad barnet at blive fejltolket af sin mor. Hvis nu en mand opfattede sin kones oprigtige udbrud af frustration og fortvivlelse som hysteri, “teen sig” og vilje til at lave en scene - og, helt grotesk, underkendte hendes udbrud, fordi der ikke kom tårer - så ville det fuldstændigt underminere deres kommunikation med og forståelse af hinanden. Hun ville ikke have en chance for at blive mødt, hvor hun var.
Den voksne kvinde ville dog MÅSKE være i stand til at trænge igennem med ord og forklaringer - afhængigt af hans lydhørhed - men babyen har ikke den mulighed. Så må andre være talerør for barnet.
Hvordan påvirker det interaktionen mellem et barn og dets voksne, hvis de voksne tillægger det intentioner, det ikke kan have? Hvis barnet opfattes som én, der tér sig og laver scener - tror du så, det bliver mødt, som det er? Vil det også være same-same, om en grædende 7-årig konsekvent opfattes som ulykkelig eller hysterisk og manipulerende?
Jeg kan ikke forstå, man kan være i tvivl om, at det kan skade.
Anmeld
Citér