Hvorfor får I så mange børn?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2. september 2021

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
Anonym skriver:

Man deler sin holdning? Er det nu blevet forbudt? 

Nej, men der er ingen grund til at kalde folk egoistiske fordi de får mere end to børn..

Hun kunne bare have skrevet: hvorfor vælger I at få mere end to børn? (eller noget i den retning)

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. september 2021

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
Anonym skriver:

Jeg synes personligt, at mit oplæg er nysgerrigt ladet, fordi jeg reelt er nysgerrig på at vide, hvorfor folk vælger, som de gør.

At visse folk får ondt i røven over, at jeg vælger at bruge ordet "egoistisk" kan jeg ikke tage mig af - det er trods alt et debatforum, og alle har ret til at udtrykke sig som de vil. 

Men hvorfor havde du behov for at smide det ord ind?

Måske du ikke synes det er negativt, men det er en mega dårlig måde at starte en debat på... Og hvis du ikke synes det er forkert, hvorfor så gemme dig bare anonym? 

Ville du også sætte dig ind i et selskab og sigr: jeg synes at det er egoistisk at få mere end 2 børn? 

Anmeld Citér

2. september 2021

Mor11

Profilbillede for Mor11
Anonym skriver:

Jeg "shamer" ikke nogen; hvis folk vil leve i benægtelse omkring deres miljøaftryk og hvordan det kommer til at påvirke deres mange børns fremtid så dem om det. Jeg er bare nysgerrig på at vide hvorfor. 

Ift miljø, så mener jeg faktisk gravalvorligt, hvis du mener det er et kæmpe problem og den bekymringen for befolkningstallet er reel, hvorfor pokker har du så overhovedet valgt at sætte børn i verden selv? Enhver ny borger er vel en miljøbelastning. Men det er måske okay, hvis bare man gør som dig?  

Anmeld Citér

2. september 2021

lineog4

Jeg kan sagtens forstå, at man kan undre sig over andres valg og det ville være skønt  at man med den undren kunne være nysgerrig og ikke fordømmende - og jo jeg synes der er en fordømmende tone i denne tråd ikke så meget pga ordet egoist, for alle der vælger at få børn er vel egoister. Det fordømmende kommer med den konstante undren over klimaftrykket, og det endda uden selvrefleksion over,at også 2 børn er for meget, hvis det er argumentet, ja så er selv 1 barn jo for meget. 

Men jeg vil da sådan set gerne svare dig på din undren. Det har aldrig ligget i kortene at vi skulle have mere end 2 børn. Min mand er en del ældre end mig og har et barn fra et tidligere ægteskab, så stod det til ham havde vi nok fået 0 og Max 1, men da jeg selv var enebarn havde jeg et udtalt ønske om 2 børn, så det var planen.

Men vores barn nummer 2 døde 4 dage gammel (så det var ikke et så stort klimaaftryk hun satte, men hun fylder i familien alligevel). Drømmen om 2 blev derfor til 3 børn sammen og pludselig var der også en upser på vej - og vi som ellers er for fri abort kunne ikke fravælge et barn med tanke på vores datter som var død. Plus børn var uden tvivl blevet centrum for os og vores familie - havde min mand været yngre, så tror jeg vi havde endt med en langt større børneflok. Nu stoppede det ved 4, men kun tre der laver et klimaaftryk, så vi altså kun et barn fra at være perfekt, eller rettere jeg er, for min mand har jo endnu et barn.

Tilgengæld er den ene på klimalinjen på gymnasiet, går kun i genbrugstøj, spiser ikke svin og okse og har i det hele taget i en del år dedikeret sig til en politisk kamp for klimaet, så måske hendes engagement kan gøre op for, at vi forfærdelige forældre valgte at sætte et for stort aftryk med for mange børn. 

Anmeld Citér

2. september 2021

Fortvivlet

Profilbillede for Fortvivlet

Jeg "shamer" ikke nogen; hvis folk vil leve i benægtelse omkring deres miljøaftryk og hvordan det kommer til at påvirke deres mange børns fremtid så dem om det. Jeg er bare nysgerrig på at vide hvorfor. 

Så du rejser ikke? Køre ikke i bil?

Tænker man kan forurene på så mange måde end blot at få børn.

Jeg venter som sagt nr 4, men vi rejser fx aldrig, tager dagligt cyklen, spiser ikke store røde bøffer, bor i et miljøvenligt hus osv. 

Pak det miljøpjat væk for der er så mange måde du kan forurene på og selvom I kun er en familie på 4, kan I sagtens forurene mere end en familie på 8

Anmeld Citér

2. september 2021

12345mor

Jeg kan godt forstå du vælger at være anonym trådstarter. Det var dog et underligt og utrolig stødende valg af ord du bruger.

Jeg venter barn nummer fem og vi har både tid og kærlighed til alle fem.. Og fem til, hvis vi skulle have lyst, det er heldigvis noget vi selv bestemmer.

Jeg kan forstå din nysgerrighed, men det lader til du allerede har en holdning, den har du ret til, men den støder mig og jeg går derfor ikke yderligere ind i en diskussion. Jeg ser mig selv som en positiv og favnende person, men du ved lige så godt som jeg at man er meget sårbar og følsom når det handler om ens børn eller det at være mor.

Hilsen en mor til (snart) 5 

Anmeld Citér

2. september 2021

aLOTofmother

Trådstarter, jeg kunne godt tænke mig at vide, hvad dit argument er for overhovedet at have fået børn, når du har så personligt stor interesse i og bekymring for både overbefolkning og klimaaftryk? Hvis det er en bekymring, hvorfor synes du så det er okay at få to børn? Hvorfor argumenterer du ikke for ét barn eller ingen? Hvorfor forholder du dig kun til antallet af børn, og ikke den livsstil, folk leder? Hvorfor forholder du dig ikke til, at en stor familie kan leve enormt klima og miljøvenligt, imens en lille familie kan belaste klimaet endnu mere, fordi de gør det modsatte? 

Anmeld Citér

2. september 2021

Carina:-)

IenFart skriver:

Egoistisk er et dårligt valg af ord, hvis man ønsker at blive klogere og lægge op til en konstruktiv debat. Når det så er sagt, så er det bestemt heller ikke småting man til tider skal lægge øre til, hvis man aktivt har valgt kun at få 1 barn. Og det er nærmest uanset grunden.

Ja eller ingen børn.

Min søster har aktivt fravalgt børn 

Og hold da op , folk vil gerne fortælle hendes deres ligegyldige holdning. 

Lige så snart man stikker lidt ud fra mængden- er der nogen der tror de har fået kaldet til at kæfte op med deres i bund og grund ligegyldige holdning til andres måde at leve på.

Anmeld Citér

2. september 2021

SØS

Profilbillede for SØS
Venter spændt...

For min skyld må folk må få alle de børn de vil, og jeg kender flere skønne storfamilier. For mig er det vigtige, at man som forælder har overskud til de børn, man sætter i verden - både personligt og økonomisk.

I den forbindelse undres jeg over alle de indlæg fra forældre med virkelig mangel på overskud - på den ene og anden måde - som gør at de frygter ferier, frygter barslen, frygter de lange weekender med børnene hjemme osv. osv. Nogen af disse indlægsskrivere har (flere) diagnoser som gør, at de har det rigtig svært og mangler overskud til deres børn og dér hopper kæden altså af for mig. Hvis man har så lidt overskud hvorfor pokker vælger man så at få både to, tre og fire børn? "Fordi vi har lyst" er svaret nok, og DET mener jeg altså er egoistisk. Man bør i mine øjne ikke sætte børn i verden, man ikke har tid, lyst OG overskud til både personligt og økonomisk.

Og for lige at slå det 100% fast: jeg siger IKKE at man ikke kan være en fantastisk forælder på trods af diverse udfordringer og eller diagnoser, jeg siger at HVIS man oplever at have mange udfordringer, der gør, at man har svært ved at overskue ting og have overskud, så forstår jeg ikke, at man også vælger at få både to, tre og fire eller flere børn.

Anmeld Citér

2. september 2021

Anonym trådstarter

Det er beklageligt, at I alle føler jer så stødte over måden, jeg har valgt at udtrykke mig på. Jeg synes hverken mit indlæg er negativt eller nedladende, men selv hvis det var skrevet i den tone, så har vi altså ytringsfrihed i Danmark, og det bør ikke være nødvendigt at skulle "sugarcoat" sin mening for ikke at træde andre over tæerne på et debatforum, hvor man jo netop debattere sin mening.

Tak til dem af jer, der rent faktisk har besvaret min spørgsmål. 

Jeg har ikke selv børn endnu, men hvis jeg en dag beslutter mig for at få nogle, stopper jeg ved to, og det gør jeg delvis pga. min egen opvækst, men mest af alt fordi hver enkelte af os ligger pres på kloden, forbruger dens begrænsede ressourcer og bidrager til klimaændringer, og netop derfor er jeg bekymret for, hvilken fremtid nutidens børn går i møde.

At I vælger at vende det blinde øje til det for at tilfredsstille jeres behov for en stor familie, bliver jeres børns problem, og dét synes jeg er egoistisk. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.