Jeg synes det er en meget forsimplet diskussion, når man kigger ud over din retorik.
Der har altid været en kamp om værdier og ressourcer (viden, materiale, land osv). Helt tilbage til før romerriget og Ægypiske faraoer. Det går aldrig væk - amerikansk borgerkrig, verdenskrigene og nu de vestlige magter smidt ud af Afghanistan. Når vi kæmper i Irak og er optaget af Kina, Sovjetunionen, diskimination generelt er det fordi at der er nogle andre værdier end vores på spil - ifht. demokrati, seksuel frihed, kvinders frihed m.m.
Min pointe er, at at det ikke kun handler om mængden af mennesker på jorden. Vi har demokrati og ufattelig friheder i den vestlige verden. Vi kan med vores gode uddannelsessystem sikre udvikling af teknologi, der kan bruges andres steder. Vi bør være interesseret i at vores værdier og teknologier bruges til at sikre miljøet og klimaet andre steder i verden.
De får mange børn i Afrika og i muslimske lande. Det er ikke en fordel for vores samfund og demokratiske tilgang til verden. Hvis vi i gennemsnit få 1 barn pr par og de får 5-6 i Afghanistan og Iran er det ikke en fordel. Det modsatte vil klart være en fordel. Der ville så være tale om børn der ville vokse op med bedre uddannelse og værdier der går i retningen af frihed. Vi skal heller sikre god vejledning i forhold til ikke at få alt for mange børn i Afrika, hvor ressourcerne er dårligere. Det er ikke en fordel at skrue ned på børn i vestlige land med udsigt til et langt uddannelsesforløb og se på at andelen stiger i fattige og mindre ressourcefulde steder.
Sagt med andre ord - en talebankriger vs. en ingeniørstuderende i danmark på DTU. Der er en stor forskel på hvilken værdi jeg tillægger personen ifht. at gøre verden et bedre sted.
Anmeld
Citér