Hvorfor får I så mange børn?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2. september 2021

Frizzy

Jeg synes det er en meget forsimplet diskussion, når man kigger ud over din retorik. 

Der har altid været en kamp om værdier og ressourcer (viden, materiale, land osv). Helt tilbage til før romerriget og Ægypiske  faraoer. Det går aldrig væk - amerikansk borgerkrig, verdenskrigene og nu de vestlige magter smidt ud af Afghanistan. Når vi kæmper i Irak og er optaget af Kina, Sovjetunionen, diskimination generelt  er det fordi at der er nogle andre værdier end vores på spil - ifht. demokrati, seksuel frihed, kvinders frihed m.m. 

Min pointe er, at at det ikke kun handler om mængden af mennesker på jorden. Vi har demokrati og ufattelig friheder i den vestlige verden. Vi kan med vores gode uddannelsessystem sikre udvikling af teknologi, der kan bruges andres steder. Vi bør være interesseret i at vores værdier og teknologier bruges til at sikre miljøet og klimaet andre steder i verden.

De får mange børn i Afrika og i muslimske lande. Det er ikke en fordel for vores samfund og demokratiske tilgang til verden. Hvis vi i gennemsnit få 1 barn pr par og de får 5-6 i Afghanistan og Iran er det ikke en fordel. Det modsatte vil klart være en fordel. Der ville så være tale om børn der ville vokse op med bedre uddannelse og værdier der går i retningen af frihed. Vi skal heller sikre god vejledning i forhold til ikke at få alt for mange børn i Afrika, hvor ressourcerne er dårligere. Det er ikke en fordel at skrue ned på børn i vestlige land med udsigt til et langt uddannelsesforløb og se på at andelen stiger i fattige og mindre ressourcefulde steder.

Sagt med andre ord  - en talebankriger vs. en ingeniørstuderende i danmark på DTU. Der er en stor forskel på hvilken værdi jeg tillægger personen ifht. at gøre verden et bedre sted.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. september 2021

Anonym

Jeg har ikke læst alle kommentarerne men JEG har valgt at være så for b' egoistist og få barn nr. 3 fordi jeg ELSKER mine børn over alt. 
Jeg tror på at familie, kærlighed, sammenhold og nærhed kun gør os til bedre mennesker!

Jeg er ked du føler at du har lidt under at dine forældre ikke magtede opgaven til en større børneflok, men det er der heldigvis mange andre forældre der GODT kan

Og kære tråd starter, hvilken et af dine søskende havde du valgt fra, for at du selv fik mere kvalitets tid med dine forældre? 

p.s. Så håber jeg også at mine 3 børn får en hel masse børn selv en dag, så jeg også kan være den bedste bedstemor for dem en dag, elske og kramme og forkæle dem. .. Og så skal der jo være nogle stykker til at arve mine mange millioner til den tid ik?

Anmeld Citér

2. september 2021

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
Anonym skriver:

Det er beklageligt, at I alle føler jer så stødte over måden, jeg har valgt at udtrykke mig på. Jeg synes hverken mit indlæg er negativt eller nedladende, men selv hvis det var skrevet i den tone, så har vi altså ytringsfrihed i Danmark, og det bør ikke være nødvendigt at skulle "sugarcoat" sin mening for ikke at træde andre over tæerne på et debatforum, hvor man jo netop debattere sin mening.

Tak til dem af jer, der rent faktisk har besvaret min spørgsmål. 

Jeg har ikke selv børn endnu, men hvis jeg en dag beslutter mig for at få nogle, stopper jeg ved to, og det gør jeg delvis pga. min egen opvækst, men mest af alt fordi hver enkelte af os ligger pres på kloden, forbruger dens begrænsede ressourcer og bidrager til klimaændringer, og netop derfor er jeg bekymret for, hvilken fremtid nutidens børn går i møde.

At I vælger at vende det blinde øje til det for at tilfredsstille jeres behov for en stor familie, bliver jeres børns problem, og dét synes jeg er egoistisk. 

Bare fordi man har ytringsfrihed, kan man da godt tænke over hvad man skriver/Siger..  Der er ingen der siger du skal sugarcoate noget, men at du kan tænke over dit ordvalg.. 
Det kan godt være du ikke synes det er slemt den måde du utrykker dig på, men måske at du kan tænke over det, når du læser hvad folk skriver... ?? 

Det er også fint at DU tager DET valg, men at bruge ordet egoist omkring forældre med mere end 2 er nedladende og dømmende... 
Tilfredsstille vores behov??? Bare fordi DU og nogle af DINE venner har oplevet at I ikke fik forældre tid, betyder jo ikke at det sker i ALLE familier.. Nogen kan sagtens have 5-8 børn og give dem alle en til en opmærksomhed, og at børnene ikke føler at de mangler mor og far tid.. 

Hvordan ville du have det ved at blive kaldt egoist, fordi du tager et andet valg? 

Anmeld Citér

2. september 2021

Anonym

Ytringsfrihed er ikke det samme som ytringspligt. 

En frihed betyder ikke, at du ikke behøver tænke over konsekvenserne for dine ord. 
Du er stadig ansvarlig for det afsendte.
Med frihed kommer ansvar - ytringsansvar. 

Det er fint at undres. Men tonen er ekstremt fordømmende. Og at dække den retorik under “sugercoating” er en stråmand, som faktisk ikke viser andet end, afsenderen er meget vred. 

Men en generelt spændende debat. Der er en super fin tedtalk om overbefolkning vs “underbefolkning”. Den kan man jo se. 

https://youtu.be/2LyzBoHo5EI

den fremføres af Hans Rosling har i øvrigt vundet mange priser for sin formidling og sit bidrag til forståelsen af befolkningen på jorden. 
han fik en pris af FN for netop denne fine formidling.

Anmeld Citér

2. september 2021

Esj

Profilbillede for Esj

Mit korte og enkelte svar - fordi jeg har lyst, overskuddet og rigeligt med  kærlighed af dele ud af! 

Anmeld Citér

2. september 2021

Lilleluna

Jeps jeg er så egoistisk at jeg venter mit barn nr 3

jeg er ud af en søskendeflok på 3 og min kæreste er ud af en søskendeflok på 5. Ingen af os kan genkende din negative oplevelse af at vokse op med flere søskende. Vi synes søskende er en kæmpe gave både i børnelivet og helt sikkert også nu hvor vi er voksne

mht til klima er det jo er en ret omfattende diskussion. For ja på verdensplan er vi for mange - men i Danmark har vi også et samfund der skal fungere og det skal der bruges en ny generation til og her i landet bidrages der langt fra til overbefolkningen. 

Anmeld Citér

2. september 2021

lineog4

Anonym skriver:

Ytringsfrihed er ikke det samme som ytringspligt. 

En frihed betyder ikke, at du ikke behøver tænke over konsekvenserne for dine ord. 
Du er stadig ansvarlig for det afsendte.
Med frihed kommer ansvar - ytringsansvar. 

Det er fint at undres. Men tonen er ekstremt fordømmende. Og at dække den retorik under “sugercoating” er en stråmand, som faktisk ikke viser andet end, afsenderen er meget vred. 

Men en generelt spændende debat. Der er en super fin tedtalk om overbefolkning vs “underbefolkning”. Den kan man jo se. 

https://youtu.be/2LyzBoHo5EI

den fremføres af Hans Rosling har i øvrigt vundet mange priser for sin formidling og sit bidrag til forståelsen af befolkningen på jorden. 
han fik en pris af FN for netop denne fine formidling.

Virkelig interessant udsendelse som sætter tingene i et helt andet perspektiv, hvis man skal arbejde for en mindre population, så skal vi øge velfærd, velstand og sundhed på verdensplan. 

Anmeld Citér

3. september 2021

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

Det er ikke korrekt, hvad du skriver, og jeg vil råde jer alle til at læse op på emnet for jeres børns skyld. 

Du forstår ikke hendes pointe: Dine børn går ikke fri af problemerne og udfordringerne, fordi de kun er to. Du fremstiller det, som om klimaproblematikken og konsekvenserne heraf kun vil ramme børn af en større søskendeflok, hvilket jo er noget vrøvl. 

Anmeld Citér

3. september 2021

Anonym

Du forstår ikke hendes pointe: Dine børn går ikke fri af problemerne og udfordringerne, fordi de kun er to. Du fremstiller det, som om klimaproblematikken og konsekvenserne heraf kun vil ramme børn af en større søskendeflok, hvilket jo er noget vrøvl. 

Jeg læser det som, at TS mener, at fordi hver enkelte ligger pres på ressourcer osv. så bør man maks få to børn, da jo flere børn man får, jo mere skadeligt er det for klimaet. 

Jeg tror ikke, at TS mener, at nogen går fri af problemerne og udfordringerne eller at det kun rammer en større søskendeflok. Det er i hvertfald sådan jeg læser det. 

Hun får høvl for at skrive nedladende, men er det ikke også nedladende at kalde en anden persons kommentar for noget vrøvl? Der må være en pænere måde at sige på, at man er uenig, når nu I går så meget op i tonen

Anmeld Citér

3. september 2021

heaven

Carina:-) skriver:

Hvorfor spørger du ikke dine egne forældre , nu du selv er vokset op med mange søskende? 

Jeg tænker ikke du er nysgerrig på andres valg. 

Mere at du er bitter over din egen barndom , hvor du følte dig overset . - og så håber på at ramme nogen med din meget vrede indstilling. 

Men jeg vil da gerne svare 

Jeg har valgt det fordi jeg godt kan lide børn.  Og fordi jeg kom fra en familie med intet overskud/ kærlighed til deres 2 børn.

Så jeg ønskede sammen med min mand at skabe vores egen familie med tid , lyst og kærlighed. 

Vi havde ikke lige tanken om 8 børn. 

Men sådan blev det - og vi elsker dem allesammen. 

Jeg tror ikke med tanke på min egen barndom- at det er antallet af børn der gør at man ikke  slår til .

Tror ikke nogen med mange børn bare får den ene efter den anden uden tanke på overskud .

Wooow

har du født 8 børn.. shit jeg tager hatten af 

til tråden generelt - folk må da få de børn de vil, så længe de behandler dem godt og børnene får deres behov opfyldt…

8 børn det er sgu godt gået

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.