Hvorfor får I så mange børn?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3. september 2021

Aalborgtøsen

Profilbillede for Aalborgtøsen
Frizzy skriver:

Jeg synes det er en meget forsimplet diskussion, når man kigger ud over din retorik. 

Der har altid været en kamp om værdier og ressourcer (viden, materiale, land osv). Helt tilbage til før romerriget og Ægypiske  faraoer. Det går aldrig væk - amerikansk borgerkrig, verdenskrigene og nu de vestlige magter smidt ud af Afghanistan. Når vi kæmper i Irak og er optaget af Kina, Sovjetunionen, diskimination generelt  er det fordi at der er nogle andre værdier end vores på spil - ifht. demokrati, seksuel frihed, kvinders frihed m.m. 

Min pointe er, at at det ikke kun handler om mængden af mennesker på jorden. Vi har demokrati og ufattelig friheder i den vestlige verden. Vi kan med vores gode uddannelsessystem sikre udvikling af teknologi, der kan bruges andres steder. Vi bør være interesseret i at vores værdier og teknologier bruges til at sikre miljøet og klimaet andre steder i verden.

De får mange børn i Afrika og i muslimske lande. Det er ikke en fordel for vores samfund og demokratiske tilgang til verden. Hvis vi i gennemsnit få 1 barn pr par og de får 5-6 i Afghanistan og Iran er det ikke en fordel. Det modsatte vil klart være en fordel. Der ville så være tale om børn der ville vokse op med bedre uddannelse og værdier der går i retningen af frihed. Vi skal heller sikre god vejledning i forhold til ikke at få alt for mange børn i Afrika, hvor ressourcerne er dårligere. Det er ikke en fordel at skrue ned på børn i vestlige land med udsigt til et langt uddannelsesforløb og se på at andelen stiger i fattige og mindre ressourcefulde steder.

Sagt med andre ord  - en talebankriger vs. en ingeniørstuderende i danmark på DTU. Der er en stor forskel på hvilken værdi jeg tillægger personen ifht. at gøre verden et bedre sted.

Det er pudsigt, jeg har faktisk gået med nogle af de samme tanker til denne tråd. 

Der er nemlig brug for at der bliver født børn i de vestlige lande som modvægt til de traditionelt mange børn, der bliver født i Afrika og de muslimske lande. Dels så vi kan forsætte indsatsen med hjælp i de lande og for at vi ikke skal blive i 'mindretal' i egne lande. Og så er der brug for danske/vestlige børn vil at opretholde vores velfærdssamfund efterhånden som der kommer flere og flere ældre til. 

Personligt mener jeg, at man skal få de børn, man har lyst, overskud og mulighed for. Der er vi heldigvis forskellige. 

- mor til en og papmor til en. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. september 2021

Anonym

Min mand og jeg fik, som så mange andre, vores første barn for at tilfredsstille et biologisk behov om at reproducere. Vi valgte at få en mere for at give vores første barn en søskende, og har absolut ingen planer om at få flere.

Så på den ene side kan jeg godt følge trådstarter i, at hun ikke kan se meningen med at få mere end to børn, men på den anden side synes jeg, at man skal få så mange, som man har lyst til, givet at man har overskuddet og økonomien til det. 

Jeg vil dog også mene, at man har større miljø- og klima ansvarlighed, når man har mange børn, og det er noget, man som  forælder til en stor familie bør tænke over. 

Anmeld Citér

3. september 2021

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

Det er en naturlig del af livet at overveje, om man skal have biologiske børn eller ej. En ting er helt sikkert, og det er, at jeg aldrig kommer til at skyde det ene barn ud efter det anden uden omtanke for klimaet og børnenes fremtid.

Jeg hælder personligt mere til at blive plejeforælder eller adoptere fremfor at sætte et nyt liv i verden, når jorden ikke kan håndtere det. 

Hvorfor skyder folk med mere end to børn det ene barn efter det andet ud? Jeg har født mine tre børn. Det gælder nok også dem, der har fem eller syv. Formentlig har flertallet også gjort sig tanker om deres børns fremtid. 
Din sprogbrug er virkelig nedladende og ikke fremmende for debat. “En ting er sikkert, og det er, at jeg sætter pris på at have haft overskud til at sætte 3, 5, 7 børn i verden og ikke lukke for det varme vand efter ét eller to børn”. Hvad ville sådan et udsagn gøre for en åben og fordomsfri debat? 
Der er mennesker, som får ét barn, de ikke har ressourcer til at tage sig af. Som ikke har gjort sig tanker om, hvad de har at tilbyde et barn. At få et eller to børn er ikke synonymt med ansvarlighed og omtanke, og at få flere er ikke synonymt med uansvarlighed. Hvor er det overfladisk. 

Anmeld Citér

3. september 2021

lineog4

Det er en naturlig del af livet at overveje, om man skal have biologiske børn eller ej. En ting er helt sikkert, og det er, at jeg aldrig kommer til at skyde det ene barn ud efter det anden uden omtanke for klimaet og børnenes fremtid.

Jeg hælder personligt mere til at blive plejeforælder eller adoptere fremfor at sætte et nyt liv i verden, når jorden ikke kan håndtere det. 

I Danmark er gennemsnittet for antal børn pr fødedygtige kvinde 1.67 det er faktisk ikke en befolkningstilvækst, det vil sige befolkningstilvæksten i Danmark primært skyldes , at vi lever længere og længere, så skal di høre noget godt for klimaet og de fremtidige børn, så lev så usundt så du er sikker på at dø før du er 60 eller gå ind for aktiv dødshjælp allerede ved en begyndende degenerering som Nietzsche var inde på. 

Og skal man derudover gøre noget ved befolkningstilvæksten, så skal vi skæte vores levevilkår drastisk ned og bruge en langt større del på at bygge op i Afrika og Asien, så børnedødelighed bliver minimal. 

Og respekt for, at du vil tage en for holdet, der mangler især dygtige og engagerende plejefamilier og aflastningsfamilier, så helt vildt fantastisk, at du vil byde ind der og være noget for børn hvor livet kan være svært frem for at bygge din egen familie op med biologiske børn. Jeg håber du så også tør byde ind for børn med handicap, alkoholskader, tidligt skadede osv. 

Og jeg kan så fortælle dig fra mit professionelle liv  at der ikke er lighedstegn mellem børn fra en stor børneflok og de børn som har det svært. Børn der har der svært kommer både som enebørn, som nummer 2 og som nummer 8, det er nogle helt andre ting der er på spil.

Anmeld Citér

3. september 2021

Anonym

Mor og meget mere skriver:

Hvorfor skyder folk med mere end to børn det ene barn efter det andet ud? Jeg har født mine tre børn. Det gælder nok også dem, der har fem eller syv. Formentlig har flertallet også gjort sig tanker om deres børns fremtid. 
Din sprogbrug er virkelig nedladende og ikke fremmende for debat. “En ting er sikkert, og det er, at jeg sætter pris på at have haft overskud til at sætte 3, 5, 7 børn i verden og ikke lukke for det varme vand efter ét eller to børn”. Hvad ville sådan et udsagn gøre for en åben og fordomsfri debat? 
Der er mennesker, som får ét barn, de ikke har ressourcer til at tage sig af. Som ikke har gjort sig tanker om, hvad de har at tilbyde et barn. At få et eller to børn er ikke synonymt med ansvarlighed og omtanke, og at få flere er ikke synonymt med uansvarlighed. Hvor er det overfladisk. 

Jeg synes, at den her debat bliver lidt smålig, når du vender og drejer hvert et ord TS skriver. Man har lov til at have en anden mening og udtrykke sig anderledes, også selvom det ikke falder i god jord hos alle.

Hvor jeg kommer, betyder udtrykket at skyde en unge ud det samme som at føde et barn, så jeg finder det overhovedet ikke nedladende.

Så vidt jeg kan læse mig til, handler den her debat ikke om hvorvidt man har ressourcer til at tage sig af et barn, men derimod om at jo flere mennesker vi er på jorden, jo flere ressourcer bruger vi, hvilket jo er sandt, så på den måde har det betydning om vi får to eller otte børn, men det er ikke noget, vi kommer til at mærke i vores levetid.

At kalde en anden persons kommentar for overfladisk er også nedladende, så måske du skulle tænke over dit eget sprogbrug før du peger fingre af andre.

God aften til jer alle sammen

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.