Hvorfor får I så mange børn?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2. september 2021

aLOTofmother

Anonym skriver:

Det er beklageligt, at I alle føler jer så stødte over måden, jeg har valgt at udtrykke mig på. Jeg synes hverken mit indlæg er negativt eller nedladende, men selv hvis det var skrevet i den tone, så har vi altså ytringsfrihed i Danmark, og det bør ikke være nødvendigt at skulle "sugarcoat" sin mening for ikke at træde andre over tæerne på et debatforum, hvor man jo netop debattere sin mening.

Tak til dem af jer, der rent faktisk har besvaret min spørgsmål. 

Jeg har ikke selv børn endnu, men hvis jeg en dag beslutter mig for at få nogle, stopper jeg ved to, og det gør jeg delvis pga. min egen opvækst, men mest af alt fordi hver enkelte af os ligger pres på moderjord, forbruger dens begrænsede ressourcer samt bidrager til klimaændringer, og netop derfor er jeg bekymret for, hvilken fremtid nutidens børn går i møde.

At I vælger at vende det blinde øje til det for at tilfredsstille jeres behov for en stor familie, bliver jeres børns problem, og dét synes jeg er egoistisk. 

Hvorfor fravælger du så ikke allerede nu at få børn? Dine to børn vil også være en klimabelastning. Hvis det bekymrer dig så meget, hvorfor så overhovedet overveje børn? Hvad er dit argument for det? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. september 2021

Fortvivlet

Profilbillede for Fortvivlet
Anonym skriver:

Det er beklageligt, at I alle føler jer så stødte over måden, jeg har valgt at udtrykke mig på. Jeg synes hverken mit indlæg er negativt eller nedladende, men selv hvis det var skrevet i den tone, så har vi altså ytringsfrihed i Danmark, og det bør ikke være nødvendigt at skulle "sugarcoat" sin mening for ikke at træde andre over tæerne på et debatforum, hvor man jo netop debattere sin mening.

Jeg har ikke selv børn endnu, men hvis jeg en dag beslutter mig for at få nogle, stopper jeg ved to, og det gør jeg delvis pga. min egen opvækst, men mest af alt fordi hver enkelte af os ligger pres på kloden, forbruger dens begrænsede ressourcer og bidrager til klimaændringer, og netop derfor er jeg bekymret for, hvilken fremtid nutidens børn går i møde.

At I vælger at vende det blinde øje til det for at tilfredsstille jeres behov for en stor familie, bliver jeres børns problem, og dét synes jeg er egoistisk. 

At I vælger at vende det blinde øje til det for at tilfredsstille jeres behov for en stor familie, bliver jeres børns problem, og dét synes jeg er egoistisk

Den her sætning forstår jeg ikke. Hvis du vælger at få to børn, bliver det da lige så meget deres problem som for de børn som er ud af en søskendefolk på 5-6. Ingen ved hvad fremtiden bringer

Igen forhold dig til det folk skriver en familie på 4 kan forurene mere end en familie på 8, det kommer da helt an på ens levevis og det har intet med antal børn at gøre 

Anmeld Citér

2. september 2021

Anonym trådstarter

aLOTofmother skriver:

Hvorfor fravælger du så ikke allerede nu at få børn? Dine to børn vil også være en klimabelastning. Hvis det bekymrer dig så meget, hvorfor så overhovedet overveje børn? Hvad er dit argument for det? 

Det er en naturlig del af livet at overveje, om man skal have biologiske børn eller ej. En ting er helt sikkert, og det er, at jeg aldrig kommer til at skyde det ene barn ud efter det anden uden omtanke for klimaet og børnenes fremtid.

Jeg hælder personligt mere til at blive plejeforælder eller adoptere fremfor at sætte et nyt liv i verden, når jorden ikke kan håndtere det. 

Anmeld Citér

2. september 2021

IenFart

Profilbillede for IenFart
Anonym skriver:

Jeg har ikke selv børn endnu, men hvis jeg en dag beslutter mig for at få nogle, stopper jeg ved to, og det gør jeg delvis pga. min egen opvækst, men mest af alt fordi hver enkelte af os ligger pres på kloden, forbruger dens begrænsede ressourcer og bidrager til klimaændringer, og netop derfor er jeg bekymret for, hvilken fremtid nutidens børn går i møde.

Jeg blev ikke ramt at dit ordvalg, men du har altså misforstået ytringsfrihed. Der er ingen som begrænser din ytringsfrihed - du kan stille dig på strøget og råbe dine budskaber ud eller lave en podcast. Der er frit slag.

Hvad man ikke kan er at sige lige hvad der falder én ind og tro at man ikke må og vil blive kritiseret for det.

Du behøver ikke "sugarcoate" din mening - men så skal du bare heller ikke blive overrasket hvis du får negative reaktioner.

Anmeld Citér

2. september 2021

Anonym trådstarter

At I vælger at vende det blinde øje til det for at tilfredsstille jeres behov for en stor familie, bliver jeres børns problem, og dét synes jeg er egoistisk

Den her sætning forstår jeg ikke. Hvis du vælger at få to børn, bliver det da lige så meget deres problem som for de børn som er ud af en søskendefolk på 5-6. Ingen ved hvad fremtiden bringer

Igen forhold dig til det folk skriver en familie på 4 kan forurene mere end en familie på 8, det kommer da helt an på ens levevis og det har intet med antal børn at gøre 

Det er ikke korrekt, hvad du skriver, og jeg vil råde jer alle til at læse op på emnet for jeres børns skyld. 

Anmeld Citér

2. september 2021

Fortvivlet

Profilbillede for Fortvivlet
Anonym skriver:

Det er ikke korrekt, hvad du skriver, og jeg vil råde jer alle til at læse op på emnet for jeres børns skyld. 

Hvad er ikke korrekt? Nogen rejser flere gange om året (nok primært dem med færrest børn. Et fly forurene ret så meget), nogen køre biler som forurener meget, andre køre miljøvenlige biler, nogen spiser stor bøf hver dag (her tænker jeg også primært dem som ikke har børn, lever nok "lidt bedre").

Der er så mange miljøfaktorer og du kan ikke konkludere antal børn= hvor meget en familie forurener

Anmeld Citér

2. september 2021

Emiliaa92

Jeg forstår simpelthen ikke dem der får så mange børn, ikke fordi jeg har en fordom omkring det, men fordi det for mig lyder helt vanvittig hårdt! Hold k*ft jeg tager hatten af for dem der kan, og har overskudet til det! 

Jeg har nok i mine 2 dejlige børn, og har bestemt ikke planer om flere af den grund

Anmeld Citér

2. september 2021

Anonym

Jeg må være ærlig at indrømme, at jeg faktisk er enig med TS. Det ér ikke godt for moderjord, og derudover kan jeg ikke se, hvordan det gavner et barn, at skulle dele sine forældre med utallige andre børn.

P.S. Jeg vælger at besvare anonymt, da jeg ikke er i humør til at blive overfuset

Anmeld Citér

2. september 2021

Anonym

Jeg er, som så mange andre, uforstående overfor dit indlæg og finder også tonen nedladende og negativt ladet - jeg læser det på ingen måde som om du blot er nysgerrig, men som om du lige vil lege moralens kompas og belære os andre om hvordan vi bliver bedre mennesker. Men jeg vil da gerne besvare dit spørgsmål:

Jeg ønsker en stor børneflok, hvis min økonomi tillader det. Jeg er selv af en søskendeflok på tre med to offentligt ansatte forældre og der har ALDRIG manglet kærlighed, overskud eller noget andet til os. Vi var, og er, hele vores forældres verden, har altid været på dejlige sommerferier, gået til sport og fået fine julegaver. I dag har vi alle et skønt forhold og jeg ville ikke bytte det for noget i verden.

Selv ønsker jeg mig 4-5 børn, hvis økonomien, overskuddet og fertiliteten tillader det. Lige nu er jeg gravid med min første, som simpelthen er omgivet af så megen kærlighed fra både forældre, mostre og bedsteforældre. Tænk at være så heldig, at være født ind i en familie, med så meget kærlighed. Det vil jeg unde alle børn i hele verden. 

Derudover er både min mand og jeg, og vores respektive familier, ressourcestærke. Vi er godt uddannede, har hovederne skruet rigtigt på, været fornuftige ift. bolig, opsparing og økonomi, og lever et stille og roligt liv, omgivet af gode mennesker. Der er derfor en god chance for, at vores børn også bliver ressourcestærke, hvilket jo er en kæmpe fordel for samfundet. Ressourcestærke mennesker, kan vi altid bruge. 

Derudover kan jeg sige at vi cykler alle steder hen, sjældent rejser, køber stort set alt brugt og nærmest kun spiser kød fra dyr, min mand har skudt. Så jeg er ikke bekymret for klimaaftrykket. Jeg tror samfundet alt i alt får mere gavn end det lider last af alle de dejlige børn, jeg og min mand sætter i verden. Hvad end det bliver 3 eller 5. 

Nu har jeg kun kunne snakke for mig selv, men jeg tror ovenstående gælder for langt, langt de fleste børn, der er så heldige at blive født i Danmark. 

Anmeld Citér

2. september 2021

Wampires

Profilbillede for Wampires
Erik sept. '11, Magnus juli '18, Viktor Juli '20
Anonym skriver:

Jeg er selv af en børneflok på fem, og jeg husker tydeligt, at jeg som barn tit følte, at mine forældre ikke havde tid nok til os alle sammen, og at de ofte var stresset over alt det praktiske, der hører med, når man har en stor familie.

Mine venner med mange søskende har samme opfattelse af deres opvækst, så jeg ved, at jeg ikke er den eneste, der har følt sådan. 

Jeg kan personligt ikke se nogen grund til at få mere end to børn, og finder det faktisk decideret egoistisk taget vores overbefolket klode i betragtning. 

Hvad er jeres grund til at få så mange børn? 

At jeg ikke ønskede en abort af et raskt barn når vi godt kunne tage os af det...

min barndomsdrøm var 4 børn.. synes det ville være fantastisk at give mine børn søskende og ville undgå det med et midterbarn..

i dag er 3 helt klart rigeligt...

nr 3 var på ingen måde meningen da jeg faktisk stod til at skulle steriliseres... men en enkelt nat vi ikke fik beskyttet os og ja så blev vi en mere herhjemme...

jeg er af en søskendeflok på 5 også og jeg har ikke oplevet at der ikke var tid til eller priotering af os børn...

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.