Hvorfor får I så mange børn?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1. september 2021

Anonym trådstarter

Mor11 skriver:

Det er retorikken der ødelægger det. Ikke selve undringen. 

Start indlægget ligger op til at folk med flere børn nærmest skal komme med en undskyldning for deres valg, fordi TS allerede har fastslået at det er lort at være barn i en stor flok og hele verden i øvrigt vil lide under ens valg.  

Jeg har på intet tidspunkt antydet, at flerbørnforældre skal undskylde for deres valg, jeg er blot nysgerrig på, hvorfor de har valgt, som de har.

Derudover har jeg heller ikke sagt, at det nødvendigvis er lort at være barn i en stor børneflok, blot at det ikke var optimalt for mit og mine venners vedkommende.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. september 2021

Carina:-)

Anonym skriver:

Jeg synes personligt, at mit oplæg er nysgerrigt ladet, fordi jeg reelt er nysgerrig på at vide, hvorfor folk vælger, som de gør.

At visse folk får ondt i røven over, at jeg vælger at bruge ordet "egoistisk" kan jeg ikke tage mig af - det er trods alt et debatforum, og alle har ret til at udtrykke sig som de vil. 

Hvorfor spørger du ikke dine egne forældre , nu du selv er vokset op med mange søskende? 

Jeg tænker ikke du er nysgerrig på andres valg. 

Mere at du er bitter over din egen barndom , hvor du følte dig overset . - og så håber på at ramme nogen med din meget vrede indstilling. 

Men jeg vil da gerne svare 

Jeg har valgt det fordi jeg godt kan lide børn.  Og fordi jeg kom fra en familie med intet overskud/ kærlighed til deres 2 børn.

Så jeg ønskede sammen med min mand at skabe vores egen familie med tid , lyst og kærlighed. 

Vi havde ikke lige tanken om 8 børn. 

Men sådan blev det - og vi elsker dem allesammen. 

Jeg tror ikke med tanke på min egen barndom- at det er antallet af børn der gør at man ikke  slår til .

Tror ikke nogen med mange børn bare får den ene efter den anden uden tanke på overskud .

Anmeld Citér

1. september 2021

Anonym trådstarter

Mor11 skriver:

Jeg synes vi skal uddele priser til alle dem der tager et aktivt valg om ikke at få børn det må da være den ultimative miljømæssige gave til verden  

Og så kan vi jo shame alle forældre i samme ombæring for at være så egoistiske at sætte børn i verden. Fy føj. Der er både krig, terror, præstationskultur og overbefolket. Tænk at vi vil være dét bekendt. 

Jeg "shamer" ikke nogen; hvis folk vil leve i benægtelse omkring deres miljøaftryk og hvordan det kommer til at påvirke deres mange børns fremtid så dem om det. Jeg er bare nysgerrig på at vide hvorfor. 

Anmeld Citér

1. september 2021

Anonym trådstarter

Carina:-) skriver:

Hvorfor spørger du ikke dine egne forældre , nu du selv er vokset op med mange søskende? 

Jeg tænker ikke du er nysgerrig på andres valg. 

Mere at du er bitter over din egen barndom , hvor du følte dig overset . - og så håber på at ramme nogen med din meget vrede indstilling. 

Men jeg vil da gerne svare 

Jeg har valgt det fordi jeg godt kan lide børn.  Og fordi jeg kom fra en familie med intet overskud/ kærlighed til deres 2 børn.

Så jeg ønskede sammen med min mand at skabe vores egen familie med tid , lyst og kærlighed. 

Vi havde ikke lige tanken om 8 børn. 

Men sådan blev det - og vi elsker dem allesammen. 

Jeg tror ikke med tanke på min egen barndom- at det er antallet af børn der gør at man ikke  slår til .

Tror ikke nogen med mange børn bare får den ene efter den anden uden tanke på overskud .

Hvis jeg ikke var nysgerrig på andres valg, ville jeg ikke have oprettet indlægget, som hverken er bittert eller vredt - at du vælger at læse det sådan, er ikke min skyld. 

Jeg sætter pris på, at du svarer på mit spørgsmål på trods af, at du tydeligvis føler dig truffet.

Otte børn må være en stor mundfuld - tror du, at alle dine børn føler sig lige set og hørt? Og bekymrer du dig for deres fremtid i forhold til jeres miljøaftryk? 

Anmeld Citér

2. september 2021

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

Jeg er selv af en børneflok på fem, og jeg husker tydeligt, at jeg som barn tit følte, at mine forældre ikke havde tid nok til os alle sammen, og at de ofte var stresset over alt det praktiske, der hører med, når man har en stor familie.

Mine venner med mange søskende har samme opfattelse af deres opvækst, så jeg ved, at jeg ikke er den eneste, der har følt sådan. 

Jeg kan personligt ikke se nogen grund til at få mere end to børn, og finder det faktisk decideret egoistisk taget vores overbefolket klode i betragtning. 

Hvad er jeres grund til at få så mange børn? 

Hvorfor får du to børn? Jeg har kun en storebror, som jeg aldrig har fået noget nært forhold til - jeg holder bestemt af ham, men vi har aldrig helt “klikket”. Han har boet i USA i snart tyve år, så jeg er de facto enebarn størstedelen af tiden og oplever det som både ensomt og tyngende at “stå alene” med min ikke længere helt unge mor, når hun har brug for hjælp og nærvær. 
To af mine nærmeste veninder oplever det samme - deres ældre brødre bor blot i Kbh., men det er stadig langt hér fra det mørke Jylland, og også de savner at dele ansvaret, inkl. den praktiske hjælp til og adspredelsen af ældre forældre, med nogen tæt på. 
Min mand er enebarn og ville have givet sin højre arm for at have en bror eller søster. 
Som barn følte jeg mig tit meget ensom derhjemme, da min bror foretrak at fordybe sig i bøger og med de fire år, han er ældre end mig, ikke kunne/ville lege med mig. 

Jeg kan personligt ikke se nogen grund til kun at få et eller to børn, og jeg finder det faktisk decideret egoistisk, da chancen for et nært og varmt søskendeforhold selvfølgelig øges med antallet af søskende. Og da min bror ikke har fået børn, kan jeg med mine tre børn have ren samvittighed i forhold til min generation i familien og dennes bidrag til befolkningstallet. Til gengæld har jeg bidraget med tre kommende skatteborgere, som kan løfte deres del af opgaven med at holde vores velfærdssamfund kørende og yde støtte til de gamle, de svage og børnene. 

Men - egentlig tror jeg, de fleste af os, inkl. dig, sætter børn i verden af egoistiske årsager og ikke lader antallet afgøres af landets eller verdens behov. For du havde vel helt valgt børn fra, hvis overbefolkningen lå dig SÅ tungt på sinde? 

Anmeld Citér

2. september 2021

Carina:-)

Anonym skriver:

Hvis jeg ikke var nysgerrig på andres valg, ville jeg ikke have oprettet indlægget, som hverken er bittert eller vredt - at du vælger at læse det sådan, er ikke min skyld. 

Jeg sætter pris på, at du svarer på mit spørgsmål på trods af, at du tydeligvis føler dig truffet.

Otte børn må være en stor mundfuld - tror du, at alle dine børn føler sig lige set og hørt? Og bekymrer du dig for deres fremtid i forhold til jeres miljøaftryk? 

Jeg spørger lige igen.

Har du spurgt dine forældre om hvorfor de valgte at få mange børn? 

Det ved jeg de ikke gør- for de har selv sagt at de altid på trods af vores meget unge alder da vi fik de første. Har følt de blev sat først .

Der er så stor aldersspredning .

Den korteste forskel er 2.7 år imellem 2 .

Og det gør selvfølgelig også noget.

Nej jeg bekymre mig ikke om miljø aftryk - jeg har været mere bekymret om jeg fik givet dem nok påvirkning i værdien i at være selvstændig og selvforsørgende. 

Det er så indtil videre lykkes meget godt- og så selvfølgelig at huske at slukke for lyset , genbruge og ikke lade bilen køre i tomgang

Men det er jo alm opdragelse. 

Og alm viden at internettet som vi alle ( inkl miljøforkæmpere) er storforbrugere af - sviner mere end flytrafikken.... 

Anmeld Citér

2. september 2021

Anonym

Man vælger vel at få “mange” børn fordi man føler man har tid, overskud og kærlighed nok til dem. Jeg kender flere der har 3-4-5 søskende og de har elsket det. Så det hele handler vel nærmere om det enkelte eksempel. Jeg er selv fra en større børneflok og jeg syntes bestemt ikke at have lidt nogen last hverken pga stressede forældre eller manglende tid fra dem.
jeg prioritere personligt familie over alt andet, altså forstået på den måde at arbejde ikke fylder særlig meget i mit liv, derfor kan jeg også bruge en del mere tid sammen med mine børn og dermed undgå noget den stress ALLE børnefamilier udsættes for, ligegyldig om du 1,2 eller 8 børn. 

men at bruge ordet egoistisk syntes jeg er en trist og nedladende vending, bare fordi du havde en øv oplevelse som barn i en større børneflok 

Anmeld Citér

2. september 2021

Frizzy

Anonym skriver:

Jeg synes personligt, at mit oplæg er nysgerrigt ladet, fordi jeg reelt er nysgerrig på at vide, hvorfor folk vælger, som de gør.

At visse folk får ondt i røven over, at jeg vælger at bruge ordet "egoistisk" kan jeg ikke tage mig af - det er trods alt et debatforum, og alle har ret til at udtrykke sig som de vil. 

Ondt i røven / egoistiske ...

Du tænker måske ikke over det,  men du er i den grad negativt ladet i din kommunikation. Jeg håber seriøst ikke ag du taler sådan irl. 

Hvis folk kaldte dig egoistisk ville du så tage det som en kompliment..?

Det er da ikke andre der skal bestemme hvor mange børn man får. 

Anmeld Citér

2. september 2021

Frizzy

“.... lever i benægtelse. “
hvor er det af du ikke shamer. Du siger indirekte at dem med mange børn bør undskylde eller er dårligere mennesker end dig . Holdningen er smurt ud over dine svar.  

Hvis man siger “jeg fatter ikke at folk kan få sig selv til at købe andet end økologisk eller spise kød - de er meget egoistiske” så er man heller ikke nysgerrig - bare dømmende. 

Anmeld Citér

2. september 2021

IenFart

Profilbillede for IenFart

Egoistisk er et dårligt valg af ord, hvis man ønsker at blive klogere og lægge op til en konstruktiv debat. Når det så er sagt, så er det bestemt heller ikke småting man til tider skal lægge øre til, hvis man aktivt har valgt kun at få 1 barn. Og det er nærmest uanset grunden.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.